שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

קרן הקולנוע האירופית מנהלת דיונים מתקדמים על צירוף ישראל

מנכ"ל "יוראימאז'" אמר בסוף השבוע כי מתנהלים דיונים מתקדמים על צירופן של ישראל וקנדה לקרן. אם המהלך יאושר, הקרן תוכל להשקיע בסרטים ישראליים אחרי 2014

נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

ישראל עשויה להפוך בקרוב לאחת המדינות הלא-אירופיות הראשונות שתזכה ליהנות מתמיכה של קרן הקולנוע האירופית "יוראימאז'" (Eurimages). כך אמר בסוף השבוע מנכ"ל הקרן האירופית, רוברטו אולה, השוהה בימים אלה בפסטיבל ונציה. מהלך כזה, אם אכן ייצא לפועל, יוכל לסייע רבות לקולנוע הישראלי, השרוי בתקופה האחרונה במצוקה כלכלית קשה, בין היתר בגלל הירידה הדרסטית בהשקעות של גופי שידור מקומיים בסרטי קולנוע.

לדברי אולה, שצוטט על ידי מגזין הקולנוע הבריטי "סקרין", שיתופי הפעולה הקולנועיים בין מדינות, הקו-פרודוקציות שהקרן האירופית מעודדת, זכו להצלחה כה גדולה "שתהיה זו שטות לא לייצא את סיפור ההצלחה הזה שאירופה נהנית ממנו ב-20 השנים האחרונות גם למדינות אחרות". הוא ציין כי כרגע מתנהלים דיונים מתקדמים על צירופן של שתי מדינות לקרן – ישראל וקנדה – וכי ייתכן שבהמשך יצטרפו גם מדינות נוספות. גם אם צירופה של ישראל יאושר, הקרן לא תוכל להשקיע בסרטים ישראליים לפני 2014.

מתוך "המשגיחים". קו-פרודוקציה ישראלית-צרפתית

"יורימאז'" היא קרן הכפופה למועצת אירופה, היושבת בשטרסבורג, צרפת. חברות בה כעת 36 מדינות אירופיות, ותקציבה 25 מיליון יורו בשנה. מתוך הסכום הזה, 23 מיליון יורו מגיעים מהמדינות החברות בקרן, והיתרה - מרווחים של סרטים שבהם משקיעה הקרן.

כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, השוהה אף הוא בפסטיבל ונציה, מסביר כי ישראל וקנדה הן שתי המועמדות הראשונות להצטרפות לקרן בשל ההיקף הרחב של הקו פרודוקציות שלהן עם מדינות אירופיות בשנים האחרונות. “ישראל היא כיום המדינה הכי פעילה בתחום הקו-פרודוקציות הקולנועיות עם אירופה", אומר שחורי.

“'יורימאז'' היא הקרן הפאן אירופית היחידה מסוגה באירופה, שמשקיעה כסף בהפקה של סרטים. אם באמת נצליח להיכנס לקרן הזאת, זה יהיה עוד מקור תקציבי חשוב מאוד לקולנוע הישראלי", אומר שחורי. "למהלך כזה תהיה חשיבות גם מעבר לפן הכלכלי, מכיוון שכל סרט שהקרן משקיעה בו נהנה ממעמד מיוחד ומחשיפה בינלאומית מוגברת. זאת מכיוון שהקרן בוחרת לא פעם להשקיע גם בהפצה של סרטים שבהפקתם היא היתה שותפה".

שחורי מספר כי העלה את הרעיון לראשונה כבר ב-1994, במפגש שרי התרבות של אירופה, אבל הדיונים הרציניים בנושא מתקיימים בארבע השנים האחרונות. לדבריו, אישור צירופה של ישראל לרשימת המדינות היכולות ליהנות מתמיכת הקרן, מחייב אישור של כל המדינות החברות בה, כך שמדובר גם במהלך פוליטי לא פשוט. 

בשנים האחרונות, יותר משליש מהכסף שמושקע בקולנוע הישראלי מקורו בחו"ל, בעיקר ממדינות באירופה, המשתפות פעולה עם יוצרים ישראליים בקו-פרודוקציות. לדברי שחורי, ההשקעות האירופיות בקולנוע הישראלי עמדו בעשור האחרון על 3-4 מיליון דולר בממוצע בשנה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ