בלונדון יש יותר סרטים: המדריך לפסטיבל הקולנוע הבריטי

עיבוד חדש ל"אנקת גבהים", הומואירוטיקה בסטייל מלכותי וקארי מאליגן בעירום נוגע ללב. פסטיבל הקולנוע הבריטי מתקיים השבוע בסינמטקים ברחבי הארץ - נאו פאק אוף, יו קאנטס

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

פסטיבל הקולנוע הבריטי, ששב לסינמטקים אחרי היעדרות של שנתיים, הוא תמיד מהאירועים השווים בלוח השנה של חובבי קולנוע מקומיים; אבל המהדורה הנוכחית שלו מגיעה אחרי שנה מדהימה באופן חריג בממלכה האנגלית. מדהימה עד כדי כך, שכבר בשלב מוקדם זה ניתן להכריז על הפסטיבל כעל אחד האירועים הקולנועיים של 2012.

מחזירים את המנדט - פרויקט מיוחד»פסטיבל הקולנוע הבריטי - הפרטים המלאים»כל הדברים שחובה לייבא מהממלכה המאוחדת»געגועים למנדט: ישראל צריכה להפוך לבריטניה»נדב איל ואנגליה: מעריך, לא מאוהב»שגריר בריטניה בארץ אוהב את חיי הלילהאת הפסטיבל (שיערך בתאריכים 4.2 – 12.2 בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, שדרות, ראש פינה, חולון והרצליה), יפתח עיבוד לא שגרתי של הבמאית הפרובוקטיבית והקשוחה אנדריאה ארנולד, לרומן המפורסם “אנקת גבהים”. ארנולד, מהקולות הנשיים הבולטים בבריטניה בשנים האחרונות, מביאה את החספוס שאפיין את סרטיה הקודמים (“דרך אדומה” ו”מחוץ למים”) לתוך הדרמה התקופתית, שבמרכזה סיפור אהבתם של הנערים היתקליף וקאתי. הסרט זעזע את הקהל בפסטיבל ונציה האחרון, כשכבר באחת הסצנות הראשונות,  היתקליף מקבל את פני משפחת לינטון בברכת “Fuck Off, You Cunts”. לא המילים המדויקות של אמילי ברונטה.

אהבת נעורים מחוספסת. "אנקת גבהים":

סקס, רעב וקארי מאליגן הסרט שינעל את הפסטיבל מגיע אף הוא מפסטיבל ונציה האחרון: “בושה”, שיתוף הפעולה השני בין הבמאי העולה סטיב מקווין ובין המטאור מייקל פאסבינדר, המגלם גבר מצליח שהתמכרות למין משתלטת על חייו. שגרתו נשברת כשאחותו (קארי מאליגן) מגיעה לביקור. הסרט מעורר סקרנות הן בעקבות הפרויקט הקודם של מקווין־פאסבינדר, “רעב” המעולה, הן בשל ההופעה חסרת הפשרות של השחקנים והשחקניות, וגם, אתם יודעים, סקס.

שני הסרטים הללו, הנועל והפותח, יעלו לאקרנים לאחר הפסטיבל, כמו גם סרט נוסף ששמו “קוריולאנוס”. מדובר בבכורת הבימוי האולטרה־מסקרנת של השחקן האדיר רייף פיינס, אשר קיבץ סביבו חבורה כישרונית המונה את ג’רארד באטלר, ונסה רדגרייב, בריאן קוקס, ג’יימס נסביט וג’סיקה צ’סטיין. פיינס שמר לעצמו את התפקיד הראשי, והוא מגלם גנרל רומאי שתאוות השלטון שלו הביאה לסילוקו מהאימפריה הרומית, שאליה הוא חוזר לאחר גלות ארוכה כדי לנקום. הסרט, עיבוד מודרני לאחד המחזות הפחות ידועים של וויליאם שייקספיר, עורר הדים בכל מקום בו הציג עד עתה.

ב"דרייב" היא שיחקה אמא, עכשיו היא מתפשטת. מאליגן ב"בושה":

התבגרות והרס עצמי

שלושה שחקנים נוספים עורכים את בכורת הבימוי שלהם בפסטיבל זה. הראשון הוא פאדי קונסידיין, שכל האי הבריטי מדבר על “טיראנוזאור” שלו מאז סחף את פרסי הקולנוע הבריטי העצמאי, וכל העולם מצטרף לשיחה מאז שעשה דבר דומה בפסטיבל סאנדנס. הסרט מציג תיאור קשה, אך כזה שלא מאפשר להסיט את העיניים, של קשר הנרקם בין גבר זקן ואלים עד כדי הרס עצמי (פיטר מאלן) ובין עובדת צעירה בחנות צדקה (אוליביה קולמן). את קונסידיין עצמו תמצאו בקאסט של “Submarine” - סרט ראשון באורך מלא לקומיקאי ריצ’רד איואדה. זהו סרט התבגרות קסום, שבמרכזו אינטלקטואל צעיר המתמודד עם שתי משימות חשובות – לזכות בנערה שהוא אוהב ולהציל את הנישואים המידרדרים של הוריו, רצוי בלי שהאחת תבוא על חשבון האחרת. קרייג רוברטס ויסמין פייג’ הם שתי התגליות הצעירות של הסרט המופלא והמומלץ הזה. אחרון חביב בכנופיית השחקנים־שהפכו־במאים הוא דקסטר פלטשר, עם הדרמה “ביל הפרוע”, העוקבת אחר משוחרר טרי מהכלא (צ’רלי קריד־מיילס) שחוזר אל חייהם של שני בניו המתבגרים. לא עובר זמן רב עד שהצעיר מביניהם מסתבך עם הכנופיה הישנה של אביו, ומאלץ אותו להתמודד עם אבהותו ועם עברו.

אי אפשר להסיט את המבט. "טיראנוזאור":

סטוץ במשקל כבד

אך את מוקדי המשיכה הממגנטים ביותר של בפסטיבל תמצאו בשני התפקידים הראשיים בסרט “חוש מושלם”. יואן מקגרגור ואווה גרין מגלמים נאהבים טריים בעולם בו אנשים מפסיקים לאט לאט להרגיש, וככל שהעולם סביבם מקצין, כך מתחזקת החוויה הרגשית והחושית־חושנית שהם עוברים. מערכת יחסים טעונה וסוערת לא פחות מתפתחת בין שני הגיבורים של “סופשבוע”, סרטו של אנדרו האיי, שהיה אחד הסרטים המדוברים של השנה החולפת בסצנת הקולנוע הגאה. גם סטרייטים ייהנו מהיכרותם המפתיעה של ראסל (טום קאלן, אורח הפסטיבל) וגלן (כריס ניו) - סטוץ שהופך לרומן שעומד במבחן כבד משקל, הכל במהלך סופשבוע גורלי אחד. מאין “לפני הזריחה”/”לפני השקיעה”, רק עם יותר הומואירוטיקה וסקס.

הומואירוטיקה, בריטיש סטייל. "סופשבוע":

בלשים וחיסולים הסרט האלים והקיצוני ביותר שתוכלו לתפוס בפסטיבל נקרא “רשימת חיסול”. מותחן האימה של בן וויטלי, שכבר סימן אותו כהבטחה במולדתו, מביא את סיפורם של שני רוצחים שכירים (ניל מסקל ומייקל סמיילי) שלוקחים על עצמם משימת חיסול נוספת כדי להתאושש מזו האחרונה, שהייתה מצלקת במיוחד. ככל שהם יורדים לעומק המשימה, כך אנו נחשפים לגודל הזוועה. נציג הקולנוע התיעודי הוא סרטו של פיליפ קוקס, “הבלש הבנגלי”. הדמות הצבעונית הנושאת את הסרט על כתפיה היא דמותו של ראג’ש ג’י – חוקר פרטי החולם להיות רקדן ומטפל באשתו החולה ובבנו הקטן. דרך עבודתו אנו נחשפים להודו הנוכחית, שבה הציבור איבד אמון במשטרה ולכן נשען על חוקרים פרטיים.

אם נדמה לכם שהפסטיבל נפל במקרה על עשיריית סרטים מנצחת, נזכיר גם את החפרפרת ואת “Attack the Block”, שני סרטים מעולים נוספים שיצאו בסוף השנה באנגליה, או את “שומר חוק” שהכיל יותר הומור מכל הקומדיות האמריקאיות שיצאו ב־2011 גם יחד. הפסטיבל הזה הוא בסך הכל ניצחון מייצג של אחת השנים המרהיבות של הקולנוע הבריטי בעידן הנוכחי. חתיכת תיקון ל”נאום המלך”.

» פסטיבל הקולנוע הבריטי - הפרטים המלאים

אור סיגולי השתתף בהכנת הכתבה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ