"לשבור את הקרח" שובר את כל הכללים

סרט האנימציה "לשבור את הקרח" ממשיך לשבור שיאי הכנסות ומכירות, כמעט חצי שנה אחרי שיצא. האם הוא ישיב לדיסני את הכבוד האבוד?

אליחי וידל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אליחי וידל

כמעט חצי שנה עברה מאז יצא לאקרנים הסרט "לשבור את הקרח" של דיסני, אבל ההיסטריה סביבו לא נרגעה. להיפך, בכל כמה שבועות היא צוברת תאוצה מחודשת. איש לא שיער שסרט האנימציה שעלה בנובמבר 2013 ומתמקד בדמויותיהן של שתי נשים, נסיכות לא מוכרות, עם דיבוב של שחקניות מהשורה השנייה של הוליווד ישבור בתוך חודשים ספורים כמה שיאים היסטוריים. אפילו המנהלים המנוסים של דיסני לא ציפו ששתי הנסיכות החדשות, אנה ואלזה, יכשפו בקסמיהן כל כך הרבה צופים ברחבי העולם.

אחרי שבסוף שנה שעברה "לשבור את הקרח" כבר התמקם במקום השני ברשימת שוברי הקופות של 2013 וקיבל ביקורות נלהבות, המשיך הסרט לטפס במהירות במעלה רשימת הסרטים הרווחיים מאז ומעולם. וכך, ימים ספורים לאחר שחצה את רף ההכנסות של מיליארד דולר, חלף על פני "צעצוע של סיפור 3" ברשימת סרט האנימציה הרווחי ביותר בהיסטוריה. אלא שגם כאן הוא לא נעצר. כעת הוא נכלל ברשימת 10 הסרטים הרווחיים מאז ומעולם. על פי נתוני ההכנסות לסוף אפריל הוא ממוקם שישי, עם 1.14 מיליארד דולר. מאחר שהוא עדיין מוקרן בבתי קולנוע ברחבי העולם ומכיוון שצופים רבים באים לראות אותו שוב, יש סיכוי גדול שהוא ימשיך להתקדם במעלה הרשימה.

"לשבור את הקרח" (Frozen) המבוסס על האגדה "מלכת השלג" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן, התגלגל כתסריט באולפני דיסני במשך שנים רבות ובכל פעם אחרי ניעור האבק ועריכה מחודשת הוחזר למדף. כך היה בשנות ה-40, בתחילת שנות ה-90 ואז שוב בשנת 2002 ובשנת 2010. רק בשנת 2012 לאחר שלתפקיד הנסיכות האחיות לוהקו השחקניות קריסטן בל ועדינה מנזל ולאחר שג'ניפר לי הצטרפה למשימת הבימוי לצד כריסטופר באק, נראה היה לראשונה שהסרט אכן יגיע לבתי הקולנוע ללא עיכובים נוספים ובמועד שנקבע לו.

מתוך "לשבור את הקרח"

אף שהושקעו בהפקתו 150 מיליון דולר, הדמויות והעלילה הסופית נתפרו רק ברגע האחרון. בשיחה לפודקאסט "סקריפנוטס" סיפרה הבמאית ג'ניפר לי כי רק כאשר האזינה לשיר המוביל של הסרט (שכתבו והלחינו בני הזוג רוברט לופז וקריסטן אנדרסון לופז) הבינה את הקשר בין האחיות הנסיכות ומכאן גם נגזרו רכיבי מפתח חדשים בעלילה ובאפיון הסופי של הדמויות.

נדירים המקרים שבהם אולפן סרטים בקנה מידה של דיסני אינו ערוך להצלחה מסחררת של סרט. למעשה, מקרה כזה משול לאסון מסחרי מבחינת החברה. אמנם הרווחים והדולרים ממשיכים להצטבר במאזני החברה ומחזקים את האמון של המשקיעים במניית החברה, אבל אם מסתכלים על הכוס הריקה - הרי שמדובר כאן באובדן של עשרות ואולי מיליוני דולרים ממסחור של המותג החדש. בדיסני התייחסו ל"לשבור את הקרח" כאל סרט בסדר גודל של "אמיצה" מ-2012 או "פלונטר" מ-2010. הניסיון של דיסני הוכיח כי סרט אנימציה שבמרכזו דמות נשית ומיועד בעיקר לבנות צעירות מניב הכנסות עולמיות של 600-500 מיליון דולר ומאפשר הכנסה של עוד כמה עשרות מיליוני דולרים ממכירת זיכיונות לצעצועים, תחפושות ושאר מוצרים מהסרט.

אבל כבר בימי חג המולד, כחודש לאחר תחילת ההקרנה, כאשר לי, במאית הסרט, נכנסה לחנות צעצועים וגילתה שמהמדפים אזלו כל הפריטים הקשורים בו - הבינו אנשי השיווק של דיסני, זכייני המותג ומנהלי חנויות הצעצועים שהם פיספסו משהו. בינואר הסחורה החלה לזרום מחדש לחוניות אבל עדיין הביקוש גבר על ההיצע. בפברואר הושבת למשך כמה ימים ייצור תחפושת השמלות של הנסיכות אנה ואלזה לרגל חופשת ראש השנה בסין והשמלות המבוקשות הוצעו למכירה באתרים כמו אי־ביי וקריירס ליסט במחירים של עד 1,600 דולר. בניסיון להיענות לדרישות של בנותיהם הורים היסטריים רבים גם פנו למתפרות פרטיות שסיפקו את הסחורה תמורת סכומים צנועים יותר של כ-200 דולר לשמלה.

רק בסוף ינואר נראה היה כי דיסני מתאוששת מההלם וגלגלי מערכי השיווק שלה התחילו לנוע בקצב המצופה: בפברואר יצאה בבתי הקולנוע גרסה חדשה של הסרט שבה יכולים הצופים להצטרף בשירה ללהיטים ממנו. הצעד הזה חולל שני גלי הדף משניים: מצד אחד תנופה מחודשת למכירות בבתי הקולנוע שמשכה אליה צופים רבים שבאו לצפות בסרט בפעם השנייה והשלישית ויותר ומצד שני התמקמות של הפסקול בראש מצעדי מכירות האלבומים. עד סוף אפריל נמכרו 2.3 מיליון עותקים מהאלבום, חצי מהם בפורמט דיגיטלי. דיסני אף הודיעה כי תפיץ מהדורה מיוחדת של האלבום בפורמט של תקליטי ויניל. בדרכו לפסגה "לשבור את הקרח" שבר גם שיאים מוזיקליים. הוא דורג 11 שבועות, לא רצופים, בראש טבלת המכירות בארצות הברית, יותר מכל סרט אנימציה אחר. השיא הקודם, 10 שבועות, היה שייך לפסקול "מלך האריות" משנות ה-90.

כעת יכולה דיסני למסחר את המותג בכל כיוון - החל בהפקת סרט המשך וסדרות טלוויזיה לערוצים שבבעלותה וכלה במסחור כל פריט ומיתוג שלו כחלק מהעולם שנוצר לסרט. בהתאם לרבים מסרטי דיסני בעבר גם הפעם קהל היעד רחב יותר ופונה לאוכלוסייה הרבה יותר נשית עם העלילה שבמרכזה לא נסיכה אחת אלא שתיים שלכל אחת מהן אופי שונה. כך כמעט לכל צופה יש דמות שהוא יכול להזדהות עמה.

במאי הסרט כריס באק וג'ניפר לי מקבלים את האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותרצילום: REUTERS

הפנייה של הסרט לקהל נשי היא חלק ממגמה המתחזקת בשנים האחרונות בהוליווד. אחרי הצלחת הסרטים בסדרת "משחקי הרעב" בכיכובה של ג'ניפר לורנס והצלחתם של סרטי אנימציה כמו "פלונטר" ו"גיבורה" הבינו בתעשייה שגם רוב נשי באולם הקולנוע יכול להפוך סרטים לשוברי קופות. בנוסף, המסרים שמעצימים בסרטים אלה את דמותה של האשה, את עצמאותה וכוחותיה (שכבר לא מתמצים רק בשאיפה למצוא חתן ולחיות אתו באושר ועושר עד עצם היום הזה) - מתקבלים כחיוביים ואטרקטיביים גם בקרב צופים גברים.

בתחילת מארס הגיע נחשול נוסף של יחסי ציבור חיוביים לסרט בדמות שני פסלוני אוסקר - לסרט האנימציה הארוך הטוב ביותר של 2013 ולשיר הנושא מהסרט "Let It Go". לזכייה באוסקר היתה במקרה של "לשבור את הקרח" משמעות נוספת בשביל דיסני. מתחילת העשור הקודם שלטה פיקסאר בקטגוריית סרט האנימציה הטוב וזכתה שבע פעמים. היריבים, ובהם דרימוורקס, זכו בכל שאר השנים. אמני האנימציה של האולפן הוותיק ביותר ראו את סרטיהם מפסידים שוב ושוב לאולפני האנימציה הצעירים. הזכייה השנה היתה אישור רשמי שמחלקת האנימציה של דיסני חזרה לשוק וכי יש לה היכולת לייצר שוב להיטים קלאסים כמו בתור הזהב שלה.

ואז לקראת סוף חודש מארס, בתיאום כמעט מושלם עם הזכייה באוסקר ופריצת מחסום ההכנסות של מיליארד דולר, החל שיווק מתוקשר של מארז הדי־וי־די של הסרט. אמנם ההכנסות של דיסני ממכירות די־וי־די קרסו בשנים האחרונות ב-50%, אבל עדיין זהו מקור מזומנים שבמקביל גם מגביר את המעורבות של הצרכנים במותג ומשמר אותם לאורך שנים.

ורק כדי לחתום את רצף השיאים ששבר "לשבור את הקרח", זהו הסרט הראשון שביימה אשה וחצה את רף מיליארד הדולר. גם בנישה של כותבי התסריטים ג'ניפר לי הבמאית והשותפה לכתיבת התסריט די בודדה בשטח (לצד שתי התסריטאיות שעיבדו לקולנוע את סרטי "שר הטבעות" ו"אליס בארץ הפלאות"). במאמר שפירסמה ב"לוס אנג'לס טיימס" לאחר הזכייה בגלובוס הזהב ולפני הזכייה באוסקר גוללה לי את תלאותיה כאשה בעולם הנוצץ לכאורה של התעשייה. היא מתייחסת בו להיותה אשה בעולם של גברים: החל בכך שלכל אורך תהליך הפקת הסרט היתה הקול הנשי היחיד בחדרים מלאים בגברים וכלה באתגרים שמציבים כללי הלבוש הנוקשים למי שהגיעה לדרגת כוכבת בהוליווד, מגובה העקבים האופטימלי, עומק המחשוף המתבקש והאיסור על שימוש חוזר בפריט אופנה שהיא כבר הצטלמה אתו באירוע רשמי בעבר.

אף שאיש בדיסני אינו מוכן להתחייב אם ומתי ייצא סרט ההמשך, סביר להניח שברגעים אלה כבר יושבים בקליפורניה תסריטאים ואנימטורים שעובדים על הטיוטות, הרעיונות והקווים המנחים בקורותיהן של שתי האחיות הנסיכות ב"לשבור את הקרח 2". בינתיים המעריצים הנלהבים, הנסיכות הצעירות ושאר חובבי דיוות תיאטרליות יוכלו להתנחם וליהנות מהמיזם המסחרי הקרוב ביותר של התאגיד: מחזמר ססגוני שמתבסס על הסרט. בני הזוג לופז, שכתבו את השירים לסרט, מעבדים בימים אלה את יצירותיהם למחזמר שיעלה בשנה הקרובה על במות ברודוויי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ