מורה נבוכים

מה הסיפור עם הסרט "וילה תומא" של הבמאית סוהא עראף?

בפסטיבל ונציה שייפתח השבוע יוצג סרטה של הבמאית והתסריטאית סוהא עראף, "וילה תומא", שאותו הגדירה "פלסטיני" למרות שזכה למימון מגופי תמיכה ישראליים. כל מה שאתם צריכים לדעת על הסערה הפוליטית והתרבותית של החודש האחרון

הארץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הארץ

איפה הכל התחיל?

לפני כחודש פורסם כי ארבעה סרטים ישראליים התקבלו לפסטיבל ונציה היוקרתי, שייפתח ביום רביעי הקרוב (27.8), בהם "וילה תומא" - סרטה העלילתי הראשון של הבמאית והתסריטאית הישראלית-פלסטינית סוהא עראף.

“וילה תומא” הוא מלודרמה שעלילתה מתרחשת ברמאללה בימים הראשונים של הכיבוש הישראלי. העלילה עוקבת אחר שלוש אחיות נוצריות המתגוררות זה שנים בווילה, כאילו דבר סביבן לא השתנה, אבל כאשר אחייניתן מגיעה לביקור הדברים מתחילים להשתנות.

הסרט יוקרן ב"שבוע המבקרים", מסגרת לא תחרותית בפסטיבל המציגה סרטי ביכורים של במאים מרחבי העולם. עם זאת, הסרטים במסגרת זו יכולים להתמודד על פרס חביב הקהל של הפסטיבל וכן על פרס "אריה העתיד" הניתן לסרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל. כמו כן, הוא יוקרן גם במסגרת פסטיבל טורונטו.

הסרט נרשם כפלסטיני ומחולל סערה

עראף מתכוונת לרשום את הסרט כפלסטיני, על אף שרוב תקציבו הגיע מכספי ציבור ישראליים. שלושת המשקיעים העיקריים בסרט הם קרן הקולנוע הישראלי (1.3 מיליון שקל), הסוכנות לעסקים בינוניים וקטנים של משרד הכלכלה (600 אלף שקל) ומפעל הפיס ( 114 אלף שקל), ולצדם קיבל הסרט גם כספי השקעה גרמנית.

בתגובה, גורמים במשרד התרבות טוענים כי המדינה שוקלת לתבוע החזר כספי מהבמאית החיפאית. גדעון גנני, מנכ"ל קרן מקור, אף פרסם סטטוס חריף ובוטה בפייסבוק שבו קרא לבמאית "לדרוש את הכסף מפלסטין תמורת נכונותה לשמש כמחבלת מתאבדת".

סוהא עראף. דרישה להחזיר את הכסףצילום: אמיל סלמן

סוהא עראף נדרשת להחזיר את הכסף שקיבלה

לאחר הפרסומים בעניין, התקיים דיון במועצת הקולנוע שבו הוחלט - ברוב של 12 חברי מועצה מול 3 שהתנגדו - להמליץ לשרת התרבות לדרוש לאלתר החזר כספי התמיכה בסרטה של עראף, בכפוף להליך שימוע.

שרת התרבות לימור לבנת הודיעה כי היא מאמצת את ההחלטה, כשהיא נשנעת גם על חוות דעת מצד היועצת המשפטית של משרד התרבות, עו"ד הדס פרבר, שקבעה כי התנהלותה של עראף מעוררת חשש למצג שווא וחוסר תום לב.

ואכן, בתחילת השבוע (ראשון 24.8) פורסם כי קרן הקולנוע הישראלי תשיב את כספי התמיכה בסרט.

האם הדרישה להחזרת הכסף צודקת? הדעות חלוקות

פוליטיזציה בקולנוע / מאמר המערכת של "הארץ" (7.8)

ולקחת כסף מישראל זה בסדר? / גואל פינטו (11.8)

פלסטינית? לא אצלנו / סמדר זמיר (11.8)

בלי הפלסטינים, לא היה קולנוע ישראלי / בני ציפר (15.8)

לימור לבנת צודקת / סלמאן מצאלחה (17.8)

מתוך "וילה תומא"צילום: רביע אלסלפיתי

ומה אומרת עראף עצמה?

במאמר שפרסמה הבמאית השבוע ב"הארץ", טוענת יוצרת "וילה תומא" כי "סרטים שייכים ליוצריהם, לעולם לא לקרנות שסייעו במימונם, ובוודאי לא למדינות. כמפיקת הסרט, הבמאית והתסריטאית, אני מגדירה את סרטי כפלסטיני משום שאני קודם כל פלסטינית".

עראף גם מעלה נקודה נוספת: "סרטים של יוצרים יהודים־ישראלים, שמומנו ברובם על ידי קרנות אירופיות, אך מזוהים כישראליים. האם יעלה בדעת משרד התרבות הגרמני לטעון, שהסרט של הבמאי שמואל מעוז 'לבנון' הוא סרט גרמני, משום שקרנות גרמניות מימנו יותר מ–70% מעלות הפקתו?".

בינתיים, אמנים ויוצרי קולנוע חתמו על שתי עצומות תמיכה בעראף, ישראלית ופלסטינית.

"הארץ" ימשיך ללוות את התפתחות הפרשה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ