רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסרטים הכי טובים שלא זכו בפרס אופיר

רגע לפני שהאקדמיה בוחרת את הסרט הטוב של השנה ושולחת חבורת קולנוענים מאוכזבים הביתה, הנה רשימה של הסרטים שהפסידו בקרב על הפסלון אבל ניצחו בקרב החשוב יותר - בלבבות ובזכרון הצופים

תגובות
ייזכר יותר מהסרט שהביס אותו? "שבוע ויום"
ורד אמיר

ביום שלישי הקרוב (ה-19 בספטמבר) תתכנס כל תעשיית הקולנוע הישראלית בהיכל התרבות שבאשדוד כדי לחלק לעצמה פרסים, או כמו שקוראים לזה באופן רשמי - טקס פרסי אופיר. אבל כמו בכל תחרות, גם בפרסי הקולנוע הישראלי יש מפסידים, כאלה שהיו מועמדים אבל לא זכו לשמוע את שמם אחרי פתיחת המעטפה הדרמטית. בסופו של דבר רק ההיסטוריה שופטת האם הסרט שזכה הוא באמת הסרט הטוב ביותר שיצא באותה שנה. ההיסטוריה של פרסי אופיר, גם אם קצרה יחסית (התחילו לחלק אותו רק ב-1984), מלאה בסרטים שאולי הפסידו אצל חברי האקדמיה אבל ניצחו בקרב על התודעה והפכו לנכסי צאן ברזל אצל הצופים. אז רגע לפני שהאקדמיה מכריעה מי יטוס לייצג את ישראל על השטיח האדום בטקס האוסקר, ותשאיר שוב שובל מאוכזבים, אתם מוזמנים להיזכר ברשימה של כל הסרטים הכי טובים שמעולם לא זכו בפרס הנחשק. 

» רשימת המועמדים המלאה לפרסי אופיר 2017
» הקיץ הגדול של הקולנוע הישראלי
» השיאים הישראלים של פסטיבל ירושלים
» 10 הקומדיות הישראליות הכי גדולות
» הסרטים הכי גדולים של הסתיו

"אפס ביחסי אנוש"

הנה חידה - אם סרט קיבל את פרס הבמאית הטובה ביותר, השחקנית הטובה ביותר, התסריט הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר והפסקול הטוב ביותר, האם הוא צריך גם לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר? אם עניתם "כן" אז אתם לא מכירים את חברי האקדמיה, שהעדיפו לשלוח לאוסקר את "גט" של רונית אלקבץ ולהשאיר את "אפס ביחסי אנוש" שגרם ל-600 אלף ישראלים לקנות כרטיס, בבית. הקומדיה הנשית-צה"לית מ-2014 מגוללת את סיפורן של החיילות הכי לא נחוצות בצבא הכי מוסרי בעולם, שחולמות על שירות בקרייה ומוכיחות שוב שאם מהדק סיכות מופיע במערכה הראשונה, הוא כנראה יירה סיכות במערכה השלישית. למי הפסיד: גט.

"אפס ביחסי אנוש" - טריילר:

"זוהי סדום"

הפעם האחרונה שחבורת מצחיקנים התאחדה כדי לצלם קומדיה הייתה ב"גבעת חלפון אינה עונה", שהפך לאחד הסרטים הכי אהובים ומצליחים בהיסטוריה. נישאים על גבי ההצלחה הטלוויזיונית, התגייסו יוצרי וכוכבי "ארץ נהדרת" ב-2010 כדי לצלם סרט על בסיס הסיפור המקראי של סדום. ההצלחה הקופתית הייתה צפויה והלהיט של אשת לוט, בגילומו של טל פרידמן, "דע אותי" הפך לנוכח קבוע בכל יוטיוב שמכבד את עצמו. מוטי קירשנבאום ז"ל בהופעת אורח כאברהם אבינו ודב נבון שכאילו נולד לגלם את לוט האומלל, נחרטו עמוק אצל הקהל הישראלי שממשיך ליהנות מהסרט בכל חג ומועד. למי הפסיד: הממונה על משאבי אנוש.

"דע אותי" - זוהי סדום:

"בית"ר פרובנס"

אם יש משהו שפשוט לא קיים בקולנוע הישראלי הוא סרטי ספורט, ז'אנר אהוב ומצליח מאוד בקולנוע העולמי.  כשלוקחים אותו ומאחדים אותו עם סיפור סינדרלה, מקבלים את בית"ר פרובנס מ-2002. הסרט זכה בפרס התסריט, הציג לעולם לראשונה את איתי תורג'מן (לשמחת כתבי הרכילות באשר הם) ומעל הכל זכור בגלל השיר המושלם של שלומי שבת, שמלווה אותו לכל אורכו. סיפור על קבוצת כדורגל קטנה מהדרום שמתמודדת עם ענק תל אביבי הוא הסיפור של המדוכאים והחלשים באשר הם, וזה כל הקסם של סרטי ספורט. ואפשר גם ליהנות מהופעות אורח של שחקני כדורגל אמיתיים. חלום. למי הפסיד: "כנפיים שבורות".

"עכשיו התור שלך" - שלומי שבת:

"צומת וולקן"

הצומת הכי מפורסם בקריות זכה לסרט שנושא את שמו ב-1999 והציג את התמימות הישראלית שהתנפצה לרסיסים, כשהאזעקות החלו לצפור בעיצומו של יום הכיפורים ב-1973. ערן ריקליס ביים את הסרט שגולל את סיפורה של להקה שאולי חולמת על הצלחה באמריקאית אבל חיה בתבוסתנות חיפאית. פסקול מקסים וסיפור אנושי שמתחבר עם הנרטיב הלאומי הם בדיוק החומרים שהופכים סרט לאלמותי. "צומת וולקן", שממשיך להיות מוקרן בערוצים השונים, הפך לסרט אהוב ומוכר, גם בזכות הקאסט המרשים שכולל את דני שטג, גילי שושן, סמי הורי ויעל הדר. למי הפסיד: "החברים של יאנה".

"צומת וולקן" - "דף חדש":

"שמיכה חשמלית ושמה משה"

אסי דיין הוא יוצר שלא הייתה לו סיבה להתלונן על היחס שקיבל מהאקדמיה. שלושה פרסים על משחק, שלושה על תסריט, אחד על בימוי ואחד על מפעל חיים, משלימים את הקריירה הכי מעוטרת של יוצר קולנוע בישראל. אבל דווקא הסרט הקטן הזה, שהציג "ספין אוף" של שלושת הבריונים שהתפרצו לבר ב"חיים על פי אגפא", לא זכה לכבוד הראוי לו. אולי בגלל שהתעסק בדמויות מהשוליים הישראליים - נרקומנים, זונות ו"ערסים", הוא לא חדר ללב הקונצנזוס, אבל כל מי שראה התרגש ושמח עם הגיבורים בכל פעם שהכריזו ש"יש תוכנית". שמיל בן ארי מככב בסרט שבשיאו חוזרים שלישיית הגיבורים לסט הסרט המיתולוגי של דיין, ומרחיבים את העולם הקולנועי ה"דייני". והוא גם ממש מצחיק. למי הפסיד: "חולה אהבה בשיכון ג'".

"הלוואי" מתוך "שמיכה חשמלית ושמה משה":

"יוסי וג'אגר"

לפעמים סרטים לא נמדדים בגלל איכותם אלא בגלל ההשפעה שיש להם על המציאות. כזה היה "יוסי וג'אגר" שהיה הסרט הפופלרי הראשון שעסק בצורה ישירה בהומואים. הייצוג של שני הומואים כ"גברים אמיתיים" על ידי אוהד קנולר ויהודה לוי תרם רבות להמסת המחסומים כלפי הקהילה. זה היה הסרט שגם הזניק את הקריירה הקולנועית הענפה של איתן פוקס וגל אוחובסקי, שהמשיכו ליצור עוד ועוד סרטי להיט לקולנוע הישראלי. הנשיקה הקפואה בקרח של שני החיילים לבושים בחרמונית זכורה כמעט כמו הפסקול של עברי לידר לסרט. למי הפסיד: "כנפיים שבורות".

יוסי וג'אגר - טריילר:

"האושפיזין"

סרט המופת של השחקן החוזר בתשובה שולי רנד, שמציע הצצה לעולמם של החרדים בזמן החגים בירושלים. רנד, שגם כתב את התסריט, הוכיח כמה הוא חסר לעולם התרבות הישראלית עם תפקיד שומט לסתות, עליו גם זכה בפרס אופיר. רנד הצליח להעביר לצופים החילוניים את עוצמת האמונה שלא נרתעת גם ממחסור, ותמיד נותנת מבטחה בשם. הסרט מתאר זוג חוזרים בתשובה, עניים מרודים, שלא מצליחים להיכנס להיריון. את הכסף המועט שהם כבר מקבלים, מחליט הבעל להשקיע באתרוג מהודר לחג הסוכות והאושפיזין שהוא מכניס אליו הביתה, זכר לעולם הישן שלו, מתבלבלים בין האתרוג ללימון באחת הסצינות הזכורות ביותר. למי הפסיד: "מדורת השבט".

"האושפיזין" - תפילה:

"מתנה משמיים"

סרט שהוא מעין המשכון ל"חתונה מאוחרת", ומציע עוד הצצה לעולמם של העולים הגרוזיניים באור יהודה של שנות השבעים. חבורת הגרוזינים שכוללת את מוני מושונוב שקורא לכולם "חד-מוח", יובל סגל, רמי הויברגר, ליאור אשכנזי ועוד, מתכננת שוד יהלומים מתוחכם ובדרך חוטפת כלות, בוגדת וחוגגת. גם אם הדבר הכי זכור מהסרט הוא העירום המלא והפרונטלי של דובר קוסואשווילי או היופי המהפנט של רונית יודקביץ', יש בו הרבה יותר. למשל שוד שלא צריך לראות מאחר ובמשך כל הסרט פירט הבמאי, באמנות ולפרטי פרטים, כיצד יתנהל, מי יתפס ומי יזכה בכל הקופה. למי הפסיד: "האסונות של נינה".

"מתנה משמיים" - "לך תביא את הכדור":

"הכלה הסורית"

בבסיס כל סרט טוב עומד סיפור יוצא דופן. כזה הוא סיפורן הכמעט הזוי של כלות דרוזיות מרמת הגולן, שנישאות לבעלים אותם אינן מכירות. שידוך מוזר זה עומד בבסיס הסרט שמספק הצצה לעולם הדרוזים בצפון רמת הגולן. משפחות שמתקשרות אחת עם השנייה דרך גבעת הצעקות המפורסמת וכלות, עם שמלת כלולתן, עוברות במחסום צה"לי בדרכן אל מדינת אויב כדי להתחתן עם איש שמעולם לא ראו. מעבר לסיפור יש פה גם סרט טוב ומצליח שהכיר לעולם את קלרה ח'ורי, הבת של ושחקנית מצליחה בזכות עצמה. במציאות הסורית הנוכחית, מעבר כלות כזה הוא בלתי אפשרי, אז הסרט גם הפך למסמך היסטורי. למי הפסיד: "מדורת השבט".

"הכלה הסורית" - טריילר:

"ארץ פצועה"

סרטו של ארז תדמור היה מועמד ודאי לזכות באופיר של 2015 אך ראה את הפרס נחטף לו בשנייה האחרונה על ידי סרט די אלמוני. העלילה מתרכזת ביום בו מתרחש פיגוע תופת בחיפה ובשוטר שהופקד לשמור על המחבל הפצוע. משם מתפתח יום מורט עצבים, שמראה עד כמה החיים בישראל הם מטורפים. מעל הכל יש פה תצוגת תכלית של הקולנוע הישראלי, שמוכיח כמה הוא התקדם בעשורים האחרונים. צילום מרהיב, משחק מצוין וקצב מותח שלא נותן מנוח גם אחרי עליית הכתוביות. אפשר לומר שהוא סבל מפרוץ גל הפיגועים של הסתיו שעבר, שהפך את המציאות לבלתי נסבלת עבור הישראלים שהסתייגו מלפגוש אותה שוב על המסכים. למי הפסיד: "באבא ג'ון".

"ארץ פצועה" - טריילר:

"שבוע ויום"

שבוע ויום הוא סרט כל כך נדיר בנוף הישראלי בכל כך הרבה מובנים - עיסוק בשכול שאינו צבאי (הבן מת מסרטן), קנאביס כשחקן מרכזי בעלילה ומעל הכל המיצוב של שי אביבי כשחקן ראשי לגיטימי בקולנוע. את הפירות של התוצר האחרון ניתן לראות גם ב"געגוע" של שבי גביזון, עליו אביבי גורף מחמאות לקראת זכייה אפשרית בפרס השחקן. מעבר לצחוקים הרבים, תומר קפון בגדולתו והיצירה של סרט ישראלי כמעט אמריקאי במהות שלו, היה גם את הסיקוונס של אורי גבריאל בבית הקברות. קטע שקרע את הלב, הבהיר שגבריאל הוא שחקן-על וטהקפיץ את הסרט מדרגת "נחמד" לשובר קופות. וגם:יבגניה דודינה בשיאה. למי הפסיד: "סופת חול".

"שבוע ויום" - לצפייה בטריילר:

*#