${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר 2016: ההפתעות, ההתעלמויות והמובילים

ללא נציגות ישראלית (מאכזב), אפס מועמדויות לנשים בקטגוריות הבימוי (הפך למסורת) ורשימה עמוסה בגברים לבנים (לא מפתיע) - טקס האוסקר המתקרב מסתמן כאחד המבלבלים והשמרנים. מזל שכריס רוק יהיה שם לאיזון וגם להומור

תגובות

חובבי הקולנוע עצרו אתמול בצהריים (חמישי, 14.1) את נשימתם לקראת הכרזת המועמדים לפרסי האוסקר ה-88, שיוענקו ב-28 בפברואר. שמונה סרטים מתחרים על תואר הסרט הטוב ביותר: המועמדים המובילים הם "האיש שנולד מחדש" עם 12 מועמדויות ו"מקס הזועם: כביש הזעם" עם עשרה מועמדויות, אך יש סיכוי גדול ש"ספוטלייט" ו"מכונת הכסף" יעקפו אותם בסיבוב. את רשימת הסרטים הטובים של השנה על פי חברי האקדמיה משלימים "גשר המרגלים", "להציל את מארק וואטני", "חדר" ו"ברוקלין".» המירוץ לפסלון: המועמדים לאוסקר 2016» אוסקר 2016 - הזוכים, המועמדים והכתבות» גלובוס הזהב 2016 – ההפתעות, ההחמצות והזוכים» מה חשבנו על "הנערה הדנית"? - ביקורת» איזה סרט רואים בסופ"ש?כיאה לאחת השנים המוזרות והמבלבלות בתולדות התחרות, נרשמו כמה וכמה הפתעות, משמחות יותר או פחות. אך דבר אחד דווקא לא הפתיע איש - חברי האקדמיה בחרו רשימה גברית ולבנה במיוחד, אפילו יותר מזו שכה הרגיזה את האינטרנט לפני שנה, שלפחות כללה את "סלמה". קטגוריות המשחק, הבימוי, התסריט וגם הסרט הטוב ביותר לבנות למדי ומשאירות את מנחה הטקס, כריס רוק, בודד במערכה. מזל שישנן קטגוריות ייעודית לשחקנית ושחקנית משנה, אחרת הטקס היה על טהרת הטוסטסטרון. אף סרט שביימה אישה לא מתחרה על תואר הסרט הטוב ביותר, והקטגוריות המשמעותיות ביותר שכוללת גם מועמדות הן התסריט המעובד (אמה דונהיו על "חדר" ופיליס נגי על "קרול") והמקורי (מג לה-פאובה על "הקול בראש" ואנדראה ברלוף על "Straight Outta Compton"). זו דווקא הייתה שנה לא רעה לנשים שבקדמת המצלמה, עם מועמדות חזקות מאוד על השחקנית ושחקנית המשנה וסרטים רבים המציגים דמויות נשיות משמעותיות, אך זו רק חצי נחמה. גם תשובה מספקת לשאלה הפרובנציאלית "ומה עם ישראלים?" לא תמצאו. הקשר הישראלי המשמעותי ביותר הוא "הבן של שאול" בו משתתף אמיתי קדר, סרט שואה הונגרי שצפוי לזכות בפרס הסרט הזר, שפותח בחממת התסריטים של סם שפיגל בירושלים.

הגיע הזמן להביא את הפסלון לאמא. ליאונרדו דיקפריו מתוך "האיש שנולד מחדש"המובילים קשה להמר על פייבוריט לזכייה באוסקר, והרשימה שנחשפה אתמול מוכיחה זאת היטב. "קרול", שנחשב בתחילת העונה למתחרה משמעותי על הפרס הגדול, לא נכלל ברשימת המועמדים הסופית (על אף שהוא מועמד לשש קטגוריות אחרות). לכאורה הגיוני להניח ש"האיש שנולד מחדש" או "מקס הזועם: כביש הזעם" הם המתחרים העיקריים, אבל האמת היא שזכייה של אחד מהם תיחשב, במידה מסוימת, להפתעה. הראשון הוא החדש של אלחנדרו גונזלס איניאריטו, שסרטו "בירדמן" היה הזוכה בטקס אשתקד. "מקס הזועם" לעומת זאת הוא סרט אקשן רועש ואלים מאוד, לא בדיוק החומר שממנו עשויים זוכי הפרס. כמו כן שחקן או שחקנית מתוכו לא זכו במועמדות, וגם לא התסריט. סביר מאוד להניח שג'ורג' מילר יזכה בפרס הבימוי כמעין אות הוקרה לבמאי ותיק. בסך הכל, לצד מספר פרסים בקטגוריות הטכניות הסרט יצא בשלל מכובד.הפספוס  של הרגע האחרון. קייט בלאנשט מתוך "קרול"ההימור הבטוח ביותר כרגע בקטגוריית הסרט הוא דווקא "ספוטלייט", שיוקרן בארץ החל מיום חמישי הבא. הסרט הזה, שכמו צץ משום מקום בראשיתה של עונת הפרסים, הולך וצובר תאוצה. מצביעי האקדמיה, שלא ידועים בנועזות יתר, עשויים בהחלט ללכת על הפתרון השמרני יחסית - כלומר הסרט שעוסק בגברים לבנים ומעונבים (+רייצ'ל מקאדמס) כעיתונאים המנסים לחשוף פרשה חמורה הקשורה לכנסייה הקתולית. גם "מכונת הכסף" עשוי להפתיע: סרטו של אדם מקיי, במאי קומדיות בדרך כלל ושותפו הקבוע של וויל פארל, מועמד לחמישה פרסים, בדומה ל"ספוטלייט".בעוד הנשים מאחורי המצלמה לא זכו בכבוד רב, בקטגוריות המשחק הנשיות צפוף למדי: ג'ניפר לורנס הפכה לשחקנית הצעירה בהיסטוריה עם ארבע מועמדויות ברפרטואר בזכות "'ג'וי". אפשר לייחס את המועמדות הזו לעובדה ששתיים מהשחקניות המובילות על התואר, אליסיה ויקנדר על "הנערה הדנית" ורוני מארה על "קרול", מועמדות שלא בצדק בקטגוריית שחקנית המשנה, מה שנקרא באמריקאית "Catargory Fraud". קייט בלאנשט, ברי לארסון, שרלוט רמפלינג וסרשה רונן מתחרות על פרס השחקנית בעוד בקטגוריית שחקנית המשנה נמצאות גם קייט וינסלט, ג'ניפר ג'ייסון לי ורייצ'ל מקאדמס, - כולן ראויות. הקטגוריות הגבריות מעניינות הרבה פחות, ושהשאלות הבוערות הן האם ליאונרדו דקפריו סוף סוף ישבור את הנאחס על חשבונו של מאט דיימון? והאם סילבסטר סטאלון יאסוף פסלון של כבוד על "קריד" על חשבונם של מתמודדים ראויים יותר, כמו מארק ריילנס או טום הארדי?.מוביל ברשימת ההימורים עם 6 מועמדויות. "ספוטלייט" - טריילר:ההתעלמויות אחת ההפתעות הגדולות של ההכרזה הייתה העובדה כי הבמאי רידלי סקוט לא מועמד על "להציל את מארק וואטני". על אף שהסרט מלכתחילה לא נחשב למנצח אופציונלי, סקוט היה אמור להתחרות עם ג'ורג' מילר על פרס "אתה פה כבר שנים אז חשבנו שמגיעה לך קצת תשומת לב". גם סטיבן ספילברג התפספס בקטגוריה החשובה על סרטו "גשר המרגלים". הפתעה נוספת היא העובדה ש"קרול", שנחשב לאחד המועמדים המובילים לזכייה בראשית עונת הפרסים, לא מועמד לסרט או הבמאי הטוב ביותר, על אף שהאקדמיה הכירה בתסריט, השחקניות, הצילום, המוזיקה והתלבושות בו כראויים.בגזרת הכותבים, חביבי אקדמיה כמו זוכה גלובוס הזהב הטרי אהרון סורקין ("סטיב ג'ובס"), קוונטין טרנטינו ("שמונת השנואים") וצ'ארלי קאופמן ("אנומליסה") נשארו מחוץ לקטגוריות התסריט. סרטים שלפני כמה חודשים עוד נחשבו למועמדים רציניים, כמו "סופרג'יסטיות", "טרמבו", "הנערה הדנית" או "Straight Outta Compton", לא הרשימו במיוחד את מצביעי האקדמיה. הראשון זכה להתעלמות מוחלטת, על אף החיבה הלא פורפורציונלית של האקדמיה למריל סטריפ. נטפליקס קיוו כי "Beasts Of No Nation", הסרט הראשון באורך מלא מטעמם, יעשה היסטוריה עם כמה מועמדויות, בהן לשחקן אידריס אלבה, אך הסרט נבעט החוצה מהרשימה באופן מוחלט. ג'ייקוב טרמבלי בן השבע, שתפקידו ב"חדר" כמעט והפך אותו למועמד הצעיר ביותר בטקס, לא זכה לכבוד. גם "הקול בראש", שהיו שקיוו כי ישתלב בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בדומה ללהיטי פיקסאר אחרים בעבר, לא עשה זאת.התעלמויות מינוריות יותר אך ראויות לציון: להיט הענק "See You Again" מתוך "מהיר ועצבני 7" לא מועמד לפרס השיר המקורי, "הדינוזאור הטוב" לא מועמד בקטגוריית האנימציה (ובצדק), "הסיינטלוגיה וכלא האמונה" לא מועמד לפרס התיעודי ו"הקומדיה האלוהית" לא מועמד לסרט הזר הטוב ביותר.כתף קרה מהאקדמיה."שמונת השנואים" - טריילר:ההפתעות רוב ההפתעות השנה הן דווקא ההתעלמויות, שכבר צוינו לעיל, אז בואו נתמקד במעט ההפתעות החיוביות שנותרו. על חשבונם של סקוט וספילברג נכנסו אל קטגוריית הבימוי שני מתחרים חדשים ומפתיעים - אדם מקיי ("מכונת הכסף"), בדרך כלל במאי קומדיות מהסוג שהאקדמיה מכחישה את קיומן, ושותפו של וויל פארל בסרטים כמו "והרי החדשות" או "אחים חורגים", וטום מקארתי ("ספוטלייט"), שרק השנה הציג את "הסנדלר" הידוע לשמצה.הוביל בהימורים ונכנס לרשימה. "מקס הזועם: כביש הזעם"הקטגורייה המפתיעה של השנה היא התסריט המקורי.  בעוד, כאמור, טרנטינו וקאופמן לא השתחלו פנימה, "הקול בראש" זכה בכבוד המתבקש ובאופן מעט תמוה גם "Straight Outta Compton". אי אפשר לייחס את ההחלטה הזו אפילו לפוליטקלי קורקטיות, כי אפילו את הסרט הזה כתבו בהירי עור. גם סרט האינדי "אקס-מכינה" זכה לכבוד, וגם למועמדות הולמת בקטגוריית האפקטים. טום הארדי רשם לעצמו מועמדות בלתי צפויה בקטגוריית שחקן המשנה בזכות "האיש שנולד מחדש", שאפשר לפרש גם כפרגון כללי על שנה נהדרת, שכללה גם את "מקס הזועם" ו"אגדת האחים קריי". רשימת המועמדים באנימציה מפתיעה לטובה עם שני מועמדים לא אמריקאיים: "כשמארני הייתה שם" של סטודיו ג'יבלי היפני ו"Boy And The World" הברזילאי, שתפסו את מקומם של סרטים גדולים יותר כמו "הדינוזאור הטוב" או פינטס וצ'ארלי בראון". הוסיפו לכל זה את מספר המועמדויות הגדול של "מקס הזועם" ואת שאלת הזוכה הגדול שעדיין קשה להכריע באופן מוחלט, וקיבלתם טקס עם פוטנציאל לא קטן להפתעות, ופוטנציאל גדול אף יותר לרשימת זוכים שמרנית להכעיס.

*#