בת 70 כמו 27: מה עוד מחכה לברברה סטרייסנד?

בגיל 18 היא ניבאה את הפיכתה לגיי-אייקון, בגיל 28 זכתה בכל הפרסים הגדולים של עולם הבידור, לחגיגות ה-40 ביימה את "ינטל" וכשהייתה בת 60 איימה להחריב את סאות'פארק. ברברה סטרייסנד לא עוצרת ב-70 

חן חדד, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חן חדד, עכבר העיר

בגיל 28 הצליחה ברברה סטרייסנד להשתחל לרשימה המצומצמת של האמנים שזכו בכל חמשת הפרסים העיקריים בתעשיית הבידור האמריקאית: הגראמי, האוסקר, הטוני, האמי וגלובוס הזהב. מאז הפכה הזמרת לאייקון תרבותי, וכיום, רגע לפני שהיא חוגגת את יום הולדתה ה-70 (מה שיקרה השבוע, ב-24 באפריל), סטרייסנד נחשבת לאחת היוצרות האמריקאיות המשפיעות והמצליחות ביותר אי פעם.» ליצן עם אוסקר: 60 לרובין וויליאמס» על גופתו המתה: רוברט רדפורד חוגג 75» כולן רוצות להיות מרילין מונרו

למרות שמאחוריה שורה של הופעות קולנועיות בלתי נשכחות ושירים שהפכו לקלאסיקה, אין ספק שהדור הנוכחי התוודע לסטרייסנד בזכות סרטי פגוש את ההורים ובעיקר הודות לשורת הפארודיות על דמותה. על הפארודיה המוכרת והפופולרית חתומים יוצרי סאות'פארק, שהודו בפה מלא כי הם מתעבים אותה ואת קולה. בפרק המוכר ביותר, השניים הציגו אותה כמפלצת שמאיימת להשמיד את העולם ומובסת על ידי סולן הקיור רוברט סמית'. בספיישל ליל כל הקדושים נקטו היוצרים בטקטיקת הפחדה שמציגה את פניה של סטרייסנד בפינות המסך, ובסרט הקולנוע של הסדרה השתמשו בשמה כקללה בעלת כח. סטרייסנד נעלבה עמוקות מהבדיחות על חשבונה והכריזה בראיון כי על אף שהיא נהנית מסאטירה טובה, סדרות כמו סאות'פארק מוסיפות שליליות וציניות לתרבותנו.הפרשנות של קני. סטרייסנד בסאות'פארק (צילום: Comedy Central)למרות הצלחתה המסחררת, חוסר הבטחון שסטרייסנד מפגינה בכל הנוגע לדימויה הציבורי מלווה אותה עוד מתחילת דרכה. הכוכבת, נולדה בברוקלין למשפחה יהודית וגדלה בעוני לאחר מותו של אביה, שנפטר כשהייתה בת קצת יותר משנה. בראיונות שהעניקה במהלך השנים תיארה את ילדותה כעגומה, וסיפרה כי אמה טענה שהיא לא מספיק מושכת כדי להגשים את חלומה בעסקי השעשועים, שאביה החורג התעלל בה רגשית וכי הייתה דחויה חברתית בבית הספר.

למרות הסתייגות הסובבים אותה, סטרייסנד החלה את דרכה המקצועית בשנות נעוריה כזמרת במועדוני לילה בגריניץ' ווילג' הניו יורקי, שהיו פופולרים בקרב הומוסקסואלים (וכך כבר אז הניחה את אבני היסוד להפיכתה ל"גיי אייקון"). סטרייסנד התוודעה שם לראשונה למופעי דראג, ובהמשך הודתה כי הכוכבים האקסטרווגנטים סייעו לה להתגבר על חוסר הביטחון וללמוד להיחשף על הבמה. בראיון שסיפקה לברברה וולטרס שני עשורים לאחר מכן, נזכרה סטרייסנד בתקופה ההיא ואמרה: "הייתי טיפוס עוד לפני שגיבשתי אישיות. נערה מורכבת ופשוטה, נדיבה ואנוכית, לא מושכת ויפהפיה, עצלנית ושאפתנית".

כשרונה של סטרייסנד הוביל אותה לתפקיד ראשון קטן במחזמר בברודווי, ושנה לאחר מכן, בהיותה בת 20, הוציאה את אלבומה הראשון שזכה בשני פרסי גראמי. כל אלה סללו את דרכה לתפקיד הראשי במחזמר "מצחיקונת", ושנים ספורות לאחר מכן העיבוד הקולנועי לאותו המחזמר הקנה לה תפקיד קולנועי ראשון. הכוכבת כבשה את הקהל עם השירים "People" ו"Don’t Rain on My Parade", וזכתה על משחקה בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר.אישה קטנה, קול גדול. מצחיקונת:

סטרייסנד המשיכה ללכת על בטוח, וגם שני סרטיה הבאים היו מבוססים על מחזות זמר: "הלו דולי!" ו"ביום בהיר אחד אפשר לראות לנצח". לאחר שהשלימה את המעבר מברודווי אל הקולנוע, בחרה לככב בסרט המבוסס על מחזה: "הינשוף והחתלתולה". בקומדיה הרומנטית האקסצנטרית, גילמה סטרייסנד דוגמנית וזונה במשרה חלקית, המתאהבת באינטקלטואל מופנם השואף להיות סופר (ג'ורג' סיגל). התפקיד סיפק לה את ההזדמנות להופיע בלנז'רה ובתנועות ריקוד שנחשבו כנראה פתייניות בזמנו (ואילו היום נראות משעשעות במקרה הטוב).

על גג פח לוהט. הינשוף והחתלתולה:

נדמה שסטרייסנד נלהבה מהאפשרות לקחת בקלות את קריירת המשחק עם תפקידים בקומדיות, ובמהלך שנות ה-70 כיכבה ב"קומדיות סקרובול" שכללו הומור ספלסטיק ומאבקים שנונים בין המינים. אחת מהקומדיות המצליחות בכיכובה היא "מה נשמע, דוק?", בה שוב מתאהבת סטרייסנד בגבר שאישיותו מנוגדת לשלה, על רקע קומדיה של טעויות ומרדפים.

ברגע שסימנה וי על הגזרה הקומית, המשיכה סטרייסנד לכבוש את עולם הבידור ולסמן טריטוריה גם בזירה הדרמטית. אחד התפקידים המפורסמים שלה באותה תקופה היה בדרמה "כך היינו". הסרט, בבימויו של סידני פולאק, מתרחש בארצות הברית של שנות ה-30 ובשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, ומתמודד עם השוני בין מעמדות ודעות פוליטיות דרך סיפור אהבה דרמטי עמוס מכשולים והחמצות. סטרייסנד, שזכתה במועמדות לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר, גילמה את קייטי מורוסקי, יהודיה מרקסיסטית שמתאהבת בסופר אנגלו-סקסי יפה תואר, אותו מגלם רוברט רדפורד.

פעם הייתי. כך היינו:  שיא נוסף בקריירה שלה בתקופת הסבנטיז היה בסרט "כוכב נולד", גלגול שלישי למלודרמה המוזיקלית הכולל את אחד משירי הדגל בקריירה של סטרייסנד: "Evergreen", שזיכה אותה בפרס האוסקר. עלילת המחזמר גוללה את הרומן הסוער שניהלה אסתר הופמן, בגילומה של סטרייסנד, עם זמר הרוק המצליח ג'ון האוורד (כריס כריסטופרסון). בעוד שהקריירה שלה כזמרת נוסקת אל על, הקריירה שלו דועכת והוא נסוג לדיכאון מתמשך שמעיב על יחסיהם.

לאחר שחגגה את יום הולדתה 40 וצברה נסיון הפקה בשניים מסרטיה, החליטה סטרייסנד שהגיע הזמן להיות זו שגם תביים את הסרטים בכיכובה. היא לקחה לראשונה את מושכות הבימוי והתסריט בסרט "ינטל", המבוסס על ספרו של יצחק בשביס זינגר. סטרייסנד סיפקה הופעה בלתי נשכחת כאשר גילמה את בתו של רבי מנדל, המלמד אותה בסתר את רזי התורה והתלמוד. כאשר אביה הולך לעולמו היא מקצצת את שערה, מתחזה לבחור ויוצאת למסע למצוא ישיבה. ינטל מגלה שם את נשיותה המודחקת ומתאהבת באברך מבריק (מנדי פטינקין). הסרט זכה באוסקר בפרס הפסקול המעובד, וסטרייסנד הפכה לאשה הראשונה שקיבלה את פרס גלובוס הזהב לבמאית הטובה ביותר. עם זאת, לא כולם הביעו הערכה להופעתה, והיא זכתה גם במועמדות לפרס הראזי בקטגוריית השחקן הגרוע ביותר (מאחר שגילמה גבר במרבית הסרט).

ינטל הו ינטל:

לאחר מספר שנים בהן כמעט ולא כיכבה בסרטים, סטרייסנד שבה למסך בשנות ה-90 עם "נסיך הגאות והשפל" בהפקתה, בבימויה ובכיכובה (מולטי-טסקינג שהמשיך גם בקומדיה הרומנטית "שתי פנים למראה"). הסרט עטור השבחים, שהיה שובר קופות והעלה את המוניטין של סטרייסנד כבמאית, סיפר את סיפורו של מאמן פוטבול ומורה מובטל (ניק נולטה) שנוסע לניו יורק לסייע לפסיכיאטרית (סטרייסנד) של אחותו התאומה, שניסתה לשים קץ לחייה. במהלך המפגש הוא חושף באי רצון זכרונות קשים וחבויים, והשניים מתאהבים.

אהבה על הספה. נסיך הגאות והשפל:

במשך כמעט עשור, סטרייסנד והקולנוע היו בהפסקה. כששבה למסך ב-2004, החליטה לשוב גם להומור הספלסטיק שאפיין את הקומדיות בהן כיכבה בשנות ה-70. הכוכבת הופיעה בקומדיה פגוש את הפוקרס הקטנים סרט ההמשך ל"פגוש את ההורים", ושש שנים לאחר מכן אף הופיעה בסרט השלישי בסדרה. סטרייסנד נכנסה לדמות האמא היהודייה הטיפוסית (זו שבגרסה שלנו מחזיקה דרכון פולני), מטפלת בנושאי סקס ופוסט-טראומה של ברית מילה, שלא מהססת לשלוף תמונות מביכות מהאלבומים, לתת עצות לחינוך הנכדים ולעשות פסיכואנליזה לבני המשפחה החדשים.

בימים אלו עמלה סטרייסנד על עיבוד קולנועי למחזמר "ג'יפסי" זוכה פרס הטוני, ואילו בסתיו הקרוב היא צפויה לשוב ולגלם דמות דומה דומה לזו שגילמה ב"פגוש את ההורים". מדובר בקומדיה "The Guilt Trip" בבימויה של אן פלטשר ("ההצעה") ובהפקתה של סטרייסנד עצמה, בה היא מגלמת את אמו היהודיה של סת' רוגן, שיוצאת עמו לרוד טריפ. במהלך מסעם הוא מנסה למכור את המצאותיו ובמקביל לאחד את אמו עם מושא אהבה מעברה.

אמא פולניה. פגוש את הפוקרס הקטנים:

לצד כשרונה העצום בהפקה, בימוי, משחק, כתיבה ושירה, סטרייסנד מוצאת גם זמן לפעילות ענפה בחיים בפוליטים והציבוריים. הכוכבת ידועה בפעילותה בנושאי זכויות אדם, ונאבקה בין היתר כנגד מניעת זכויות מהומוסקסואלים. סטרייסנד אף הביעה תמיכה עצומה בישראל, והופיעה בשנה שעברה בערב התרמה עובר חיילי צה"ל שבמהלכו נתרמו כ-12 מליון דולרים.

בגיל 70, אין ספק שסטרייסנד הנה כוכבת מזן נדיר, שהגיעה לשיאים יצירתיים כבר לפני כמה וכמה עשורים, אך לא נתנה להצלחתה לעצור בכך. למרות שלל הפרסים, התארים והתקדימים שקבעה במצעדי מכירות האלבומים, נדמה שהשאפתנות, השלובה יד ביד עם חוסר הביטחון, הינם עדיין כח מניע עבור סטרייסנד. כל כמה שנים היא מנסה לכבוש פסגה נוספת, אולי כדי להוכיח לכל מי שפקפק בה שהיא עדיין מספיק אטרקטיבית כדי לסובב את עסקי השעשועים על אצבעה הקטנה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ