חכ עופר שלח קורא לשרת התרבות היוצאת שלא לאשר הקריטריונים החדשים לתקצוב ענף הקולנוע

ההחלטה של מועצת הקולנוע - להגדיל את התקציב לקולנוע העוסק בפריפריה - עוררה מחאה מחשש שתגרום למונופול של קרן אחת. חברות המועצה נעמה הניג ומרלין וניג סירבו להצביע

נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נירית אנדרמן

ח”כ עפר שלח קרא היום לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, שלא לחתום על התקנות החדשות לתקצוב ענף הקולנוע, אשר אישרה אתמול מועצת הקולנוע, ולא להעבירן למשרד המשפטים, אלא להמתין לכינונה של הממשלה החדשה.

“לנוכח המחלוקת בתוך מועצת הקולנוע עצמה והתנגדותם של חלק מחבריה לתקנות החדשות, ולנוכח החששות שהועלו על ידי מפיקים ויוצרים לעתידו של הענף אם אלו ייכנסו לתוקף”, כתב ח”כ שלח, “אני קורא לשרת התרבות שלא לאשר את התקנות בחתימתה. מדובר בתקנות שממילא אמורות להיכנס לתוקף רק בשנה הבאה; רק הוגן להמתין עם ההליך לכינונה של הממשלה ולהעברת העניין לאחריות השר הממונה החדש, ולא ליצור תחושה שעניין כה כבד מוכרע בחופזה ותחת לחץ”.

מועצת הקולנוע אישרה את ההמלצות למבחני התמיכה (הקריטריונים) החדשים בענף הקולנוע לאחר שנה וחצי של עבודה, ובתום חודשים ארוכים של מאבקים פנימיים ועימותים סוערים עם ראשי ענף הקולנוע. ההצבעה שקדמה לאישור התקיימה באווירה מתוחה.אחת מחברות המועצה, נעמה הניג, נמנעה מלהצביע במחאה על מערכת לחצים שהופעלה לטענתה על חברי המועצה; חברת מועצה נוספת, מרלין וניג, עזבה את החדר באמצע ההצבעה, מאותה הסיבה. כעת אמור מסמך מבחני התמיכה לעבור לאישור משרד המשפטים ולחתימת השר הממונה.

מוקד המחלוקת הוא הסעיף המרכזי בתיקונים, הנוגע להגדלה משמעותית של התקציב המופנה לקולנוע הייעודי, הרב תרבותי, העוסק בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. סעיף זה עורר באחרונה התנגדויות רבות בקרב חברי מועצה וגורמים שונים בענף הקולנוע מכיוון שהוא כולל תנאי מדיד, שלפיו קרן שתרצה ליהנות מתקציב זה תצטרך להקצות 75 אחוז מתקציבה לקולנוע ייעודי. תנאי זה יביא ככל הנראה ליצירת מונופול של קרן אחת בלבד, קרן גשר, ויחסום את דרכן של קרנות נוספות לתחום.לאחר ההצבעה אמרה הניג ל"הארץ": "נמנעתי מהצבעה כי חשבתי שאי אפשר לקיימה תחת מערכת הלחצים הכבדה שהופעלה על חברי מועצה לקראת אישור הקריטריונים, ותחת ההשמצות שהופנו כלפיהם. שני אלה פוגעים ביכולתם של חברי המועצה להביע דעה עצמאית. נוסף על כך, לדעתי, אינטרס הציבור מחייב שהגורמים האמורים ליהנות מהעידוד ומהכספים, כלומר הפריפריה, לא יהיו נתונים בידיו של גוף אחד. זו פגיעה בפלורליזם".

ואילו וניג, קולנוענית חרדית שהמגזר שממנו היא באה אמור להיות אחד הנהנים העיקריים מהשינוי בסעיף הייעודי, אמרה: "עזבתי את ההצבעה במחאה על כך שבסעיף הייעודי נותרו נקודות שחורות ובעייתיות, שלא תוקנו ואף לא זכו להתייחסות, ובמחאה על אופן התנהלות המועצה בחודשים האחרונים ועל הלחצים הכבדים, מכיוונים שונים, שהופעלו על חברי המועצה. בעיני הקריטריונים האלה הם פשרה לקולנוע הישראלי, ולא המיטב שאפשר היה לקוות לו".בין שאר השינויים שהוכנסו בקריטריונים, הוחלט על ביטול התמיכה בדרמות טלוויזיוניות לטובת תמיכה בסרטים עלילתיים קצרים; על איחוד תקציבי התמיכה שהוקצו עד כה לפסטיבלים ולפרסים, וחלוקתם בין שני סוגי פסטיבלים – גדולים וקטנים; על הגברת השקיפות בעבודת הקרנות; על שינויים בנוגע להרכב הלקטורים של הקרנות ותקופת כהונתם; על חיוב הקרנות לבחון בקשות לסיוע ולקבל החלטה לגביהן בתוך ארבעה חודשים; על עידוד סרטי ביכורים ועידוד השקעה של סכומים משמעותיים בסרטים עלילתיים ותיעודיים, ועוד.

דוד אלכסנדר, יו"ר מועצת הקולנוע, אמר בתום הישיבה: "אני שמח שמליאת המועצה אישרה הערב ברוב קולות סדרה של נושאים וסוגיות, שעם יישומם צפוי עולם הקולנוע הישראלי על יוצריו, עובדיו וקהליו להיכנס לעידן חדש של אפשרויות נוספות, יוזמות חדשות ושל קירוב יוצרים חדשים וצעירים למסך הקולנוע".

יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר, אמר בתגובה לאישור הקריטריונים: תקציבו של הקולנוע הפריפריאלי, הייעודי, צריך להתחלק בין יותר מקרן אחת, כדי שגם ליוצרים מהפריפריה תהיה יותר מאופציה אחת לקבלת תמיכה ליצירותיהם, בדיוק כמו ליוצרים בתחומים אחרים. מוזר לשמוע שהמועצה החליטה אחרת, וקבעה שבתחום הייעודי יתרכז רוב הכסף בידיה של קרן אחת בלבד. כך היא למעשה יוצרת מונופול. חבל גם שחברי המועצה נאלצו לספוג לחצים לא סבירים, ושחלק גדול מאלה שהצביעו על אישור הקריטריונים הם חברי מועצה חדשים שכלל אינם מכירים את הנושא. ראוי היה שהעניין יחכה לשר החדש שימונה בקרוב - גם אם זו תהיה לימור לבנת - כדי שהוא יוכל לקבל את ההחלטה בעניין".

אם יזכו לכל האישורים הדרושים, ייכנסו מבחני התמיכה החדשים לתוקף ב 1 בינואר 2014.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ