בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הלהיט החדש - להפוך סרטים למחזות זמר

בקרוב יצטרף "לשבור את הקרח" לרשימה ההולכת ומתארכת של להיטים הוליוודיים שנהפכו למחזות זמר. כשזה עובד כולם מרוויחים. כשזה לא - מישהו עלול להיפגע (תשאלו את משתתפי "ספיידרמן"). האם "הארי פוטר" הוא הבא בתור?

3תגובות

"התאהבתם בהם על מסך הקולנוע… התיידדתם אתם בספרים ובחוברות הקומיקס… נכנסתם לדמויותיהם במשחקי המחשב… קניתם את החולצות, היומנים וכוסות הקפה הממותגות… עכשיו תוכלו גם לשיר את שיריהם. בקרוב: 'הארי פוטר - המחזמר'! 300 רקדנים, 30 סטים מרהיבים של תלבושות, 22 שירים חדשים והכל על במה אחת בכיכובו של אליל הנוער, ג'סטין טימברלייק. 'הארי פוטר: המחזמר!' הזמינו כרטיסים עכשיו לקיץ 2016 (כל הכרטיסים לקיץ/חורף 2015 כבר נמכרו, מהרו לרכוש עכשיו כרטיסים אחרונים במחיר מבצע של 550 דולר)".

הפרומו הזה אמנם מפוברק לחלוטין ועדיין לא הוכרזה כל גרסה רשמית למחזמר הנושא את שמו של "הארי פוטר", אבל זה לא בלתי הגיוני שכך יישמע הפרומו, מתישהו בעוד שנה, שנתיים או אולי שלוש. לפני חודשים אחדים החלו להתרוצץ באתרי תעשיית הבידור שמועות כי הסופרת ג'יי קיי רולינג הביעה את הסכמתה לסייע לכותבי מחזה לערוך אדפטציה תיאטרלית לקורותיו של הנער הקוסם. בתקופה הקרובה רולינג תהיה עסוקה מדי בכתיבת סדרת ספרי מתח חדשה, אבל היא לא יכולה לתת לתרנגולת שיצרה להטיל את ביצי הזהב שלה ללא פיקוח. שוויו של המותג "הארי פוטר", שזכה מעבר לסדרת סרטים, אפילו לפארקי שעשועים על שמו, מוערך כיום ב-15 מיליארד דולר. אז אם אפשר להתניע אותו מחדש ולעורר את ההתלהבות ממנו ששככה מעט — מדוע לא לעשות זאת על גבי פלטפורמה חדשה לגמרי: במות ברודוויי ולונדון.

AP

גורם נוסף שלא יכול להפקיר את חלקו בבעלות על התרנגולת הזאת הוא אולפני האחים וורנר שאחראים להפקה הקולנועית של שמונת סרטי "הארי פוטר". אם יש מישהו שמבין בדיוק את ערכו של המותג הזה אלו הם אנשי וורנר, שראו מהסדרה הכנסות של קרוב לשמונה מיליארד דולר בתוך פחות מעשר שנים. למנהלי האולפנים יש ניסיון מוצלח במינוף מותג קולנועי שבבעלותם אל במות הווסט אנד הלונדוני — המחזמר "צ'ארלי בממלכת השוקולד", המבוסס על ספרו של רולנד דאל. שבע שנים אחרי שכבר כבר גרפו 474 מיליון דולר משובר הקופות הקולנועי, החליטו אולפני האחים וורנר לסחוט עוד קצת את ההצלחה והעניקו את חסותם וזיכיונם למחזמר באותו שם ובעזרתו הם גורפים עכשיו הכנסה קבועה של כ–1.5 מיליון דולר בשבוע. הפקת "צ'ארלי בממלכת השוקולד" עלתה בלונדון בסוף 2012, צפו בה כבר 750 אלף צופים ומתוכננות לה הצגות לפחות עד חודש מאי 2015.

האחים וורנר הם לא האולפן ההוליוודי הראשון שהבין איזו עוצמה נתונה בידיו מבחינה תיאטרלית, וההיסטוריה של ברודווי משובצת בהמרות של תסריטים קולנועיים למחזות זמר מצליחים. בין היתר אפשר למצוא ברשימה זאת הפקות קלאסיות כמו "פאנטום האופרה" או "הקוסם מארץ עוץ", אבל בשנים האחרונות נכללים בקטגוריה הזאת גם מופעים כמו "קסנדו" שמבוסס על הסרט המפורסם משנות ה–80 בכיכובה של אוליביה ניוטון ג'ון, שעלה כמחזמר בברודוויי בשנת 2007 ונהפך לאחר מכן לסיבוב הופעות בכל רחבי ארצות הברית, או סרטים שוליים יותר כמו "זמר החתונות" של אדם סנדלר ודרו ברימור משנת 1998, שזכה לגרסת במה וירד מברודוויי לאחר 284 הופעות. אפילו חברי "מונטי פייתון" זכו למחזמר משלהם בשנת 2005 — לסרטם "הגביע הקדוש". המחזמר שזכה בשלושה פרסי טוני לאמניות הבמה נצפה על ידי יותר משני מיליון מבקרים וגרף סכום של 175 מיליון דולר אחרי קרוב ל-1,500 הופעות.

אמנם אחד התנאים החשובים ביותר לעיבוד תסריט קולנועי למחזמר הוא הנוכחות הדומיננטית של המוזיקה לכל אורכו, אבל היו גם ניסיונות לעקוף את התנאי הזה, אחד מהם היה העיבוד של הסרט "רוקי" למחזמר. לא "מופע הקולנוע של רוקי" שבבסיסו היה סרט מוזיקלי, אלא סיפורו הקולנועי של המתאגרף רוקי בלבואה בכיכובו של סילבסטר סטלון. אחרי השקעה של כארבעה מיליון דולר בהפקה האמריקאית של המחזמר (בשנת 2012 עלה המחזמר בהמבורג, גרמניה), עלה המחזמר בפברואר השנה גם על במות ברודוויי ולפני ימים אחדים הודיעה ההפקה כי לאחר 188 הופעות רשמיות יירד המסך על "רוקי: המחזמר" בסוף אוגוסט 2014.

AP

אלא שאם בעבר ההצלחות של מחזות הזמר בברודוויי נזקפו לזכותם של מפיקים מוכשרים, הרי שבשנים האחרונות גם תחום מחזות הזמר נהפך לזרוע מניבה של תאגידי הבידור הגדולים. אולפני דיסני היו הראשונים שהמירו את הצלחה הקולנועית לשוברי קופות בתחום מחזות הזמר והציבו סטנדרטים גבוהים ביותר לשאר האולפנים שבאו בעקבותיהם. המחזמר "מלך האריות" שיצא לבתי הקולנוע בשנת 1994 וגרף מאז כמעט מיליארד דולר ממכירת כרטיסים, עלה בשנת 1997 לראשונה כמחזמר ומיד הבעיר את קרשי הבמה. המחזמר נהפך כמעט בן לילה למצליח ביותר מסחרית בהיסטוריה של ברודוויי, וגם קיבל חיזוק חיובי מתעשיית הבידור כאשר קיבל שישה פרסי טוני לאמניות הבמה.

מעבר לעשרות גרסאות בעשרות שפות ברחבי העולם, מאז 1997 ממשיך "מלך האריות" לככב בצמרת טבלאות שוברי הקופות של ברודוויי. הקהל לא מפסיק לפקוד את האולמות והמחזמר מכניס לחברת ההפקה שלו שבה שותפה גם דיסני הכנסות של בין 800 אלף דולר ל-1.5 מיליון דולר בשבוע. ההתלהבות מהמחזה לא נעצרת ושיא ההכנסות נרשם לפני כחצי שנה — יותר מ-16 שנה אחרי הופעת הבכורה — כשגרף 2.8 מיליון דולר בשבוע האחרון של שנת 2013. מנהלי דיסני שהבינו את הפרנציפ היטב משחררים בקצב גבוה מחזות זמר המבוססים על סרטי האנימציה של האולפנים. אחרי "מלך האריות", באו "היפהפיה והחיה", "בת הים הקטנה" ו"מרי פופינס".

Reuters

חודשי הקיץ הם התקופה השנייה החזקה בשנה (אחרי תקופת חופשת חג המולד) מבחינת מכירות כרטיסים בניו יורק ובלונדון, בירות מחזות הזמר משני צדי האוקיאנוס. בשבועות הללו מזנקים מחירי הכרטיסים ותפוסת המושבים באולמות עולה. אחד הלהיטים של הקיץ הנוכחי הוא המחזמר "אלדין", המבוסס על סרט האנימציה של דיסני משנת 1992, שעלה בתחילת השנה על במות ברודוויי. "אלדין" נמצא השבוע במקום השביעי ברשימת המחזות זמר הרווחיים ביותר של 2014, אבל בשבועות הקיץ הוא מחזיק במקום הרביעי כמופע המכניס ביותר בברודוויי עם 1.5 מיליון דולר לשבוע (במקום הראשון יושב בבטחה "מלך האריות" עם 2.4 מיליון דולר בשבוע). שני פרמטרים חשובים מקבעים את מעמדו של "אלדין" בחמישיה הפותחת בשבועות הללו ושניהם קשורים בביקוש: תפוסה של 100% במושבי האולם ומחיר הכרטיס היקר ביותר, 252 דולר לעומת 192 דולר לכרטיס ל"מלך האריות".

ההצלחה הקולנועית של הלהיט האחרון מבית היוצר של דיסני, "לשבור את הקרח", הביאה את האולפן ההוליוודי לא לבזבז אפילו שנייה מיותרת אחת ובעוד קופות בתי הקולנוע עדיין מצלצלות מכניסת המזומנים — יושבים כותבי השירים והמלחינים שלו ומעבדים את התסריט למחזמר שיעלה בברודוויי בשנה הקרובה. בדיסני הבינו שההכנסות יכולות להגיע לא רק ממכירת כרטיסים, אלא גם ממכירת דיסקים או אלבומים דיגיטליים. בגרסת המחזמר יינתן משקל רב יותר מזה שניתן בקולנוע לשירים עצמם והמעריצים שזה אך צפו בסרט הקולנוע יוכלו ליהנות משירים נוספים באריזתם החדשה. אבל לא רק מוזיקה, אלא תעשייה שלמה של מוצרים מסחריים שממילא כבר קיימים במחסנים של דיסני ובמפעלי הייצור אפשר יהיה למחזר בלי עלויות גבוהות של פיתוח, פרסום ושיווק.

שתי מעצמות האמנות הללו — קולנוע ובמה — מקיימות מערכת של יחסי גומלין אחת עם רעותה ומאתגרות זו את זו. כדי לעמוד בסטנדרטים הוויזואליים, הפירוטכניים והטכנולוגיים שמציבה הוליווד בפני ברודוויי, נדרשים מפיקי מחזות הזמר למתוח את גבולות המדיום ולהעניק לצופים חוויה חזקה לא פחות ואולי אף יותר מזו שמספק הקולנוע. כך למשל המחזמר "ספיידרמן: לכבות את החושך", נחשב להפקה היקרה ביותר בתולדות ברודוויי — 75 מיליון דולר, כמעט כפול מכל מחזמר אחר (ובהשוואה ל-5-15 מיליון דולר למחזה ממוצע). כשהעלויות השוטפות שלו הסתכמו ב-1.3 מיליון דולר מדי שבוע. בחודשים הראשונים להרצת המחזמר — כאשר "ספיידרמן" קבע שיא הכנסות שבועי של 2.9 מיליון דולר — היבהבה עדיין התקווה שההכנסות יצדיקו את ההוצאות הכבדות. ואולם, כאשר החלו ההכנסות להידרדר מתחת לרמה של 620 אלף דולר לשבוע, לא נותרה ברירה אלא להוריד את המופע. ההפקה המסובכת, שכללה אקרובטיקה אווירית של הדמות הראשית (בעלות של 2.2 מיליון דולר) ותחזוקה יקרה של התפאורה הראוותנית (כ־10 מיליון דולר) — גבו גם פציעות חוזרות ונשנות של שחקנים על הבמה. כעבור שנתיים ירד המסך על המחזמר "ספיידרמן".

AP


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו