ישי גולן: "אם אתה מתחרמן מהסרט, עשינו את עבודתנו כאמנים"

אחרי שנים ששיחק בעיקר חיילים אומללים, ישי גולן דופק ב”הנותנת” את סצינת הסקס הכי נועזת בקולנוע הישראלי. איך זה קרה דווקא לו?

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

נפגשנו בכניסה לקאמרי והסעת השחקנים אספה אותנו לרעננה, שם ישי גולן משתתף בעיבוד החדש של כולם היו בניי. גולן הגיע מחויט, מזכיר לי שבתום ההצגה אנחנו חייבים לטוס לפרמיירה של הנותנת, סרט הביכורים הסוער של הגר בן אשר, שבו הוא מככב לצדה, ובעצם, מכל צדדיה. גולן מגלם וטרינר מסוקס וחידתי שחוזר למושב נעוריו אחרי שנים, ומחזר אחר גיבורת הסרט. בן אשר ביימה ומככבת כאם חד הורית לשתי בנות, שעובדת בלול של המושב ביום ומספקת מינית את השכנים באופן שיטתי וקר בלילה. הוטרינר החוזר מציע לה משהו אחר. התוצאה של הסינופסיס הזה היא שוטים ארוכים ומסוגננים של צילומי טבע מרהיבים, לצד ים סצינות סקס שלקרוא להן נועזות יהיה פאקינג אנדרסטייטמנט.» הנותנת - כל הפרטים ומועדי הקרנה» הנותנת: הגר בן אשר לא מזייפת אורגזמות» למי יש יותר גדול? הפין כובש את המסך“שלחו סינופסיס, ובקריאה ראשונית נרתעתי מאוד”, גולן מודה, “זה קצת הגעיל אותי אפילו. באתי לאודישן בלי ציפיות. כבר במפגש הרגשתי שגילינו משהו חדש, כאילו כבר התחיל תהליך עבודה. מה שהיה עבורי הכי מפחיד, זה שכל הכלים שהיו לי כשחקן לא התאימו לסרט הזה. יש משהו שהגר חיפשה, משהו כל כך מינימליסטי, שכל רפלקס משחקי לא תופס אותו. הקושי היה לא לעשות את מה שאני רגיל – לשחק. זה נורא קשה להתנגד לכל אינסטינקט שלך, אבל עשינו הרבה הכנה והמון חזרות. זו בכל זאת היתה קפיצת בנג’י שבה אתה לא יודע אם החוט שלך קשור או לא”. קשה באימונים, קל בין הסדינים. הנותנת - טריילר:הקשר שנוצר בינו לבינה, הוא אומר, היה כמעט טלפתי. “באמת, זה היה ברמת המחשבות ממש. היה שוט אחד שבו אני בסך הכל צריך להסתכל דרך חלון לתוך בית. עשיתי ניסיונות והגר לא היתה מרוצה. אחרי כמה טייקים, עברה לי בראש מחשבה שובבית. אבל רק עברה בראש, לא שיניתי כלום. עשינו את הטייק והגר הסתכלה עלי ואמרה: ‘שובב...’. הגענו למקום כל כך שקוף”.שקוף זה לא מילה. מאיזה שלב ידעת מה נדרש ממך מבחינת חשיפה? “אתה מבין מאוד מהר שזה סרט מאוד חושפני”.אשליה של חדירה יש חושפני, ויש את “הנותנת”. זה כאילו בן אשר החליטה להגיד לכולם – ככה צריך לצלם את זה. יש איזה קסם קולנועי בסצינת הסקס הזאת, כנראה הכי נועזת שנראתה כאן, שאנחנו לא מודעים אליו? כי זה נראה כמו חדירה.“בסופו של דבר זה קולנוע, וזו אשליה. האם שכבנו מול המצלמה? התשובה היא לא. הצלחנו, על ידי חזרות ושיטת העבודה, לפתח טכניקה. לא לחינם הסצינה צולמה ביום האחרון – השפה המשחקית כבר היתה כל כך משוכללת, היינו בשיאו של תהליך צילומים ארוך, והרגשתי מאוד בטוח ללכת על זה. ידעתי ששומרים עלי. העבודה שלנו היא לגרום לך לשכוח שאתה רואה סרט, ובסיצנה הזאת זה קורה. אבל פתאום יש המון תגובות שתמהות האם יש פה בכלל אשליה”.כי רואים הכל!“אני חושב שהיופי הוויזואלי של הסרט הזה הוא קצת מסך עשן. כמו קוסם שמנצנץ ביד אחת ומכניס את המטפחת לכיס באחרת. היושר שלנו כשחקנים ומבצעים גרם גם לי וגם להגר להאמין שהסצנה הזאת התקיימה במלואה. אבל מבחינה פיזית, זה לא מה שקרה. אנחנו עושים את הדבר עצמו, אבל זו לא המציאות. יש פריים, ויש דברים שנסתרים מהצופה. כשמישהו מת בסרט קולנוע, ברור לכולם שלא הרגו אף אחד, לא משנה כמה זה אמין בסצנה. בסרט הזה יותר קל לאנשים לחשוב שבאמת עשינו את זה, מאשר להאמין ביכולת שלנו להשלות אותך, כי אז אתה נתפס בקלקלתך”.לייצר מין אמין. הנותנת (צילום: יח"צ)בין הכאב ליופי גולן מקווה שהסרט יהדהד לא רק בזכות הסצינה ההיא, שצולמה פעמיים בגלל ענייני תאורה. “אחד התפקידים של אמנות לעומת בידור זה לפצוע אותך”, הוא אומר, “אבל אם החיים פוצעים באכזריות, סרטים פוצעים אותך מרוב יופי. הוויזואליה והאסתטיקה כל כך יפות שזה פוצע. כמו שירה. הסרט מגלם את הסתירה המתרחשת בטבע – יופי אדיר שבתוכו מתרחש הנורא מכל. אתה מקבל חוויה קולנועית מרעישה. המסר בסרט הוא לא חד משמעי, הוא המרווח בין היופי לבין הכאב. שם נמצאת המשמעות האמיתית שלו. כל הדיבורים עליו יהיו קצת מסביב ואולי לא ייגעו בדיוק בנקודה”.אני מזכיר את בושה של סטיב מקווין. “ראיתי, זה הדהים אותי”, הוא מתלהב, “אני חושב שהוא הבמאי הכי גדול שעובד היום. והמשחק של פאסבנדר...”.אבל זאת הבעיה. זוכרים את הסרט הזה בתור “הסרט שבו רואים את הזין של מייקל פאסבנדר”.“אם אנשים יבואו ל’הנותנת’ בשביל זה, אז שיבואו. אולי הם יקבלו יותר ממה שהם ציפו לקבל – סרט שלם, מלא. ויש גם אנשים שיראו קצת תחת וציצים ובולבול, ויחשבו שעל זה הסרט. בכל מקרה, אני אשמח שכמה שיותר אנשים יראו אותו. גם אם מה שיביא אותם לקולנוע זה שיבטיחו להם שרואים לי את הבולבול. אבל האמת היא שלא נראה לי שיותר מדי אנשים רוצים לראות לי את הבולבול”.תתפלא. מאז “סימנים של כבוד” יש עדנה לבולבולים בקולנוע.“אז בולבולים זה הציצי החדש? זה סתם משקף את השוביניזם של העולם שאנחנו חיים בו”.צריך למתג את הסרט איכשהו. אם תבטיח סרט אמנותי, על גבול הפורץ דרך, אנשים לא יבואו.“אני חושב שזה סרט לאוהבי קולנוע. שהוא כן פורץ גבולות. מאוד קשה לצאת אדיש מהסרט הזה. זה גם סרט שלוקח לו זמן לשקוע, כי הוא לא פועל על פי חוקי הקולנוע שאנחנו רגילים אליו. אבל הוא נחרט ומשאיר בך תחושה כל כך לא יומיומית. זה התפקיד של האמנות”.איפה עובר מבחינתך הגבול בין אמנות ופורנו?“אני יודע בוודאות שהסרט הזה לא פורנוגרפי. בעיניי, רוב סצנות הסקס בסרט הן הכל חוץ מסקסיות. אם אתה מתחרמן מהסרט, אז עשינו את עבודתנו כאמנים, כי שיקפנו לך משהו מעצמך. אם אשה שמוכרת את עצמה בזול לגברים כי יש בתוכה פצע כל כך עמוק ונוראי והסביבה לא תומכת בה, זה מה שעושה לך את זה, אם אתה עיוור לזה ורואה רק פורנוגרפיה – אז זה מעיד יותר עליך. אין פה אפילו את האשליה הפורנוגרפית שהיא נהנית מזה. לפספס את זה, זה לפספס את הסרט”.אמרת פעם שאתה לא אוהב לצפות בדברים שעשית. יצא לך לראות את “הנותנת”? “ראיתי את הסרט בפסטיבל קאן. מוזר לומר, אבל זה היה הרבה פחות מביך מבדרך כלל. אני פשוט מאוד אוהב אותו וכמעט לא רואה את עצמי שם, בזכות הפילטרים של הקולנוע”. שובבים. גולן עם הגר בן אשר (צילום: יח"צ)

בלי מפתח לגן עדן ישי גולן כאן כבר שנים, וקשה לומר שההצלחה מתאכזרת אליו. ממש עכשיו, למשל, מעבר לתפקיד הלוהט ב”הנותנת”, הוא מצטלם ל”חטופים 2” של קשת ולתוכנית הטיולים האזוטרית והמעולה שלו שמשודרת בערוצי לוויין בחו”ל, משתתף בתנוחי של HOT ומשחק במקביל בתיאטרון. ברחוב, עדיין מזהים אותו בעיקר כתומר מ”טירונות”. “טירונות הדהדה המון שנים, גם בזכות שידורים חוזרים ועכשיו ב־VOD”, הוא אומר, “בעצם יצא ש־15 שנה שיחקתי חייל, אולי אפילו חייל מתבגר כזה. הקושי אצל הרבה שחקנים הוא לצלוח מעברים שקשורים לגיל. בגלל שהמון שנים שיחקתי חייל, או מישהו צעיר, המעבר לדמות של גבר לקח זמן. עברו שנים עד שהתעשייה והצופה הסכימו לקבל אותי מחדש. זה כאילו חטפו להם את הילד, והחזירו אותו גבר”.זה לא היה רק תומר מ”טירונות” שקיבע את התדמית של גולן בתור חייל שרחוק מלהיות רמבו. התפקיד הקולנועי הראשון שלו היה ב”דרך הנשר” של אורי ברבש, בו אלי דנקר גילם את אביו, שרוצה שבנו ילך לקרבי ולא ללהקה צבאית. במציאות, גולן התגייס לתיאטרון צה”ל, ושיחק במקביל בסרטים כמו “חסד מופלא” של עמוס גוטמן ו”מנת יתר” של דורון ערן. כשהשתחרר המשיך ללימודי משחק בלונדון, ואפילו גילם את אורי גלר בסרטו של קן ראסל, “Mindbender”. הכל היה מוכן לפריצה הגדולה של ישי גולן לעולם. “היו כל מיני חלומות וציפיות”, הוא נזכר, “מיד אחרי הלימודים, במדינה של מיליון שחקנים מובטלים, לקחה אותי איזו סוכנות נורא גדולה באנגליה, שייצגה את קייט ווינסלט, יואן מקגרגור והלן מירן. אבל המציאות הרבה יותר מורכבת מהחלומות. העולם לא היה מוכן לקבל אותי כאנגלי או אמריקאי. גם לא כערבי. הבנתי שהגעתי לשער של גן עדן, אבל אין לי מפתח. התחלתי להכיר בעובדה שאני מאוד זר שם”. גם אחרי שנים ארוכות, משפחה ושתי בנות וקריירה מבוססת בארץ, הוא עוד לא לגמרי ויתר על החלום ההוא. “אני בטוח אעבוד בחו”ל”, הוא אומר, “לשם פני מועדות. אני מאוד נהנה לעבוד באנגלית, גדלתי בקנדה, אז אני מחובר לאנגלית רגשית, יש לי אמוציות שמתבטאות באנגלית. אבל אני לא אקום ואעבור לאל.איי כי אני לא לחוץ. ברור לי שגם זה יגיע”.גלעד שליט כספין פוליטי בינתיים, הגיעה “חטופים”. גולן שיחק בה את אורי, החטוף המוכה והנבגד, שחוזר הביתה אחרי שנים כדי לגלות שלא כולם לגמרי זכרו אותו. בהומלנד, העיבוד האמריקאי המצליח והסוחף לדרמה הזאת, דמיאן לואיס משחק את התפקיד שמבוסס על דמותו של גולן, בשילוב דמותו של יורם טולדנו, החטוף החוזר השני. “אני חושב שלואיס הוא בחירה מאוד מעניינת, אבל מאוד שונה ממני”, גולן אומר, “יש בפנים שלו איזה סוד מאוד גדול, שקשה לפצח, וזה אלמנט מכריע בסדרה הזאת. אבל… נורא מוזר לי שהוא ג’ינג’י. האמת שמ’חטופים’ דווקא פחות זוכרים אותי”.באמת? אבל היית יקיר האומה!“זו דמות מאוד אהובה, אני יודע. פשוט פחות מקשרים אותי עם אורי”.אולי כי אתה נורא רזה שם.“הורדתי 11 קילו, והייתי בסטייט אוף מיינד אחר לגמרי. לא הייתי במציאות”.אולי זה בגלל שגם גלעד שליט פחות בכותרות?“התפקיד ב'חטופים' לא קשור בעיניי לגלעד שליט, וזה בכלל נושא שהוא ספין פוליטי של כולם על כולם. ניסיון לסחוט ולגייס רגשות לאומיים כדי להצדיק מעשים שאני לא מצדיק. כאב לי על גלעד, אבל היה לי קשה עם הפוליטיקה, עם העיסוק בנושא שלו כאילו אין סכסוך, כאילו אין כיבוש, כאילו אין מצור על עזה. עצם העובדה שבגלל זה יכפרו לביבי על כל העוולות הנוראיות שהוא עשה כראש ממשלה, זה מזעזע בעיניי”. חייל חטוף בפרסומת לאולד ספייס. ישי גולן (צילום: אורית פניני) כאן גולן מבקש להפסיק לדבר פוליטיקה. לזכותו ייאמר שהוא עשה לא מעט מזה בעבר, כשהתבטא באופן נחרץ בעד החרם על אריאל, והתייחס לנישואיה של אחותו לגבר פלסטיני, שאיתו היא מגדלת את ילדיה בשטחים. “יש לי את העמדות שלי, הן ידועות”, הוא חותם. אנחנו מגיעים לאולם התיאטרון, וישי רגוע בקטע חשוד. “הרבה פעמים אנשים מגיעים אל מאחורי הקלעים ומתפלאים שהשחקן לא מתרגש לפחות כמוהם”, הוא מסביר, “אבל לשחקן כבר יש את הכלים והמיומנות, אז הוא לא מזיע בטירוף לפני העלייה לבמה. אם תגיד לי לבנות עכשיו שולחן, אולי אתחיל להילחץ”. אנחנו נפרדים כדי שהוא בכל זאת יתכונן לרגע, ואני ניגש לאולם כדי לצפות בו בפעולה. בגדיו החתיכיים מוחלפים בלבוש מאמצע המאה הקודמת, והוא עולה לבמה במערכה השנייה, בתפקיד אחיה של הדמות הנשית המרכזית, בגילומה של נטע גרטי. בסיום ההצגה, מיד אחרי ההשתחוות המסורתית, השחקן זהר שטראוס מודיע לקהל ולחבריו לקאסט כי ברגעים אלה ממש ההצגה זכתה בפרס המחזה המתורגם הטוב ביותר בטקס פרסי התיאטרון. ההתרגשות ניכרת. חזרה בוואן, אל ההסעה מצטרפת גרטי, שטורחת לפרגן לגולן כל הדרך לתל אביב. אפילו הפקקים לא מצליחים לקלקל את הדרך, המלווה בעדכוני וואטסאפ דחופים של אוהד קנולר, שמדווח מהטקס. אני נפרד סופית מגולן בכניסה לקולנוע גת, העמוס אורחים ועיתונאים לכבוד הפרמיירה של “הנותנת”. בעוד כמה דקות, חלקם יצפו בבולבול שלו, וחלקם, כמו שהוא אומר, בהרבה יותר מזה. הנותנת - מועדי הקרנה***תודה מיוחדת לאבי ואבשלום מחוות הסוסים של מקוה ישראל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ