בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

"האפי האפי": קורקטיות אירופאית

בסרטה הראשון של הבמאית אן סביצקי העלילה צפויה ברובה וסיפורי המשנה לא ברורים, אבל הכתיבה המיומנת והמשחק הטוב מחפים על כך

תגובות

שני זוגות בורגניים נשואים שנפגשים ומערערים זה את חייו של זה כבר הופיעו בעבר בכמה סרטים. כך גם ב"האפי האפי", סרטה העלילתי הארוך הראשון של הבמאית אן סביצקי. פרט לממד אחד של הסיפור, אין בו הרבה חדש.

קאיה (אגנס קיטלסן), אריק בעלה (יואכים רפאלסון) ובנם תיאודור מתגוררים בבית בערבות השלג של נורווגיה. חייהם מבודדים למדי, עד שהם משכירים את הבית שניצב לידם, וגם הוא שייך להם, למשפחה שבאה מהעיר: אליזבט (מייבריט סארנס), סיגבה בעלה (הנריק רפאלסון) ונואה, בנם המאומץ. קאיה בעלת הפנים הפתוחות והחייכניות בטוחה שעם הגעתם של הדיירים השכנים יהיו לה ולאריק סוף סוף חיי חברה, אבל זה לא בדיוק מסתדר ככה.

כבר בארוחת הערב המשותפת הראשונה שלהם, שבה מתגלים ההבדלים בין הנשים והגברים - לעומת קאיה הרכה, אליזבט היא קשה; ולעומת סיגבה החביב אריק נדמה סגור ומסויג - ניבעים גם הסדקים מתחת לפני השטח. שני הזוגות בצרות. קאיה ואריק לא שכבו כבר שנה (ואף שהסיבה לכך מתגלה כעבור זמן, לא קשה לנחש אותה מראש). אליזבט וסיגבה החליטו לעבור מהעיר לאזור כפרי בניסיון לשקם את נישואיהם אחרי שאליזבט ניהלה רומן עם גבר אחר. הצפוי קורה כמובן, ובין קאיה וסיגבה פורץ רומן, שמספק את צרכיה המיניים של קאיה ואת יצר הנקם של סיגבה. במקביל מתגלה גם סודו של אריק, שיוצא לעתים קרובות לצוד אבל לאו דווקא חיות.

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב ביקורות הסרטים ישירות אליכם

לא לגמרי ברור אם קאיה, ששמרה על קשר עמו מאז ימי בית הספר התיכון, היתה מודעת לסוד או מופתעת ממנו. הממד המעניין ביותר קשור דווקא בבנים של שתי המשפחות: תיאודור הבלונדיני עד כדי קלישאה סקנדינווית (אוסקר הרנס) ונואה (רם שיהאב אבדי), ילד אפריקאי, שאינו מוציא מלה. או שתיאודור לא ראה ילד שחור מימיו, או שהוא סתם סאדיסט קטן שיהיה פסיכופת גדול. אבל בנם של קאיה ואריק משכנע את נואה הכנוע, שנראה מבולבל וסובל, לשמש לו כעבד.

לא ברור מה סיפור המשנה הזה עושה בעלילה, אלא אם כן כוונתה של סביצקי לומר משהו על גזענות החברה הנורווגית וגם שיחסי שליטה קיימים בכל מערכת יחסים. אם כן, האמירות לא לגמרי צלולות, ומטריד לגלות שנואה אפילו לומד משהו על ההיסטוריה של העבדות דרך יחסיו עם תיאודור.

הסרט אינו נהפך צפוי מדי בזכות הכתיבה המיומנת שלו שבחלקים מסוימים יש בה דיוק פסיכולוגי. גם השחקנים טובים, בעיקר שתי הנשים, שכל אחת מהן מצליחה לשדר את הניואנסים של דמותה בצורה מדויקת. נימי מחשבה ורגש חולפים על פניהן, ואפשר להכיר אותן יותר מאשר את בעליהן. בעוד שהצופים יודעים מה כל אחת מהנשים עושה, והבחירות הן קצת קלישאיות (קאיה הרכה היא מורה בחטיבת הביניים ואליזבט הקשוחה היא עורכת דין), עיסוקם של שני הגברים נותר עלום.

סביצקי משתמשת בסרט בתחבולה של רביעיית זמרים, שאחד מהם מנגן בבנג'ו. ברגעים משמעותיים הם קוטעים את העלילה כדי לבצע שיר מוכר (כמו "Careless Love") שאמור לשמש כהערה אירונית על המתרחש. השימוש במקהלה היוונית, שתפקידה גם לגרום לצופים ניכור, לא ממש עובד ובשלב מסוים נהפך למטרד.

"האפי האפי", שם אירוני כמובן, זכה להערכה בצרפת ובפרס בפסטיבל סאנדנס. השילוב בו בין מעלות מסוימות למגבלות מסוימות הוא מעניין, אבל כמו בהרבה סרטים שהופקו באירופה בשנים האחרונות הקורקטיות היא תכונתו העיקרית.

"האפי האפי". בימוי: אן סביצקי; תסריט: ריינהילד טרונוולד; צילום: אנה מייקינג; מוסיקה: סטיין ברג' סבנדסן; שחקנים: אגנס קיטלסן, יואכים רפאלסן, הנריק רפאלסן, מייבריט סארנס, אוסקר הרנס, רם שיהאב אבדי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו