פסטיבל קאן: קריסטן סטיוארט מתפשטת, סרט ישראלי מפתיע

היממה האחרונה בפסטיבל קאן נעה בין הנדוש לביזארי. כוכבת "דמדומים" חושפת הכל, אווה מנדז לובשת בורקה, סרט ישראלי נמכר להפצה בינלאומית ועברי לידר מקפיץ את קיילי מינוג. אמנון דירקטור וארנון בן-דרור מסקרים מקרוב

ארנון בן-דרור ואמנון דירקטור, קאן, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ארנון בן-דרור ואמנון דירקטור, קאן, עכבר העיר

כוכבי סדרת הסרטים שוברת הקופות "דמדומים" השתלטו השנה על פסטיבל קאן - שני סרטים מדוברים בתחרות הרשמית השנה הם בכיכובם של גיבורי הסדרה, קריסטן סטיוארט ורוברט פטינסון (שהגיע לקאן עם קוסמופוליס). סטיוארט הייתה הראשונה לטבול במימי הריביירה, כשהגיעה אמש לקאן עם הסרט " On The Road", בו היא מגלמת תפקיד חושני במיוחד שכולל אפילו מספר סצינות עירום.

הסרט בוים על-ידי וולטר סלס הברזילאי ("דרום אמריקה באופנוע"), ומתהדר בקאסט שחקנים משובח: קריסטין דנסט, איימי אדמס, ויגו מורטנסן, סם ריילי וגרט הדלונד. התסריט מהווה עיבוד קולנועי לקלאסיקה הספרותית משנת 1951 של הסופר האמריקאי ג'ק קרואק, הנושאת את אותו שם. » פסטיבל קאן 2012 - לסיקור המלא» מיכאל האנקה מהפנט, בראד פיט מאכזב» ראיון: הנקמה המתוקה של מישל גונדרי» מריון קוטיאר מפילה מהרגליים» הסיפור העצוב על הבמאי האיראני והמפיצה הישראלית

זהו סרט מסע קלאסי, שלא נאמר נדוש, המגולל את סיפורו של סופר ניו-יורקי צעיר בשם סאל פרדייז (סם ריילי), שיוצא יחד עם חברו השרמנטי דין מוריארטי (גרט הדלונד), לטיול ארוך לעבר מערב ארצות הברית. במהלך המסע, החברים צמאי החופש נחושים לראות ולחוות כמה שיותר. תוך כדי הם פוגשים דמויות שונות ומשונות, שמצטרפות להמשך הדרך. סטיוארט משחקת את מרי-לו, אישתו המשוחררת של מוריארטי. באחת הסצינות היותר נועזות היא יושבת עירומה בין בעלה לפרדייז חברו, אחרי שגם הם הורידו מגופם את הבגדים. "רציתי לעשות את זה", אמרה סטיוארט במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההקרנה. "אני אוהבת לדחוף את עצמי, ואפילו להפחיד את עצמי". למרות הסיפור המבטיח, התסריט לא מצליח לצאת מהתבנית הקבועה של סרטי מסע אמריקאים, ונראה בדיוק כמו הרבה יצירות מאותו ז'אנר שכבר ראינו אין-ספור פעמים. בקיצור, עדיף לקרוא את הספר.דרכים נועזות. On the Road - הטריילר:

כשאווה מנדז לבשה בורקה סרט אחר שמתמודד על "דקל הזהב" וייצר הרבה מאוד רעש מאז הוקרן בפסטיבל, הוא "Holy Motors", של הבמאי הצרפתי ליאו קראקס ("הנאהבים בפריז", "טוקיו"). מאז הבכורה שלו בקאן, הוא עורר מחלוקת רבתי כשהדעות לגביו מתפלגות באופן קיצוני בין הצופים, וגילוי נאות: גם בין כותבי טור זה - האחד חושב שמדובר באחד הסרטים המעניינים והמקוריים ביותר שנוצרו בשנים האחרונות, בעוד האחר חושב שמדובר בקשקוש יומרני חסר משקל, שנותן דרור לדמיון הפורה של יוצרו ותו לא.

שנינו מסכימים, עם זאת, שהסרט זוכה בהליכה בתואר המומצא "הסרט הביזארי ביותר" של פסטיבל קאן.  אין מילה טובה יותר לתאר באמצעותה את הצפייה בסרט, מהמילה המעיקה שהפכה שגורה מדי בשנים האחרונות –  הזיה.

דניס לבאנט, שכבר השתתף בכמה מסרטיו של קראקס, משחק גם בסרט זה את התפקיד המרכזי. הוא מגלם אדם שמקצועו הוא להחליף כל יום שלל דמויות שונות ולשחק סצינות מוזרות עבור גורם עלום שמצלם אותו. בדרך הוא רוקד עם קוף, שר עם קיילי מינוג, מלביש בורקה על פניה של אווה מנדז המדממת בתעלת ביוב, הופך לקניבל, חושף את איבר מינו הזקוף ומה לא.

אם אתם מחפשים לדעת מה העלילה, הרי שאין כזו – התחושה היא שלקראקס היו יותר מדי רעיונות ויזואליים בלתי מומחשים בראשו, אז הוא פשוט החליט להפוך אותם לפיצ'ר.אמנות ההזיה. Holy Motors - טריילר:

המשטרה הצבאית תגלה את אמריקה

"אומרים שלוקח 20 שנה לעשות משהו בין לילה" – כך אמר במאי הסרט הישראלי שרון בר-זיו לקהל שהגיע לצפות בסרטו "חדר 514", במסגרת ה-ACID, ארגון התומך בסרטים עצמאיים ומציג במהלך פסטיבל קאן, למרות שאיננו מהווה מסגרת רשמית שלו. לפני שהגיע לרביירה, "חדר 514" הוקרן בניו יורק, במסגרת פסטיבל טרייבקה היוקרתי ואף זכה שם לציון לשבח. בר-זיו, שהעיד על עצמו שהוא "כבר לא אדם צעיר בעולם הקולנוע", סיפר על התקווה המחודשת שהעניקה לו הבחירה בסרטו ל-ACID. "זה כאילו אתה מנסה להתקשר במשך שנים, ופתאום מישהו עונה לך. אתם שמעתם אותי, עשיתי את זה, יש תקווה עכשיו", אמר בהתרגשות רבה.

הוא סיפר כיצד עלה לו הרעיון לסרט על שוטרת-חוקרת צבאית, שמנסה לחשוף עוולות של פלוגה מבצעית שהתעללה או לא התעללה בפלסטינים: "יום אחד ישבתי כמו תמיד על הכורסה הצהובה הנוחה שלי בבית וראיתי חדשות. פתאום הבנתי שאנחנו שומעים אותו סיפור כבר שנים, רצים אחרי הזנב של עצמנו, ואז החלטתי שאני חייב לעשות משהו, להגיד משהו, לקום מהספה הנעימה שלי".

הסרט מתרחש כמעט כולו ב"חדר 514", חדר חקירות הנמצא בבסיס צבאי אי-שם בישראל. זהו סרט קאמרי, שבו הסצנות מתרחשות בין שתיים לשלוש דמויות ולא יותר. יש לציין שלאוזן הישראלית, שמורגלת בשיח הצבאי, הדיאלוגים חוטאים בחוסר מציאותיות מסוים ואינם קולחים. אולם לקהל הזר נראה שהדבר הפריע פחות - לפחות אם נשפוט לפי העובדה שארצות הברית וקנדה בחרו לרכוש את הסרט להפצה. הדבר היווה הפתעה מרנינה עבור הצוות שהגיע לקאן, וחוץ מההיבט האומנותי, גם יניב רווח כלכלי נאה. גם בנימוקי הבחירה של ACID שיבחו את הסרט והבמאי על "העמדה האמיצה והבלתי-פשוטה שהסרט נוקט ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ועל העיניים האומניות בהם הוא בוחן את המצב".החדר האינטימי של בר-זיו. חדר 514 - הטריילר:עוד מישראל

סרט נוסף שהוקרן מספר פעמים במסגרת ACID  הוא "שרקייה" של עמי ליבנה, שבמרכזו מאבטח בדואי שעובד בתחנה המרכזית בבאר-שבע, ומגלה יום אחד שהוצא צו הריסה לכפר שלו. הוא מחליט לביים פיגוע בתחנה המרכזית על-מנת להשיג תשומת לב תקשורתית, שבאמצעותה אולי תשקול המדינה את הריסת הכפר מחדש.מחוץ לאולמות ההקרנה, הצמד הישראלי TYP (עברי לידר וג'וני גולדשטיין) הקפיץ אמש את קיילי מינוג ניקול קידמן כשהופיעו בתוכנית האירוח המדוברת Le Grand Journal, שהעתיקה את אולפנה לשטח הפסטיבל. מינוג וקידמן התארחו גם הן בתוכנית והזיזו את הבודיז לצלילי D.I.S.C.O, הלהיט המצליח של הצוות.  טיפ מנצח. TYP בהופעה בקאן: Veuillez installer Flash Player pour lire la vid?o The Young Professionnals - D.I.S.C.O.היום (חמישי) בצהריים יוקרן "רסן", סרטה של אתי ציקו מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, שרשם את ההישג המרשים ביותר מבין הסרטים הישראלים שהוקרנו במסגרות הקשורות לפסטיבל כשהתקבל לתחרות ה"סינפונדסיון" היוקרתית.  

פסטיבל קאן 2012 - לסיקור המלא

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ