רותה קופפר

הבמאי בועז דוידזון, שביים את הסרט "צ'רלי וחצי", זועם על השימוש שנעשה בסצינה מתוך סרטו בפרסומת חדשה לרשת המזון מקדונלדס.

הבמאי ("אסקימו לימון", "אלכס חולה אהבה", "חגיגה בסנוקר") שלח באמצעות עורך הדין טוני גרינמן מכתב למנכ"ל מקדונלד'ס עמרי פדן ומנכ"ל חברת הפרסום TBWA רמי יהושע, האחראים על הפרסומת, ובו דורש פיצוי של חצי מיליון שקלים על הפגיעות הקשות לטענתו שבאו לידי ביטוי בהפרת זכות מוסרית לכאורה.

במקביל הוא דורש גם את הסרת הפרסומת מיד. בתביעה נכתב כי "פנייה זו עניינה בהפרה בוטה וחמורה ביותר של הזכויות המוסריות של מרשי ביצירה הקולנועית הקלאסית 'צ'רלי וחצי'. זאת באמצעות מעשה בריוני וחסר תרבות, של סילוף ופגימה בלב יצירה זו, נהיגה בה בזילות וביהירות שלא יתוארו והפיכתה לכלי פרסומי זול מזול. כל זאת תוך פגיעה חמורה בשמו ובכבודו של מרשי וברגשותיו כיוצר וכאדם". הפרסומת של מקדונלדס:

בהמשך נכתב גם כי "עצם השימוש ביצירה האמורה בפרסומת מסחרית, למטרה הבנאלית של מכירת המבורגרים, הוא בפני עצמו פגיעה גסה ביותר במרשי ובזכויותיו המוסריות (ויורשה לציין שגם בזכויותיהם של מר תבור ושל השחקנים)". כוונתו לתסריטאי אלי תבור. ואכן גם נודע כי גם דוד שושן, שגילם בסרט את מיקו שלח מכתב התראה למפרסמים ולרשת המזון (באמצעות עורך דינו רועי שעיה), בדרישה לפצותו על שימוש בדמותו ובפניו בפרסומת, בסכום של 50 אלף שקלים. 

מקבוצת אדרי המחזיקה בחברת יונייטד קינג נמסר בתגובה: "יונייטד קינג מחזיקה במלוא הזכויות של הסרט 'צ'רלי וחצי' ולפיכך פעלה כדת וכדין. קבוצת אדרי תומכת ומשקיעה בקולנוע הישראלי וכראייה לכך השקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים ברכישת מלוא הזכויות על מיטב הקלאסיקות הישראליות והפיכתן לפורמטים דיגיטליים. אנו מעריכים ומוקירים את תרומתו בעבר, של בועז דוידזון לקולנוע הישראלי, אך חשוב לציין שאנו לא מנהלים את חיינו בארצות הברית ומאז ומתמיד נשארנו כאן לתמוך בקולנוע הישראלי", נאמר ברמיזה על הבמאי שחי ועובד בלוס אנג'לס.

בועז דוידזוןצילום: ScreamFactoryTV

עורך דינו של דוידזון, טוני גרינמו, הבהיר כי גם אם הזכויות נמצאת בידי קבוצת אדרי, "ליוצר יש זכות מוסרית שלא יסלפו את היצירה שלו ולא יבזו אותה. אנחנו לא מכירים את הפרטים שנחתמו בין יונייטד, למשרד הפרסום לבין מקדונלדס, אבל אנחנו יודעים שליוצר יש זכות מוסרית על היצירה שלו, והתגובה של בועז נזעמת. הם לקחו סצינה שהוא ביים, גזרו אותה והדביקו טקסט בנאלי פרסומי, והפכו אותה לפרסומת זולה ובוטה. לכן הוא מבקש להוריד אותה לאלתר.

"כאשר ציירו על המונה ליזה שפם היה באקט הזה מעשה פארודי, והיצירה כבר לא היתה מוגנת בזכות היוצרים. אך היצירה של דוידזון עדיין מוגנת על ידי חוק הזה, וגם מה שעשו ממנה זה לא פארודיה, אין שום ביקורת על היצירה, רק ניצול ציני של היצירה". דוידזון עצמו אמר: "זה מעשה בריוני וברברי. אתה לא יכול לקחת יצירה ולסרס אותה רק בשביל בצע כסף מבלי לקבל את הזכויות המוסריות מאת היוצר".

מנכ"ל חברת הפרסום TBWA, רמי יהושע, אמר בתגובה: "הזכויות נקנו כחוק מאן־אם־סייונייטד וכל מה שקשור לנושא הזכויות צריך לפנות אל יונייטד. אין מה לפנות לא אלינו ולא אל מקדונלדס".

דוידזון: "זהו מעשה בריוני וברברי. אתה לא יכול לקחת יצירה ולסרס אותה ורק בשביל בצע כסף מבלי לקבל את הזכויות המוסריות מאת היוצר".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ