מרוקו: נפתח משפטו של הבמאי שנאשם בפגיעה בשמן הטוב של נשות המדינה

הסרט "Much Loved" של נביל איוש, המביא את סיפורן של נשים צעירות העוסקות בזנות במאראקש, הוקרן בפסטיבל קאן האחרון במסגרת "השבועיים של הבמאים", וגרם מיד לשערורייה במולדתו של הבמאי

שלמה פפירבלט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שלמה פפירבלט

בבית משפט בעיר מאראקש התחיל היום בצהריים משפטו של במאי הקולנוע הצרפתי־מרוקאי־יהודי נביל איוש. הוא מואשם כי סרטו האחרון הוא "מעשה פורנוגרפי הפוגע בשמן הטוב של נשות מרוקו ובתדמית המדינה".

הסרט "Much Loved", הוקרן בפסטיבל קאן האחרון במסגרת "השבועיים של הבמאים", וגרם מיד לשערורייה במולדתו של הבמאי. מלבד גינויים מצד שר התקשורת בממשלת רבאט, ואיסור מיידי רשמי שהוצא על הקרנתו במדינה, הותקפו היצירה והבמאי שלה על ידי אנשי דת ובראשם אימאם סלפי אשר קרא "לחסל" את היוצר ואת השחקנית הראשית שלו לובנה אבידר – ואף פירסם צו הלכה בנושא. ברשתות החברתיות הביעו אלפים את דעתם על היצירה (אחרי שראו רק 6 דקות של קדימון הסרט אשר הועלה ביוטיוב) ועל הבמאי, שזכה לדבריו, באיומים אלימים, להטרדות ולכינויים, כמו "כלב ציוני", "עכברוש מטונף", ועוד.

הסרט, קו־פרודוקציה מרוקאית־צרפתית, מביא את סיפורן של שלוש נשים צעירות העוסקות בזנות במאראקש. הוא משחזר את ה"סלנג" הפנימי של הפרוצות, את חיי היום יום שלהן, את הצער והשמחה, ואת היחס שהן מקבלות מהאוכלוסייה.

נביל איוש, בן 46, נולד בפריז, בן לאם צרפתייה־טוניסאית ממשפחה יהודיה, ואב מרוקאי איש עסקים ובעל חברות בתחום התקשורת. הוא למד תיאטרון וקולנוע, ובתחילת דרכו עבד כבמאי של סרטי פרסומת. ב–1997 הוא ביים במרוקו את סרטו העלילתי הארוך הראשון "Mektoub", המספר על מהגר מרוקאי המגיע מארה"ב לארצו לביקור ושם נחטפת אשתו ונופלת קורבן למעשי אלימות. הסרט היה הצלחה יוצאת דופן במרוקו, זכה לשיא צופים היסטורי של 350 אלף רוכשי כרטיסים, והיה המועמד של מרוקו לאוסקר הזר בשנת 1998. מאז, יצר איוש עוד 6 סרטים – כמו גם סדרת דרמה לטלוויזיה המרוקאית.

נביל איוש. קללות ואיומיםצילום: אי־פי

איוש מסר הבוקר לתקשורת, כי לא יבוא לפתיחת משפטו במאראקש, "שמעתי על כך, אולם לא קיבלתי כל זימון רשמי. לא אני ולא השחקנית לובנה אבידר". בראיון לעיתון "ליברסיון", אמר הבמאי כי הוא קורבן של "היסטריה קולקטיבית". לדבריו, "אני נתתי לנשים האלה, הסובלות, להשמיע את קולן. רציתי להציף בעיה חברתית ולא לפגוע במרוקו. הזנות נמצאת בכל מקום, ובמקום להפנות את המבט לצד השני, יש צורך לנסות ולהבין כיצד הן הגיעו לאן שהגיעו. בפסטיבל קאן, לאחר ההקרנה, מי שראה את הסרט הילל ושיבח את חופש הביטוי שיש לנו כיום במרוקו... חשתי גאווה. זה נכון שחופש היצירה במרוקו זוכה ב–15 השנים האחרונות לפריחה ללא תקדים. אולם מה שמתחולל כיום ביחס לסרט שלי הורס את כל ההישגים האלה".

הוא הוסיף, כי חייו השתנו מאז החל מסע השיסוי של האיסלמיסטים נגדו. "אני לא יוצא עוד לרחוב ללא שומר ראש צמוד. מול משרדי נמצאים כל שעות היום שני אנשי אבטחה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ