שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נירית אנדרמן
נירית אנדרמן

הישג יוצא דופן לקולנוע המקומי: שני סרטים ישראליים מועמדים לפרס האוסקר לסרט התעודה הטוב ביותר. "5 מצלמות שבורות" של עימאד בורנט וגיא דוידי ו"שמורי הסף" של דרור מורה הם שניים מחמשת הסרטים שיתמודדו על פרס האוסקר בקטגוריה זו. כך נודע היום עם פרסום שמותיהם של המועמדים הסופיים.

"שומרי הסף" מבוסס על ראיונות שערך מורה עם שישה מראשי השב"כ לשעבר: עמי איילון, אבי דיכטר, יובל דיסקין, כרמי גילון, יעקב פרי ואברהם שלום. בסרט שהופק בתקציב שיא בקולנוע הדוקומנטרי הישראלי – 1.3 מיליון יורו – בוחנים השישה במבט ביקורתי ורטרוספקטיווי את האתגרים שעמם נאלצו להתמודד ואת אופן התפקוד של המנהיגים שתחתיהם שירתו. כמו כן, הם מדברים על הדילמה המרכזית שעמה היה עליהם להתמודד בשירותם: האם ערכי יסוד וצדק אוניברסליים ודמוקרטיים יכולים להתקיים ולהישמר על אף האיומים התכופים על מדינת ישראל. את הסרט הפיקו מורה, אסטל פיאלון ופיליפה קוברסקי.

"חמש מצלמות שבורות" מבוסס על חומרים שצילם עימאד בורנט, תושב הכפר בילעין, במשך כמה שנים, החל ב-2005 בורנט הנציח את התבגרותו של בנו התינוק במקביל למאבק הלא אלים וארוך השנים שנקטו תושבי כפרו נגד הקמת חומת ההפרדה על אדמותיהם. לאורך הצילומים ראה בורנט את חבריו הטובים וקרובי משפחתו נורים ונפצעים במאבק עם חיילי צה"ל, ואת מצלמותיו מנותצות בזו אחר זו. הסרט זכה בפרס סרט התעודה הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים השנה ובפרס הבימוי הדוקומנטרי בפסטיבל סאנדנס והוקרן בפסטיבלים רבים.

מול שני הסרטים הישראליים יתמודדו שני סרטי תעודה אמריקאיים: How to Survive a Plague בבימוי דייוויד פראנס, על האופן שבו מאבקן של שתי קבוצות הפך את האיידס ממחלה שהיא גזר דין מוות למחלה כרונית. וכן The Invisible War בבימוי קירבי דיק, תחקיר על התופעה של אונס חיילות בצבא האמריקאי. הסרט החמישי שיתמודד על הפרס הוא הסרט השוודי-בריטי Searching for Sugar Man בבימוי מאליק בנג'לול, על שני דרום אפריקאים שיוצאים לגלות מה עלה בגורלו של הגיבור המוסיקלי שלהם, רודריגז. טקס האוסקר יתקיים בלוס אנג'לס ב-24 בפברואר.

במאי הסרט "שומרי הסף", דרור מורה, אמר בתגובה: "זהו רגע מרגש ביותר עבורי. לא חלמתי שמסע שהחל לפני 4 שנים יגיע למעמד של סרט המתמודד על האוסקר האמריקאי. זהו כבוד גדול שהסרט נבחר להתמודד בבמה היוקרתית ביותר של עולם הקולנוע ולהעמיק את החשיפה לה זוכה הקולנוע הישראלי בעולם. כל איש קולנוע חולם על הבשורה שקיבלנו זה עתה, אשר פותחת אפיקים חדשים עבור הסרט, ויאפשר למסר של שומרי הסף להגיע לקהלים נרחבים הן מחוץ לישראל והן בארץ. עם זאת אני חייב לציין כי בעבורי חשיפת הסרט לאזרחי ישראל היא המשמעותית ביותר".

פיליפה קוברסקי, מפיקת הסרט, אמרה: “עבורי זהו רגע שיא בקריירה של הפקה והפצה בישראל ובעולם, אני מודה לדרור על החזון ועל השותפות, וכן לצוות סינפיל שעבד ועובד סביב לשעון בעבור הסרט. וכמובן, אני רוצה להודות לשותפים ולמשקיעים בסרט שהפכו את המסע הזה לאפשרי".

"חמש מצלמות שבורות". מבט מקרוב על בילעיןצילום: ג'מאל ערורי

גיא דוידי, במאי "חמש מצלמות שבורות", אמר "אני מאוד שמח על המועמדות, זה מאוד מרגש לכל אנשי הכפרים שנאבקים נגד הכיבוש, וגם לפעילים ישראלים ובינלאומיים ששותפים למאבק. מעבר לעימאד (בורנט) ולי, המועמדות הזאת שייכת להרבה אנשים אחרים שהיו שותפים לדרך שלנו. אני מאוד מקווה שלמועמדות הזאת תהיה משמעות אמיתית להפצת הסרט בישראל -  בבתי ספר ואולי גם באחד הערוצים המסחריים. אני מקווה מאוד למשל שמשרד החינוך יאמץ את הסרט וידאג להקרנתו בבתי ספר, כי לא ייתכן שגורמים שונים רק יתגאו בסרט הזה ובכבוד שהוא מביא למדינת ישראל, ולא יאמצו אותו באמת וידאגו לחשוף אותו לציבור".

שני מועמדים ישראליים התמודדו בעבר על פרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר. היו אלה "הבטחות", בבימוי הישראלי האמריקאי ביזי גולדברג, שהיה מועמד לפרס ב-2002 ו"המכה ה-81" שביימו חיים גורי, דוד ברגמן וז'ק ארליך, שהיה מועמד לפרס בטקס האוסקר שהתקיים ב-1975.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ