${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וויט סטילמן: "גם היום יש נשים שיתחתנו עם גברים רק בשביל כסף"

אחד הבמאים המעניינים מהניינטיז ירד מגדולתו עם תחילת שנות האלפיים, וכעת הוא חוזר עם הסרט "אהבה וידידות". ראיון מיוחד על קשיים בעבודה, יחסיו עם הוליווד ועל החיבור המיידי לקייט בקינסייל

תגובות

בסוף השבוע האחרון התארח בפסטיבל ירושלים אחד הקולות הכי מעניינים בקולנוע האמריקאי העצמאי מאז שנות ה-90. לא קוונטין טרנטינו, כבודו במקומו, אלא במאי-תסריטאי אחר שאולי הגיע הזמן להכיר, אם לא עשיתם זאת עד כה. זהו וויט סטילמן, יוצר ניו יורקי (שנולד בוושינגטון) שהיה הבטחת ענק בתחילת הניינטיז, כשסרט הביכורים שלו "מטרופוליטן" היה מועמד לאוסקר על התסריט הטוב ביותר. לאחר מכן הגיעו "ברצלונה" המבוסס חלקית על חוויותיו של האמריקאי בעיר הספרדית, ואז "ימים אחרונים של דיסקו", שהפך לפריט חובה בכל ספרייה של חובב קולנוע עילאי ומתנשא. בסרט משנת 98' כיכבו קייט בקינסייל וקלואי סביני כצמד נשים משכילות וצעירות המחפשות משמעות עמוקה לחייהן שחסרים מימד רומנטי, דווקא על רחבות הריקודים של מנהטן. כל שלושת סרטיו הראשונים של סטילמן זכו לשבחי הביקורת והונצחו על ידי חברת קריטריון היוקרתית, שלקחה על עצמה לשמר יצירות ראויות מכל הזמנים בהוצאות די.וי.די. מיוחדות - הישג לו שותפים מעט מאוד יוצרים. אבל אז משהו השתבש. שנות האלפיים לא היו נדיבות עימו, ומאז אותו עשור זוהר במיוחד, סטילמן היה חתום על שני סרטים בלבד - שניהם בחמש השנים האחרונות.

» "אהבה וידידות" - איפה ומתי אפשר לראות?» מה כדאי לראות בפסטיבל ירושלים?» כל הסרטים החדשים על המסך» ג'ולייט בינוש מעדיפה להישאר בשולי המסך

אל ירושלים הגיע כדי לקדם את סרטו "אהבה וידידות", שיעלה מסחרית לאקרנים בתום הפסטיבל. "התעשייה היא זו שלוקחת הפסקות ארוכות ממני, לא אני ממנה. תמיד מערימים עליי קשיים במעבר בין התסריט לצילומי סרט - אז מגיע שלב הדחיות", הוא לא מסתיר את מורת רוחו מאופן השתלשלות הקריירה שלו. "אני חושב שהיו תריסר מפיקים בריטיים שחתמו לעשות את הסרט הזה ופרשו. התחלתי לפתח תסביך, כמו נערה שתמיד מגיעה לכנסייה אבל לעולם לא תתחתן. הרגשתי כלוא והייתי חייב להשתחרר מהכלא. חבל ההצלה שלי, בעזרתו נחלצתי מתאי, היה "עלמות במצוקה" (הסרט הקודם שכתב וביים, עם גרטה גרוויג בתפקיד הראשי - א.ש.). אחר כך אולפני אמזון נכנסו לתמונה והחתימו אותי על יצירת סדרה בשם "הקוסמופוליטנים". הסכמתי בתנאי שירימו גם את "אהבה וידידות" וזה הכריע משום שהם לא התערבו כלל בצילומים של הסרט, אבל קנו אותו להפצה בארצות הברית".

התעשייה לוקחת ממנו הפסקות ארוכות. וויט סטילמן בירושלים (צילום: ים ויניולה)

ראיתי שבינתיים יש רק פיילוט ל"קוסמופוליטנים". באיזו שלב הסדרה נמצאת?"אני אמור לכתוב להם שישה פרקים, ואני ממש בפיגור, מה שבוודאי לא מפתיע אף אחד".

מה עמדתך בנושא הטלוויזיה כגואלת של יוצרי קולנוע, שלא תמיד מסונכרנים עם הוליווד העכשווית?"אני מאוד מקווה שזה יעבוד עבורי. מה שתמיד גוזל את מרבית הזמן היצירתי שלי הוא בריאת העולם הבדיוני בו העלילה מתקיימת. זו אחת הסיבות שסרטים שלי הופכים לספרים - אחרי שכבר יצרתי עולם בדיוני, אני רוצה להמשיך ליצור בו. סדרות הן דרך להמשיך לפעול בעולם שכבר יצרת, לחזור שוב אל הדמויות שהשקעת בהן והנחת אותן בסביבה מתקבלת על הדעת וגם מעניינת".

ג'יין אוסטן כמרשעת 

"אהבה וידידות" משיב אל המסך את בקינסייל וסביני כשתי גבירות בסוף המאה ה-18, המשחקות במשפחות אצולה כאילו היו חיילי הצעצוע שלהן. הסרט מבוסס על נובלת חלופת מכתבים שכתבה ג'יין אוסטן בצעירותה, בה ליידי סוזן ורנון מתאלמנת מבעלה האמיד, ומתוך רצון להיאחז בחיי העושר לוקחת את בתה פרדריקה אל אחוזתם של קרובים, לכאורה במטרה למצוא לצעירה שידוך. אך למעשה האלמנה הטרייה חומדת את מחזריה של בתה לעצמה, כשאל קו הסיום מגיעים סר רג'ינלד דקורסי הנאה (אקסבייר סמואל, "דמדומים: ליקוי חמה") וסר ג'יימס מרטין הטיפש (טום בנט, עליו בהמשך).

הגיעה לגיל שבו אפשר להתחיל. קייט בקינסייל ב"אהבה וידידות" (צילום: יח"צ)

התוודיתי שלא קראתי את הנובלה של אוסטן עליה מבוסס הסרט, היות שלא הייתה מוכרת לי כלל עד המפגש עם הגרסה הקולנועית של סטילמן. "זה טוב מאוד. קרא את הנובלה שלנו במקום", הוא קטע את התנצלותי. "כתבתי אותה בתור מעין המשך "לאהבה וידידות" שבו ליידי סוזן מזוכה מכל אשמה וזוכה להצדקות למעשים שלה. הביקורות טובות בינתיים וזה פרוייקט מטורף שבו יש את כל הסיפור של הסרט, חומרים חדשים ונקודת מבט שונה - האחיין של סר ג'יימס מרטין הוא המספר. כלומר זו מעין גרסת האידיוט, כי זה אצלם בגנים והנָבַלה היא ג'יין אוסטן עצמה".

אהבת את הנובלה של אוסטן? אחרת למה שתעבד אותה לסרט?"יש מצע קומי נרחב בטקסט של אוסטן, אבל זו לא חוויית קריאה קלה. בעיניי, קהל שאהב את הסרט צריך לנסות קודם את הנובלה שלנו. מה גם שפרסמנו את הטקסט המקורי כנספח, ועכשיו הוא נמכר בחנויות בארצות הברית. אני מניח שזה יגיע גם לישראל".

מה השינוי המשמעותי ביותר שקיים בין המקור לגרסת הסרט שלך?"יש שינוי קל בסוף, אבל חשוב. מעין טוויסט שמשלים את הסיפור בעיניי. בנוסף, בערך שליש מהסרט הוא חומר חדש לגמרי, שלא קיים במקור, משום שלא כל הדמויות כתבו די מכתבים אצל אוסטן, והיינו צריכים להמציא אותן באופן יותר שלם. הרבה מאוד ממה שרואים מסר ג'יימס מרטין ופרדריקה זה גם חדש, כמו גם חלק מהשיחות בין ליידי סוזן ורג'ינלד. הכל היה הכרחי עבור הסרט".

נשמע שעבודת הכתיבה הייתה מאומצת מהרגיל ביחס לעיבוד. אמרת פעם שבימוי יותר קל מכתיבה עבורך. זה כבר לא המצב?"אני שמח שאמרתי את זה (מחייך). אני עדיין מרגיש כך. בימוי זה קלי קלות לעומת כתיבה. כל האנשים שאתה אחראי עליהם, בסופו של דבר עושים את כל העבודה".

"אהבה וידידות" - טריילר:

הוליווד הצטיירה יפה בסרטים

הליהוק בסרט הוא אחת ההברקות המתמשכות שלו מכמה סיבות. ראשית, למעריצי הבמאי ישנה הזדמנות להתענג על הסצנות הספורות של בקינסייל וסביני, המשחזרות את ימיהן הגדולים מ"ימים אחרונים של דיסקו". שחקני המשנה מתחרים ביניהם על תואר גנב ההצגה הרשמי, ולמרות שיש זוכה אחד מובהק - התחרות קשה. עבור סטילמן, קייט בקינסייל המזוהה עם סדרת סרטי הטראש "עולם האופל" אינה התפשרות כלל וכלל - להיפך. מדובר במעריץ אמיתי של השחקנית הלא מוערכת הזו: "כשקראתי את הנובלה, חשבתי לעצמי שהסיבה שהיא תוכל לעבוד בתור סרט היא כי קייט בקינסייל יכולה לגלם את הדמות הראשית", הוא מספר. "באותה תקופה, נדמה לי שזה היה 2003, היא הייתה צעירה מכדי לשחק דמות של אם לבת-עשרה, הסוכנים שלה לא היו מאשרים את זה. לקח לי כמה שנים רק להתארגן ולעבד את הנובלה, וכשסיימתי הרבה חברות הפקה עם רעיונות ליהוק משוגעים התעניינו בתסריט. היחידה שהצלחנו להסכים עליה הייתה סיינה מילר. למזלי סיינה לא הייתה יכולה לעשות זאת וכך נפטרנו מחברת ההפקה ההיא. התפקיד חזר למי שהייתה הליהוק הנכון ביותר עבורו לאורך כל הזמן הזה - קייט. קלואי כבר לוהקה בשלב הזה, וכך נוצר האיחוד".

מה לגבי גנב ההצגה הרשמי של הסרט, טום בנט בתפקיד האציל הדביל סר ג׳יימס מרטין?"תודה לאל שמצאתי את טום. הוא כל כך מצחיק והוא לא מוכר לקהל, לחלוטין התגלית של הסרט. צילמנו באירלנד, מקום מעולה לצלם בו את אנגליה מהמאה ה-18, והיה לי עוזר במאי בריטי. הוא היה מעריץ גדול של בנט מתוכניות הטלוויזיה המקומיות בהן התחיל".

הדמויות הראשיות ברוב הסרטים שלך עלולות להיתפס כלא נחמדות במיוחד ובטח שלא מודלים לחיקוי. אתה חושש שהקהל לא יחבב אותן ולכן לא יאהב את הסרטים?"זו בעיה גדולה ומוכרת בסרטים שלי. הם תמיד מתחילים את דרכם בעלייה תלולה בגלל רגשות שליליים כלפי הדמויות. הרבה אנשים שקראו את התסריט אמרו שליידי סוזן מרשעת, ושקיים סיכוי שהקהל ידחה את הסרט בגלל זה. אבל התגובות לסרט עצמו הפוכות לגמרי - הקהל אוהב אותו. זו חוויה מאוד משמחת עבורי".

הקהל אוהב אותן. קייט בקינסייל וקלואי סביני ב"אהבה וידידות" (צילום: יח"צ)

אולי כי הקהל יכול לזהות שהסרט רלוונטי מאוד למרות שהוא מתרחש לפני מאות שנים?"בדיוק. אני לא מאמין כשאנשים שואלים אותי אם אני חושב שדמויות כמו ליידי סוזן קיימות בימינו. גרתי שנה בפאלם ביץ', פלורידה והיו המון ליידי סוזן (צוחק). כאילו היום אין נשים צעירות שיתחתנו עם גברים רק בשביל הכסף שלהם, כמו למשל גברת טראמפ. אתה חושב שהיא הייתה מתחנת עם גבר עני? אין סיכוי".

הרבה מהדמויות שלך מרגישות חוסר שייכות למקום ולזמן בו הן פועלות. באיזו תקופה אתה היית רוצה לחיות?"אני אוהב לחיות כיום, אבל זה כי היום אפשר להעריך בעיקר את הדברים שאני אוהב בתקופות עבר. אני מאמין שאספקטים מסויימים של סוף המאה ה-18 עדיין קיימים בתרבות שלנו. אולי לא הכרכרות הרתומות לסוסים, אבל חלק מהמחשבות והרעיונות בעזרתם אנשים פועלים. הייתי שמח לקנות ציורים של סר ג'ושוע ריינולדס בזמן אמת, ואני חושב שצריך להעריך את האמנות של התקופה ההיא יותר ממה שאנחנו עושים. שתי תקופות נוספות שחביבות עליי הן המחצית השנייה של המאה ה-19 והסטייל של שנות ה-20, פיצג'רלד ובאופן רחב יותר אולי אפילו נגיד 1910 עד 1930. אני גם מאוד אוהב את הוליווד של שנות ה-30, אבל רק כפי שהיא הצטיירה בסרטים. כל כך הרבה דברים רעים קרו במציאות של אותה תקופה, אז העולם הבדיוני של שנות ה-30 הוא אידיאלי, בזמן שהעולם האמיתי היה סיוט".

*#