פרסי עכבר העיר: הסרט הבינלאומי הטוב של השנה

רגש בחלודה ועצם, טוטאליות בכוח משיכה, עולם מופלא בצל הימים, חוויה רב חושית באפסטרים קולור, טירוף במנועים קדושים, הזיה בספרינג ברייקרס ולהט בכחול הוא הצבע החם ביותר. הצביעו ובחרו את הסרט הבינלאומי הטוב של 2013

עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עכבר העיר

עכבר העיר מזמין אתכם לקחת חלק בבחירת המופעים, המסעדות, המקומות ואירועי התרבות של השנה. איך משתתפים? נכנסים לאתר התחרות, בוחרים את המועמדים האהובים עליכם מבין האפשרויות בקטגוריות השונות, ממלאים את הפרטים ונכנסים להגרלה נושאת פרסים. במקום הראשון: טיסה זוגית לברלין או לרומא!פרסי עכבר העיר – לאתר התחרות

לסכם שנת קולנוע בתחילת דצמבר בישראל זאת משימה מורכבת למדי. חלק מהסרטים שבוודאי יתחרו על אוסקר 2014 כבר התחילו לעשות באזז אבל טרם הגיעו לארצנו, בעוד זכר הסרטים שכיכבו בחורף הקודם הולך ומתעמעם. בקיצור, לא פשוט. אבל השופטים הסינפילים של עכבר העיר הם לא אנשים שנבהלים בקלות. נטע אלכסנדר, אור סיגולי ואורון שמיר ניהלו מלחמה סביב שאלת כניסתם של "אסירים" ו"רק אלוהים סולח" לרשימה (נשארו בחוץ), פשפשו בתאריכי העלייה למסכים ובחרו את שבעת הסרטים הבלתי נשכחים שהוקרנו בבתי הקולנוע בישראל במהלך 2013. ואף מילה על משחקי הרעב 2.

» הסרט הישראלי הטוב של השנה

כוח משיכה

 שני אסטרונאוטים אבודים בחלל. כל מילה נוספת מיותרת.

מנימוקי השופטים: כל פעם שנדמה שהקולנוע הגיע למבוי סתום ושהאמנות השביעית מאבדת כיוון, מגיע במאי כמו אלפונסו קוארון ומוכיח שאין דבר יותר מופלא מלראות סרט על המסך הגדול. "כוח משיכה" התעכב כמה שנים כדי שהטכנולוגיה תתיישר עם החזון האומנותי, והתוצאה היא משהו שכמותו עוד לא ראינו. עם תסריט שנותן בדיוק מה שצריך (ולא חצי מיליגרם יותר), תפיסה קולנועית בלתי מתפשרת והופעה מעולה של סנדרה בולוק, שסוחבת על עצמה בערך את כל החלל. כשזה מגיע לחווית הצפייה האולטימטיבית, קשה למצוא לו מתחרים.

עוד משהו: סנדרה בולוק, בת 49 ובלי טיפת צלוליטיס. הו הקנאה.

חמצן זה לחלשים. כוח משיכה - טריילר:

כחול הוא הצבע החם ביותר

אדל ואמה הן שתי נערות שמתאהבות ומלמדות את הקהל כמה דברים על זהות, מיניות, התבגרות – והקשר בין שלושתן.

מנימוקי השופטים: "כחול הוא הצבע החם ביותר", סרטו זוכה דקל הזהב של עבדלטיף קשיש, הוא הישג אמנותי שייכנס לכם לנשמה ויסרב לצאת ממנה. דרך סיפור אהבתן של אדל ואמה הצופים נזכרים בעוצמה ובשבריריות של כל מערכת יחסים שאי פעם חוו. במקביל, הסרט חוקר באופן מתוחכם סוגיות כמו מתחים מעמדיים, יצירת האמנות כמוצר צריכה והאופן שבו אוכל מבטא זהות, חיבור רגשי ותשוקה. התוצאה היא דיוקן ישיר, מחוספס ובלתי נשכח של התבגרות נשית המצולמת ממרחק אפסי.

עוד משהו: סרט לסבי, יש דבר כזה בכלל?

הכי קרוב לשלישייה שרובכם תגיעו. כחול הוא הצבע החם ביותר - טריילר:

ספרינג ברייקרס

טיול קיץ תמים של שלוש מתבגרות הופך למסע מדמם ומלא טוויסטים כשהבמאי, הרמוני קורין, מצליח להפוך שלוש כוכבות נוער מערוץ דיסני ל"ילדות הרעות" הכי מופרעות של 2013.

מנימוקי השופטים: סרטו הפרוע, ההזוי, האלים והמיני מאוד של קורין הוא חגיגה חסרת מעצורים של סקס, סמים וחברת הראווה. השילוב בין השחקניות הצעירות לבין ג'יימס פרנקו, שעושה כאן את תפקיד חייו, הופך את "ספרינג ברייקרס" לסרט שיורה בכל התותחים של הקפיטליזם –  דימויי יופי מוקצנים ומעוותים, סגידה לנעורים, קיטש מוזיקלי וויזואלי – רק כדי להקצין את התרבות הזו עד אבסורד.

עוד משהו: הקאבר הכי טוב בהיסטוריה לבריטני ספירס.

הפרגיות של פרנקו. ספרינג ברייקרס - טריילר:

חלודה ועצם

הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר רקח סיפור אהבה לא נורמלי בין קטועת גפיים בשלבי החלמה לאב חד הורי וגדל גוף (מטיאס שונארטס המצוין), שמקננים האחד בפצעים של השנייה.

מנימוקי השופטים: מסחטת הרגשות המפעימה של השנה, שהותירה צופים רבים מרוסקים על הארץ מרוב יופי וכאב. אודיאלית, ויזואלית, ובכל חוש אחר שרק תבחרו, "חלודה ועצם" מרגש עד העצם ומסיר חלודה שהצטברה בחדרי הלב של הצופה הציני. העובדה שהגיע כמנצח לסיכום השנה למרות שהוצג על מסכינו כבר בחורף שעבר מתארת את ההצלחה של הסרט הזה טוב יותר מכל סופרלטיב.

עוד משהו: מריון קוטיאר, תמיד יותר טובה בצרפתית.בלי ציניות. חלודה ועצם - טריילר:

צל הימים קולאן (רומן דוריס) פוגש את קלואי (אודרי טוטו). הם מתחילים את העניינים ברגל שמאל, כלומר בצורה שלא יכולה להוביל לשום מקום מלבד להתאהבות ולחתונה. האידיליה מופרת כשקלואי נופלת למשכב בעקבות מחלה נדירה – שושנת מים שגדלה באחת מריאותיה

מנימוקי השופטים: לא משנה כמה דקות תורידו או תוסיפו לסרטו האחרון (לעת עתה) של מישל גונדרי, עדיין יהיה מדובר בפצצת הקולנוע הפנטסטית של השנה. "צל הימים", שהתחיל כיצירה בת למעלה משעתיים והבמאי החליט לחתוך ממנה רבע ממש לפני העלייה לאקרנים, עד כדי כך עשיר ודחוס בהמצאות חזותיות וקולנועיות. סיפור האהבה המתקתק והטראגי הותיר צופים רבים מיואשים ומאושרים באותו זמן, או מבולבלים ועמוסים רגשית אחרי הפגזת האימג'ים הכבדה של הבמאי. לא פלא, זהו סרט של סתירות - מהפנט ומתסכל, מרומם רוח ושובר נפש. כמו שסרט גדול באמת צריך להיות, כמו החיים עצמם.

עוד משהו: פסנתר שמכין קוקטיילים.  

סימבוליקה ממשית. צל הימים - טריילר:

אפסטרים קולור

כריס נחטפת בידי גבר צעיר המשקה אותה בתמיסה משונה ומשתלט על תודעתה. כשהיא פוגשת ברכבת התחתית את ג'ף, נוצר ביניהם קשר מיידי. הקולות ששניהם שומעים והתחושה שמשהו זר מנווט את חייהם שולחים אותם למסע שאמור לשחרר אותם מתחושת הפחד שמלווה אותם ללא הרף. אבל העלילה היא לא העניין המרכזי ב"אפסטרים קולור", שמוכיח שלא צריך להיות מובן כדי לזכות במלא פרסים.

מנימוקי השופטים: שיין קארות' לא רק שהצליח לכתוב, לביים, להפיק, לצלם, לעצב את הסאונד ולשחק בתפקיד הראשי, הוא גם הצליח לעשות זאת ברמה כה גבוהה שקשה להאמין שהוא רק אדם אחד. אחרי שהוקרן בפסטיבל ירושלים, "אפסטרים קולור" עשה סיבוב די קצר בבתי הקולנוע בארץ, אבל מי שהשכיל לצפות בו מצא חוויה שונה לגמרי מזה שמציע הקולנוע המיינסטירמי. סרט מסתורי ומהפנט שבהתחלה נראה כמו כתב חידה סתום אך לאט לאט החלקים נופלים למקום ומביאים משל מגובש ומרגש על יצירה, על קשר אנושי ועל בחירה אישית. עוד משהו: חזיר זה החתול החדש.

מופע של אדם אחד. אפסטרים קולור - טריילר:

מנועים קדושים

דאדא, משחקי וידיאו, אווה מנדז, הורות, אורבניות, מכוניות מדברות - כל אלו ועוד מככבים בסרטו האחרון של ליאו קארקאס, קקפוניה הזויה וייחודית שמזכירה מסע פסיכדלי דרך מאורת הארנב.

מנימוקי השופטים: גם ב"מנועים קדושים" העלילה היא משנית. הקישור בין סצנה לסצנה נעשה באופן אסוציאטיבי, באמצעות מוטיבים ויזואליים חוזרים, קטעים מוזיקליים וקטעי קישור שבהם גיבור הסרט, מיסייה אוסקר (דניס לאבנט, השחקן קבוע של קאראקס), נוסע ברחובות פריז בלימוזינה לבנה ומהודרת. התוצאה נחקקת בזיכרון בזכות השילוב המבריק בין סגנון ויזואלי ייחודי לעיסוק בנושאים פילוסופיים כבדי משקל. למשל הנזילות של הזהות האנושית, המקריות וחוסר התוחלת של אלימות והקשר הסבוך בין הורים לילדיהם.

עוד משהו: דבר כזה עוד לא ראיתם. הפעם באמת.

יש ימים בהם רצח אחד זה לא מספיק. מנועים קדושים - טריילר:

השופטים:

אורון שמיר: מבקר הקולנוע של עכבר העיר מאז 2006, מייסד ועורך של בלוג הקולנוע סריטה. עובד בחוג לקולנוע של אוניברסיטת תל אביב, אבל אל תנסו אפילו לדבר איתו על ללמוד קולנוע.

נטע אלכסנדר: עיתונאית, דוקטורנטית לקולנוע באוניברסיטת ניו יורק (NYU) ובעלת בלוג הקולנוע התפוח המכני באתר הארץ. רואה לפחות סרט אחד ביום, ומאמינה שבהתמכרויות לא צריך להילחם - אלא לנסות להפוך אותן למקצוע. 

אור סיגולי: בוגר סם שפיגל, עם שני סרטים קצרים מאחוריו ואולי אחד ארוך בדרך. כותב לעכבר העיר מאז סוף 2010 ולבלוג סריטה מיום הקמתו.

ליאה לוין: עורכת מדור סרטים, עכבר העיר.

** מיקום הסרטים ברשימה נקבע בסדר אקראי.

» הסרט הישראלי הטוב של השנה

» פרסי עכבר העיר – לחצו כדי להצביע

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ