"המעצר" של יאיר אגמון ישתתף בתחרות הסרטים הקצרים של פסטיבל טרייבקה

הסרט המתאר מציאות שבה צבא פלסטיני שולט באוכלוסייה ישראלית ישתתף בפסטיבל שייפתח ב–15 באפריל בניו יורק

נירית אנדרמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

"המעצר", סרט של יאיר אגמון המתאר מציאות שבה צבא פלסטיני שולט באוכלוסייה ישראלית, ישתתף בתחרות הסרטים הקצרים של פסטיבל טרייבקה. כך עולה מרשימת סרטי התחרות שפירסמה בסוף השבוע הנהלת הפסטיבל, שייפתח ב–15 באפריל בניו יורק. "המעצר" הוא אחד מ–60 סרטים מ–18 מדינות שישתתפו השנה בתחרות, ויתמודדו על פרס לסרט העלילה הקצר המצטיין וסרט התעודה הקצר הטוב ביותר – פרסים שיזכו את הסרטים גם באפשרות להתמודד על מועמדות לפרס האוסקר.

"המעצר"צילום: גאי סחף

סרטו של אגמון עוקב אחר כמה חיילים פלסטינים המבצעים פשיטה על בית של ישראלים בחיפוש אחר מבוקש. הם פולשים לביתה של המשפחה הלאומית דתית, מוצאים את ההורים ובנותיהם עומדים מבוהלים מולם, דורשים לראות את תעודות הזהות שלהם, ומסרבים להאמין לטענתם שלפיה הבן המבוקש ניתק קשר כבר לפני שנה ואיש אינו יודע מה עלה בגורלו. ואכן, לאחר חיפוש בבית, הם מצליחים למצוא אותו מסתתר, ולוקחים אותו עמם כאשר עיניו קשורות בפלנלית. אחד מהפלסטינים, שבתחילה היה מיוסר וחש חוסר נעימות בגלל ההפרעה הגסה לשלוותם של בני הבית, מכלה זעמו באבי המשפחה. רק לאחר מכן מתברר שכל ההתרחשות הזאת אינה אלא סצינה מסרט שמביים פלסטיני, בהתבסס על חוויותיו מן השירות הצבאי שלו.

אגמון, יליד 1987, הוא תלמיד שנה ד' בבית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים (המציין בימים אלה 25 שנים להקמתו). "זה דבר שנורא רציתי לראות, העולם המקביל הזה", הוא אומר ל"הארץ". "יש את הקלישאה החלולה הזאת של 'מה היה אם הכל היה להיפך', ולקולנוע יש את האפשרות לעשות זאת, לקום ולבדוק את זה. אני זוכר שכאשר הייתי קצין בצבא, בנח"ל, וביצענו הרבה מעצרים, כבר אז זה עניין אותי, אבל לא בקטע שמאלני, אלא כתהייה של מי אני, למה אני נתקל בדברים האלה ולמה אני בודק את תעודות הזהות של האנשים האלה".

ההיפוך הזה יכול להיות גימיק ותו לא, מודה אגמון, ולכן ניסה לעבות אותו באמצעות התייחסות רפלקסיבית לקולנוע הישראלי. "עניין אותי מה בעצם היינו עושים, הבמאים הישראלים, בלי הכיבוש, איך היינו מגיעים לפסטיבלים? הרי במובן מסוים נהיה אבודים לגמרי בלעדיו. ואני אומר את זה גם על עצמי כמובן. גם אני במובן מסוים לא רוצה שייגמר הכיבוש, נכון זה עוול נוראי, אבל בלעדיו על מה נכתוב? האמירה הצינית הזאת ריתקה אותי. אבל הסרט הזה לא אמור להיות מתריס, הוא בעיקר אמור לגרום לנו לחשוב על דברים שבדרך כלל אנחנו לא חושבים עליהם", מציין אגמון.

זוכי תחרות הסרטים הקצרים בטרייבקה עוברים אוטומטית להתמודד בתחרות האוסקר בקטגוריית הסרט הקצר (עלילתי / תיעודי). "Phone Call", הסרט הבריטי שזכה בשנה שעברה בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בטרייבקה, זכה השנה בפרס האוסקר בקטגוריה המקבילה.

יאיר אגמוןצילום: רעיה שוסטר

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ