"סינמה וריטה": סרט עלילתי על תוכנית ריאליטי - קולנוע - הארץ

"סינמה וריטה": סרט עלילתי על תוכנית ריאליטי

סדרת הריאליטי הראשונה אי פעם צולמה בשנות ה-70 בבית משפחה אמריקאית. 4 עשורים אחרי, "סינמה וריטה" חוזר אל הדרמה הגדולה ההיא

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נדב הולנדר

ביל, פט וארבעת הילדים לבית לאוד היו משפחה אמריקאית שגרתית למדי מסנטה ברברה בקליפורניה, אבל בתחילת 1971, מפיק טלוויזיה ששמו קרייג גילברט מרשת פי-בי-אס הציע להם להשתתף בניסוי חדשני: להכניס לביתם צוות צילום שיתעד את חייהם נון-סטופ במשך כמה חודשים, לטובות סדרה תיעודית בת 12 פרקים.

כניסתו של צוות הצילום לבית חוללה מהפך בחייהם, ומהפך גדול גם בהיסטוריה של הטלוויזיה העולמית; "משפחה אמריקאית" נחשבת, כמעט 40 שנה אחרי שעלתה לאוויר, לחלוצת ז'אנר הריאליטי כפי שאנו מכירים אותו.

הסרט העלילתי "סינמה וריטה", המבוסס על סיפורם של בני משפחת לאוד ומערכת היחסים שלהם עם גילברט, שודר בארצות הברית בשנה שעברה והגיע לאחרונה לישראל על גבי די-וי-די. הסרט, שאותו ביימו שרי ספרינגר ברמן ורוברט פולצ'יני לרשת HBO, נפתח בפגישה הראשונה של פט וביל עם גילברט (שאותו מגלם ג'יימס גנדולפיני), ובה הוא מציע להם להשתתף באקספרימנט החדשני. פט, המגולמת על ידי דיאן ליין, מוצאת עניין בהצעתו של גילברט, וביל (טים רובינס), איש עסקים ואב מסור לכאורה, מסכים.

"סינמה וריטה" מציג את השתלשלות העניינים מאותה נקודה: הצלמים תפסו את מקומם בבית והשתחלו אל כל התרחשות משפחתית. צוות נוסף נשלח ללוות את הבן לאנס, שנסע לחפש את עצמו בניו יורק ולאחר מכן בפאריס. הקשרים בין פט למפיק החלו להתחמם. במקביל, חשדות בנוגע לנאמנותו של ביל צצו מכל כיוון.

טים רובינס (מימין), דיאן ליין וג'יימס גנדולפיני ב"סינמה וריטה". ניסוי מרתק או ניצול בזוי?

גילברט, בלחץ מנהלי הערוץ, לא היסס לתבל עוד קצת את הדרמה המשפחתית באמצעים שנויים במחלוקת. צוות הצילום עצמו, שכלל צלם ומקליטה צעירים - אלן וסוזן ריימונד, פיתח גם הוא יחסים קרובים עם בני המשפחה ולא היסס לתפוס צד כשהעניינים יצאו משליטה.

במבט לאחור, קורותיהם של בני משפחת לאוד אינן יכולות שלא להיתפש כרמז מטרים לכל מה שהתרחש מאז בטלוויזיה: הדיונים על אודות הריאליטי - ניסוי אנתרופולוגי מרתק או ניצול בזוי של אזרחים תמימים, מטחי הביקורת שנוחתים באופן מסורתי על כל משתתף בתוכנית, שאלות על עריכה מגמתית ואמת בפרסום, התמודדות עם חשיפה, ועד אלמנטים נלווים כמו טרמפיסטים שמבקשים להימצא לצד המצולמים לצורכי פרסום חינם וכו'.

סיפורם של בני משפחת לאוד מרתק לא רק בגלל מידת החשיבות שלו בהיסטוריה הטלוויזיונית, או בשל כל מה שאירע להם בתקופת הצילומים, אלא גם בגלל האופן שבו התגלגלו העניינים לאחר שוך הדרמה; פן אחד של הגלגול הזה כולל את קורותיו של הנער לאנס, שנהפך תוך כדי הצילומים להומוסקסואל הצעיר הראשון בטלוויזיה האמריקאית. לאחר מכן היה לגיי אייקון של ממש, עיתונאי וסולן להקת רוק, נדבק באיידס וטופל על ידי אחת מאחיותיו, עד שהלך לעולמו בגיל 50. בקשתו האחרונה היתה שהוריו יחזרו לגור יחד, וכך יצא שלסיפור העצוב הזה היה סוף מפתיע.

הצלם והמקליטה, בני הזוג ריימונד, שסימלו בעת הצילומים את הגישה השפויה לז'אנר וניסו לעמוד לצד המשפחה בכל מקרה של ניצול יתר, נהפכו לדוקומנטריסטים מוערכים בזכות עצמם. ואילו גילברט עצמו, היום בן 85, לא יצר כלום מאז "משפחה אמריקאית".

אף שהוא מוגדר כאחד מחלוצי הריאליטי, נראה שהדי הסדרה היו חזקים כל כך עד כדי שהם הצליחו לשתק אותו. למרבה האירוניה, לא מזמן סיפר בראיון ל"ניו יורקר" כי הוא זועם על יוצרי "סינמה וריטה" על שדמותו הוצגה באופן שאינו משקף את המציאות. *

"סינמה וריטה". האוזן השלישית

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ