רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסלב הרג את המדבב

האולפנים הגדולים כבר מזמן ויתרו על שירותיהם של מדובבים מקצועיים לסרטי האנימציה. במקומם, מעדיפים את שמותיהם של סלבס, שיבטיחו הצלחה בקופות

תגובות

מה משותף לסרטים רנגו בכיכובו של ג'וני דפ, "הופ" עם ראסל בראנד, יוגי דב בו משתתפים דן אקרויד וג'סטין טימברלייק וגם ריו שבקאסט שלו נמצאים אן האת'וויי וג'סי אייזנברג? נכון, כולם סרטים אמריקאיים שמציגים או יציגו בישראל בתקופה הקרובה. אבל דבר נוסף המאחד את כולם הוא שמדובר בסרטי אנימציה. למה זה כל-כך מעניין? משום שהטבעיות בה סרט מצוייר מוצג יחד עם המדבב המפורסם שלו, שרק מעניק את קולו לדמות הראשית אך פרצופו נעדר ממנו - היא עניין יחסית חדש.רנגו - מועדי הקרנה

כמובן ששחקן מוכשר שלוקח חלק בסרט מונפש, עושה לפעמים הרבה יותר מאשר רק לתרום את יכולותיו הווקאליות. לצפות בג'וני דפ, אחד מן השחקנים המגוונים ומחליפי-הצורות בהוליווד, מגלם דמות של זיקית ב"רנגו" - נשמע כמו לא פחות מהברקה. כמובן שלאחר שלוהק השחקן, האנימטורים יכולים לעבוד עימו במשותף על המראה החיצוני של הדמות ועל שפת גופה, או להעניק לה תווי פנים המזכירים את אלו של השחקן. מקרה מפורסם אירע כשאדי מרפי נדרש על ידי עיתונאי להגיב לדמיון בינו ובין דונקי, החמור אותו הוא מדבב בסדרת סרטי "שרק". מרפי הנעלב השיב לו במשחק המילים השנון: "Maybe you look like an Ass". הכל טוב ויפה עד שנזכרים בסיבה האמיתית בגינה מלוהקים שחקנים נודעים לתפקידים גרוניים ובאנשים המפסידים מכך את פרנסתם – המדבבים המקצועיים.כשבגרוש היה חור: הימים שבהם מדבב היה מקצוע

תוכלו להיזכר למשל, מבלי להיעזר בויקיפדיה, בשמותיהם של המדבבים לדמויות קלאסיות כמו אלאדין ויסמין מהסרט "אלאדין"? אם הצלחתם במשימה, ראיתם יותר מדי פעמים את הסרטים הללו, כולל הקרדיטים. או שיש לכם נגיעה בתחום. אין שום סיבה אחרת שתזכרו את שמותיהם של סקוט ווינגר ולינדה לארקין, למרות שהדמויות שלהם ראשיות. אם זאת, כולם ודאי יודעים שאת הג'יני של אלאדין דיבב רובין וילאמס ושגילברט גודפריד הוא יאגו, התוכי מאותו הסרט. פשוט משום שהם שחקנים מפורסמים גם מלבד עבודת הדיבוב הזו, או עבודות נוספות.הוא גם יודע לשיר - רובין וויליאמס ב"אלאדין":

"אלאדין" היה אחד הסרטים הידועים בכך ששילב בקאסט שלו מדבבים שהם גם ידוענים, אבל היה זה "שרק" אשר החמיר את המצב ויצר את הסיטואציה בה אנו נמצאים כיום, לפיה אם אין בסרט האנימציה שלך לפחות שלושה-ארבעה קולות השייכים לפרצופים מוכרים, אתה יכול לשכוח מהצופים. "שרק" הראשון התהדר בקאסט עתיר אבק כוכבים, אבל המשכיו רק הוסיפו עוד ועוד דמויות חדשות כדי להגדיל את רשימת הקרדיטים. שני הסרטים האחרונים בסדרה החליפו לחלוטין את הקסם בכסף. תוצאה ישירה של הטרנד היא "קונג פו פנדה". הסרט מרובה הכוכבים הגדיל לעשות וליהק כאחד המדבבים את ג'קי צ'אן, אדם שבקושי מדבר אנגלית (שלא לדבר על היגוי נכון או מבטא נעים) לתפקיד שכל דרישותיו הוא יכולת הבעה מילולית סבירה. אז נכון, צ'אן בסרט על אמנויות לחימה הוא ליהוק מלא משמעות. אבל לא במקרה והצופים רק שומעים אותו שובר את שיניו על שורות מחץ, ורואים על המסך קוף לוחמני. וכאן בדיוק מתחילה הבעיה.

צעדים לשעת חירום: האולפנים הגדולים הולכים על כל הקופה

סרטי האנימציה כנראה חוששים להפסיד קהל לסרטים בשר ודם. אז הם גייסו את מגנט הקהל מספר אחת, שחקנים מפורסמים, אל שורותיהם. כדי שיהיה במה לקשט את הפוסטר. כדי שבפרימיירה תהיה גם נציגות לתקשורת שתבוא לבלוש אחר ידוענים. כדי שיהיה את מי להזמין לראיון אצל לטרמן לקידום הסרט. וגם כדי שעל השטיח האדום של טקס כלשהו יצעד איזה פרצוף מוכר, מלבד הבמאי המחוייך וצוות האנימטורים היגעים, שלא באמת מעניינים את רוב האוכלוסיה. אולם, עם שמות גדולים מגיעות גם משכורות גדולות.  ואת הצ'קים השמנים של הסלבס רק קופות הכרטיסים יוכלו לשלם. זו הסיבה לכך שבשנים האחרונות נראה יותר ויותר כאילו אולפני האנימציה הפכו לאולפנים לכל דבר ובמקום להשקיע בעלילות מקוריות ויצירת עולם גדוש דמיון, הם משקיעים בליהוק של מפורסמים רבים ככל האפשר. ומכיוון שבסרט אנימציה מקליטים קודם כל את הדיבוב ורק אחר-כך מנפישים, המצב הולך ומחמיר.טוב פנים מוכרות מקול מיומן. אנג'לינה ג'ולי כטיגריס ב"קונג פו פנדה" (צילום: AP)זו הסיבה בגינה ישנם כל-כך הרבה סרטים דומים בכיכובן של חיות מדברות ועוד הרבה יותר סרטי המשך על כל סרט מוצלח למחצה, שזוכה אוטומטית להפוך לסדרה. מבט מהיר ברשימת הסרטים העתידיים של אולפני "דרימוורקס", מגלה שחצי מהסרטים הנמצאים כעת בשלבי הפקה שונים, הם סיקוולים, ספין-אופים ושאר קללות בלעז. השאר הם סרטים מקוריים, אך אל דאגה – גם הם יקבלו סרטי המשך במידה ויצליחו. גם מן העבר השני של הכביש, אצל דיסני-פיקסאר, ישנה נגיעה לנושא. פיקסאר ממשיכים להיות האולפנים המקוריים והנועזים באמריקה, אבל מבט אל הסרט החדש שלהם, "מכוניות 2" מגלה שכמות מדבבים המפורסמים היא אסטרונומית. מאידך, כבר בסרטם הראשון משנת 1995, "צעצוע של סיפור", התהדרו בפיקסאר בקולותיהם של טום הנקס וטים אלן לתפקידים הראשיים של וודי הקאובוי ובאז שנות-אור. אין זה אומר ששחקן בעל קול ייחודי, כמו מורגן פרימן החוטא רבות בקריינות, לא צריך להעשיר את הרזומה וחשבון הבנק. אבל שמישהו יסביר לי מה מייחד את הקול של מיילי סיירוס (המדבבת חתולה בסרט "בולט") מזה של כל בת טיפש-עשרה אמריקאית אחרת? ולנו יש שני כהן

בישראל חלו תמורות מרחיקות לכת בתחום הדיבוב, עם זיקה ברורה למהפך מעבר לים. גם אם התהליך הטכני הפוך מבארצות הברית, שכן קודם מגיע הנה הסרט ורק אחר-כך מקליטים לו דיבוב חדש. שמות כמו עמי מנדלמן, יהויכין פרידלנדר ושפרירה זכאי, המוכרים לכל ילדי שנות ה-80 וה-90 שנשארו לצפות בקרדיטים של הסדרות המצויירות, פינו את מקומם לסלבריטאים המקומיים. עוד נסיכה של דיסני הפוצחת בשיר זוכה לתווית "בביצועה של נינט טייב" על כרזת הסרט. עוד הודעה לעיתונות בסגנון "שני כהן מ'ארץ נהדרת' מדבבת בסרט החדש 'דרושות אמהות במאדים'" מבקשת תגובה מן התקשורת. ועוד אנשים שקולם המיוחד משמש להם ככלי עבודה ומקור פרנסה, מפנים מקום לטובת המקצוע החדש והמגוחך הזה – הסלב. זה שהחליף את רוב המקצועות האחרים הנוגעים בסוג כלשהו של אמנות.רנגו - מועדי הקרנה

*#