מת אמן הווידיאו והקולנוען הגרמני הארון פארוקי

פארוקי, שנולד בגרמניה ב-1944 וכונה "יוצר הקולנוע הבלתי ידוע הכי ידוע בגרמניה", לא היה איש אסכולות. יצירתו היתה אישית, פרובוקטיבית ופוליטית, וחתרה תמיד לחשיפת האמיתות הנסתרות שמאחורי ייצור וצריכת הדימויים של התרבות העכשווית

שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שני ליטמן

אמן הווידיאו והקולנוען הגרמני הארון פארוקי מת אתמול, בגיל 70. פארוקי נולד ב-1944 באזור של גרמניה ששייך כיום לצ'כיה. במשך חייו היה מעורב בכמאה הפקות אודיו־ויזואליות, לרבות סרטים תיעודיים ניסיוניים, סרטי טלוויזיה, עבודות וידיאו ועוד. כמו כן כתב עשרות מאמרים ומסות.

פארוקי למד באקדמיה הגרמנית לקולנוע וטלוויזיה בשנים 1968-1966, וכבר כסטודנט פיתח סגנון תיעודי ייחודי שהתאפיין בביקורתיות רבה כלפי התקשורת האלקטרונית וכלפי האופן שבו הדימויים הפופולריים מעצבים את החיים והאידיאולוגיה של ימינו. סרטו הראשון, "שתי דרכים", שיצר ב-1966 וששודר באחת מתחנות הטלוויזיה של ברלין, היה סרט של שלוש דקות שעסק בציור שמן דתי שתיאר את הדרך ה"נכונה" לעומת הדרך ה"מוטעית" של נוצרי. הדרך האחת מובילה לגן עדן והשנייה לגיהנום. פארוקי השתמש במצלמה כדי לפרק את הציור ולבחון את המוטיבים שלו. המתודה הזו של שבירת הדימוי עם המצלמה נשארה אלמנט מאפיין בעבודותיו המוקדמות.

אחד מסרטיו הראשונים של פארוקי שזכו לתהודה היה "אש בלתי ניתנת לכיבוי" מ-1969. בסרט זה הוא כיבה סיגריה בוערת על זרועו בניסיון להמחיש כיצד חש אדם שנכווה על ידי פצצות הנפלאם שהונחתו בווייטנאם על ידי מפציצים אמריקאיים.

הארון פארוקיצילום: דודו בכר

משנת 1974 ועד 1984 שימש פארוקי כעורך וככותב במגזין "פילמקריטיק" במינכן. ב-1991 יצר יחד עם אנדרי אוז'יקה את הסרט "וידיאוגרמות של מהפכה", העוסק בנפילת הקומוניזם ברומניה דרך עיני האזרחים שתיעדו אותה.

חוקר הקולנוע תומס אלזסר כינה את פארוקי "יוצר הקולנוע הבלתי ידוע הכי ידוע בגרמניה", שכן פארוקי היה מרוחק מאוד מהקולנוע החדש בגרמניה של אחרי מלחמת העולם השנייה, שכלל במאים כמו ורנר הרצוג וריינר ורנר פאסבינדר. המסלול שלו היה ייחודי והתקיים מחוץ ליצירה הקולנועית הנרטיבית המסורתית. הוא התאפיין ביצירה אישית, פרובוקטיבית ופוליטית, שחתרה תמיד לחשיפת האמיתות הנסתרות שמאחורי ייצור וצריכת הדימויים של התרבות העכשווית.

בשנות התשעים עבר להתגורר בקליפורניה ולימד באוניברסיטת ברקלי. בשנות ה-2000 החל להיות פעיל יותר בעולם האמנות, וב-2007 הציג ב"דוקומנטה" ה-12 שהתקיימה בעיר קאסל שבגרמניה "Deep play", סרט שהשתמש בצילומים מגביע העולם בכדורגל שהתקיים ב-2006 בגרמניה והציג אותם על פני 12 מסכים. פארוקי הציג תערוכות יחיד בהמבורגר בנהוף שבברלין, במוזיאון תל אביב, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, בטייט מודרן בלונדון ועוד. הוא יוצג על ידי גלריה רופק בפריז, גלריה ברברה וייס בברלין וגלריה גרין נפתלי בניו יורק. פארוקי היה נשוי פעמיים, ואב לשתי בנות.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ