בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך מצלמים המתת חסד

מכשיר המאפשר המתת חסד בלחיצת כפתור עומד במרכז הקומדיה השחורה "מיתה טובה", המצולמת כעת. היוצרים, טל גרניט ושרון מימון, מסבירים מה למדו מניסיונם האישי על סבלם של חולים הנוטים למות

10תגובות

"אני מגלם איש שמגלה המון הבנה לסבל של אנשים לפני מותם, של אנשים שנמצאים רגע לקראת הסוף, ובגלל סיטואציה מסוימת, מחלה של חבר, אני קם וממציא מכשיר של המתת חסד. זה מכשיר שהחולה עצמו מפעיל אותו, הוא לוחץ בעצמו על הכפתור כדי  לסיים את חייו", מספר זאב רווח בעת הפסקה בצילומי הסרט "מיתה טובה". "אני מגלם איש שהוא אמנם לא מדען, אלא מסגר, אבל יחד עם איזה וטרינר אנו ממציאים יחד את המכשיר הזה, ומהר מאוד אנשים ששומעים על זה מתלהבים ולוחצים עלינו לתת גם להם להשתמש בו".

רווח יושב לצדה של לבנה פינקלשטיין על ספה מהוהה בכניסה לאולפני אוטופיה בפתח תקוה. יש להם הפסקה בת כמה דקות, בזמן שהצוות הטכני מסדר את הסט לקראת צילומי הסצינה הבאה. מרבית צילומי החוץ של "מיתה טובה" התקיימו בירושלים, ואילו צילומי הפנים מתקיימים כאן, באולפן שבו הקים הצוות האמנותי של הסרט תפאורה המדמה בית דיור מוגן, שבו מתגוררים הגיבורים.

"מיתה טובה", שכתבו ומביימים יחד טל גרניט ושרון מימון, היא קומדיה שחורה על קבוצה של חברים בדיור מוגן בירושלים, ובראשם יחזקאל (רווח), הבונה מכשיר להמתת חסד עצמית כדי לעזור לחבר חולה. כשהשמועה על קיומו של המכשיר עוברת מפה לאוזן, מגיעות אל החבורה עוד ועוד בקשות לעזרה מקשישים שרוצים כבר לסיים את חייהם.
בתום ההפסקה ממהרים רווח ופינקלשטיין, המגלמת את אשתו בסרט, לחזור אל הסט. זלדה, אשה מבוגרת (שמגלמת רות גלר), שוכבת שם במיטה, ונראית רזה, חלשה וחולה. לבקשתה הביא יחזקאל לביתה את המכשיר שבנה כדי לעזור לה לסיים את חייה. הוא ואשתו יושבים לצד מיטתה, מביטים בה בכאב.

מוטי מילרוד

"זהו נשמה? מרימים ידיים?" שואל יחזקאל. "נלחמתי, יחזקאל. הגוף שלי כבר לא עומד בזה. אני לא יכולה יותר לשכב ולחכות לו", עונה זלדה. "הציעו לנו לשקול טיפול ניסיוני שיוכל להאריך את החיים שלה בכמה חודשים", אומר בעלה (השחקן מיכאל כורש).
"אני עוד חודש בת 90 ונלחמים על החיים שלי כאילו הייתי בת 16", היא מחייכת חיוך
עייף לעברו של יחזקאל. "די, הספיק לי".

מלחמה אבסורדית

בחדר הסמוך, גרניט ומימון יושבים מול המוניטור, חובשים אוזניות, ועוקבים בדריכות אחרי הסצינה המצטלמת מעבר לקיר. מדי פעם הם מתייעצים ביניהם, לעתים מבקשים מהשחקנים לחזור על שורה מסוימת.

זה אמנם הסרט העלילתי באורך מלא הראשון שהם כותבים ומביימים יחד, אבל שיתוף
הפעולה ביניהם נמשך כבר שנים רבות. ב-2004 הם כתבו וביימו יחד את "משכנתא", שזכתה בפרס הדרמה הטובה ביותר בפסטיבל ירושלים וסיפרה על זוג צעיר שמחפש פתרונות יצירתיים כדי להשיג כסף ולשלם את המשכנתא שלו; ב-2009 יצרו את "להרוג דבורה", שזכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל חיפה ועקב אחרי שני גברים שיוצאים למסע ציד ביער; והשנה הסריטו את "חופש גדול", סרט קצר שיוקרן בפסטיבל סאנדנס הקרוב ומספר על משפחה שיוצאת לחופשה. מימון גם ביים ב-2009 יחד עם ארז תדמור את הסרט באורך מלא "סיפור גדול".

"הרעיון ל'מיתה טובה' עלה בתקופה שבה סבתא של בן זוגי נפטרה", מספר מימון בזמן
הפסקה נוספת בצילומים. "לפני מותה יצאנו לבקרה, ישבנו סביב מיטתה, והיה מדהים
לראות עד כמה קשה לה לעכל את זה שהיא נאלצת לעזוב את החיים בכאבי תופת. היא אמרה לנו שלא האמינה שכל כך תסבול. גופה היה אכול מסרטן, ובזמן שהיינו שם היא נפטרה, השתחררה מהכאב. אבל דווקא כשנדמה היה שהשחרור מהסבל הזה גרם לה קצת נחת, הגיעו הפרמדיקים והתחילו להחיות אותה. במשך כ-25 דקות הם נלחמו על החיים שלה. היה משהו אבסורדי בכך שדווקא כשהיא השתחררה מהכאב והסבל הזה עבר ונגמר, באו וניסו להחזיר אותה לחיים. והאבסורד הזה נהפך לגרעין של הסרט".

מוטי מילרוד

"הרבה פעמים בחיים נפגשים עם אנשים שסובלים נורא", מציינת גרניט. "יש בעולם
מקומות שעוזרים לאנשים כאלה ונותנים להם בחירה חופשית אם ללכת עם זה עד הסוף
ולסבול ייסורים, או למות בכבוד ופחות לסבול. לפעמים זה גם משפיל מאוד. אני, למשל,
לא הייתי רוצה שמישהו ירחץ אותי אן שיחליפו לי חיתול. בעיני עדיף לא להיות מאשר
להיות מושפלת ככה. השילוב של זה עם מה ששרון סיפר לי, ועם הסבל, ההשפלה ואיבוד
הכבוד, הביא אותנו לחשוב איך מתמודדים עם זה", מה שהוביל לדבריה למחשבה על מכשיר ההמתה בהפעלה עצמית.

מימון: "חשבנו איך נכניס לזה טוויסט בסגנון שלנו, והחלטנו ללכת על הסגנון שבו כבר עשינו את 'משכנתא' ואת 'להרוג דבורה' - קומדיה שחורה. והחלטנו כך דווקא מפני שזה
נושא שכביכול בכלל לא מתאים לקומדיה.

"בסיטואציות כאלה יש רגעים קומיים", הוא מוסיף. "למשל, לפני כמה שנים גילו אצלי
סרטן בבלוטת התריס, והסיטואציה שבה הודיעו לי על כך היתה כמו סצינה מ'החמישייה
הקאמרית'. אולי יום אחד עוד נעשה ממנה משהו. אני מגיע לרופא, והוא מסתכל עלי
ואומר לי: 'יש לך סרטן במעי או בבלוטת התריס'. הייתי בן 30 ואמרתי, 'יו, איך אני
אספר את זה לאמא שלי', ואז הוא התחיל לצעוק עלי: 'אתה בן 30, אתה מבוגר, אתה לא חייב לספר לאמא שלך כלום!' הוא הסתובב, התחיל לדבר עם אחות, ואני התעלפתי. השכיבו אותי על הרצפה, נתנו לי לשתות מים, וכשהתעוררתי אמרתי לו: 'חודש אתם כבר יודעים את זה, אז איך לא קראתם לי? למה חיכיתם?' ואז הוא פשוט צרח עלי: 'אתה לא תאשים אותי בסרטן שלך, אני בסך הכל הרופא!' באותו רגע זה לא כל כך הצחיק אותי, אבל כשיצאתי משם, במקום לבכות, קצת צחקתי".

חזק וכואב

לצדם של רווח ופינקלשטיין משחקים בסרט גם עליזה רוזן, אילן דר ורפי תבור.
"חיפשנו קומיקאים", אומר מימון. "נכון, זה סרט שהוא דרמה, ואת ראית פה עכשיו
צילומים של סצינה דרמטית מאוד. אבל בחרנו שחקנים שהם קומיקאים, כי מפני שהקומדיה נמצאת בד-נ-א שלהם, אז למרות העובדה שזו דרמה, יש בתוכה מעין תזמון קומי, וזה נהדר".

היוצרים מספרים כי את דמותו של יחזקאל, שמגלם רווח, הם ייבאו מסרטם הקודם
"משכנתא". גם בדרמה ההיא גילם רווח אדם שאוהב לעזור לאחרים ונקרא יחזקאל. שם הוא הסביר לגיבורים כיצד הם יכולים לחתוך את אצבעותיהם בנגרייה שלו כדי לקבל כסף
מהביטוח הלאומי, ואילו הפעם הוא בונה מכונה שתסייע לחבריו לשים קץ לחייהם מבלי
שייאלצו לסבול יותר מדי.

>>> הטריילר לסרט "סיפור גדול" שביים שרון מימון עם ארז תדמור

הרעיון שסרט עם צוות של שחקנים מבוגרים יכול להיחשב לא אטרקטיבי ולכן להרתיע משקיעים וקהל לא הרתיע אותם, טוענים מימון וגרניט. "גם שמנים בתחתוני סומו זה לא
מי יודע מה", מחייך מימון. "לא התעקשו אתנו על העניין הזה", אומרת גרניט, "וחוץ מזה, אלה אנשים שפחות רואים אותם בקולנוע, ולי זה נראה יותר מעניין לראות פעם אחת דווקא אותם".

"לא כותבים הרבה סרטים לגיל שלנו, זה נכון", מודה לבנה פינקלשטיין, בת 65. היא מגלמת בסרט את דמותה של אשתו של יחזקאל, לבנה ("שרון סיפר לי שהם חשבו עלי כשכתבו את הדמות, קראו לה לבנה, ומאז השם כבר נשאר", היא מחייכת). בסרט, לבנה מתנגדת נחרצות להמתת חסד ועקב כך גם למכשיר שממציא בעלה.

"אני מאוד מתחברת לדמות, כי אני באמת נגד, אני חושבת שכל אחד צריך לחיות כמה שנתנו לו, בלי התערבות של אנשים אחרים", אומרת פינקלשטיין. היא מספרת כי  בשבועות האחרונים נאלצה להתמודד עם מחשבות על זיקנה, מוות, ייסורים והמתת חסד גם בחייה הפרטיים, ולא רק באתר הצילומים. מות אמה לפני כשבועיים אילץ אותה להתמודד עם כל אלה.

"היא ביקשה ממני בסוף, 'תשחררי אותי לבנה, תשחררי אותי'. אנחנו היינו אז באמצע הצילומים, ופתאום המציאות והסרט היו כל כך קרובים", היא אומרת. "בהתחלה הייתי בטוחה שהיא אומרת לי שהיא רוצה להשתחרר מהחיים האלה. רק יותר מאוחר הבנתי שהיא רצתה להשתחרר מבית החולים שהיתה בו. ראיתי את הסבל שלה, וכשאדם כל כך קרוב אלייך כל כך סובל, נשאתי את זה בלב, חזק וכואב. חיכיתי".

יום לאחר הלוויית אמה, חזרה פינקלשטיין לשחק. "אני משחקת עכשיו גם בהצגה בהבימה, 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר'", היא מספרת. "ביום של הלוויה היתה לי מחליפה, אבל אחר כך היו לה הצגות אחרות, ולמחליפה השנייה ברח הקול. אמרו לי שיש משבר, אז אמרתי לעצמי טוב, ההצגה חייבת להימשך. היתה לי גם הרגשה שאמא שלי, שהיתה זמרת ומנצחת על מקהלות, כאילו סידרה לי בכוונה שאמשיך לעבוד. כאילו היא אמרה לי, 'החיים ממשיכים, אל תפחדי, ראש למעלה'. ככה שאין לי רגשי אשמה. אולי יותר קשה לי לעבוד בימים האלה, כי אני יותר טעונה ברגשות ובמחשבות, אבל בסופו של דבר פשוט חזרתי לחיים קצת יותר מוקדם, לפני שנגמרה השבעה. חוץ מזה, החום של האנשים וכל האהבה שאני מקבלת פה מסביב מנחמים אותי מאוד".

את "מיתה טובה" מפיקים חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, טליה קלינהנדלר, אסנת
הנדלסמן קרן, משה אדרי וליאון אדרי. הסרט מופק בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי והמיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו