רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הדרך שלכם אל האוסקר: כך תכתבו תסריט מנצח

עשו מחקר יצירתי, בנו לכם קבוצת תמיכה ואל תסתמכו על פרוטקציה - ארבעה מהמורים הגדולים בעולם לתסריטאות, נותנים לכם עצות חשובות לדרך

תגובות

אגדה אורבנית מספרת, שכששאלו את טינה פיי איך למדה לכתוב תסריט, היא ענתה "עשיתי מה שכולם בהוליווד עושים: קראתי את סיד פילד והשתמשתי בכרטיסיות האינדקס שלי". פילד, שנחשב לאחד הגורואים הגדולים של התסריטאים, יגיע בסוף החודש (30-31.1) לישראל, במסגרת "פסגת התסריטאים", כנס מיוחד שיערך בסינמטק תל אביב. את הפסגה יזמו איגודי התסריטאים והמפיקים בארץ, והיא מזמינה אנשי קולנוע, סטודנטים וגם את הקהל הרחב, לקבל עצות מהמורים הטובים בעולם. רגע לפני שתוכלו לפגוש אותם, ולשאול שאלות, הם מספקים לכם טיפים חשובים, שיעזרו לכם להפוך לתסריטאים טובים. להדפיס ולשמור.

סיד פילד: לא לפסוח על ההכנות

1. אל תספרו את הסיפור שלכם דרך דיאלוג. אם תשתמשו ביותר מדי דיאלוג, אתם למעשה מסבירים הכל לצופה. בהגדרה, תסריט הוא סיפור שנמסר בתמונות, כשהדיאלוג והתיאור הם מלווים.  2. לא פעם תסריטיאים מגוללים את ההתרחשות מסצנה פנימית (כלומר סצנה שמתרחשת בתוך בית/חלל סגור) אחת לשנייה. כשזה קורה, הסיפור הופך להיות רווי ביותר מדי הסברים. פתחו את התסריט, תנו לפעילות להתרחש בחוץ, בנוף הסרט.

3. כשאתם נתקעים והדמויות שבראתם מפסיקות לדבר אליכם, כיתבו חיבור של אסוציאציות חופשיות עליהן. כך תוכלו להבין טוב יותר את מערכות היחסים בין הדמויות שלכם, ובסופו של דבר להעמיד את האירועים שיעוררו אותן לפעולה. במובן זה, העבודה עם אסוציאציות חופשיות היא כלי משחרר.

4. לפני שתתיישבו לכתוב, בידקו שעשיתם את כל ההכנות הדרושות. אני קורא לזה "מחקר יצירתי": כיתבו את השתלשלות הסיפור על כרטיסיות, כיתבו את הביוגרפיות של הדמויות, קראו אינפורמציה מהאינטרנט או בספרים; קראו עיתונים או דברו עם אנשים שכותבים בתחום עליו אתם מספרים. אם אתם לא תדעו מה הסיפור שלכם, מי ידע?

5. עשרת העמודים הראשונים של התסריט הם החשובים ביותר. וודאו שאתם מבססים את הסיפור שלכם כבר מהמילה הראשונה. כדי ללכוד את תשומת הלב של הקורא (או את הצופה) עליכם לדאוג לשלושה דברים: להפוך את מה שהסיפור מדבר עליו לדרמטי, לאחר מכן לבסס את אותה דרמטיזציה על גיבור הסיפור, ובסיום להבין באילו נסיבות נוצרה הדרמה שלכם.

פילד הוגדר על ידי CNN כ"גורו של התסריטאים", והוא נחשב למורה מבוקשביותר בעולם על פי ההוליווד רפורטר. בימים אלה הוא מלמד באוניברסיטה של דרום קליפורניה, הארוורד, ברקלי ועוד. בין ספריו, אשר נמכרו ביותר ממיליון עותקים ותורגמו ל- 19 שפות:  "התסריט: יסודות התסריטאות", "פותר הבעיות של התסריטאי", "ספר העבודה של התסריטאי". בין תלמידיו לשעבר של פילד: אנה המילטון פלן (נערה בהפרעה, גורילות בערפל), ג'ון סינגלטון (ארבעה אחרים, החבר'ה מהשכונה), רנדי מיים סינגר (גב' דאוטפייר), לורה אסקיבל (כמו מים לשוקולד), מייקל קיין (צבע הכסף) וקווין וויליאמסון (צעקה, צעקה 2 ו-3). הוא שימש כיועץ תסריט באולפני דיסני, 20th Century Fox, אוניברסל ו- Tristar Pictures.

לינדה סיגר: בשביל לכתוב צריך להתחייב

1. כותבים כותבים. התחילו לכתוב, ואם אפשר, בססו משמעת של כתיבה, גם אם זה פעם או פעמיים בשבוע למשך שעה או שעתיים. התחייבו לפעולה של העמסת מילים על הדף. 2. אל תעריכו את העבודה שלכם מהר מדי. כתיבה היא תהליך למידה, ואתם תהיו כותבים טובים יותר בעוד חמש שנים מאשר עכשיו... אז אל תהיו מודאגים אם לא כתבתם תסריט שראוי לאוסקר בשבועות הקרובים, או החודשים או בשנה הקרובה. 3. כותבים הם כמו ספוג... הם קולטים כל דבר שהם רואים ומעבדים אותו. אז ספגו, שימו לב לסביבה וחוו את החיים. 4. צפו בסרטים ונסו ללמוד משהו מכל דבר שאתם רואים. קראו תסריטים וספרים, יש הרבה ללמוד. לא תוכלו להשתמש במשהו שלא למדתם. 5. הפכו להיות חלק מקבוצת כתיבה או רכשו חברים שהם גם כותבים. תמכו אחד בעבודתו של השני. כותבים עם רשת תמיכה מצליחים יותר מאשר כאלה שמתבודדים.

סיגר היא יועצת לאולפני הסרטה בהוליווד ,מורה מבוקשת, יועצת תסריט ומחברת הספרים "איך להפוך תסריטאי טוב לתסריטאי גדול", "איך להפוך תסריט טוב לתסריט גדול", "יצירת דמויות שאינן נשכחות", "אמנות האדפטציה " ועוד. סיגר שימשה כיועצת ליותר מ-2000 תסריטים, כולל יותר מארבעים פיצ'רים וכ-35 פרויקטים טלביזיוניים שהופקו. בין לקוחותיה: ABC, CBS, NBC, דיסני אנימציה, TNT , Matinee Productions, Embassy Television.

מייקל הייג: חמש שאלות שכל תסריטאי צריך לשאול את עצמו

1. למה שנריע עבור הגיבור שלך? במילים אחרות, כיצד תוכלו ליצור סימפטיה מיידית, או חיבה כלפי הגיבור הראשי, כך שהקורא והקהל יזדהו עמו במהלך כל הסרט? 2. מהי הסיטואציה בה נמצא הגיבור שלך כשאנחנו פוגשים אותו לראשונה? אנחנו צריכים להבין את השגרה והחיים שהדמות מכירה, לפני שהיא מתחילה את המסע הלא שגרתי שלה. 3. מהי ההזדמנות שניתנת לגיבור שלכם (בערך 10% מהדרך אל תוך הסרט), הזדמנות שתזיז אותו מעולמו הרגיל לסיטואציה חדשה? 4. מהי המטרה או נקודת הקצה אליה שואף הגיבור להגיע בסוף הסיפור? במילים אחרות, מהו קו הסיום שהגיבור חייב לחצות בשיא הסרט, כדי להשיג את התשוקה שהסרט שלכם מגדיר?5. לבסוף, מה הופך את השגת המטרה הזו לאפשרי? נקודת המוצא שלך כמספר כל יודע היא ליצור רגש, ורגש נובע מקונפליקט. ככל שתצרו מכשול מורכב וגבוה יותר עבור הגיבור שלכם, כך תגדל המעורבות הרגשית של הצופים בסרט.

מייקל הייג הוא יועץ תסריט, סופר ומרצה שעובד עם כותבים וקולנוענים על תסריטים, רומנים, סרטים ופרויקטים טלויזיונים. הוא אימן כותבים וייעץ לפרויקטים של וויל סמית', ג'וליה רוברטס, ג'ניפר לופז, קריסטן דאנסט, רוברט דאוני ג'וניור ומורגן פרימן, וגם לכל האולפנים הגדולים בהוליווד.ספרו של מייקל "לכתוב תסריטים שמוכרים", שהודפס עד עתה ב-32 מהדורות בהוצאת הארפר קולינס, הוא ספר העיון המוחלט בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, וכך גם ספרו שני המסעות של הגיבור, שקיים גם על דיסק ודי.וי.די. ספרו האחרון, "למכור את הסיפור שלך ב-60 שניות: הדרך הבטוחה לגרום לכך שיקראו את התסריט שלך", פורסם ב-2007.

ג'ון טרובי: הטעויות הגדולות של התסריטאים

1. הטעות הגדולה ביותר שתסריטאים עושים מבחינה עיסקית, היא לחשוב ש-99% מההצלחה שלהם היא קשרים, כלומר מי הם מכירים. אבל 99.9% מהתסריטאים לא מחזיקים ביכולת לספר סיפור כראוי, בכדי שיוכלו לנצל קשרים טובים. הדרך היחידה לפרוץ פנימה היא לכתוב תסריט טוב, והמשמעות של זה היא סיפור טוב. לימדו את מיומנות הסיפור (storitelling), השתמשו בה על רעיון מקורי ואתם תצליחו. החדשות הטובות הן, שבעוד היכולת לספר סיפור היא מיומנות מורכבת, אפשר ללמוד אותה, וזה, כבר בשליטה שלכם. העניין מסתכם בעבודה קשה, תרגול ומחויבות להמשיך וללמוד את הטכניקות הללו כל עוד אתם כותבים. בהקשר זה הפרמיס (הרעיון הבסיסי עליו בנויה העלילה) של הסיפור שלכם הוא קריטי. זוהי המשוכה הקשה ביותר בתהליך הכתיבה, והמקום בו תשעה מתוך עשרה כותבים טועים. אם אתם מפספסים שם, לא תוכלו להתאושש. הרבה תסריטאים מגישים תסריט שהפרמיס שלו הוא "כשא' פגש את ב'". אבל הם לא עובדים על אף אחד, הרעיון הוא עדיין העתק, וככזה הוא קטלני. אחת הסיבות הגדולות שבגללן תסריט נדחה היא כי הוא שאוב מרעיון אחר, כלומר הוא לא מקורי.2. תסריטאים נכשלים בפרמיס בשלושה מקומית עיקריים: ראשית הם לא יודעים איך לחפור לתוך הרעיון ולמצוא בו זהב. במילים אחרות, למצוא בו את הדבר המקורי באמת. שנית, הם לא יודעים לזהות את הבעיות המבניות שמסתתרות ברעיון שלהם. גם ברעיון הטוב ביותר יש בעיות, וחייבים לזהות אותן מוקדם כדי שתוכלו לפתור אותן לפני שתתחילו את הכתיבה עצמה. שלישית, רוב התסריטאים לא יודעים לפתח את הרעיון שלהם כראוי. 3. תסריטאים צריכים להתמחות ביותר מז'אנר אחד. כותבים משתמשים לא פעם בז'אנר הלא נכון כדי לפתח רעיון, או שהם כופים ז'אנר שהם בחרו מראש לרעיון שלא בהכרח מתחבר אליו.  4. כל אולפן חשוב מחפש רק דבר אחד: תסריט עם פוטנציאל להיות שובר קופות. הם מקווים שיוכלו למכור לשוק הגדול ביותר, שהוא הבינלאומי. יש כמה נקודות מפתח שיעזרו לכם לפצח את הנוסחה: תסריט עם פוטנציאל שובר קופות לא מגיע מכוכב או מאפקטים מיוחדים. האלמנטים האלה נמצאים מראש בתסריט, במבנה של הסיפור. לדוגמא – בשוברי קופות לגיבור יש תשוקה ברורה, מה שמספק לסיפור דחף נרטיבי חזק שהקהל אוהב. 5. לעולם אל תנסו לחזות איך יתנהג השוק. לעולם. במקום, כתבו רעיון מקורי שאתם אוהבים. שנית, השתמשו בז'אנר שאתם שולטים ומבינים בו לפיתוח.

במהלך שלושה עשורים, ג'ון טרובי לימד יותר מ-30,000 סטודנטים את אמנות כתיבת התסריט. הוא משתמש בידע ובמומחיות שלו כיועץ ליותר מ-1,000 תסריטי קולנוע, ומספק גישה לסיפור סיפורים בכיתות הלימוד שלו ובתוכנות התסריטאות שלו, אשר זכתה להערכה רבה הן מסטודנטים והן ממבקרים. בכיתות התסריטאות של טרובי למדו חלק מהאנשים החשובים בהוליווד כיום, כמו כותבים, במאים ומפיקים של סרטים החל משרק ועד נדודי שינה בסיאטל, מהמתווך ועד מלחמת הכוכבים.

*#