נמצא הסרט הקדום ביותר שבו משחקים שחקנים שחורים

הסרט, שנמצא בארכיון מומה, נוצר ב-1913 ומככב בו ברט ויליאמס. ייחודו, בין השאר, בכך שהוא משקף הפקה בין גזעית אחרת מזו המוכרת להיסטוריונים, וככל הנראה גם כולל את הנשיקה הראשונה בקולנוע בין שחורים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

שבעה סלילי סרט 35 מ"מ, המכילים את הסרט הקדום ביותר שבו משחקים שחקנים שחורים, נמצא לאחרונה בארכיון הסרטים של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. הסרט, משנת 1913, הוא ללא כותרת, והוא מכיל תיאור ויזואלי נדיר של דמויות שחורות מהמעמד הבינוני בתקופה שבה סצינות של מעשי לינץ' והצגה סטריאוטיפית של דמויות שחורים היו נפוצות ומקובלות. בחומרים המצולמים מופיע ברט ויליאמס, הכוכב השחור הראשון של ברודווי, כחבר בקהילה של אנשי במה שחורים בהארלם. באופן יוצא דופן, בחומרים נראים גם רגעים של מאחורי הקלעים בין השחקנים לבמאים - אלה האחרונים מנו שלושה, אחד מהם שחור.

במומה מתכננים תערוכה סביב העבודה. זו תיקרא "מאה שנה בפוסט פרודקשן: שחזור של נקודת ציון בהיסטוריה של הקולנוע השחור" ותיפתח ב-24 באוקטובר. שישים דקות של חומר מצולם משוחזר יוקרנו ב-8 בנובמבר, בפסטיבל שעוסק בשחזור סרטים.

ברט ויליאמס ואודסה וורן גריי בסצינה מהסרט. מדוע השחיר את פניו? צילום: מתוך אתר Moma.org

"זו הפעם הראשונה שאני צופה בחומרים מתוך סרט שמעולם לא יצא לאקרנים, שממש נותנים מושג על תהליך ההפקה", אמרה ז'קלין סטיוארט, חוקרת קולנוע מאוניברסיטת שיקגו, "זו הפקה בין גזעית, אבל לא באופן המוכר לחוקרים שעסקו בהיסטוריה המוקדמת של הקולנוע, לפיו יוצרים שחורים היו חייבים להסתמך על המומחיות והכסף של יוצרי הקולנוע הלבנים. פה אנחנו רואים שיתוף בין השחקנים ליוצרים".

חומרי הגלם המצולמים היו אמורים להפוך לקומדיה רומנטית שאורכה יהיה 35-40 דקות. ויליאמס מגלם מחזר של אשה אלגנטית, בגילומה של אודסה וורן גריי. הסרט עושה שימוש בכמה סטריאוטיפים גזעיים אבל גם מספק הצצה לפעילויות יומיומיות: הוא כולל סצינות ביתיות, מפגשים במועדון חברתי ויום בילוי ביריד.

מתוך הסרט. סצינות יומיומיותצילום: מתוך אתר Moma.org

ויליאמס וגריי מופיעים בכמה סצינות רומנטיות, ורונלד מגליוצי, מארגן התערוכה ואוצר המשנה של מחלקת הקולנוע של המומה, אמר כי אפילו הנשיקה ביניהם היא ככל הנראה הנשיקה הראשונה בקולנוע בין שחורים. מגליוצי אמר גם כי הסרט הוא אחד היחידים מהתקופה שנמצאו באורך מלא: רוב הסרטים אז היו בעיקר קצרים, ו-70% מאלו הארוכים שנעשו בארה"ב בתקופת הסרט האילם, מ-1912 עד ,1929 אבדו - לפי מחקר ספריית הקונגרס.

"זה חומר מרתק ויוצא דופן", אמר פול ספר, היסטוריון של הקולנוע המוקדם. "הוא נותן לנו מושג עשיר יותר לגבי סוג הקולנוע שנעשה אז".

הסלילים היו חלק מאוסף של 900 נגטיבים שלא הודפסו והובאו מחברת ביוגרף בניו יורק, אך לא ברור מדוע לא השלימה החברה את הסרט. מגליוצי משער כי סיבה מרכזית היתה הפופולריות של הסרט "לידתה של אומה" של ד. וו גריפית, שתיאר אנשי קו קלוקס קלאן באופן חיובי והרואי ודמויות שחורות סטריאוטיפיות ושליליות, כמו גבר המנסה לאנוס אשה, בגילומם של שחקנים לבנים שפניהם הושחרו. כאשר הסרט יצא לבתי הקולנוע, ב-1915, הוא הזיק מאוד ליחסים בין לבנים לשחורים בארה"ב והדבר הפחית את סיכויי ההצלחה של סרטו של ויליאמס, משער החוקר.

מתוך הסרט. גם אורכו היה נדיר לתקופהצילום: מתוך אתר Moma.org

נוכחותו של ויליאמס, החובש פיאה מוזרה ונועל נעליים במידה גדולה מדי שמעניקות לו מראה צ'פליני, הוא אולי הממד המפתיע ביותר של הסרט. ויליאמס הופיע בסרטים ספורים בלבד, והיה ידוע יותר כשחקן תיאטרון, פנטומימאי, כותב שירים, קומיקאי ואמן הקלטות. "זה אחד הקטעים הארוכים ביותר שבהם רואים את ויליאמס, בדרך כלל ראינו אותו בקליפים קצרים בלבד", אמרה מרגו ג'פרסון, חוקרת תרבות מאוניברסיטת קולומביה.

ויליאמס, שנולד באיי הבהאמה בשנות השבעים של המאה ה-19 ומת בניו יורק ב-1922, השתמש בפנים מושחרות, שבהן השתמשו בדרך כלל שחקנים לבנים כדי לחקות וללעוג לשחורים, והדבר הפתיע תמיד את חוקרי התקופה. אנשי במה אפריקאים אמריקאים השתמשו ככל הנראה בפנים מושחרות מסיבות שונות: לרכך את הקהל הלבן על ידי טישטוש הייחודיות שלהם, להמשיך את המסורת העממית של הזמרים שחקנים, או כדי להדגיש את האבסורדיות של הקונוונציה. האם השימוש של ויליאמס בפנים המושחרות היה פרגמטי, אירוני, חתרני או פשוט עצוב? הבמאי וו סי פילדס אמר פעם כי ויליאמס "הוא האיש המצחיק ביותר שראיתי והעצוב ביותר שהכרתי".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ