רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אופיר 2016: הזוכות הגדולות הן הנשים

"סופת חול" של עילית זקצר הוא הסרט הטוב ביותר, "לעבור את הקיר" של רמה בורשטיין זכה בתסריט ומירי רגב כמובן גנבה את ההצגה - הנשים שולטות בקולנוע הישראלי, לטוב ולרע, לרוך ולקושי

תגובות

כמו נאום קלאסי של בנימין נתניהו, הטקס נע בין הקצוות. מצד אחד חגיגה אמיתית של יצירה ישראלית ענפה ומקורית, ומהצד השני, דלות החומר של התעשייה שנאלצת ושוב ושוב להתחנן על תקציבים. מצד אחד רב תרבותיות שמורכבת מיוצרות חזקות, ומצד שני קיטוב פוליטי כמעט אלים. ישראל כמו ישראל, בקולנוע כמו בחיים עצמם, היא המקום הכי טוב והכי גרוע לחיות בו. גם בעיני נתניהו. האירוע המרכזי, כפי שהגדיר זאת בעצמו מנחה הטקס, גורי אלפי, הגיע כמובן מכיוונה של שרת התרבות מירי רגב. למרות ניסיון של אלפי להקליל ולנטרל את ההפצצה המתקתקת הידועה מראש, השרה סיפקה את ההופעה המצופה ועוררה סערה. רגב גילתה שיצאה מהאולם בזמן שהוקראו קטעים משירו של מחמוד דרוויש "תרשום: אני ערבי". השרה הוסיפה לעורר מחלוקת כשטענה שקרנות הקולנוע חסומות בפני יוצרים וקולות אחרים. מכאן איבד הטקס כל קשר לתרבות ויצירה. השחקן רועי אסף ("המשגיחים") התפרץ לעבר השרה, שלא נרתעה והמשיכה להתריס בפני הקהל, ולהבטיח שתשנה ותנגיש את קרנות הקולנוע לקולות אחרים.

» "שבוע ויום": צחוק עם טעם חמוץ» "סופת חול": ביום בהיר רואים את האוסקר» הקולנוע הישראלי מת?» מדור סרטים עכבר העיר

הזוכה הגדול. "סופת חול" (צילום: ורד אדיר)

גורי אלפי הנחה ביד רמה את הטקס שנערך בהיכל התרבות של אשדוד. הוא לא שכח לעקוץ את השרה ("את לא מכירה, זה של טרנטינו"), את איבגי ("יישפט על עבירות מין יחד עם חברי 'אסקימו לימון'"), ואת האקדמיה על כך שאין בה חבר ערבי אחד. מוש דנון, יושב ראש האקדמיה, התייחס לאחד הכשלים המבניים הגדולים של הטקס - העובדה שרוב הסרטים שמשתתפים בתחרות כלל לא הוקרנו בבתי קולנוע בארץ. החל מהשנה הבאה, כל הסרטים יחויבו להיות מוקרנים בהקרנות מסחריות בארץ, בטרם יוכלו להשתתף בתחרות. כך אולי תוכלו לדעת מי נגד מי, ובעד מי אתם, ולא לשמוע על הסרט הזוכה לראשונה, עם זכייתו.

הילארי קלינטון רצה לקראת ניפוץ תקרת הזכוכית של כל הנשים בעולם, וכאן היוצרות שוברות את כל התקרות. עילית זקצר וסרטה "סופת חול" קיבלו פרס על סרט של ערבים שיוצרים עם יהודים. אילנה דיין, שהגישה את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר, דיברה ישירות אל שרת התרבות, דירבנה את היוצרים התיעודיים ואמרה ש"השליטים לא יקבעו איזה סיפור הם יספרו. למרות הזרמים הרעים שהם יוצרים". דיין ספגה גם קריאות בוז וגם מחיאות כפיים בגלל הנאום, ממש כמו השרה עצמה. אחרי שנרגעה הסערונת, הוענק הפרס ל"פרינסס שואו", שעוקב אחרי הדרך הארוכה שעושה זמרת מאמריקה לישראל. הכוח הנשי שלט בפרסים החשובים כשעילית זקצר זכתה בפרס הבמאית הטובה ביותר והסרט הטוב ביותר על "סופת חול", ו"לעבור את הקיר" זיכה את רמה בורשטיין בפרס התסריט.

"סופת חול" - טריילר:

פרס השחקן הטוב ביותר הלך למוריס כהן על תפקידו ב"אבינו" של מני יעיש. כהן, שמגלם גבר שמתקשה להכניס את אשתו להיריון, הודה לאשתו ושותפתו, רותם זיסמן-כהן על כך שהוא בעצמו יהפוך לאב בקרוב. נועה קולר קטפה במפתיע את פרס השחקנית על תפקידה ב"לעבור את הקיר" והודתה ל"במאית שלה ולחברה שלה, רמה בורשטיין". את פרס שחקן המשנה קיבל תומר קפון על תפקידו כ"זולר" ב"שבוע ויום". קפון, השוהה בתאילנד, שלח את במאי הסרט, אסף פולונסקי, להקריא ברכה כתובה ולהודות לעצמו. "סופת חול" לא נעדרה מקטגוריית המשחק גם עם פרס שחקנית המשנה לרובה בלאל-עספור, שקראה לממשלה להכיר בכפרים הבדואים הבלתי מוכרים. תאמר נאפר, הראפר-שחקן של "ג'נקשן 48'" קיבל פרס על המוזיקה המקורית הטובה ביותר וחגג ניצחון קטן על האקדמיה, אותה ביקר על ההרכב האתני שלה. לבמאי שלו, אודי אלוני, נאפר קרא "בונה גשרים בין העמים בזמן רעידת אדמה" וקרא לאמץ את הנרטיב הפלסטיני.

כוכב "אבינו" שיהפוך לאבא בעצמו. השחקן הטוב ביותר מוריס כהן (צילום: ורד אדיר)

האקדמיה כיבדה את זכרם של שניים מהשחקנים הגדולים בתולדותיה. שייקה אופיר, שעל שמו נקרא הטקס, זכה לביצוע מיוחד ל"בלדה לשוטר" לכבוד ציון 45 שנים ליציאת הסרט "השוטר אזולאי". רונית אלקבץ, השחקנית, היוצרת והבמאית, שהלכה לעולמה רק השנה, קיבלה כבוד עצום מהתעשייה, שנראית עדיין המומה וכואבת מפטירתה. פרס על מפעל חיים הוענק ליוצר העצמאי דן וולמן, אותו האקדמיה כינתה "השריד האחרון של דור הנפילים של הקולנוע הישראלי".

הסרט הטוב ביותר: "סופת חול"

הסרט התיעודי הטוב ביותר: "פרינסס שואו"

הבמאי הטוב ביותר: עילית זקצר ("סופת חול")התסריט הטוב ביותר: רמה בורשטיין ("לעבור את הקיר")

הסרט התיעודי עד 60 דקות: "מוות בבאר שבע"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "אנה"

פרס על מפעל חיים: דן וולמן

השחקנית הראשית הטובה ביותר: נועה קולר ("לעבור את הקיר")

שחקן המשנה הטוב ביותר: תומר קפון ("שבוע ויום")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: רובה בלאל עספור ("סופת חול")

הפסקול הטוב ביותר: איתי אלוהב, גיל תורן ("ג'אנקשן 48'")

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: איתמר ציגלר ותאמר נאפר ("ג'אנקשן 48'")

האיפור הטוב ביותר: כרמית בוזגלו ("סופת חול")

פרס על הישגים מקצועיים: איתן לוי

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: חווה לוי רוזלסקי ("לעבור את הקיר")

העיצוב האמנותי הטוב ביותר: ניר אדלר ("סופת חול")

הליהוק הטוב ביותר: לימור שמילה ("סופת חול")

העריכה הטובה ביותר: שירה ארד ("אבינו")

הצילום הטוב ביותר: שי גולדמן ("תיקון")

*#