${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר 2016: מי עומד לזכות?

"האיש שנולד מחדש" או "ספוטלייט", איזו שחקנית צריכה לפנות מקום במדף, האם ליאונרדו דיקפריו יזכה בפסלון לראשונה בחייו ובאילו קטגוריות המתח בשיאו? כתבי עכבר העיר מהמרים על המועמדים שלהם לזכייה באוסקר

תגובות

יש אבסורד מסוים בניסיון לקלוע לטעמה של האקדמיה. מצד אחד מפתה ללכת על ההימורים הבטוחים, ומצד שני די משעמם לצפות בטקס שהולך בדיוק לפי מה שהימרתם, בייחוד אם בחרתם ללכת עם הטעם הצפוי והמעט יבש של האקדמיה. השנה, לשמחתנו או לדאבוננו, כמעט בלתי אפשרי לבחור באופציות הבטוחות, כי קטגוריות רבות נותרו ללא מועמד ברור ומובהק שאפשר לשים עליו את הז'יטונים. כל אירוע בעונת הפרסים טרף מחדש את הקלפים, ומשחק הסטטיסטיקות שבדרך כלל מאפשרות לזהות מראש את הזוכה, התגלה הפעם כמבלבל עוד יותר. עם זאת, אנחנו לא אנשים שחוששים מאתגר, אז צללנו אל תוך רשימת המועמדים המוזרה והבלתי מגוונת אתנית הזו וניסינו לזהות מי יהיו האנשים שיסיימו הערב עם הפסלון הנכסף.  

» אוסקר 2016 - כל מה שצריך לדעת» הכירו את מנחי האוסקר הכי שערורייתיים» מי זכה באוסקר הבריטי?» הבמאי שעשה את הבלתי ייאמן – פרס איגוד הבמאים» טקס לבן, מנחה שחור - הסערה באוסקר» הזוכים הגדולים של הסאג » המירוץ לפסלון: המועמדים לאוסקר 2016

טקס האוסקר ה-88 ישודר בלילה שבין יום ראשון לשני (ה-28-29 בפברואר), בערוץ 1 yes. כמדי שנה, כתבי עכבר העיר יתמקמו במקום שווה - הפעם במלון דיזנגוף אווניו, ויעדכנו בלייב מהטקס על הזוכים, המפסידים, הפרשנויות מהשטיח האדום, הצחוקים והרגעים הגדולים.

משלוש יוצא אחד: נעמה רק מהמרת על הסרט הטוב ביותר

המועמדים: "האיש שנולד מחדש", "מקס הזועם", "מכונת הכסף", "ספוטלייט", "להציל את מארק וואטני", "חדר", "ברוקלין", "גשר המרגלים".מי יזכה ולמה: רק לשלושה סרטים יש סיכוי של ממש לצאת עם הפרס הגדול מכולם: "האיש שנולד מחדש", "ספוטלייט" ו"מכונת הכסף". שלושתם חילקו ביניהם את הפרסים החשובים של העונה, אך אף אחד מהם הוא לא פייבוריט קלאסי לזכייה. "ספוטלייט" הוא סרט עם אנסמבל קל לעיכול, נושא 'חשוב', אך העבודה הקולנועית המאופקת מבדלת אותו מהמתחרים שסיפקו רגעים דרמטיים והברקות ויזואליות. ההבדל הזה עשוי להפוך אותו לאופציה השפויה והמאוזנת שבין קרקס העינויים של דיקפריו וה-ADHD של וול סטריט, אבל גם להפיל אותו בין הכיסאות. בעיני הזוכה הסביר ביותר הוא "האיש שנולד מחדש" - סרט אפי, מרשים ושואב רגשית מספיק כדי להעלות על נס את איניריאטו פעם שנייה ברציפות.  בעולם מושלם: "הקול בראש" מצטרף לרשימת המועמדים ואף מסתמן כאופציה מובילה לזכייה, כשהוא מלווה במועמדויות חסרות תקדים בקטגוריות המשחק והבימוי. 

"ספוטלייט", האיש שנולד מחדש" ו"מכונת הכסף" (צילום: יח"צ)

טוויסט בעלילה: נעמה רק מהמרת על הבמאי הטוב ביותר

המועמדים: לני אברמסון ("חדר"), אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("האיש שנולד מחדש"), טום מקארתי ("ספוטלייט"), אדם מקיי ("מכונת הכסף"), ג'ורג' מילר ("מקס הזועם: כביש הזעם").

שחקן ראשי: בריאן קרנסטון  ("טרמבו") מאט דיימון, "להציל את מארק וואטני", ליאונרדו דיקפריו "האיש שנולד מחדש", מייקל פסבנדר ("סטיב ג'ובס"), אדי רדמיין ("הנערה הדנית").מי יזכה ולמה: במקרה הזה הזוכה כבר ידוע מראש. ליאונרדו דיקפריו שהיה מועמד כבר חמש פעמים לאוסקר ומעולם לא זכה, הולך לעלות לפודיום להודות לאימו ולשים את הפסלון המוזהב מתחת לכרית. רצף הזכיות שלו בעונת הפרסים, בין אם בפרס "גלובוס הזהב" ובין אם בסאג והאוסקר הבריטי, רק מחזקים את סיכויי זכייתו. הפעם אלו שעומדים מולו לא מתעלים עליו בהרבה, אך לא ברור מדוע האקדמיה תעניק את הפרס למישהו שברוב זמן המסך שלו מלמל, נהם ובקושי אומר משפט וחצי קוהרנטי. ככול הנראה האקדמיה מרגישה קצת אשמה על הפספוסים משנים קודמות, ומצאה סרט מושקע עם תפקיד גדול שעליו אפשר לתת לו את הפרס ולעשות איתו חסד.בעולם מושלם: רשימת המועמדים לא מייצרת מועמד בולט יותר לזכייה, והאמת די משעממת. לכן הפעם נסתפק בנאום מייבב של דיקפריו ונייחל לכך שבשנה הבאה יהיו מועמדים שבאמת יהוו תחרות אחד לשני. ליאונרדו דיקפריו, אדי רדמיין, מייקל פסבנדר, מאט דיימון ובריאן קרנסטון (צילום: רויטרס)שניים רבים, השלישי לוקח: אורון שמיר מהמר על שחקן המשנה

המועמדים: כריסטיאן בייל ("מכונת הכסף"), טום הארדי ("האיש שנולד מחדש"), סילבסטר סטאלון ("קריד"), מארק רופאלו ("ספוטלייט"), מארק ריילאנס ("גשר המרגלים")מי יזכה ולמה: כריסטיאן בייל או מארק רופאלו, הכל תלוי בכיוון אליו נושבת הרוח בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. אם "מכונת הכסף" יזכה בתואר הנחשק, המקום היחיד בו אפשר לצ'פר אותו מבחינת המשחק הוא בקטגוריה הזו, ובמקרה כזה בייל ייקח את הפסלון השני שלו אחרי "פייטר". לעומת זאת, אם "ספוטלייט" יהיה סרט השנה ובהנחה כי נציגתו הנשית תפסיד בקטגוריה שלה, סביר כי רפאלו ומשחקו המוגזם ישבו את לב האקדמיה. מארק ריילאנס היה טוב מכדי להתעלם ממנו, וסטאלון זוכה כאן למחווה יפה, אבל שניהם על תקן קישוט. הארדי, לעומת זאת, כנראה יסבול מכך שחברו לסרט ליאונרדו דיקפריו, לקח לו את כל תשומת הלב.בעולם מושלם: טום הארדי לוקח הביתה את הפסלון הראשון שלו בפעם הראשונה בה הוא מועמד לאוסקר. הארדי לא רק שיחק הכי טוב ב"האיש שנולד מחדש", כן אפילו יותר מדיקפריו הסובל, הוא גם זה שנתן את ההופעה המוצלחת מבין כל החמש שמועמדות. זכייה שלו תהיה ההפתעה המשמחת של הטקס בקטגוריית המשחק היחידה שנראית פתוחה יחסית. כמו כן, בעולם מושלם זו הייתה הקטגוריה של אידריס אלבה, זוכה פרס גילדת השחקנים על הופעתו ב"חיות חסרות לאום".מארק רופאלו, סילבסטר סטאלון, טום הארדי, כריסטיאן בייל ומארק ריילאנס (צילום: רויטרס)הופעה בלתי נשכחת: מור דרעי מהמרת על השחקנית ראשית המועמדות: קייט בלאנשט ("קרול"), ברי לארסון ("חדר"), ג'ניפר לורנס ("ג'וי"), שרלוט רמפלינג ("45 שנים"), סרשה רונן ("ברוקלין")מי תזכה ולמה: סוף סוף רשימת מועמדות מאתגרת וראויה, בה כל אחת מהשחקניות הרוויחה את מקומה. אוקי, אולי לא כולן (והכוונה היא לבלאנשט, שסיפקה הופעה אנמית מתמיד). ג'ניפר לורנס סיפקה הופעה מצחיקה וטובה, סרשה רונן הפתיעה, שרלוט רמפלינג היפנטה, אך ברי לארסון עד כה חטפה כל פרס אפשרי - החל מפרסי הסאג ועד לאוסקר הבריטי - והפכה למועמדת המובילה. לארסון, שכיכבה ב"טווח קצר 12" וכבר אז פיזרה אבק כוכבים מעודן ונדיר בנוף ההוליוודי, בנתה את עצמה לאט ובזהירות והפציעה בהופעה בלתי נשכחת ב"חדר". בעולם מושלם: ברי לארסון מתנחמת בפרסים שקיבלה עד כה ומפנה את מקומה לשרלוט רמפלינג, שזוהי מועמדתה הראשונה לאוסקר. רמפלינג הבריטית הפיחה בדמות שגילמה רגישות עדינות ובגרות, ובלי שנרגיש גרמה לנו להאמין באהבה מחדש. קייט בלאנשט, ג'ניפר לורנס, שרלוט רמפלינג, סרשה רונן וברי לארסון (צילום: רויטרס)פרס ניחומים: נעמה רק מהמרת על שחקנית משנה

המועמדות: ג'ניפר ג'ייסון לי ("שמונת השנואים"), רוני מארה ("קרול"), רייצ'ל מקאדמס ("ספוטלייט"), אליסיה ויקנדר ("הנערה הדנית"), קייט וינסלט ("סטיב ג'ובס")מי תזכה ולמה: הקטגוריה הזו הייתה צריכה להיקרא "שחקנית ראשית 2", שכן כמעט כל המועמדות, מלבד וינסלט ואולי מקאדמס, בכלל לא צריכות להיות כאן. ישנו סיכוי סביר לזכיית ניחומים ל"קרול", בדמות פרס בלתי לא צודק לרוני מארה, שאמנם מגלמת את הדמות הראשית בסרט, אבל נדחקה הנה כיוון שהיא מפורסמת פחות מקייט בלאנשט. ייתכן כי וינסלט, שזכתה לאחרונה על תפקידה ב"סטיב ג'ובס" בגלובוס הזהב, תעשה מחטף ברגע האחרון, וגם אליסיה ויקנדר עשויה להפתיע.בעולם מושלם: אנחנו מתים על אליסיה ויקנדר ומגיע לה המון קרדיט על כך שהצליחה לזהור גם בסרט בעייתי כמו "הנערה הדנית", אבל היינו מעדיפים לראות אותה מועמדת על תפקיד ראוי יותר, למשל ב"אקס מכינה". ג'ניפר ג'ייסון לי, קייט וינסלט, רוני מארה, רייצ'ל מקאדמס ואליסיה ויקנדר (צילום: רויטרס)

עבודת מחשב VS וירטואוזיות: אורן שמיר מהמר על הצילום הטוב ביותר המועמדים: עמנואל לובצקי ("האיש שנולד מחדש"), ג׳ון סיל ("מקס הזועם: כביש הזעם"), רוג'ר דיקינס ("סיקאריו"), אד להמן ("קרול") ורוברט ריצ'ארדסון ("שמונת השנואים")מי יזכה ולמה: עמנואל לובצקי על "האיש שנולד מחדש". אמנם זה מאוד לא סביר שהוא יזכה בפעם השלישית ברציפות, אבל גם העבודה שלו בסרט הזה היא בגדר הבלתי ייאמן. כל החמישייה הם צלמים מהשורה הראשונה, כולם זכו או היו מועמדים בעבר, כולל שיאן ההפסדים רוג'ר דיקינס ושיאן הזכיות ריצ'רדסון. מתוכם, רק לובצקי מתעלה על עבודותיו הקודמות בצילום פנומנלי שמשתמש רבות במחשב, הסגנון המועדף על הוליווד באוסקרים מאז "אווטאר". ולכן סביר שהוא ינצח את הווירטואוזיות של "מקס הזועם", הקלאסה של "קרול", הדחיסות של "סיקאריו" והאווירה של "שמונת השנואים", היות שכולם עתיקים יותר בתפיסה האסתטית שלהם.בעולם מושלם: לובצקי הוא הראוי ביותר לזכייה, והרשימה מושלמת כפי שהיא, אבל היה נחמד אילו לוקה ביגאצי האיטלקי היה לפחות מתוגמל במועמדות על העבודה המפעימה שלו בסרט "נעורים" של פאולו סורנטינו. "מקס הזועם", "האיש שנולד מחדש" ושמונאת השנואים" (צילום: יח"צ)משנים את החוקים: אורון שמיר מהמר על הסרט הטוב ביותר בשפה זרה

המועמדים: "הבן של שאול" (הונגריה), "חיבוק הנחש" (קולומביה), "ילדות פרא" (צרפת), "מלחמה" (דנמרק), "תיב" (ירדן).מי יזכה ולמה: "הבן של שאול", נציג הונגריה. ככה זה כשסרט לא יורד מהכותרות מאז פסטיבל קאן הקודם וגורף בדרך אינספור פרסים נוספים. סרט השואה המצמרר של לסלו נמש הוא פייבוריט גם באוסקר - המגרש הביתי של סרטי שואה, אפילו אם הם לא דוברים אנגלית ונעדרים מוזיקה או צילום בשחור-לבן. עם זאת, חשוב להדגיש שמדובר בקטגוריה בה לא תמיד זוכה הפייבוריט, ויש כאן כמה מתחרים חזקים. דנמרק שוב שלחה סרט מדובר שבוודאי עוד נראה בבתי הקולנוע שלנו, הסרט הקולמביאני עורר הדים גם אצלנו בישראל, ואפילו השכנים מירדן זוכים לשבחים. שכנים נוספים שהיו אמורים להיות כאן הם טורקיה שוויתרו ברוב טיפשותם על "ילדות פרא", וצרפת לוקחת את הקרדיט במקומם - אבל כנראה שלא את הפסלון.בעולם מושלם: מדינת ישראל מפסיקה להיות היחידה בעולם ששולחת את הזוכה בפרסי האקדמיה המקומית שלה (פרס אופיר), ומצטרפת אל המאה ה-21 במינוי ועדה ייעודית לנושא. כך היינו יכולים לראות כאן שמות כמו "מיתה טובה" או "אפס ביחסי אנוש" ואולי אפילו לשבור את הקללה שאחרי הזכייה הפולנית של "אידה" בשנה שעברה, אז נותרה ישראל המדינה עם הכי הרבה מועמדויות ללא זכייה."הבן של שאול", "ילדות פרא" ו"חיבוק הנחש" (צילום: יח"צ)קונצנזוס מוחלט: אורון שמיר מהמר על סרט האנימציה הטוב ביותר המועמדים: "אנומליסה", "הילד והעולם", "הקול בראש", "כשמארני הייתה שם", "שון כבשון – הסרט".מי יזכה ולמה: "הקול בראש" של אולפני פיקסאר. סרטם של פיט דוקטר ("למעלה") ורוני דל כרמן הוא לא רק המהולל ביותר השנה, אלא גם היחיד שמתמודד בקטגוריה נוספת (תסריט מקורי). תמיד יכול להיות שהאקדמיה תרצה לגוון, אבל לא על חשבון יצירת המופת הזו של האולפן האהוב. מבט אל המפסידים לעתיד מוכיח כי הייתה זו שנה משובחת ומגוונת מאוד בתחום האנימציה – צ'רלי קאופמן חוזר אל האוסקרים עם "אנומליסה" המלנכולי הנעזר באנימציית בובות, אולפני ארדמן הבריטיים הפליאו בסרט המבוסס על סדרת הילדים "שון כבשון", את האנימציה היפנית מייצג "כשמארני הייתה שם" של סטודיו ג'יבלי, והפתעת הקטגוריה היא הסרט הברזילאי הצבעוני "הילד והעולם". הרבה סגנונות חדשים וישנים, אבל כנראה שאנימציית המחשב התלת-מימדית של פיקסאר עדיין שולטת.בעולם מושלם: פיקסאר מקבלים קטגוריה משלהם, או פשוט זוכים בפרס הסרט הטוב של השנה בין אם הוא מצויר או לאו. במצב כזה תיווצר תחרות מעניינת בין "אנומליסה" ו"שון כבשון", שכל אחד מהם הוא הישג אמנותי בפני עצמו."שון הכבשון", "אנומלסיה" ו"הקול בראש" (צילום: יח"צ)אופציה להפתעה: נעמה רק מהמרת על התסריט המקורי הטוב ביותר

המועמדים: "גשר המרגלים", "אקס מכינה", "הקול בראש", "ספוטלייט", "straight outta compton".מי יזכה ולמה: השנה האחרונה הייתה עמוסה בעיבודים לספרים, ובזמן שאלה נאבקו על המקומות בקטגוריה המקבילה, בזאת המוקדשת לתסריט המקורי נשאר מקום להפתעות. המועמדויות של "אקס מכינה" ו"קומפטון" הן לא יותר מטפיחת עידוד על השכם (במקרה של קומפטון לא לחלוטין בצדק), וגם "גשר המרגלים" לא נראה כאופציה ריאלית. "ספוטלייט" ככל הנראה יהיה זה שייקח את הפרס לבסוף, עם אפשרות להפתעה מצד המועמד המונפש. בעולם מושלם: ניצחון מוחץ למאט צ'רמן אבל בעיקר לאחים כהן על "גשר המרגלים", או היסטוריה קטנה בחסות "הקול בראש".

*#