פסטיבל קאן

ג’יימס פרנקו לא נבהל מוויליאם פוקנר

השחקן האמריקאי, שסרטו "בשוכבי גוועת" הוקרן השבוע בפסטיבל, מספר למה התעקש לעבד לקולנוע יצירה ספרותית כל כך מורכבת

נטע אלכסנדר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נטע אלכסנדר

שחקנים שמנסים את כוחם בבימוי הם לא תופעה חדשה בהוליווד: סקרלט ג'והנסון באה השבוע לקאן כדי לחפש מפיצים לסרט הראשון בבימויה. השחקן ריאן, המצלם בימים אלה את הסרט הראשון בבימויו, בא לפסטיבל עם סרט חדש בכיכובו ("רק אלוהים סולח"). מי שהקדים אותם הוא ג'יימס פרנקו (שכיכב לאחרונה ב"ספרינג ברייקרס" וב"ארץ אוז"). הוא ביים והפיק סרטים בעבר ובא לקאן עם סרט חדש בבימויו, “בשוכבי גוועת”, עיבוד לספרו של ויליאם פוקנר על משפחת איכרים ענייה שמביאה את אם המשפחה לקבורה.

פרנקו, שמככב גם בשוברי קופות הוליוודיים וגם בסרטי אינדי קטנים, כתב את התסריט, ביים ואף ליהק את עצמו לאחד התפקידים הראשיים. בראיון ל"ניו יורק טיימס" לקראת הקרנת הבכורה של הסרט במסגרת "מבט מסוים" בקאן סיפר כי "אהבתי את פוקנר מגיל צעיר. אבא שלי המליץ לי לקרוא את 'בשוכבי גוועת', וזה היה הסיפור שדרכו נחשפתי לפרוזה של פוקנר. כשניגשתי לעבד את היצירה הזו לסרט, רציתי לכבד אותה כי אני מעריך אותה כל כך. כשהתחלתי לביים סרטים הבנתי שסרטים המבוססים על יצירות שאני אוהב הופכים אותי לבמאי טוב יותר. הם לוקחים אותי למקומות שלא הייתי מגיע אליהם אם הייתי מתבסס רק על ניסיון החיים שלי".

בהמשך סיפר כי נדרשו לו יותר מארבע שנים להשיג את הזכויות לספר ושון פן ניסה לעבד את הסיפור לסרט אבל החליט לוותר. בספרו של פוקנר כל פרק מסופר מנקודת מבטו של אחד מבני המשפחה. כדי לתרגם את הטכניקה הזאת לשפה קולנועית פרנקו בחר בטריק לא שגרתי: הוא חילק את המסך לשניים וכך יש שתי התרחשויות מקבילות. לדבריו, "היה לי חשוב להתייחס לא רק לעלילה, שעוסקת במסע הקבורה של האם, אלא גם למבנה הצורני הייחודי של היצירה הזאת. השימוש במסך מפוצל איפשר לי לעשות את זה. כך יש לצופים תחושה של פרספקטיבות שונות. אף שכולם יצאו למסע יחד כל אחד חווה אותו באופן שונה בהתבסס על הטראומות ועל הדרמות של כל דמות".

ג'יימס פרנקו. סופר שחווה טראומהצילום: אי–פי

סרטו החדש, שספג ביקורות מעורבות, הוא החוליה האחרונה בשרשרת אינסופית של פרויקטים קולנועיים שהוא מעורב בהם. בימים אלו, למשל, הוא מעורב בתשעה סרטים שנמצאים בשלבי הפקה שונים (ובהם סרט על צ'ארלס בוקובסקי שכתב ויביים). ביוני יוקרן בישראל הסרט “Interior. Leather Bar” שהוא בין שחקניו ומפיקיו. הסרט, שיוקרן במסגרת פסטיבל הקולנוע הגאה בסינמטק תל אביב, הוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס האחרון ומוגבל לגיל 18 ומעלה בעקבות סצינות פורנוגרפיות של סקס הומוסקסואלי.

כשהוא נשאל מדוע יש בסרטיו כל כך הרבה סקס פרנקו עונה כי "זה נושא שאני מתייחס אליו ברצינות. אני חושב שהגישה לסקס בקולנוע ובטלוויזיה הולכת ומשתנה: במאים מנסים להשתמש יותר בסצינות סקס ואפשר לראות את זה גם בטלוויזיה, בעיקר ברשתות כבלים כמו HBO, שהמנויים שלהם משלמים כדי לראות סקס. גאס ואן סנט אמר לי שבפיילוט שהוא ביים (לסדרה "בוס") היתה סצינת סקס אבל אמרו לו שאין מספיק עירום. יש לחץ לכלול יותר תוכן מיני. אבל אני חושב שאם עושים את זה בצורה חכמה זה לא יהיה סתם גימיק אלא חלק אינטגרלי מהסיפור. לסקס יש פוטנציאל להיות מכשיר נרטיבי אדיר, אבל לא חקרו מספיק את הפוטנציאל הזה עד עכשיו".

.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ