בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לצלם את באטמן עם מצלמה בגודל של אוטובוס

הן רועשות, מסורבלות ומסוגלות לצלם רק שלוש דקות ברצף. אז למה התעקש כריסטופר נולאן להשתמש במצלמות איימקס ב"עלייתו של האביר האפל"?

13תגובות

בשנת 2008 הציג סרטו של כריסטופר נולאן, "האביר האפל", השני בטרילוגיית "באטמן" שלו, דמות שלא נראתה קודם לכן בסדרת הסרטים הזאת, וגם לא שום סרט עלילתי של אולפנים עד אז. אבל הדמות לא היתה על האקרן. היא היתה האקרן עצמו.

הכוונה לאיימקס, אקרן ענקי, שמגיע לפעמים לגובה של בניין בן שמונה קומות. אמנם השם משמש בהוראתו הרווחת לציון האקרנים, אבל הוא בעצם פורמט שמצלמים במצלמות מיוחדות ובפילם בקנה מידה גדול; לפני "האביר האפל" הוא שימש בעיקר בסרטי תעודה קצרים על החיים במעמקי האוקיינוס ועל מסע בחלל. נולאן צילם חלקים מ"האביר האפל" במצלמות איימקס, ו 30 דקות של חומר כזה שולבו בסופו של דבר בגרסה הסופית של הסרט. כשהתמונות הופיעו באולם איימקס, הן מילאו את האקרן מלמעלה עד למטה בתמונה ענקית ברזולוציה גבוהה.

במאים אחרים הלכו בעקבות נולאן. בסרט ההמשך בסדרת הרובוטריקים, "נקמת הנופלים" מ 2009, כלל מייקל ביי יותר משבע דקות של חומר שצולם בשיטת איימקס. בראד בירד כלל בסרטו מ-2011 "משימה בלתי אפשרית: קוד הצללים" 25 דקות של סצינות שצולמו באיימקס.

סרטו החדש של נולאן בסדרת באטמן, "עלייתו של האביר האפל", שעלה אתמול בישראל, כולל 72 דקות של חומר איימקס. זהו שיא בסרט אולפנים. שאר הסרט מוגש ב 35 מ"מ, מראה מכווץ ומלבני יותר שמזכיר את פורמט הווידיאו המכונה תיבת מכתבים (סרט המוקף פסים שחורים כדי שפורמט רחב יתאים לממדים שונים של מסכי טלוויזיה). הסרט מחליף פורמטים בחופשיות מסצינה לסצינה, אבל הצופים חדי העין עשויים להבחין במעבר אחד בולט: שער נטרק והאקרן עובר ממצב סטנדרטי לאיימקס בתוך התמונה עצמה.

בסרטון: הטריילר של "עלייתו של האביר האפל"

"בגלל החדות והעומק של התמונה, המוקרנת על האקרנים העצומים האלה, זו פשוט התמונה האיכותית ביותר שהומצאה אי פעם", אומר נולאן בשיחת טלפון מלוס אנג'לס.

איך מיתרגמת האיכות למסך הגדול? ואיך אפשר להבחין בהבדל? דוגמה לכך נראית בסצינה שבה באטמן (כריסטיאן בייל) חוזר לגותאם בתום גלות מרצון. התמונה צולמה באיימקס, אבל תמונת הסטיל הקטנה מייצגת מה שהצופים יראו בעותק של 35 מ"מ בקולנוע סטנדרטי. ידו הימנית של באטמן נקטעת בבסיס התמונה, וכך גם חלק ניכר מהעשן והערפל שמעל הבניינים בחלק העליון של התמונה. הנקבים של גלגלי השרשרת (למקרן) נמצאים בצדדים, ארבעה לכל פריים, והפסקול נמתח מימינם בצורה אנכית.

לעומת זאת, גרסת האיימקס של אותו פריים גדולה בערך פי עשרה, וגם הרזולוציה שלה גבוהה פי עשרה. פרטים רבים יותר מגיעים לתמונה, כפי שניכר בעשן ובערפל למשל, וגם הניצבים נראים ברורים יותר. כדי להציג מרחב תמונה גדול ככל האפשר, הפילם של שיטת האיימקס עובר במצלמות ובמקרנים לרוחב, ונקבי גלגלי השרשרת ¬ 15 לפריים ¬ נמצאים בחלק העליון והתחתון ולא בצדדים. ערוץ השמע אינו מופיע בעותק של הסרט אלא בתוכנה נפרדת המסונכרנת במקרן. כל אלה מספקים שטח רב יותר לפריים ויוצרים תמונה דחוסה וחדה יותר.

תוכלו לתפוס את בהירות התמונה אם תחשבו על צג HD בטלוויזיה הביתית, שיש בו 1,920 פיקסלים של רזולוציה אופקית. הרזולוציה בפריים של איימקס מגיעה ליותר מ 18 אלף פיקסלים, כך אומר דייוויד קיילי, מנהל האיכות הראשי של איימקס, בשיחת טלפון מלוס אנג'לס.

מאט סיילס

"איימקס גורם לצופה להרגיש כאילו הוא ממש נמצא בתוך הסרט", הוא אומר. "הסרט גם נראה זוהר מאוד על האקרן משום שאפשר להקרין כמות עצומה של אור בפריים הגדול הזה. מידת הבהירות באקרני האיימקס גדולה פי שניים כמעט מאקרנים רגילים".

תמונת האיימקס גבוהה ב-40% מרגעי 35 מ"מ של "האביר האפל". ההבדל הזה בולט במיוחד באולמות האיימקס שבהם הסרט יוקרן בפילם, ולא באמצעים דיגיטליים - יש מעט יותר ממאה בתי קולנוע כאלה בכל העולם ¬ וזאת הדרך היחידה לראות את חומר האיימקס במלוא ממדיו הקופסתיים (באולמות איימקס דיגיטליים האקרנים מלבניים יותר, ולכן הסצינות שצולמו בפורמט הגדול יתפשטו רק ב 21% יותר. אולמות רגילים יקרינו את סצינות האיימקס בגרסה מקוצצת).

מצלמות איימקס הן לפעמים רועשות ומסורבלות, והן מסוגלות לצלם רק שלוש דקות של פילם ברצף, אבל נולאן נעזר בניסיונו מ"האביר האפל" והצליח להתאים אותן ולהניע אותן בחופשיות רבה יותר. בין השאר הציב מצלמת איימקס אחת על מערכת "סטדיקאם" (מכשיר לשליטה במצלמה, המפחית או מסלק את הרעד וחוסר היציבות של תנועת המפעיל).

בבואו לקבוע מה יצולם באיימקס, פתח נולאן בסצינות האקשן הגדולות ביותר, כגון סצינת הפתיחה, הכוללת את חזרתו של באטמן מהגלות וסצינה באוויר על מטוס תובלה. אבל בצילומים של סצינות שאינן כוללות קטעי פעולה הכריעו הוא והצלם שלו, וולי פפיסטר, במקום.

"תמיד הבאנו אתנו מצלמת איימקס אחת לפחות בכל צילומי הסרט", אומר נולאן, "לכן כשחשבנו שסצינה תצא טוב יותר באיימקס, יכולנו להחליט באותו יום להתקין את המצלמה ולהשתמש בה. בסופו של דבר השתמשנו בה יותר ויותר".

הפורמט מעורר עניין רב בהוליווד. סרט ההמשך בגרסה המחודשת של "מסע בין כוכבים", בבימויו של ג'יי-ג'יי אברמס, והסרט הבא בסדרת "משחקי הרעב" שמביים פרנסיס לורנס, יכללו קטעים באיימקס. במאי סרטים אחרים אולי יירתעו מהקשיים הכרוכים בשימוש במצלמות, אבל נולאן הוא חסיד השיטה. "בסרטי אולפנים בקנה מידה גדול, גודל המצלמה ממש לא רלוונטי בהשוואה לקשיים הגדולים והמשאבים הגדולים שאתה מתמודד אתם יום יום", הוא אומר. "ולכן מובן מאליו שכדאי להשיג את איכות התמונה המעולה הזאת ולהגיש לקהל את התמונות שצילמת במראה הטוב ביותר מבחינה טכנית".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו