איך הפכו הגיקים את "שישה גיבורים" להצלחה קולנועית

אחרי שהוציאה סרטים שבמרכזם גיבורי העל המפורסמים של מארוול התחילה דיסני לאוורר דמויות קומיקס פחות מוכרות. ל"שישה גיבורים", שיעלה מחר בישראל, היא מצאה דרך שיווקית יצירתית במיוחד

אליחי וידל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אליחי וידל

גיקים הם קהל מעולה. הם ביקורתיים, חכמים והכי חשוב: נאמנים. תנו בידיו של גיק סדרת קומיקס בינונית - והוא יבנה סביבה יקום שלם, יעגל את הדמויות, ישלים את החורים בעלילה, יזדהה טוטאלית עם הדמויות ואז יקח את כל העולם הבידיוני הזה ויעביר אותו למציאות. הוא ירכוש כל מוצר ממוסחר, ילבש חולצות טריקו עם לוגו הקומיקס, ישתף את חבריו הגיקים ביצירתיות שלו, יתפור לעצמו תחפושת של הגיבור, יעלה תמונות וטקסטים לאינטרנט, ישתתף בדיונים ברשתות החברתיות ובפורומים ובעצם ישמש כסוכן המכירות והשיווק הטוב ביותר שמו"לית הקומיקס יכלה לחלום עליו.

המונח "גיק" לא מתייחס לנער בן עשרה מאותגר חברתית שכובש את פרצופו בקונסולת נינטנדו. הגיקים הם קהל שטווח הגילאים שלו נע מבני 10 ועד בני 50 פלוס, מארצות הברית דרך רוסיה ועד יפן וסין. ככל שעוברות השנים גם בנות ונשים מוכנות לשאת בגאווה על חזן את התואר "גיקיות". לצבא הנאמן הזה, של עשרות ומאות מיליוני גיקים ברחבי העולם, יש יתרון נוסף שקורץ לאולפנים ההוליוודיים - יש להם כסף והם מוכנים להשתמש בו כדי להתחבר חזק יותר לעולמות המדע הבדיוני, הפנטזיה והקומיקס שמהווים חלק כל כך חשוב קיום שלהם כגיקים.

אולפני דיסני, שהבינו את החשיבות של עולמות הקומיקס, לא היססו לשלם בשנת 2009 סכום של 4 מיליארד דולר על רכישת הוצאת הקומיקס הגדולה מארוול. השקעה שכבר החזירה את עצמה ועתידה להמשיך להניב לאולפנים מיליארדי דולרים בשנים הקרובות.

אחרי שהוציאה לשוק את התותחים הגדולים והמפורסמים ביותר מגיבורי העל של מארוול (כל חבורת "הנוקמים"), התחילה דיסני לאוורר גם גיבורים פחות מוכרים מהיקום של מארוול - שכולל מאות גיבורים, נבלים ושאר מפלצות גלקטיות. לפני כחצי שנה היו אלה "שומרי הגלקסיה" ואילו מחר (חמישי) יעלה בישראל סרט חדש, "שישה גיבורים", ובו סט נוסף של דמויות אלמוניות יחסית.

גיבור הסדרה שעליה מבוסס הסרט הוא הירו האמאדה, נער גאון מחשבים (גיק) שחי בעיר הבידיונית סן פרנסוקיו (שילוב של טוקיו וסן פרנסיסקו) ונקלע להרפתקאות חובקות טכנולוגיה, גאדג'טים ורובוטים. מובן שהירו לא יכול להיחלץ מהצרות בלי עזרתם של רובוט ילדותי, שמנמן וגמלוני וכמה חברים מדענים־צעירים (גיקים) שכל אחד מהם מומחה בתחום שונה. אף שזאת הפקת אנימציה, העלילה מציבה רף גבוה גם לטובים שבסרטי האקשן המשפחתיים של הוליווד. שילוב של סצינות פעולה סיטואציות קומיות (מצחיקות באמת) עם אפקטים ויזואליים ורגשנות במידה מוגבלת (שלא גורמת לסרט להיות דביק מדי) - הופכים את "שישה גיבורים" לאחד הסרטים הטובים ביותר של השנה ולאחד מסרטי האנימציה המהנים והחדשניים ביותר בכל הזמנים.

החדשנות היא גם רכיב חשוב ביותר בעלילה, מכיוון שאת כוחות העל שלה שואבת כל החבורה הזאת אך ורק מטכנולוגיה. לטענת יוצרי הסרט, כל הטכנולוגיות שמוצגות בו הן אמיתיות לחלוטין ומתבססות על תיאוריות מדעיות בנות קיימא ופיתוחים שקיימים כיום אם לא בשוק המסחרי, אז לפחות במעבדות מחקר ברחבי העולם. המסר העיקרי של הסרט הוא לחשוב מחוץ לקופסה, להסתכל על העולם טיפה אחרת ולרתום לשירותך את כל הדברים שמסביב, כדי להתקדם ולהתפתח.

מתוך "שישה גיבורים"צילום: אי־פי

גם בדיסני אימצו את המוטו הזה ובמיוחד בשביל הסרט הזה פיתחו מערכת של מחשבים עוצמתיים שאיפשרו הפקת אנימציה מתוחכמת ומציאותית, שכמותה טרם נראתה על המסך. 260 אלף עצים מאוירים נבנו בשביל הסרט, 100 אלף מכוניות זזות ברחובות סן פרנסוקיו, שבה עומדים 83 אלף בניינים שונים והמראה שלהם מרהיב ומציאותי, עד כדי כך שקשה להאמין שמדובר באנימציה ולא בצילומים אמיתיים. מסביב לכל אלה שילבו האומנים של אולפני דיסני אנימציה של יותר מ-200 אלף פנסי רחוב שמטילים את האור שלהם על הדמויות שנעות במרחבי העולם הדיגיטלי. תאורה היא הרכיב המסובך והמורכב ביותר בהפקת אנימציה: ככל שההשתברות של קרני האור על כל שערה, אריג וחומר ייראו טוב יותר, כך הסצינה תיראה מציאותית יותר.

מאחר שמדובר מיליארדי השתברויות בכל סצינה של שניות בודדות - נדרש כוח מחשוב אדיר שגם הטובים במאיירים האנושים לא מסוגלים להתמודד אתו (אלא אם יש ברשותם כמה מאות מיליוני שעות עבודה).

את כל עבודות החישוב הללו ביצע מחשב ייחודי שפותח בדיסני, היפריון, שמורכב מ-50 אלף ליבות מחשב וזיכרון של 5,000 טרה־בייט. רק לשם השוואה, הפקת "לשבור את הקרח", סרט האנימציה המורכב והמתקדם ביותר עד כה, השתמשו בחצי מכוח המחשוב הזה ואם היו משתמשים ב"היפריון" לצילומי "צעצוע של סיפור", אפשר היה לסיים את ההפקה בתוך כמה שבועות.

העולם הטכנולוגי שמקיף את עלילת הסרט ואת חייהם של היוצרים משתקף גם בגישה הייחודית שנקטו אולפני דיסני לשיווק "שישה גיבורים". מאחר שזהו סרט אנימציה, מאחר שהגיבורים שלו לא כל כך מוכרים ומאחר שמאחורי הדמויות המאוירות אין אפילו קולות של כוכבים הוליוודיים מפורסמים - בחרה ההפקה לשווק את הסרט ישירות לקהל היעד שלו: הגיקים. במקום כתבות במדורי רכילות, צילומי פפראצי של שחקניות או ראיונות אולפן, עיקר השיווק העקיף של הסרט התבצע באתרים ובעיתוני טכנולוגיה. כתבים של מגזינים כמו "ויירד" ו"פי־סי מגזין" ריאיינו את היוצרים, האנימטורים ואנשי המחשב ופירסמו את הנתונים המדהימים על ההפקה.

השיווק הממוקד והמדויק הזה שפונה לפלח שוק מדויק הניב תוצאות מצוינות. כך, מעבר לביקורות המעולות על האיכות הקולנועית של התסריט והעלילה, זכו בדיסני למשוך את תשומת לבם של גיקים רבים ברחבי העולם. בתוך שלושה שבועות גרף הסרט 225 מיליון דולר ברחבי העולם (מתקציב הפקה של 165 מיליון דולר) ובקצב הזה הוא יוכל להיכנס עד סוף השנה למקום השני ברשימת סרטי אנימציית התלת ממד המצליחים ביותר של דיסני אחרי "לשבור את הקרח".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ