הבמאי פול מזורסקי מת מדום לב

מזורסקי, שהיה בן 84 במותו, ידוע בעיקר בפארודיות הקלילות שלו ששיקפו את התהפוכות החברתיות בארה"ב בשלהי שנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רוברט ד. מקפאדן, ניו יורק טיימס

פול מזורסקי, הבמאי והתסריטאי החדשני שיצר פנורמה סאטירית אך אוהדת של התהפוכות החברתיות בארה"ב בשלהי שנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70, הלך לעולמו אמש בגיל 84. הוא מת מדום לב - כך מסרה דוברת המשפחה, ננסי וילן - בבית החולים סידרס־סיני בלוס אנג'לס, הסמוך לביתו.

מזורסקי יצר את סרטיו הפופולריים ביותר והמצליחים ביותר - בהם "בוב וקרול וטד ואליס", "בלום מאוהב" ו"אשה לא נשואה" - בתקופה שבה תרבות הנגד של האומה האמריקאית ניפצה את הנורמות המסורתיות של סקס, נישואים וקונפורמיזם. אלה היו פארודיות קלילות שעסקו בנושאים כמו חילופי זוגות, שיעורי יוגה, תרפיה קבוצתית, עישון מריחואנה, משבר אמצע החיים ופינוקים נוספים של מעמד הביניים המרוכז בעצמו.

פול מזורסקיצילום: AP

המבקרים ציינו כי מזורסקי התייחס אל הנושאים הללו בנדיבות וללא משוא פנים. חלק מהמבקרים התלוננו שהסאטירה שלו לא היתה חדה דיה; אחרים ציינו שהקומדיות שלו היו מדויקות ביותר ושדמויותיו התנהלו באופן המטושטש ביותר. ב-1976 כתב וינסנט קנבי ב"ניו יורק טיימס": "מזורסקי הוא אדם שקשה להתייחס אליו בביקורת. הוא שנון וסרקסטי באופן מבריק, ואז לפתע הוא רווי בכנות ובריכוז עצמי, ואחרי כן מתפוצץ באופן בלתי צפוי עם סאטירה חברתית מהשורה הראשונה".

ואכן, עמימות קומית, עירוב של סאטירה ואבחנות חברתיות - זו היתה המומחיות של מזורסקי. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא הסרט "אשה לא נשואה" (1978), שבו חקר את הכאב ואת חוויית העקירה - ומנגד את השחרור - שבגירושין. התנועה לשוויון זכויות האשה אימצה במהרה את הסרט הזה והוא היה מועמד לפרס האוסקר בכמה קטגוריות: הסרט הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר והשחקנית הטובה ביותר - לג'יל קלייבורג ששיחקה בתפקיד הראשי.

קלייבורג, שהלכה לעולמה ב-2010, מגלמת בו אשה החיה במנהטן עם בעלה הברוקר ומשוכנעת כי היא נשואה באושר ובעושר, עד שבתום 16 שנות נישואים מודיע לה בעלה בדמעות כי הוא עוזב אותה לטובת אשה צעירה ממנה. העלילה הציגה פרספקטיבה חדשה על היחסים בין המינים, עצמאותן של נשים וזהותן. אך מזורסקי עצמו אמר לסם ווסון, מחבר הביוגרפיה שלו "פול על מזורסקי" שיצאה ב-2011, כי סרטו זה, כמו סרטים אחרים שלו, עוצב פחות על ידי מגמות תרבותיות רחבות ויותר על ידי מה שראה סביבו

מאנגלית: גיל נוה

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ