בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם וונדרוומן הוא תפקיד חייה של גל גדות?

סרטים שבמרכזם גיבורי־על 
הם מתכון בטוח להצלחה. האם גם הסרט "באטמן נגד סופרמן", בכיכובה של גל גדות, יטלטל את הקופות?

24תגובות

דבר אחד אפשר לומר בוודאות על מקבלי ההחלטות בהוליווד: הם יעשו הכל כדי להרוויח ככל האפשר מהסרטים שהם מפיקים. אם הם חושבים שתסריט שווה השקעה - הם יקנו אותו; אם הם מבינים שסדרת טלוויזיה עלולה להיכשל - הם יגנזו את הפרקים שכבר צולמו, רק כדי למזער נזקים; אם הם מעריכים ש-4 מיליארד דולר הם סכום סביר לרכישת זכויות על חבילת דמויות קומיקס - הם יארגנו את הסכום; ואם הם מחליטים ללהק לתפקיד ראשי שחקנית זרה וללא ניסיון רב - הם יעשו זאת, למרות מחאת המעריצים. לכל החלטה שמתקבלת בחלונות הגבוהים של הוליווד, יש מטרה אחת ויחידה - למצות מההפקה את מקסימום ההכנסה.

כך גם צריך להתייחס להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר ללהק את השחקנית והדוגמנית הישראלית, גל גדות, לדמותה של גיבורת העל וונדרוומן: אך ורק על פי שיקולי רווח והפסד. אם המלהקים, הבמאי והמפיקים החליטו שהיא מתאימה לתפקיד הרי שהם עשו זאת משיקולים עסקיים.

בבסיס ההחלטה שאת דמות וונדרוומן תגלם שחקנית ישראלית אלמונית יחסית - נמצאת אך ורק האמונה שכישורי המשחק, והכישורים הייצוגיים של גדות ישרתו את האינטרסים הכלכליים של הפקת הסרט "באטמן נגד סופרמן" שבו יושקעו בחודשים הקרובים יותר מ-200 מיליון דולר.

© Bettmann/CORBIS

מבחינתנו, הישראלים, זהו אירוע היסטורי חסר תקדים: לראשונה בתולדות העם היהודי קם לנו גיבור על מהשורה הראשונה של גיבורי העל. לא סתם חברה של גיבור על שיודעת למלמל כמה מלים בעברית (כמו נטלי פורטמן בסרטי "ת'ור") ולא אמא של גיבור על שמשלחת את בנה בעודו בחיתוליו (כמו איילת זורר ב"סופרמן: איש הפלדה"), אלא גיבורת על אמיתית, עם כל הכוחות העל אנושיים וכלי הנשק האקזוטיים, שגדלה כאן אתנו, בראש העין, למדה בביולוגית, שירתה בצבא הגנה לישראל וזכתה בתואר מלכת היופי שלנו. גיבורת על ישראלית, כשרה למהדרין. אחת משלנו.

מנגד, מבחינת מעריצי הקומיקס מכל רחבי העולם, ובעיקר האמריקאים שבהם, מדובר בשחקנית אלמונית, בעלת מבטא זר, שכל הרקורד הקולנועי שלה מסתכם בתפקיד בינוני בכמה סרטי אקשן בינוניים. "גל, מי?" הם שאלו וניסו להתחכם עם הגיית השם שלה בטעמים שונים.

השירות הצבאי בחיל האוויר הישראלי אמנם נזקף לזכותה בפורומים של חובבי קומיקס, אבל השילוב של יהדות וכישורים על אנושיים לא התקבל בסובלנות יתרה. מעל לכל מיקדו המעריצים הנבגדים את חצי הזעם שלהם אל מידותיה של גדות. לטענתם, היא רזה מדי. אתלטית, אבל לא שרירית דיה. יפה, אך לא שופעת דיה באזור החזה והישבן. "היא צריכה לאכול משהו", "נראה שאם אשען עליה היא תישבר", טוענים פרשנים ומומחים לגיבורי על קולנועיים שרואים לנגד עיניהם בין השאר את השחקנית לינדה קרטר בתפקיד "אשת חיל" (כפי שתורגם השם לשפת הקודש) בסדרה מסוף שנות ה-70.

מעריצי סרטי הקומיקס ידועים כקהל שקשה לרצות אותו בליהוק השחקנים לדמויות המוכרות, ומהבחינה הזאת גל גדות דווקא נמצאת בחברה טובה. לפני כחצי שנה, בשבוע שבו נודע כי את דמותו של באטמן יגלם בסרט "באטמן נגד סופרמן" השחקן בן אפלק, סערה הרשת. כ-100 אלף ציוצים פורסמו בטוויטר בשעה הראשונה לאחר שפורסמו הדיווחים על ליהוקו של אפלק, 71% מהם היו שליליים. מעריצי באטמן אף פתחו באתר Change.org עצומה הקוראת לאולפני האחים וורנר לפטר אותו ואספו עשרות אלפי חתימות.

בכירי האולפנים יצאו להגנתו והצהירו כי "ידענו שאנחנו צריכים שחקן יוצא דופן כדי לגלם את אחד מגיבורי העל הפופולריים ביותר של די־סי קומיקס, ואפלק בהחלט מתאים, ויותר מכך". אפילו מייקל קיטון, שגילם לפני 20 שנה את איש העטלף בשני סרטים לא התקבל בתשואות רמות על ידי מעריצי גיבור העל, שאיימו להחרים את הסרטים (בסופו של דבר הם נהרו בהמוניהם לקופות והסרט היה שובר הקופות הגדול של 1989).

דודי חסון

המעריצים יכולים להמשיך להביע את מחאתם עד יולי 2015, מועד יציאת הסרט לבתי הקולנוע, אבל כל זמן שהאנשים שמופקדים על הפקת "באטמן נגד סופרמן" מאמינים שגל גדות היא וונדר וומן האידאלית לצורכי אולפני האחים וורנר. מהרגע שהאולפנים קיבלו את ההחלטה הם פורסים את חסותם על הכוכבת והיא מצדה שומרת על כללי התנהגות הוליוודיים: מתראיינת רק בתיאום, נמנעת באלגנטיות משאלות חטטניות של עיתונאים ומדקלמת נוסחים שנכתבו מראש. אמנם גדות היא משלנו, אבל כשבוע אחרי ההודעה על הליהוק היא עדיין לא התראיינה לשום כלי תקשורת - אפילו לא ישראלי. היא עכשיו בלוס אנג'לס, לא ניתנת להשגה, מסבירים אנשי הקשר המקומיים שלה. וונדרוומן, או לא?

"וונדרוומן היא ללא ספק אחת הדמויות הנשיות החזקות ביותר בכל הזמנים ומהאהובות על קוראי הקומיקס של חברת די־סי", אמר במאי הסרט זאק סניידר בהודעה רשמית בשבוע שעבר. "לא רק שגל היא שחקנית מדהימה - יש בה גם איכויות קסומות שהופכות אותה לבחירה מושלמת לתפקיד. אנחנו מחכים בכיליון עיניים לכך שהקהל יגלה את גל בסרט הקולנוע הראשון שבו היא תגלם את הדמות האהובה הזאת". גם על השכר שתקבל גל גדות על התפקיד לא נאמרה עדיין מלה. למרות זאת אפשר להעריך כי הוא יסתכם ב-2-1 מיליון דולר. על פי דירוג "פורבס" ישראל, בשנת 2012 רשמה גדות הכנסות של 1.3 מיליון שקל (בעיקר מהקמפיין לקסטרו ומהסרטים הראשונים בסדרת "מהיר ועצבני") והיא דורגה במקום השני ברשימת הדוגמניות המרוויחות בישראל. גם בשנת 2013 היא היתה השנייה ברשימה, אלא שהפעם נזקפה לזכותה הכנסה שנתית כפולה כמעט – 2.4 מיליון שקל. גם ב-2013 היה לקמפיין של קסטרו משקל רב, אלא שהפעם השכר מהפקת "מהיר ועצבני" הגיע, על פי הערכות "פורבס" ל-800 אלף שקל.

AP

בשנת 2011 החליטו האחים וורנר ודי־סי 
קומיקס להחיות מחדש את סדרת הטלוויזיה "וונדרוומן" ולמקם את העלילה בלוס אנג'לס של ימינו. כמפיק וכתסריטאי הראשי נבחר דייוויד אי' קלי ("פרקליטי אל־אי"), לתפקיד וונדרוומן לוהקה אדריאנה פאליקי והשחקנית הבריטית אליזבט הארלי לוהקה לתפקיד הנבל ההכרחי בכל סדרת גיבורי על. אלא שבתום צילומי הפיילוט לסדרה החליטה רשת אן־בי־סי לא לממן את הפקת הסדרה. היו שטענו שפאליקי לא התאימה לתפקיד והיו שהטילו את האשמה על התלבושת של גיבורת העל בטענה שהיא זולה ובוטה מדי. ואולי פשוט עלילה ותסריט שעבדו מצוין בסוף שנות ה-70 כבר לא יכולים להרשים ולרתק בשנת 2011 צופים שהתרגלו לסדרות מתוחכמות הרבה יותר. בעידן שבו סדרות מתח כמו "סי־אס־איי", "משחקי הכס" או "שובר שורות" מככבות בצמרת טבלאות הרייטינג, אין ככל הנראה מקום לסדרה פושרת עם גיבורה שתופסת באמצעות פלצור מוזהב פושעים מגושמים ומגוכחים. אין צופים, אין רייטינג, אין כסף, אין סדרה - כך סוגרים עניין בשואו־ביזנס.

כל זה לא אומר שאמריקה והעולם כולו אינם בשלים לוונדרוומן חדשה, לדמות של גיבורת על נשית. לאמזונה שהגיעה מהיבשת האבודה אטלנטיס ונלחמת בנבלים שרוצים להשמיד את האנושות באמצעות נשק יום הדין, או לכל הפחות לפגוע באזרחים תמימים שנקרו בדרכם ממש במקרה. לוחמת צדק נחושה, שכמו סופרמן מנסה להסתיר את עליונותה במסווה של אשת עסקים משגשגת ששמה דיאנה תמיסקירה (רמז לשורשיה היווניים), המסתתרת מאחורי חזות שברירית וממושקפת.

בין השאר בחן יוז את הערך הכלכלי של סרטי אקשן שבהם אשה מגלמת את התפקיד הראשי ("האויב שבפנים", "משחקי רעב", "דמדומים", "הנוסע השמיני", "טומב ריידר", "מלחמות האופל", "המלאכיות של צ'ארלי" ו"שליחות קטלנית") וגילה כי 22 סרטים הניבו לאולפנים סכום של 7.4 מיליארד דולר שהגיע מהשקעה כוללת של 1.6 מיליארד דולר. בהמשך לכך הוא מצביע על העובדה שירחוני הקומיקס של וונדרוומן מגלגלים סכום חודשי של 120-100 אלף דולר (כמיליון דולר בשנה) ועל כך שהדמות של גיבורת העל הקיימת מאז שנות ה-40, היא אחת מדמויות הקומיקס המוכרות והאהובות ביותר בכל הזמנים, לצדם של באטמן סופרמן וספיידרמן. לזכותה של וונדר וומן הוא גם זוקף את הצלחת סדרת טלוויזיה הוותיקה שנמשכה על פני חמש עונות ונחשבת עד היום לאחת הפופולריות בז'אנר. הנתונים הללו הביאו את הפרשן הכלכלי למסקנה שטוב יעשו האחים וורנר אם ימתגו את וונדר וומן כגיבורה ראשית ויעניקו לה חבילת מיתוג, הכוללת סרטי קולנוע ומוצרים מסחריים נלווים.

ואכן, אם מסתכלים על שוברי הקופות של העשור החולף, אפשר לראות מגמה ברורה של הישענות האולפנים הגדולים על סרטי גיבורי העל. בתעשייה מכנים אותם "מוטות האוהל" מאחר שעליהם נסמכת היכולת הפיננסית הגדולה: מושקעים בהם סכומים אדירים, אבל הם גם מניבים בהתאם הכנסות עצומות. ולתחרות בין האולפנים הגדולים יש משקל רב בבחירת התכנים שמהם יופקו שוברי הקופות.

השיקולים המסחריים מטלטלים את "באטמן נגד סופרמן" כבר זמן רב. בשנת 2002, אף שהאולפנים אישרו להפיקו, הופסקה העבודה עליו בטענה שהתסריט על המאבק בין שני גיבורי העל היה קודר מדי. הסרט הוקפא וב-2006 יצא סרט אפי ואופטימי יותר - הראשון בטרילוגיה החדשה "סופרמן חוזר". האחים וורנר מצויים בשנים האחרונות בעמדת נחיתות מסוימת לעומת היריבים - סוני ודיסני - שמפיקים סדרות סרטי גיבורי על שהצלחתם מסחררת. סוני גרפה למשל חמישה מיליארד דולר בתוך עשר שנים מארבעה סרטי "ספיידרמן". דיסני גרפה בתוך חמש שנים כמעט שמונה מיליארד דולר משמונת הסרטים שנכללים בסדרת "הנוקמים".

AP

עכשיו נראה שהגיע תורם של האחים וורנר למצות את השיטה. כשבקופתם הכנסות של 2.3 מיליארד דולר משלושה סרטי באטמן ועוד מיליארד משני סרטי סופרמן, יכולים האולפנים להתחיל ולחבר עוד ועוד גיבורי על שיצרה די־סי קומיקס. "גרין לנטרן" היה הניסיון הראשון לשלב גיבור על פחות מוכר לתוך רצף הגיבורים, אבל גם אם הסרט החזיר ב-2011 את ההשקעה - 200 מיליון דולר - עדיין זה לא הגיבור שיושיע את האולפנים.

"הפלאש" הוא הבא בתור עם סרט שמיועד לצאת בשנת 2016, אבל לגיבור העל הזה עשוי להיות תפקיד חשוב נוסף חוץ מלהציל את האנושות: הוא יכול להיות גם זה שיכריע אם גל גדות תזכה בתפקיד הוליוודי נוסף. בהנחה שגדות תממש את ההבטחות שתולים בה האחים וורנר בתפקיד וונדרוומן ובהנחה ש"הפלאש" יעמוד בציפיות בסרטו שלו, החבורה כולה - באטמן, סופרמן, הפלאש וגם וונדרוומן - תתאחד להופעה קולנועית היסטורית תחת המותג "ליגת הצדק" בשנת 2017.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו