אסי דיין חוזר בתשובה; משה איבגי חוזר לשיכון ג' - קולנוע - הארץ

אסי דיין חוזר בתשובה; משה איבגי חוזר לשיכון ג'

בחוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א יצרו מחוות לקלאסיקות הקולנוע הישראלי. הכירו את אסקימו לימון בגרסת הבנות ואת החתונה הגרוזינית המאוד מאוחרת

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אנה בורד

יום הולדת 80 זה לא צחוק - בנצי מומו ויודה'לה כבר לא ילדים, קזבלן עזב את יפו, שיערו של חולה האהבה משיכון ג' האפיר והעיניים הגדולות של אורי זוהר תרות היום אחר דברים אחרים. הקולנוע הישראלי חוגג שמונה עשורים, ובחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב החליטו לחלוק כבוד להיסטוריה הקצרה של המסך הגדול בישראל.

תשעה יוצרים צעירים, בוגרים וסטודנטים מהחוג לקולנוע וטלוויזיה באוני' ת"א חברו יחד להשיב ולו במעט את מחוגי הזמן. בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה הם יצרו פרויקט קולנוע אמנותי בשם "קצר:ארוך" וכתבו וביימו שמונה דרמות קצרות מקוריות כמחווה לקלאסיקות של הקולנוע הישראלי. כל אחד מהסרטים הקצרים הוא גם יצירה בפני עצמה.

דור העתיד של הקולנוע בארץ מצא עצמו מול פנתיאון הקולנוע הישראלי ובין הסרטים שזכו למחווה עיניים גדולות (אורי זוהר, 1974), חתונה מאוחרת (דובר קוסאשווילי, 2001), אוונטי פופולו (רפי בוקאי, 1986), השוטר אזולאי (אפרים קישון, 1971) ועוד.

הסרטים הקצרים יוקרנו בסינמטקים ברחבי הארץ בצמוד לסרטים המקוריים וישודרו לקראת סוף השנה בערוץ 1 בהגשה מחויכת ולא שגרתית של ירון לונדון. ביום שלישי הקרוב תתקיים הקרנה בסינמטק בת"א וברביעי הבא, בסינמטק בירושלים. הנה טעימה מהמחוות:

זאזאלנד - מחווה ל"חתונה מאוחרת" (דובר קואסשווילי, 2001)

בסרט הביכורים של דובר קואסשווילי "חתונה מאוחרת" הוא מעמיד את זאזא (ליאור אשכנזי) בבחירה בין האהובה הגרושה +1 שלו (רונית אלקבץ) לבין משפחתו והוריו, שרוצים לחתן אותו לפי הספר, הגרוזיני, עם בחורה צעירה ורווקה, ובעיקר- מהעדה.

זאזא, שאצל קוסאשווילי בחר בסופו של דבר להיות בן טוב להוריו, מופיע בסרט המחווה "זאזאלנד" בתור האב, שמנסה לשדך לבנו, גור, גיבור הסרט, את הבת של המאהבת שלו. הפעם תורו של גור, בנו של זאזא, להתמודד עם השאלה האם לרצות את אביו ולשמור על המסורת המשפחתית, או שמא לחשוף בפני משפחתו את נטייתו המינית, בסרט קצר שכולו קומדיה של טעויות.

"ניסיתי לקחת השראה מהסרט המקורי בעיסוק ביחסי מיניות והמתח התמידי של האינדווידואל בין הרצון להגשמה עצמית לבין הצורך לרצות את המשפחה ולהיבלע בתוך הקונפורמיסטיות", מספרת מעיין כהן, יוצרת "זאזאלנד". במהלך העשייה למדתי רבות על התרבות הגרוזינית המלאה והצבעונית וגם על איך עושים קומדיה".

דובדבנים- מחווה ל"אסקימו לימון" (בועז דוידזון, 1978)

אסקימו לימון הוא סרט הקאלט הלאומי כמעט על נעורים, יצרים וסקס. במרכזו בנצי, מומו ויודל'ה שמפנטזים על בנות.

הבימאית הצעירה נועה אושרוב החליטה במחווה שיצרה, "דובדבנים", להעניק ל"אסקימו" זווית נשית. "מה שפעם רק לגברים היה מותר על המסך, עכשיו גם נשים יכולות", מספרת אושרוב.

"אסקימו זה סרט מבריק בעיני שהקדים את זמנו", אומרת אושרוב. "הוא מצחיק ופונה לקהל וגם אינטיליגנטי. כשהתחלתי לכתוב הבחנתי בהיבט המגדרי. עכשיו הבנות הן אלה שמסתכלות על הבנים ומתייחסות אליהם כאוביקט. הכי מעניין ונכון בעיני, הוא שבסופו של דבר בני נוער מכל מין ובכל תקופה מתעניינים בסקס. זה מה שמעניין את הבנים באסקימו לימון ובסופו של דבר גם מה שמעניין את הבנות בדובדבנים".

התרוממות רוח- מחווה ל"חולה אהבה בשיכון ג'" (שבי גביזון, 1995)

בסרט מגלם משה איבגי את ויקטור, מנהל תחנת כבלים פיראטית שעדיין גר עם אמו. הוא מתאהב במיכאלה, שאינה נענית לחיזוריו.

בסרט המחווה "התרוממות רוח" אנו פוגשים שוב את ויקטור, גם כאן בכיכובו של משה איבגי, שהתבגר בכ-20 שנים, ומצא בדת מפלט מהערגה המתמשכת לקשר. הסרט מציג את ויקטור המבוגר המפספס את האוטובוס האחרון לצפת ונתקע בתל אביב אחרי כניסת שבת, מה שמאלץ אותו להתמודד שוב עם העיר שמפתה אותו ועם הסערה הרגשית שהיתה חבויה בו במהלך השנים מאז "שיכון ג'".

"כתבתי את התסריט לא מנקודת אפס. בחרתי בדמות שמגיעה עם מטען קודם. הקהל כבר מכיר אותה מפרספקטיבה של במאי אחר וסיפור אחר", מסביר אופיר בן שמעון, יוצר הסרט. "גם איבגי מגיע עם הדמות שהוא מכיר ויצר בסרט הקודם, ועליה יכולנו לבנות יחד מורכבויות נוספות ודגשים שמתאימים לסרט שלי. לא פעם, בזמן הצילומים איבגי שיתף בתחושה שהדמות שעשה לפני 20 שנה עדיין נוכחת וחיה בתוכו כאילו זה היה אתמול.

ביצירת סרט מחווה יש מתח תמידי בין זיכרון לשכחה, בין נאמנות למקור לבין חופש יצירתי. היה לי חשוב שהסרט יהיה סרט שלי ולא תרגיל במחווה. החוט המקשר המשמעותי בשבילי היה דמותו של ויקטור. ניסיתי למצוא את המהות של הדמות ואיתה להפליג למחוזות פרטיים שלי אשר לא מחויבים לתסריט המקורי".

שחקן ספסל- מחווה ל"עיניים גדולות" (אורי זוהר, 1974)

גיבור הסרט, בני פורמן, היה מאמן כדורסל שנהנה מהחיים הטובים: אשה, ילדים, מאהבות, כסף, קבוצת כדורסל מנצחת, ובכל זאת - הצליח להסתכסך עם כולם. כמה שנים אחרי ש"עיניים גדולות" יצא לאקרנים והביא מאות אלפי צופים אל בתי הקולנוע, אורי זוהר החליט שבדיוק כמו לפורמן בסצנת הסיום של הסרט, גם לו נמאס, והוא חזר בתשובה.

סרט המחווה "שחקן ספסל" של גיל ויינשטיין מעמיד במרכזו את מאמן הכדורסל ואת איש הבוהמה שחזר בתשובה (בגילומו של אסי דיין), ומלווה אותו כשהוא חוזר למחוזות נעוריו כדי לפגוש אהבה ישנה (אוולין הגואל).

"הסרט הוא מבחינתי פאר היצירה של אורי זוהר, במאי שמצד אחד חתום על יצירות קאנוניות פופולאריות ומצוטטות כמו "מציצים" או "לול" ומצד שני מייצג קולנוע אישי מינימליסטי וייחודי (לתקופתו)", אומר וינשטיין.

"מפתיע שזוהר, שהיה בשנות ה-60 וה-70 מודל של גבריות ישראלית, והיה אחד מהכוכבים הגדולים ביותר של התקופה, רואה צד שטחי וריקני בחיי הזוהר הללו ולמעשה בועט בממסד שהביא אותו למעמד הזה, וזה גם מה שהופך אותו לדמות מרתקת כל כך בעיניי, ובדיוק למקום הזה התחברתי. אדם שהגיע ללא כל ספק לפסגה בכל תחומי חייו ועדיין איננו מרוצה, עד כדי כך שהוא פונה פנייה חדה וקיצונית לצד השני, כנראה שלעולם לא יהיה מרוצה... ואת זה רציתי לבחון".

מועדי הקרנות של הפרויקט:
סינמטק ת"א:
5.11, יום ג' 21:00 אולם 1 - מקבץ "קצר ארוך" (4 מהסרטים הקצרים)
8.11, יום ו' 16:30 הסרט "חולה אהבה בשיכון ג'" והמחווה "התרוממות רוח".
התרוממות רוח + חולה אהבה בשיכון ג'
סינמטק חולון:
5.11, יום ג' 20:30 – הסרט "אוונטי פופלו" והמחווה "אינת עומרי"
סינמטק ירושלים:
13.11, יום ד' 19:00 אולם 2 - מקבץ "קצר ארוך".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ