שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

"למלא את החלל" הוא הזוכה הגדול

סרטה של רמה בורשטיין גרף 7 פרסים, בהם פרסי הבימוי, התסריט והסרט הטוב ביותר. חלק מהדוברים בטקס תקפו את הכוונה לעדכן את חוק הקולנוע

נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

"למלא את החלל", סרטה של רמה בורשטיין, הוא המנצח הגדול של טקס פרסי אופיר, שהתקיים היום (שישי) אחר הצהריים בחיפה. הסרט זכה בשבעה פרסים, ובהם פרסי הבימוי והתסריט, וכן פרס הסרט הטוב ביותר, שבזכותו הוא ייישלח לייצג את ישראל בתחרות האוסקר האמריקאי (בהתמודדות על הפרס לסרט הטוב ביותר בשפה זרה).

שתי השחקניות המרכזיות בסרט, שהתמודד החודש בתחרות הרשמית של פסטיבל ונציה, זכו אף הן בפרסים. הדס ירון, שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל האיטלקי, זכתה גם בפרס אופיר לשחקנית הטובה ביותר, ואילו עירית שלג, המגלמת בסרט את אמה, זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר. הסרט שהפיק אסף אמיר בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, זכה גם בפרסי הצילום (לאסף סודרי) והאיפור (אתי בן-נון).

בורשטיין, חרדית המתגוררת בתל אביב, חזרה בתשובה חודשים ספורים לאחר שסיימה את לימודי הקולנוע שלה, ולאורך שנים יצרה ולימדה קולנוע במגזר החרדי. “למלא את החלל" הוא הסרט הראשון שיצרה עבור הקהל הרחב. עלילתו מספרת על צעירה חרדית תל אביבית, המיועדת לשידוך, שעולמה מתהפך בעקבות מותה של אחותה הגדולה בעת לידת בנה.

מתוך צילומי הסרט "למלא את החלל" של רמה בורשטיין צילום: דניאל צ'צ'יק

טקס חלוקת פרסי אופיר, שמקיימת האקדמיה הישראלית לקולנוע, נערך השנה בצל הוויכוח הסוער המתקיים באחרונה בענף הקולנוע סביב הכוונה להכניס שינוים בקריטריונים, שעל פיהם מחולק מדי שנה תקציב הקולנוע לגופים השונים בתחום. כמה מהדוברים בטקס, התייחסו לעניין זה. “אני פונה לגופים הרשמיים, בואו נחשוב תרבות וכלכלה, ולא רק פוליטיקה. לא צריך להמציא את הגלגל אלא למנף את מה שיש”, אמר יו"ר האקדמיה לקולנוע, איתן אבן. יונה יהב, ראש העיר חיפה וממייסדי חוק הקולנוע, אמר: "אני מתחנן, אל תגעו בחוק הקולנוע".

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, שעלתה לבמה לקראת סוף הטקס, כדי להעניק את הפרס לסרט הטוב ביותר, קבעה מעל לבמה כי 11 שנה חלפו מאז חוקק חוק הקולנוע, ויש צורך לעדכן אותו. "צריך לעצור, להביט לאחור, להפיק לקחים ולראות מה יש לשפר", אמרה לבנת. "אני יודעת ששינוי כזה מעלה חששות אצל חלק מהיוצרים", הוסיפה, וציינה כי בישיבת המועצה שהתקיימה אתמול (חמישי) הוחלט לתת ליוצרים ארכה להגיש הערותיהם עד 16 באוקטובר, ולאפשר להם שימוע בעל פה במועצת הקולנוע, ולא רק בכתב כפי שנקבע בתחילה.

לבנת קראה ליוצרי הסרט "למלא את החלל" לעלות אל הבמה כדי לקבל את הפרס, אך מי שבא לקבלו מידיה, מפיק הסרט אסף אמיר, המכהן גם כיו"ר איגוד המפיקים, בחר שלא להתעלם מן הדברים. "הקולנוע הישראלי צומח מן השטח, והשטח הוא שעשה את חוק הקולנוע, והשטח מוכיח שכל גווני הציבור בישראל מקבלים במה בקולנוע הישראלי".

אמיר ציין שורה של סרטים ישראלים מהשנה האחרונה - “למלא את החלל" העוסק בחרדים, "חיותה וברל" שבמרכזו עומדים זוג קשישים, “שרקיה" העוסק בבדואים בנגב, “המשגיחים" העוסק בחוזרים בתשובה ו"העולם מצחיק" המתרחש בטבריה – כדוגמה לכך שהקולנוע הישראלי כבר עוסק בפריפריה ומעניק ייצוג למגזרים שונים ומגוונים. "זה הרי בדיוק מה שמועצת הקולנוע רוצה", אמר אמיר. מה שעובד לא צריך לתקן. תקשיבו ליוצרים שעשו את כל אלה", ציין אמיר לקול תשואות הקהל.

סרט נוסף שזכה בפרסים בטקס היו "המשגיחים" בבימויו של מני יעיש, שזיכה את שני שחקניו בפרסים: רועי אסף זכה בפרס השחקן הטוב ביותר, וגל פרידמן בפרס שחקן המשנה. “בלדה לאביב הבוכה", סרטו של בני תורתי, זכה בארבעה פרסים: עיצוב פסקול (דוד ליס וגיל תורן), מוסיקה (מרק אליהו), עיצוב תלבושות (דבורה אוחנה) ועיצוב אמנותי (איל אלחדד). סרטו של שמי זרחין, שהיה בעל מספר המועדויות הגבוה ביותר לפרסים, יצא לבסוף כשבכיסו פרס אחד בלבד: פרס הליהוק (אורית אזולאי), שהוענק זו השנה הראשונה.

פרס מפעל חיים הוענק בטקס לאלי תבור, בן 78, מהתסריטאים הפוריים ביותר שפעלו בישראל מאמצע שנות ה 60 ועד אמצע שנות ה 80. תבור כתב את התסריטים לרוב סרטי סדרת "אסקימו לימון", וכן לסרטים "כל ממזר מלך", “צ'רלי וחצי", “חגיגה בסנוקר", “בוא נפוצץ מיליון", “אלכס חולה אהבה", ורבים אחרים.

בטקס היתה גם התייחסות למשבר הקשה הפוקד בימים אלה עת עולם התקשורת. העיתונאי והבמאי שלומי אלדר (“חיים יקרים), הזמין אל הבמה את יו"ר הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, אילן אבישר, כדי להעניק את הפרס לסרט התעודה הטוב ביותר. "בימים אלה, של משבר עמוק בתחום התקשורת, כשסכנת סגירה מאימת על העיתון 'מעריב', לרשות השנייה יש אחריות מוסרית וחברתית לדאוג שערוצי התקשורת יהיו פתוחים ועצמאיים", אמר אלדר.

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט הטוב ביותר – למלא את החלל (מפיק אסף אמיר)
בימוי – רמה בורשטיין (למלא את החלל)
תסריט – רמה בורשטיין (למלא את החלל)
שחקן – רועי אסף (המשגיחים)
שחקנית – הדס ירון (למלא את החלל)
סרט תעודי – הצלמניה (במאית: תמר טל)
עריכה – יצחק צחייק (רוק בקסבה)
ליהוק – אורית אזולאי (העולם מצחיק)
עיצוב פסקול – דוד ליס, גיל תורן (בלדה לאביב הבוכה)
מוסיקה – מרק אליהו (בלדה לאביב הבוכה)
איפור – אתי בן-נון (למלא את החלל)
עיצוב תלבושות – דבורה אוחנה (בלדה לאביב הבוכה)
עיצוב אמנותי – איל אלחדד (בלדה לאביב הבוכה)
צילום – אסף סודרי (למלא את החלל)
שחקנית משנה – עירית שלג (למלא את החלל)
שחקן משנה – גל פרידמן (המשגיחים)

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ