בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סרטי אורי זוהר יוקרנו בהפצה מסחרית בצרפת

סרטיו של זוהר "שלושה ימים וילד", "מציצים" ו"עיניים גדולות" ייצאו בסוף החודש להפצה בבית קולנוע ברחבי צרפת ובמארז די־וי־די שיכלול שני סרטים נוספים של הבמאי

6תגובות
אורי זוהר (מימין) ואריק אינשטיין. מתתוך "מציצים"

יותר מ–40 שנה לאחר שנוצרו, ייצאו בסוף החודש שלושה מסרטיו של אורי זוהר – ''שלושה ימים וילד'' (1967), ''מציצים'' (1972) ו''עיניים גדולות" (1974) – להפצה מסחרית בבתי קולנוע בצרפת. חברת ההפצה הצרפתית Malavida רכשה בשנה שעברה את זכויות ההפצה בצרפת של הסרטים הללו מידי חברת יוניטד קינג הישראלית, ולאחר הפצתם בבתי קולנוע בפריז ובערים אחרות בצרפת מתעתדת החברה להוציא לאור מארז די־וי־די מיוחד שיכלול את הסרטים הללו ושני סרטים נוספים של זוהר: ''חור בלבנה'' והגרסה הקולנועית של ''לול''.

לדברי חוקר הקולנוע אריאל שוייצר, חברת ההפצה הצרפתית קיבלה את ההחלטה להפיץ את סרטיו של זוהר בעקבות הרטרוספקטיבה לסרטיו שהוא ערך בסינמטק הצרפתי לפני ארבע שנים. הפצתם של שלושת הסרטים לבתי הקולנוע תחל ב–26 באוקטובר, ואילו הוצאת הדי־וי־די נקבעה לשנה הבאה. כל הסרטים עברו תהליך שימור מינימלי על ידי החברה הצרפתית. שוויצר מציין כי עידכן את זוהר על ההפצה המתוכננת של סרטיו, והוא הגיב בשמחה. עם זאת, לדברי שוייצר, אף שחברת ההפצה לחצה עליו להתראיין לקראת זאת ל"לה מונד" הצרפתי, הוא חזר בו לבסוף מהסכמתו לעשות זאת.

מה גרם לחברה הצרפתית לבחור דווקא בסרטיו של אורי זוהר, ולהפיצם שנים כה רבות לאחר שנוצרו? "הם קלטו שיש חיבור בין אורי זוהר לבין הגל החדש הצרפתי, שהוא כבר נהפך למיתוס תרבותי צרפתי. הם הרגישו את זה במיוחד ב'חור בלבנה' ב'שלושה ימים וילד', ב'מציצים' וב'עיניים גדולות', שאלה סרטים שיש בהם השפעה ברורה של הגל החדש הצרפתי. בנוסף, עניינה אותם מאוד גם הביוגרפיה של הבמאי עצמו, והמעבר שעשה מסמל של חילוניות, מאושייה של הבוהמה התל אביבית, לחזרה בתשובה. המהלך הזה מאוד סיקרן אותם. וכמובן שגם האיכות של הסרטים השפיעה, הכריזמה של אורי זוהר שעולה מהסרטים שבהם הוא גם משחק, והטוטאליות שלו כדמות קולנועית וכבמאי. כל זה מצטרף לכך שבצרפת כעת באופן כללי יש עניין הולך וגובר בקולנוע פריפריאלי".

בצרפת מכירים את הקולנוע הישראלי דרך הקולנוע החדש, הסרטים של השנים האחרונות, אומר שוייצר, "אבל הצרפתים לא ידעו שיש דמויות מעניינות נוספות בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי ששווה להתייחס אליהן. מהלך דומה היה לנו עם דוד פרלוב, שבמרכז פומפידו הקדיש לו רטרוספקטיבה ב–2005 ובעקבות זאת החלו לחשוף את סרטיו במדינות שונות. אותו דבר קורה עכשיו עם אורי זוהר. אני מקווה שבעקבות זאת יתגלו סרטים נוספים מהמורשת של הקולנוע הישראלי שראויים להיחשף גם בחו"ל".

ואולם החשיפה המחודשת של הסרטים הללו הציפה שוב את בעיית השימור החמורה של הקולנוע הישראלי ושל ההיסטוריה שלו. "כל המורשת הקולנועית הזאת מתפוררת ועלולה להיעלם, להיכחד", מזהיר שוייצר ומסביר כי סרטים ישראלים רבים השמורים בארכיון בירושלים נמצאים במצב פיסי ירוד, ומחסור בתקציב מונע פעולות שימור ושחזור חיוניות ודחופות. יוצא הדופן מבין סרטיו של זוהר הוא "שלושה ימים וילד" שעבר באחרונה תהליך יסודי של שיחזור ושיקום על ידי הארכיון הירושלמי. מצבם של יתר הסרטים, לדברי שוייצר, אינו טוב. "כשעשיתי את הרטרוספקטיבה לסרטי אורי זוהר, למשל, גיליתי שלסרטו 'התרנגול' מ–1970 לא קיים שום פרינט, לא פוזיטיב ולא נגטיב. העותק היחיד שקיים היום מהסרט הזה הוא עותק ביתא שעשו מתוך קלטת VHS. כלומר הסרט לא קיים בעצם, רק בפורמט אבסורדי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו