בעקבות פרשת סוהא עראף, משרד התרבות רוצה לחייב יוצרים להציג את סרטיהם כישראליים

על פי תיקון שמציע המשרד, יוצרים שמקבלים ממנו תמיכה יחויבו לכלול קרדיט למשרד בתחילת סרטם ובסופו. יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר, סבור שהקרדיט הזה מיותר כי "ברור שאחרי המקרה של סוהא עראף הדבר הזה לא יישנה"

נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך "וילה תומא"צילום: ללא קרדיט
נירית אנדרמן

בעקבות פרשת סוהא עראף, שרשמה את סרטה "וילה תומא" לפסטיבל ונציה כסרט פלסטיני אף שקיבלה מימון ישראלי, מבקשים כעת במשרד התרבות והספורט ובמועצת הקולנוע להכניס תיקון במבחני התמיכה של קרנות הקולנוע — תיקון שיחייב יוצרים להציג את סרטיהם כישראליים ולכלול בתחילת כל סרט ובסופו קרדיט למשרד התרבות והספורט. כך עולה מנוסח התיקון המוצע למבחני התמיכה, כפי שהוא מופיע באתר משרד התרבות והספורט.

בהצעה לתיקון מבחני התמיכה, שהועלתה לאתר המשרד לפני כשבוע וחצי, נכתב כי קרנות הקולנוע יחויבו להתנות את תמיכתן בסרט בכך שהוא יוצג כסרט ישראלי, "לרבות לעניין ציון מדינת המקור של הסרט, בכל הקרנה פומבית שלו בארץ או בחו"ל, לרבות בפרסומים רשמיים או שיווקיים נלווים".

עוד נדרש מהקרנות, על פי אותו התיקון, לציין בכותרות הפתיחה והסיום של הסרט את העובדה שקיבל תמיכה ממשרד התרבות (כיום התמיכה מצוינת רק בכותרות הסיום של הסרטים, ובתחילתן מופיעים סמליהן של הקרנות התומכות). "על המוסד להתנות את סיועו בהפקת סרטים בכך שהסרטים יציינו את תמיכת המשרד במוסד המסייע, הניתנת על פי המלצת המועצה לקולנוע; ציון כאמור יופיע בכותרות הפתיחה ובכותרות הסיום של הסרט, וייכללו בו סמלילי המשרד והמועצה לקולנוע", נכתב בתיקון המוצע.

הדרישות הללו מתייחסות לתמיכה בסרטי עלילתיים באורך מלא, ואולם תיקונים דומים מוצעים גם בסעיפים המתייחסים לתמיכה בסרטי תעודה, בסרטים קצרים ובסרטים ייעודיים.

צילום: דודו בכר

יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר, אמר בתגובה: "אני לא מעריך שצריך את הקרדיט הזה, כי ברור שאחרי המקרה של סוהא עראף הדבר הזה לא יישנה. זאת, מכיוון שמעכשיו הקרנות יכניסו בחוזה שלהן מול המפיקים פיסקה שמחייבת להזכיר שהסרט ישראלי. לי יש בעיה עם זה שבסרטים שאנו מפיקים אנו נדרשים לכתוב שהסרט הופק בסיוע משרד התרבות. זה עושה אסוציאציה לא נעימה למדינות שדורשות שיציינו כי המדינה עומדת מאחורי הסרט. עם זאת, סרט שנעשה בתמיכה ישראלית בהחלט ראוי שיצוין שהוא סרט ישראלי, חד וחלק. הוא יכול להיות ישראלי־פלסטיני, ישראלי־צרפתי, אבל כך או אחרת חייבים להזכיר שהוא ישראלי".

כזכור, בעקבות הביקורת שעוררה החלטתה של עראף לרשום את סרטה כפלסטיני בפסטיבל ונציה, היא שינתה את רישומו של הסרט כך שיופיע כנטול שיוך לאומי. כך הוא הוצג בסופו של דבר בפסטיבל ונציה ובכל הפסטיבלים הבאים שהשתתף בהם. אמיר משוכנע שאילו עראף לא היתה מפיקה את הסרט בעצמה אלא נעזרת במפיק מקצועי, "כל הסיפור הזה לא היה קורה, כי המפיק מכיר באחריות שלו כלפי המוסד שממנו קיבל את הכסף לסרט, ולכן דואג תמיד שהקרדיטים ישקפו את כל מי שתמכו בסרט. לכן, במיוחד כאשר מדובר בסרט ראשון של במאית, רצוי שיהיה מפיק". 

יו"ר איגוד הבמאים, יריב הורוביץ, אמר: "ברור מאליו שצריך להיות מצוין מאיפה מגיע הסרט כאשר קרנות ציבוריות משקיעות בו, מכיוון שאם הכסף מגיע מהציבור או מקרנות ציבוריות, רצוי שיידעו בעולם מי עומד מאחורי הסרט. חשוב שהצופים בעולם יידעו שבמדינת ישראל יש ציבור שמשקיע גם בסרטים המשרתים נרטיב השונה מעמדת הממשלה. זה חלק ממה שאנחנו". 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ