${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ט"ו באב: הזוגות הפרועים בקולנוע הישראלי

לכבוד הגעתו של חג האהבה הישראלי ט"ו באב, קבלו שש הוכחות קולנועיות ולא בנאליות לכך שהאהבה עיוורת וגם לא שומעת משהו-משהו. חמישה זוגות לא שגרתיים ושלישיה אחת חגיגית

תגובות

סרטו של דני "נוקיו" ורטה ("מטאליק בלוז") משנת 1985, מתמקד בניסיון הפריצה של להקה ירושלמית צעירה לתודעה הציבורית. לאחר שהלהיט של קוקו נגנב על ידי להקה מתחרה, העלילה עוברת להתמקד בניסיון הפריצה של גיבור הסרט וחבריו לחנות מזכרות, במטרה להשיג כסף לציוד. אולם אנחנו נתמקד בעלילת המשנה הרומנטית, סיפור רומיאו ויוליה בגרסת ספרד-אשכנז. אודי כהן ושפרה האפרתי גילמו את המזרחי והאשכנזיה, שתהום חברתית פעורה ביניהם אך אהבתם ניסתה לגשר מעליה, בסרט המהווה את אחד הייצוגים המוצלחים להתנגשות בין האליטה לעמך.כך נראה הבקרוב המדליק (וכך דיברו באייטיז), מתוך "קוקו בן 19":

המסורת מול המודרנה: "חתונה מאוחרת"

בשנת 2001 פרץ הבמאי דובר קוסאשווילי לעולם הקולנוע הישראלי בסערה, עם סרטו הראשון באורך מלא, "חתונה מאוחרת". סוער לא פחות הוא הרומן הבלתי אפשרי בין זאזא (ליאור אשכנזי) ויהודית (רונית אלקבץ), המניע את עלילת הסרט ונשמר בסוד מפני הוריו של הגיבור. שכן זאזא הוא נצר למשפחה גרוזינית מסורתית, הדוחה כל שידוך שמונחת עליו ודבק באהבתו לאם חד-הורית ממוצא מרוקאי, המבוגרת ממנו. בסרטו המאוד אישי, מתעמת הבמאי עם סוגיות חברתיות בין עדתיות תוך שימוש מינימלי בקלישאות ומקסימלי ברגש ואמת. הרגע בו הכל התפוצץ, מתוך "חתונה מאוחרת":

הקומי וההזוי: "תעלת בלאומילך"

אולי הצמד המוזר והסוריאליסטי ביותר בקולנוע הישראלי, מפאר את סרטו השלישי של אפרים קישון ("סלאח שבתי"). רוב הזמן הוא נמצא במרכז הפריים, אבל הצופים מבחינים בו רק בשלב בו פקיד העירייה ציגלר (ניסים עזיקרי) מגיח באישון לילה לבקר באתר החפירות, שהתחיל את הסרט בתור רחוב אלנבי. הוא מוצא את בלאומילך (בומבה צור), שברח ממוסד לחולי נפש בתחילת הסרט והחל לחפור באמצע תל אביב, ישן במיטה מאולתרת. לצדו "ישנה" מקדחת הכביש שלו, אותו פטיש אוויר נאמן עמו הרס כמעט לבדו את הרחוב הסואן בעיר. הסצנה הזאת לבדה מעידה על טיב היחסים האינטימי בין המשוגע למושא טירופו, "גברת בלואומילך" כפי שהיא מכונה. במיוחד אם נזכור שהייתה זאת אהבה ממבט ראשון.

יחסים אינטימיים עם מקדחה, מתוך "תעלת בלאומילך":

כמה נפלא שיש להיט פולחני כמו סרטו של בועז דוידזון ("אסקימו לימון"). סיפור על אהבת נעורים תמימה בין אלכס (איתן אנשל), המסוקרן מינית, לבלונדינית החדשה בכיתה, מימי (יעל וסרמן). מי לא זוכר את הרגע המקסים בו נוחתת לולה (שרון הכהן), בת דודתו מפולין, אשר באה לחפש אחר אהובה טאדק. או את הרגע בו הנער בן ה-13 זוכה לניסיון המיני הראשון שלו עם אותה בת-דודה מפתה. רגע, מה? גם 23 שנה אחרי עדיין לא ממש ברור מה עבר בראש של דוידזון כשהוא החליט לא רק לכתוב סצנת סקס בין ילד לקרובת משפחתו המבוגרת, אלא גם לצלם זאת, ביודעו שבחורות ערומים זה חולירע.

גם היום לא ברור מה קרה שם, מתוך "אלכס חולה אהבה":

אפשר להתווכח על איכות סרטו של איתן פוקס ("ללכת על המים") משנת 2002, כל אחד לפי טעמו. אבל על שני דברים שעשה לאחר צאתו לאקרנים אין עוררין. ראשית, חריטת סצנות הומוסקסואליות נוטפות רומנטיקה מתוקה בתודעה הלאומית, בעזרת אוהד קנולר ויהודה לוי, הלא הם יוסי וג'אגר המשחקים בשלג. שנית, התעסקות מנפצת הטאבויים באחוות הגברים הצה"לית וגם ניסוח קולנועי למה שיובל שגב (בדמות לוקו זמר הפאנק) יגיד שלוש שנים מאוחר יותר בכנות וישירות - "כל מי שהולך לקרבי הוא הומו, כל מי שהולך לקרבי הוא גיי".

משחקים בשלג, מתוך "יוסי וג'אגר":

מעט מדי שלישיות נזקפות לזכותו של הקולנוע הישראלי לדורותיו. דילגנו מעל המפורסמת והמוערכת יתר על המידה מכולן, מתוך "דיזנגוף 99". שקלנו את הפרק האחרון בסרט הבכורה של ג'אד נאמן, "השמלה". אבל אחרי צפייה נוספת בסרטה של מיכל בת אדם, "רגעים", יש לנו מנצחת. דמותה של בת אדם פוגשת בזרה צרפתייה (ברידג'יט קוטילון) ברכבת ומבלה עמה חמישה ימים קסומים ופוקחי עיניים בירושלים, עד שחוזר בעלה של הגיבורה, אותו מגלם אסי דיין. חמש שנים מאוחר יותר הרומן הלסבי בפוטנציה מתלקח, ובמקום להתרגז מצטרף הבעל לחגיגה. באווירה המשלבת בין הרומנטיקה הצרפתית לסקס-אפיל הישראלי, שלוש צלעותיו מוצאות עצמן בין ארבע הפינות של אותה המיטה.

*#