רות דיין: "בזמן האחרון היו לו הרבה ימים טובים"

גילה אלמגור, גברי בנאי, יוצרים ומפיקים שעבדו עם אסי דיין מספרים על החוויה שלא היתה כמותה. "איבדנו גאון"

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

"בכל יום שהייתי הולכת ברחוב היו שואלים אותי אם אני אימא של אסי, ומדברים איתי על סרט או יצירה אחרת שלו. הוא השאיר אחריו כל כך הרבה", אמרה אתמול רות דיין, אמו בת ה–97 של אסי, בראיון לחדשות ערוץ 2. "בזמן האחרון באמת היו לו ימים טובים, הם סיים סרט וסיים לכתוב ספר שירים, זה גרם לו לאושר גדול". על אסי, שהיה הצעיר משלושת ילדיה, אמרה כי "הוא היה התינוק שלי, אבל הוא גדל והיה בן 68. גם בגיל הזה שמחתי לראות אותו ולבוא אליו מתי שיכלתי. עצוב לי שזה נגמר ככה".

המפיק איל שיראי סיפר אתמול ל"הארץ" כי בחודש הבא אמור היה להתחיל שלב קדם ההפקה של סרט חדש של דיין, שצילומיו תוכננו לחודש יולי. "הוא קרא לו 'חיי ושקרים אחרים', ובסרט הזה הוא אמור היה לספר על הבדידות שלו ועל הכמיהה לאהבה. את כל זה הוא עשה בהומור מטורף", אמר שיראי וציין כי "היתה לו יכולת גאונית לפגוע במטרה בלי מאמץ רב. חבל שהוא לא היה מספיק נקי כדי לעשות עוד סרטים גדולים".

אורי סיון, שהיה התסריטאי הראשי ויוצר שותף של "בטיפול", סדרת הטלוויזיה המצליחה שבה גילם דיין את דמות הפסיכולוג, סיפר: "אסי בא לאודישן כמו כל אחד אחר, לא עשה עניין, ואחרי חצי דקה השתעמם מהטקסט והחליט לומר מה שבא לו. זה היה לגמרי לא פסיכולוגי, אבל היתה בזה אמפתיה. הבנו שלמרות הדימוי שלו וכל מה שמתלווה אליו, הוא אדם מאוד אמפתי. והיה נפלא לעבוד אתו. מפתיע עד כמה היה אדם אחראי – שעה זה שעה, רצינות זה רצינות, וצחוק זה צחוק כשצריך".

רות דיין, אמו של אסי דיין, אתמולצילום: מוטי מילרוד

יורם כסלו, שהפיק את הטרילוגיה המוערכת של דיין – "החיים על פי אגפא", "שמיכה חשמלית ושמה משה" ו"מר באום" – אמר היום כי "לראות אותו עובד היה בית ספר לקולנוע".

"אסי היה אמן ענק", אמרה השחקנית גילה אלמגור, שכיכבה ב"החיים על פי אגפא". "הוא היה איש שקם ונפל וקם שוב, כמו 
עוף החול".

הבמאי יריב הורביץ, יו"ר איגוד הבמאים, סיפר כי "בשבוע שעבר הייתי אצלו והוא הגיש לי פרק ראשון לסדרה על מוסד גמילה להתמכרויות מסמים, סקס, אינטרנט ושקרים. בפעם האחרונה שהייתי אצלו הוא שכב במיטה, עישן ולא יכול היה לקום. הוא זילזל בכסף, בגוף ובכל דבר פיסי, והרעיון, היצירה והרוח היו היחידים שראה בהם חשיבות".

עם אנג'ליקה יוסטון בסרט "נאהבים לנצח", 1969צילום: AP

מאיגוד אמני ישראל נמסר כי "בין אם כשחקן, כתסריטאי פזמונאי או במאי, נדמה היה שדיין ידע תמיד לבטא ולשקף את תמצית הישראליות על הטוב והרע, על המיתוסים שלה והטירוף שבה, ותמיד דרך דמויות מרתקות, מדויקות ונוגעות ללב". שרת התרבות, לימור לבנת, אמרה: ״אסי דיין הוא מהיוצרים החשובים, המוכשרים והבולטים בתולדות הקולנוע בישראל״.

לפני כשנה וחצי שודרה בערוץ 8 "החיים כשמועה", סדרה שיצרו עדי ארבל ומויש גולדנברג על דיין. ארבל סיפרה אתמול כי "מגיל 50 אסי הרגיש שהוא עומד למות. הוא התעסק בזה המון, ביצירה ובחיים. נדמה שבעקבות הסדרה אנשים קיבלו אותו יותר. במשך שנים אסי הרגיש ששונאים אותו, קוראים לו נרקומן ומקללים אותו. פתאום הוא הרגיש שמבינים מאין זה מגיע. הוא קיבל המון אהבה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ