אורון שמיר, עכבר העיר אונליין

אתמול, בבית העיתונאים ע"ש סוקולוב אשר בתל-אביב, התקיימה ההכרזה על המועמדים הסופיים לפרסי אופיר של שנת 2011. מספר שיא של 31 סרטים ישראליים ניגשו לתחרות בתחילתה, מתוכם 5 פרשו והותירו את המירוץ בין 26 סרטים. חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה צפו במועמדים במהלך החודשיים האחרונים ומתוכם בחרו את החמישייה שלהם בכל אחת מ-13 הקטגוריות העלילתיות וגם בזו המוקדשת לסרטי תעודה, עליה נרחיב בהמשך. הזוכים יוכרזו בטקס חגיגי אי שם בסוף חודש ספטמבר (או תחילת אוקטובר - מועד מדוייק טרם נקבע), כאשר הסרט הטוב ביותר יהפוך גם לנציג ישראל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה בטקס האוסקר הבא."הערת שוליים" מוביל, "אדון פידלמן" אחריו: המועמדים לפרסי אופיר

המופע המרכזי: הסרט העלילתי הטוב ביותר

כבכל תחרות מסוג זה, יש לסמן קודם כל את הפייבוריט ואת האנדרדוג שיש לו סיכוי אמיתי להפתיע. הערת שוליים מגיע אחרי שהפך ללהיט בקופות, זכה בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן וקיבל ביקורות מהללות לאין מספר. אין פייבוריט גדול ממנו, מה גם שבאמתחתו 13 מועמדויות, יותר מכל סרט אחר. בוקר טוב, אדון פידלמן הוא הנושף בעורפו, עם 11 מועמדויות ופרסים בסאנדנס וקארלובי וארי. הוא עולה לאקרנים בשבוע הבא ועשוי להפוך ללהיט מיידי ואם מישהו יכול לקחת מ"הערת שוליים" את הפרס, הרי ש"פידלמן" הוא הסרט. גם לאחותי היפה יש 11 מועמדויות, אך הוא טרם ביקר בפסטיבלי העולם ואף זכה לביקורות מעורבות כאשר הוצג בפסטיבל ירושלים, כך שסיכוייו להפתיע קטנים יותר.אנדרדוג מכובד. "השוטר"

שני הסרטים הנוספים, להם 7 מועמדויות כל אחד, מייצגים שני זרמים מבורכים בקולנוע הישראלי העכשווי. "אורחים לרגע" הוא ה"ג'ונו" של השנה, קומדיית האינדי הקטנה שכבשה לבבות בלי שמות מפוצצים. את משבצת הארט-האוס, הסרט האמנותי חסר היומרות המסחריות, מאכלס השוטר, הזוכה הטרי בפרס חבר השופטים בפסטיבל לוקרנו. אם אחד מהם יזכה זו תהיה הפתעה עצומה. אגב, שניהם הופקו בתמיכת המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים, הקרן האיזורית אשר בשנה שעברה הציבה את שני סרטיה זה מול זה, כאשר "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" גבר לבסוף על "הדקדוק הפנימי". לזכותה של הקרן רשום גם השחקן המרכזי בקטגוריה, “הערת שוליים", מה שהופך אותה לכוח חשוב בהתקדמות של הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות.

בימוי ועריכה

שכפול המועמדים מקטגוריית הסרט הטוב ביותר, מעלה חשד להצבעה קצת אוטומטית - זאת בניגוד לשנה שעברה, בה דובר קוסאשווילי היה מועמד לבימוי בזמן שסרטו, “התגנבות יחידים", נעדר מן הקטגוריה הראשית. כמו כן, מבין שש הבמאיות שהתמודדו השנה בשלב המוקדם, רק מאיה קניג, בסרטה הראשון, זכתה לייצג את בנות מגדרה. זה אולי מרגיש קצת כמו פספוס, אבל יתר חבריה ראויים גם ראויים. מבחינת רזומה, ראוי לציין שזהו סרט ביכורים גם לנדב לפיד, כאשר עבור מרקו כרמל ויוסי מדמוני מדובר בפיצ'ר שני. בסך הכל, כמובן שיוסף סידר שוב בעמדת הפייבוריט, כאשר מדמוני יושב על זנבו. בדרך כלל הבימוי הולך יד ביד עם הסרט, אבל פיצול נראה כמו אופציה אפשרית השנה.הולך לחזור הביתה עם חופן פרסים. "הערת שוליים"

קטגוריית העריכה מצילה קצת את מצבו של המין היפה בקולנוע הישראלי, עם שלוש נשים לעומת שני גברים, כאשר שני הסרטים הפייבוריטים נערכו בידי נשים. גם הקטגוריה הזו, אגב, מחולקת בדרך כלל יחד עם הפרס הראשי, לא תמיד מתוך התחשבות בטיב עבודת העריכה עצמה. ובפינת האנקדוטה המשעשעת – העורכת של "השוטר" היא ערה לפיד, אימו של במאי הסרט, נדב לפיד.

הגברים של פרס אופיר: שחקן ראשי ושחקן משנה

רשימה חזקה ומוצקה ברובה, עם הפתעה אחת בדמות ציון ברוך בתפקיד סימיקו הקטן. התחרות בין שלמה בראבא כפרופסור שקולניק האב וששון גבאי כאדון פידלמן כנראה תוכרע לטובת בראבא. גור בנטביץ' ינסה להתגנב מתחת לרדאר כפי שעשה בפסטיבל ירושלים ויפתח קליין ייאלץ להסתפק במועמדות על תפקידו המצוין בשנה כה איתנה.אם מישהו יכול לתת פייט לבראבא, הרי זה ששון גבאי. "בוקר טוב אדון פידלמן"שחקני המשנה חלשים יותר באופן מובהק, אותם מוביל ליאור אשכנזי שאין ספק שתפקידו ב"הערת שוליים" ראשי הוא, אך אל לו מלהתמודד מול בראבא באותה קטגוריה. לולא הפיצול, הייתה יכולה להתגשם עלילת הסרט כאשר בראבא ואשכנזי היו מתחרים על אותו הפרס. גם לא לגמרי ברור למה דווקא הנרי דוד מועמד עבור "אדון פידלמן", ולא, נניח, נבו קמחי (אולי הוא בדיוק הלך לשחק סקווש). אורי גבריאל משלים דאבל מועמדויות עבור "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן", בעוד שלושת המתחרים הנוספים מגיעים מן הסרטים המתמודדים בחמישייה המרכזית. צחי גראד נראה כמו האיום העיקרי של אשכנזי על הפסלון.

ד"ש תקרת הזכוכית: שחקנית ראשית ושחקנית משנה

מחסור רציני בתפקידים נשיים רציניים נרשם אצל ארבעה מתוך חמשת הסרטים המובילים. "הערת שוליים" ניסה להריץ את עליזה רוזן בקטגוריה זו, אך לשווא. כך זכו להם סרטים קטנים יותר לקבל מועמדויות - ראויות לחלוטין דרך אגב. הגר בן-אשר עם הנותנת ובתיה בר מעמק תפארת נראות כמו הפייט האמיתי לאוולין הגואל על תפקידה רב העוצמה בסרט "אחותי היפה".תתנחם במועמדות לפרס השחקנית. הגר בן אשר ב"הנותנת"

שחקניות המשנה מצילות את המצב עם שורה של תפקידים טובים יותר מחברותיהן הראשיות. גם כאן צפויה לזכות שחקנית מ"אחותי היפה", ריימונד אמסלם הנהדרת, אשר תשלים דאבל זכיות בקטגוריות המשחק הנשי עבור הסרט. מורן רוזנבלט עשויה בהחלט לזכות מתוקף היותה תגלית השנה, מה גם שהיא הנציגה הבודדה של אודם בתחרות. רותם זיסמן-כהן מסתמנת כמועמדת ודאית בכל שנה שהיא, כשחקנית המשנה האולטימטיבית, הפעם עם ההופעה המרשימה ביותר בסרט "ברקיע החמישי".

סוף סוף תחרות מעניינת: צילום

איזו שנה מפעימה לצלמי הקולנוע בישראל. חמש עבודות אמן מפוארות התקבצו להן בקטגוריה הזו, שבה כל זוכה הוא אפשרות סבירה ואין בה מנצח ברור בשלב זה. גם כאן נחמד לראות ייצוג נשי, בדמות טליה (טולי) גלאון שעשתה פלאים ב"עמק תפארת". לו הייתי צריך להרכיב חמישיה בעצמי, זו הייתה החמישייה שלי ואין לי מושג איך הייתי בוחר את הזוכה כאשר ירון שרף ("הערת שוליים"), שי גולדמן ("השוטר") ובועז יהונתן יעקב ("בוקר טוב, אדון פידלמן") מתמודדים זה מול זה עם שלוש יצירות כה שונות. אבל אם הייתי צריך להמר על זוכה, הייתי הולך על עמית יסעור עבור "הנותנת". גם בגלל חוסר הפרגון לסרט בקטגוריות אחרות, אבל בעיקר בזכות הצילום המדהים שפשוט עושה את הסרט.צילומים נפלאים, אבל האם זה יספיק? "עמק תפארת" (צילום: דורעם גונט)באו מוכנים עם פרסים מהבית: תסריט הצלמים חוגגים והכותבים מרכינים ראש. איזו שנה לא מזהירה עברה על הקולנוע הישראלי בתחום התסריטאות, אם להיות נחמד. מבין חמשת המועמדים אפשר להצביע על אחד בלבד שחף מבעיות, או שמצטיין ביותר מאלמנט אחד. גם בפסטיבל קאן חשבו כך כאשר החליטו להעניק ל"הערת שוליים" את פרס התסריט. האחרים כאן בגלל מבנה מעניין ("השוטר"), דיאלוגים מוצלחים ("אורחים לרגע") או סיפור מרגש ("בוקר טוב, אדון פידלמן") שאף סחף את שופטי פסטיבל סאנדנס. ואל תשאלו אותי מה עושה כאן אריק לובצקי על "הפנטזיה הגדולה", אשר מחליף את "אחותי היפה" מתוך החמישיה המובילה.מישהו רוצה להתווכח עם דה נירו על טיב התסריט? יוסף סידר בקאן (צילום: AP)נשמע טוב: מוזיקה מקורית ופסקול (סאונד) לא פחות משבעה מועמדים מאיישים את קטגוריית המוזיקה המקורית. האם הדבר מצביע על שנה בלתי רגילה באיכותה מבחינה מוזיקלית בקולנוע הישראלי? לא בהכרח. כל חמישיה התופחת לכדי שישיה או שביעיה, חושפת תיקו בין שני מועמדים או יותר, מה שבהחלט עלול לרמוז על מיעוט הצבעות. המועמד הבולט ביותר הוא אבי בללי (נקמת הטרקטור), אשר יתמודד מול עצמו עם "בוקר טוב, אדון פידלמן" ו-"אחותי היפה". יכול בהחלט להיות שהמועמדות הכפולה תבטל את עצמה, בשל פיצול קולות שיחליש במקום לחזק. התוצאה תהיה זכייה של עמית פוזננסקי ("הערת שוליים") או יוסף ברנדשווילי ("ברקיע החמישי").מבט ברשימת המועמדים לעיצוב הפסקול מגלה פחות או יותר את אותם השמות בסידורים שונים, בכל חמשת הסרטים. לישראל דוד ארבע מועמדויות, בעוד אלכס קלוד, תולי חן, מיכאל גורביץ' ואביב אלדמע מועמדים פעמיים כל אחד. אולג קייסרמן הוא היחיד שמועמד רק פעם אחת, בצוותא עם שניים נוספים, כמובן, עבור "בוקר טוב, אדון פידלמן", שנראה כמועמד המוביל לזכייה.ראש בראש עם עצמו (ועם יהודית רביץ. אבל רק בתמונה). אבי בללי (צילום: יח"צ)

קולנוע אופנתי: עיצוב אמנותי ועיצוב תלבושות גם בעיצוב האמנותי לא שכחו "הערת שוליים" ו"בוקר טוב, אדון פידלמן" להתגושש ראש בראש, כאשר כאן דווקא ישנו יתרון לסרטים תקופתיים ("ברקיע החמישי") או כאלה המכילים אלמנטים של פנטזיה ("אחותי היפה"). שוב סליחה ל"סימיקו הקטן", אבל הנוכחות שלו כאן משונה. לא משונה כמו המועמדות של "הנותנת" לעיצוב התלבושות, מכל הקטגוריות בעולם, אבל משונה. גם באגף התלבושות בולטים סרטים תקופתיים - "אוסטרליה שלי" עם מועמדות יחידה וגם "ברקיע החמישי" עבורו עיצבה רונה דורון. יהיה מעניין לראות האם יחזור המקרה של השנה שעברה, רק בוריאציה הפוכה. אז הייתה מועמדת דורון פעמיים והפסידה ללאורה שיים על "זוהי סדום". השנה שיים היא זו המחזיקה במועמדות כפולה ("אחותי היפה" ו"הערת שוליים"), בעוד דורון תמתין בשקט לנקמה.

סוף סוף נזכרו לפרגן גם לסרט האימה: איפור לראשונה בתולדות האופירים נוספה קטגוריה עבור האיפור הטוב ביותר, גם היא חרגה מחמש המועמדויות הרגילות והוסיפה אחת. וגם במקרה שלה עלול הדבר להעיד על הצבעות מועטות. זוהי גם הקטגוריה היחידה בה פרגנה האקדמיה ל"כלבת" המעולה. ואם סרט אימה מועמד הוא הרי חייב לזכות, לא? אז שאפו לאתי בן נון ואלינור גיגי על הדם המלאכותי וכמובן בהצלחה גם לכל היתר.

ופרס הקטשופ הטוב ביותר הולך ל... "כלבת"הסרט התיעודי הטוב ביותר

47 סרטים ניגשו למירוץ, מתוכם שרדו 20 את שלב הניפויים הראשון. לאחר שצפו בהם חברי האקדמיה הרשימה צומצמה לחמישיה הנבחרת, הסגורה בקטגוריה משלה. השם הראשון שקופץ לעין הוא "ארץ בראשית" של משה אלפרט, סרט הטבע המרהיב שזכה להצלחה מסחרית נאה במהלך השנה החולפת. אחריו דולקים "הדירה" של ארנון גולדפינגר (פרס הבימוי בפסטיבל ירושלים האחרון) וכן "הדולפין", “המורה אירנה" ו-”דיפלומט", לכל אחד מהם סיכוי שווה להפתיע. בכלל, כדאי לחכות כמה ימים עם ההימורים, שיבואו גם יבואו. בינתיים צריך לעכל את הרשימות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ