שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

שרה סילברמן מסירה את החיוך מהפנים

אחרי שהצליפה בכולם, מתגלה הקומיקאית שרה סילברמן כשחקנית דרמטית מפתיעה. לרגל עליית הסרט "הוואלס האחרון" בהשתתפותה היא מספרת מה דעתה על עירום בקולנוע ומגלה מה תעשה אם שלדון אדלסון ייענה להצעה המגונה שלה

נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

היא פרועה, היא מצחיקה, היא מצליפה בכולם, ללא הבדל דת, גזע או מין. היא לא מפחדת להתבדח על חשבונם של יהודים, טייקונים ואנשי כנסייה, היא לא מהססת לבעוט בכל טאבו אפשרי, כולל השואה, ובמופעי הסטנד־אפ ובתוכניות הטלוויזיה שלה נדמה לא פעם שהיא מפיקה הנאה אדירה מלבוז לכל מה שמזכיר קווים אדומים או ריסון עצמי. השילוב בין ההומור הבוטה, רומס המוסכמות וחסר העכבות, לבין המראה של בת השכן התמימה, עם הקוקו המשוך לאחור והטרנינג, הוא שהפך אותה בשנים האחרונות לאחת הקומיקאיות המפורסמות בעולם.

לכן, כששרה סילברמן מופיעה בסרט הקולנוע “הוואלס האחרון” בתפקיד דרמטי, כמעט רגוע, ואינה חורכת אותו בהצלפות הומוריסטיות שנונות, נדרש זמן להתרגל לרעיון שזאת באמת היא. זהו אמנם תפקיד קטן - הדמות שהיא מגלמת מופיעה רק בסצינות ספורות - ובכל זאת, עד מהרה מתברר שההחלטה להניח לסילברמן לצלול לתוך תפקיד דרמטי ולגלם את גיסתה של גיבורת הסרט היתה הברקה ליהוקית.

“הוואלס האחרון” ‏(תרגום לא מוצלח של המפיצים המקומיים לשמו המקורי של הסרט, “Take This Waltz”, הלקוח משירו של ליאונרד כהן‏) מספר על מרגו ‏(מישל ויליאמס‏), אשה קנדית שמפגש טעון מתח מיני עם גבר בטיסה בדרך הביתה מטלטל את חייה. כשהיא מגלה שאותו הגבר הוא שכן שלה, המתגורר בבית שמעבר לרחוב, היא מתקשה להשקיט את משיכתה כלפיו, ומעמידה בסכנה את האהבה הגדולה, אם כי נטולת התשוקה, השוררת בינה לבין בעלה לו ‏(סת רוגן‏), שף המתמקד בפרסום ספרי בישול.

זו תמצית העלילה של הסרט שיעלה מחר בישראל. סילברמן מגלמת בו את ג’רלדין, אחותו של לו, ואחת הנפשות הקרובות ביותר למרגו. השתיים מנהלות שיחות נפש, תומכות זו בזו, מוצאות מפעם לפעם זו אצל זו מפלט רגעי מהכאוס שעמו כל אחת מהן נאלצת להתמודד בחייה. התדמית שסילברמן הקומיקאית מביאה עמה לסרט, של דינמיט אנושי שעלול להתפוצץ בכל רגע ועל הדרך לשחרר כמה אבחנות שנונות על המציאות הסובבת אותנו, מעניקה לדמותה של ג’רלדין מטען דרמטי יקר ערך: היא זו שמצליחה להפיק בסרט את התובנות הכי מאירות עיניים, אף שיציבותה מאיימת להיחרב בכל רגע, בגלל נטייתה לאלכוהוליזם. בסצינות הספורות שעומדות לרשותה, מצליחה סילברמן לשרטט את הדמות הזאת באמינות שאינה רק מפתיעה, אלא גם משכנעת.

המלים שצריך לומר

“שרה פולי כתבה את התפקיד במחשבה עלי, תאמינו או לא”, מבהירה סילברמן בראיון שהתקיים עמה בדואר אלקטרוני. מי שעד כה הופיעה בקולנוע רק בתפקידים קומיים מודה כי הופתעה כאשר פולי פנתה אליה והציעה לה את התפקיד. “הופתעתי מאוד, וגם נשמתי לרווחה, וגם הייתי אסירת תודה”, היא מציינת. “אבל האמת היא שבשני המקרים, גם בקומדיה וגם בדרמה, אלה בסך הכל מלים שאת צריכה לומר כאילו הן נכונות בשבילך, אז בעצם אין ממש הבדל”.

פולי, שחקנית קנדית שעברה בשנים האחרונות לבימוי ויצרה ב–2006 את הסרט היפה “הרחק ממנה” בכיכובה של ג’ולי כריסטי ‏(שזיכה אותה במועמדות לפרס האוסקר על התסריט המעובד הטוב ביותר‏), אמרה בראיונות לקראת יציאתו של “הוואלס האחרון” כי כבר שנים סילברמן היא הפרפורמרית האהובה עליה. “אתם מכירים את זה שאנשים שואלים אתכם, ‘אם היית יכול לאכול ארוחת ערב עם מי שאתה רוצה, מי זה היה?’ בשבילי התשובה תמיד היתה שרה סילברמן. ומהרגע שהשם שלה עלה בהקשר לתפקיד הזה, הייתי חדורת מוטיבציה להשיג אותה. ידעתי שהיא תהיה מעולה בזה”, אמרה פולי.

גם סילברמן מרעיפה מחמאות על הבמאית והתסריטאית של “הוואלס האחרון” כשהיא נשאלת על העבודה לצדה. “שרה ‏(פולי‏) היא אשה מצחיקה וכיפית מאוד. היא יודעת מה היא רוצה ואיך להשיג את זה מהשחקנים שלה בדרך מקסימה ועדינה”, היא אומרת.

מתוך "הוואלס האחרון"צילום: מייקל גיבסון

גם את וגם סת רוגן נהדרים בסרט הזה.האם יש לדעתך יתרון מיוחד לקומיקאים שמגלמים תפקידים דרמטיים?

“חשוב שתגידי את המשפטים האלה כאילו היו אמיתיים - בין שאת באמת מתכוונת אליהם, ובין שאת אומרת אותם רק כדי להסתיר את הכוונה האמיתית שלך - וכך זה גם בקומדיה. בעיני המעבר מקומדיה לדרמה הוא לא כל כך קשה. המעבר בכיוון ההפוך, לעומת זאת, עלול להיות קשה יותר, אבל גם זה, רק בתנאי שהשחקן הדרמטי מקובע על הרעיון שיש איזה רוטב מיוחד שצריך להוסיף לקומדיה. אבל למעשה אין שום דבר כזה. אני מאמינה שכל עוד כנות מסוימת מצליחה לעבור בין השורות - זה חומר טוב”.

באחת הסצינות הנחרתות ביותר בזיכרון בסרט מתחדדת התחושה כי אשה היא שביימה את הסרט הזה. בסצינה הזאת נראית קבוצה של נשים, ובהן מרגו ‏(ויליאמס‏) וג’רלדין ‏(סילברמן‏), מתקלחות יחד במקלחות ציבוריות. הן בדיוק סיימו שיעור התעמלות אירובית בבריכה, ונכנסו להתקלח. יש ביניהן מבוגרות וצעירות, חטובות ומלאות, כהות ובהירות, וכולן ניצבות כאן בעירום מלא, לעתים פרונטלי, אל מול המצלמה, ומתקלחות בטבעיות מלאה. אין קירות שמסתירים, אין זוויות צילום שמנסות לגונן על איברים מסוימים, אבל גם אין ניסיון לנצל את העירום לצרכים אירוטיים, או להשתמש בו כדי לגרות ולעורר.

בתוך התפאורה הזאת, מתנהלת שיחת נשים כנה. “לפעמים אני תוהה אם יש הצדקה כלשהי לכך שאני מגלחת את הרגליים שלי”, אומרת ג’רלדין בזמן שהיא מעבירה תער על רגליה. “אני כמעט בטוחה שג’יימס ‏(בעלה בסרט, נ”א‏) לא ישים לב. אז בשביל מי אני בכלל מגלחת את הרגליים?”, היא תוהה. “חיי נישואים”, מחייכת אשה שמתקלחת לידה.

“זה מדכא. אבל לפעמים אני חושבת, שאחרי עשר שנים, למה שלמישהו יהיה בכלל אכפת אם אני מגלחת את רגלי או לא, והרי מה שחשוב זה שאחרי כל הזמן הזה אני עדיין מחבבת את ג’יימס. האם שווה היה לי להחליף את זה באיזה קטע מרגש עם מישהו שאולי לא אוהב בעוד עשר שנים?” היא תוהה, ומספקת בלי דעת חומר למחשבה לגיסתה, המתבוננת בה בשתיקה, נקרעת בין אהבתה המנומנמת לבעלה לבין התשוקה הבוערת בה לגבר החדש שפגשה.

מה היתה התגובה הראשונה שלך כאשר קראת את התסריט והגעת לסצנת העירום במקלחת?

“אני בכלל לא קלטתי שעומדת להיות סצינת עירום בסרט. זה התברר לי רק כששרה ‏(פולי‏) צילצלה ואמרה לי את זה. היא היתה נחמדה מאוד ורצתה לדעת אם ארגיש לא בנוח עם זה, אבל היא גם הסבירה לי למה זה חשוב לה, ואני רציתי לשתף פעולה עם החזון שלה. אחרי הכל זה הסרט שלה, ואני הרגשתי שיש לי מזל שאני משתתפת בו, ורציתי למלא את התפקיד שלי כנדרש כדי להגשים את התוכנית שלה. אהבתי את הרעיון שזה מעין ניסוי במיניות, את ההעדר המוחלט של מיניות בעירום הספציפי הזה, ואת זה שכקהל, מראה כזה מצליח לזעזע אותנו, אף שזאת התרחשות יום־יומית לחלוטין אצל נשים, להיות עירומות במחיצת נשים אחרות. מוזר שזה כל כך מוזר, ואני אוהבת דברים כאלה”.

בכמה ראיונות ציינת שהשמנת במיוחד לקראת התפקיד, אבל אחר כך הכחשת את הדברים. מה האמת?

“צחקתי כשאמרתי שהשמנתי לצורך התפקיד הזה. אמרתי את זה ‏(בצחוק‏) כדי לתרץ את העובדה שאין לי גוף הוליוודי. בסטנדרטים של נשים אמריקאיות אמיתיות אני רזה, אבל בסטנדרטים של הוליווד אני שמנה. זה אכזרי. אבל אז החלטתי להניח לטקטיקה הזאת, כי אני לא רוצה שנשים צעירות יחשבו שאני מתביישת בגוף שלי. הוא בריא וחזק ומלא חיים וטוב”.

למרות ההנאה שהפיקה מגילום דמות שאינה קומית, סילברמן אינה מוכנה להתחייב בנוגע לאופי הסרטים שבהם תופיע מעתה ואילך. “אני אוהבת לעשות כל מה שמעניין אותי, לא חשוב לי הז’אנר או המדיום. זה לא שיש לי איזו תוכנית אב. בדיוק כמו העם שלי, אני נעה ונדה”, היא מבהירה.

מה רע בכותל

אבל אם היה מי שחשש כי הופעה מוצלחת בתפקיד קולנועי דרמטי עלולה להפוך את סילברמן לבת השכן הטובה, הרצינית, המאולפת והקונפורמית, היא ניפצה אותו לרסיסים לפני כחודש. סילברמן, שכבר הוכיחה בעבר באמצעות סרטונים שהעלתה לאינטרנט את מחויבותה הפוליטית לנשיא ברק אובמה וגם את יכולתה ליצור להיטי יוטיוב, העלתה לקראת מערכת הבחירות הקרובה לנשיאות ארצות הברית סרטון חדש שבו היא מרשה לעצמה להיות בוטה, חצופה, יש שיגידו אפילו וולגרית - אבל כמובן גם מצחיקה מאוד.

לפני ארבע שנים שרף את הרשת סרטון שיצרה הקומיקאית היהודייה עם הכוכב ההוליוודי מאט דיימון. זה היה קליפ לשיר שהיא כתבה תחת הכותרת “I'm Fucking Matt Damon" הוא הוקרן לראשונה בתוכנית הבידור של בן זוגה אז, המגיש והבדרן ג’ימי קימל, ובו היא ודיימון שרו דואט על הרומן החשאי שהם מנהלים כביכול מאחורי גבו של קימל. מיד לאחר מכן נהפך הסרטון ללהיט ויראלי באינטרנט שבסופו של דבר אפילו זיכה אותה בפרס אמי. חודשים ספורים לאחר מכן העלתה סילברמן לרשת את “The Great Schlep”, סרטון שיצרה בזמן מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ובו קראה לצעירים יהודים לא להתעצל, לטוס לפלורידה, ולשכנע שם את סביהם שלא לחשוש מפני אובמה, אלא דווקא לקום ולהצביע בשבילו. את הסרטון החדש שלה, שעלה לפני כחודש לרשת וכמובן נהפך אף הוא ללהיט ויראלי ‏(עד כה נרשמו ביוטיוב יותר מ–2.1 מיליון צפיות בו‏), היא הקדישה לאיש העסקים היהודי שלדון אדלסון.

בקליפ מסבירה סילברמן כי המיליארדר האמריקאי הזה הבטיח לתרום מאה מיליון דולר לקמפיין של מיט רומני, כדי שיביס בבחירות הקרובות את אובמה. “שלדון, יש לי הצעה בשבילך, ואני רצינית. תסתכל עלי”, היא פונה אליו בסרטון. “אם אתה תיתן מאה מיליון דולר לאובמה במקום לרומני, אני... ובכן, אני לא אעשה אתך סקס, כי אנחנו לא נשואים ואני בחורה טובה, אבל אני אעשה לך ‘מספריים’ כשאני לובשת ביקיני, עד שתגמור. אתה יודע כמה מיליארדרים רפובליקאים תורמים כסף לרומני? כולם! אבל כמה מהם מקבלים ‘מספריים’ מיהודייה לובשת ביקיני עם נתונים טבעיים נדיבים? כמה מהם, שלדון? אתה תהיה המיליארדר הזקן היחיד על כדור הארץ שיזכה לסקס לסבי מסורתי, עד לאורגזמה, עם בחורה שהיתה לה תוכנית משלה ב’קומדי סנטרל’”.

מיד לאחר שפירטה לפני אדלסון את פרטי העסקה, נראית סילברמן כשהיא שוכבת על גבה, לבושה בביקיני, ואוחזת בין רגליה המונפות אל על כלב צ’יוואווה קטן, שלא נראה מרוצה במיוחד, בניסיון להדגים את האקט שהיא מציעה למיליארדר האמריקאי. תוך כדי כך, היא מאיצה בצופים לגשת לאתר אינטרנט מיוחד שהקימה שבו יוכלו לעזור לה “לשחרר את מיט רומני מהשוגר דדי שלו”.

“זה היה רעיון שלי. זה סתם סרטון קטן וטיפשי, שעשיתי כדי לעורר מודעות ולגרום לאנשים לדבר על כל מיני דברים”, היא אומרת בראיון. “העליתי אותו לטוויטר רק פעם אחת, אבל אני מאוד נהנית מכך שהוא זכה לתפוצה גדולה”.

מה תעשי אם אדלסון יתקשר ויגיד שהוא מקבל את ההצעה שלך?

“אני אשה שמקיימת את ההבטחות שלה. אוי, אלוהים... יכול להיות שאצטרך להיעזר בסמים בשביל זה. אבל אני לא חושבת שהוא יקבל את ההצעה”.

למה כלב הצ’יוואווה שמשתתף בסרטון נראה כל כך מסכן, ולא נלהב מהסיטואציה?

“זה כלבי האהוב דאק, שלא מזמן מלאו לו 18 שנה. הוא נראה מסכן כי הוא בדיוק נימנם, אבל הקפדתי שנעשה רק שני טייקים, ואז הוא חזר לישון”.

בשנה שעברה ביקרת לראשונה בישראל, כשבאת להשתתף בוועידת הנשיא. איך התרשמת מהמדינה ומהאנשים שחיים בה?

“אהבתי את ישראל. אהבתי את ירושלים, אהבתי את האנשים. אני מתה על אזור הגייז בתל אביב, האזור שליד רחוב שינקין ושדרות רוטשילד. שם הרגשתי הכי בבית. חוץ מזה, אחותי ‏(סוזן סילברמן, רבה רפורמית המתגוררת בישראל, נ”א‏) גרה עם המשפחה שלה בירושלים, וזה היה מצחיק וכיפי לראות איך הם חיים. חוץ מפיגוע התאבדות פה ושם, זה המקום הכי בטוח בעולם. הילדים הולכים לבד ממקום למקום. אין שם פשע. אבל כמובן, זה היה בסך הכל ביקור אחד.

“תמיד אומרים, ‘כשמבקרים בישראל מרגישים כל כך מחוברים ליהדות’, אבל האמת היא שלי זה לא קרה. הכותל הגעיל אותי. השטח הקטנטן שמוקצה שם לנשים והשטח הענקי לגברים - זה אולי היה מקובל פעם, אבל עכשיו זה לא מתקבל על הדעת. מבחינתי, לפחות. זה כאילו שכאן באמריקה עדיין היו ברזיות נפרדות לשחורים, ואנחנו היינו אומרים, ‘אנחנו יודעים שזה דפוק, אבל אין מה לעשות, זה פשוט ככה’”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ