ראיון עם השלישיה המטורפת בקולנוע הישראלי

יוצרי הטראש הכי מדובר על המסך מסבירים למה באמת תלכו לראות את הסרט שלהם (“יש בחורה עירומה”), איך אין בארץ יותר קומדיות (“אנחנו בני 29, לא הספקנו”), ומתי נגנז השוט שבו חתולים אוכלים את אבי נשר (“’פיראנה 3D’ גנבו לנו את הסצנה”)

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

הוא עולה בבתי הקולנוע רק השבוע, אבל חתולים על סירת פדלים כבר קבע שיא של כמות יחסי ציבור פר סרט ישראלי. אם הוא לא יהיה קאלט בסוף כל זה, זה יהיה כמעט מעליב. ישבתי עם יובל מנדלסון, נדב הולנדר ויהונתן בר אילן בשעת לילה מאוחרת בפינה שקטה בשירותי הנכים של הספורטק, כשהם מתחמקים מצלמי הפפראצי שלא באמת מחפשים אותם. הם רצו שנקיים את הראיון על סירת פדלים בירקון, אבל סירבתי בנימוס. כבר ראיתי את הסרט, אני יודע איזה חרא מתחבא שם.  » חתולים על סירת פדלים - כל הפרטים ומועדי הקרנה» אבי נשר: "הקסם הוא להיות בלתי אחראי" » קאלט חדש נולד?כדי לגרום לי להרגיש בנוח, מנדלסון טוען שהוא לא במצב רוח מצחיק. גם הולנדר ובר אילן נראים תשושים עד גמורים. ניסיתי לברר אם זה המחיר של יצירת קולנוע עצמאי בישראל. “אני לא חושב שלמישהו פה היתה כוונה לעשות סרט עצמאי”, אומר הולנדר, “פשוט רצינו לעשות סרט”.

עיוות פיזי ואלגוריה לכיבוש הבנתי שאתם נגד התווית "סרט אימה", למרות שהסרט שלכם חדר לתודעה בדיוק כש”כלבת” עשה רעש. למה דבקתם בתגית הקומית?מנדלסון: “בזמנו היה גל שיכולנו לעלות עליו בקלי קלות ולראות את הסרט שלנו מתפרסם על הגב של הצלחת ‘כלבת’. מובן שעשינו את זה בשמחה. אבל אז בא גל אחר. על כל גל שיבוא – נקפוץ”.הולנדר: “מהר מאוד הבנו שלהפחיד עולה הרבה יותר כסף ממה שיש לנו. התמקדנו בלהצחיק”.מנדלסון: “זה גם לא משהו שבאמת מעניין אותנו לעשות. יותר מספק כשאנשים צוחקים מבדיחה שלך מאשר מורטים שערות”.בר אילן: “תן לבן אדם מוכשר מיקרופון, הוא יכול להצחיק הרבה יותר בקלות מאשר להפחיד”.הולנדר: “אלא אם יש לו איזה עיוות פיזי”.יקפצו על כל גל. "חתולים על סירת פדלים":

אז אולי זאת “קומדיית טראש רומנטית”?מנדלסון: “כשאתה אומר טראש, אני ישר מרגיש שנמכור ממש מעט כרטיסים”.הולנדר: “טראש זו המילה שאני מנסה להסביר בעזרתה לדודות שלי את אופי הסרט שלנו”.מנדלסון: “והן מבינות על מה אתה מדבר, או שהן אומרות ‘זה נדב שלנו...’?”.הולנדר: “זו מילה נוחה כדי להסביר את הסרט לקהל של קולנוע יותר קונבנציונלי”.מנדלסון: “אם נקרא לו ‘קומדיית נעורים רומנטית’, אני ארגיש יותר בסדר עם זה”.הולנדר: “אני חושב ש’קומדיית אימים רומנטית’ זה השם שהלכנו איתו משלב די מוקדם. השילוב בין קומדיה ואימים נותן מידה של טראשיות. זה עושה את העבודה”.עד כמה סירת הפדלים התקועה בירקון המצחין, מוקפת חתולים עוינים, היא אלגוריה לכיבוש?מנדלסון: “יש רגע שבו החולצה של ביל יוצרת בקפליה צורה של מגן דוד. אני בכלל חושב שכל פריים בסרט צועק בגרון ניחר ‘הלאה הכיבוש!’”.הולנדר: “לפעמים גם ‘היידה שרה!’, או ‘בואי שרה’לה, הולכים’”.למה חשבתם שאנשים ירצו לראות סרט ישראלי בלי ערבים וחיילים, או הכי חשוב – סצנה של ארוחה משפחתית? מהו בעצם סרט ישראלי ללא סצנה של ארוחה משפחתית?מנדלסון: “דווקא כתבנו סצנה של ארוחה משפחתית, שירדה בשלב העריכה. יותר מדי לוקיישנים”.הולנדר: “כי יש בחורה עירומה”.בר אילן: “כמה כרטיסים אתה חושב שנמכור?”.אני חושב שתיכוניסטים יעופו על זה, ומהמר שתעשו יותר מ”כלבת” ופחות מ”זוהי סדום”.מנדלסון: “אבל בול באמצע?”.ממש לא. איפשהו בין 35 ל־600 אלף כרטיסים.בר אילן: “אם זה יהיה בול באמצע אני מתאבד”.מנדלסון: “אל תקשיב לו, הוא התאבד כבר בספטמבר בשנה שעברה”.הולנדר: “תראה, קודם כל אני רוצה להגיד ששלושתנו נלך לזה כמה וכמה פעמים בקולנוע. זה כבר סוגר מספר יפה של כרטיסים”.

כלב עצלן ופירות ים

בשלב זה של הראיון מבקש מנדלסון לכנותו מעתה ואילך “זאביק”, והולנדר פורש זמנית (“אני משתין רגע”). ניצלתי את היעדרותו כדי לנסות לסכסך בין מרכיבי המפלצת התלת ראשית שמולי, שנשמעת כאילו היא מדברת וחושבת מתוך אותו ראש מזוקן. יהונתן כתב והפיק, יובל כתב, ביים ושיחק, ונדב רק ביים. אתם לא כועסים על העצלנות שלו?זאביק: “זה לא חדש לנו. בהתחלה נדב רצה לעשות סרט בשם ‘ארבעה בסירה אחת’, אחרי זה היה לו רעיון לסרט ששמו ‘על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מה שאנחנו מדברים עליו, מה שזה לא יהיה’. זה היה סרט על משפחה אתיופית, עם תנין שגדל להם בסלון. אבל זה תמיד נשאר ברמת הכותרת, מילה נוספת הוא לא כתב”.בר אילן: “כמובן שכועסים. הוא חתיכת כלב עצלן”.בקרוב יירו מפה קסאמים. הסירה כאלגוריה לכיבוש (צילום: אוהד עוז)רוצים לדבר על ההרפתקה הכלכלית של עשיית סרט עצמאי בישראל? אתם ממליצים על זה? זאביק: “העניין הכלכלי לא מעסיק אותנו. הדבר היחיד שמעסיק אותנו זה שהסרט יוקרן ברב חן קרית אונו. זה מה שעומד על הפרק כרגע. שמונה אולמות, כל אחד מפנק מהשני. ומה שיפה זה שלא בא קהל. אתה יושב שם לבד, באולם נפלא של 470 מושבים, מסך ענק. זו בעצם הקרנה פרטית במחיר של כרטיס רגיל. שם ראיתי את ‘נערה עם קעקוע דרקון’ – אבא שלי ואני בשורה טובה באמצע, ואחד שישב לבד בשורה האחרונה ואונן. שם אנחנו רוצים להקרין”.למה אין בארץ מספיק קומדיות? בר אילן: “קודם כל, אנחנו רק בני 29. לא הספקנו. אבל אם אתה רוצה תשובה רצינית, זה כי אנשים לא מאמינים שהם יקבלו על זה כסף מקרנות הקולנוע. אלא אם אתה במאי בעל שם שרוצה לעשות קומדיה, ואז ייתנו לך. אנחנו אפילו לא הגשנו”.טוב, אבל לכם היה את את אבי נשר, שתמך בכם ואמר “פשוט לכו לצלם”.בר אילן: "אתה לא יכול לטעות כשאתה אומר למישהו 'צא לצלם'. גם אתה היית צודק אם היית אומר את זה”.זאביק: “כן, אבל אם אורון שמיר היה אומר אני לא יודע אם היינו...”.בר אילן: “אבל הוא היה צודק”.זאביק: “זה כן. אבל אני לא יודע אם היה לזה אותו אימפקט”.לפתע, שככה יהיה לי טוב, חלף על פנינו אבי נשר. החתולים התנפלו עליו כגורי אדם שמשליכים עצמם אל חיקו של אבא שחזר הביתה מיום עבודה.נשר: “הו, כל החתולים פה! מה קורה, הכל בסדר?”.אבי נשר, בתור המנטור שלהם, יש משהו שאתה רוצה להגיד על תלמידיך לשעבר בסם שפיגל?נשר: “תלמידים מצטיינים. כתב יד מאוד קריא. כל אחד מהם היה תורן בשעתו. נהדרים”.נשר נחפז לדרכו, שכוללת בעיקר עבודה על סרטו החדש פלאות. הופעת האורח הבלתי צפויה שלו הזכירה לי שרציתי לשאול למה נגנזה הפתיחה המקורית של “חתולים”, שבמהלכה נשר מבקר בירקון ונטרף בידי חתולים רצחניים. בר אילן נזכר: “ביום שסיפרנו לאבי את הרעיון, והוא הסכים לשחק בסרט, הלכנו כולנו לראות את ‘פיראנה 3D’. לא האמנו, אבל הם גנבו לנו את הפתיחה. אמנם בלי אבי נשר, אבל שוט ביי שוט בדיוק מה שרצינו”.תגידו, הסצנה עם הבחורה העירומה שרצה בשדה בלי קשר לכלום – זה הומאז’ לקולנוע של אבי נשר?בר אילן: “אחרי הראף קאט נותרנו עם חצי תאוותנו בידנו. לא כל מה שרצינו להכניס לסרט נכנס. רצינו בחורה עירומה ולא היתה. אז צילמנו השלמות”.

פשוט תתפשטי. פרידר ומושונוב (צילום: אוהד עוז)ואתם לא חושבים שהסרט קצת שוביניסטי?זאביק: “דווקא זה שיש רק בחורה אחת בסרט מפנה עליה את כל הזרקור, לא?”.בר אילן: “מצד אחד, תמיד ידענו את זה, אבל חשבנו שהצחוקים והז’אנר ישכיחו את כל העניין הפמיניסטי. מתברר שלא”.הולנדר: “לי דווקא היתה פרשנות נשית לסרט. אני פשוט לא זוכר אותה”.זאביק: “זה היה יפה – האגם הוא הרחם”.הולנדר: “נכון. זה בעצם סרט על פריון. האגם יוצר חתולים יש מאין. כמו שנשים עושות - יוצרות חתולים יש מאין”.בר אילן: “אני אגיד לך יותר מזה. זה סרט על אדם שבשביל לאבד את בתוליו ולהיות עם מישהי, מאבד גם את יד ימין שלו”.זאביק: “בשוט מסוים הוא מאבד את יד שמאל, כי פישלנו עם הקונטיניואיטי וצילמנו לא נכון”.הולנדר: “אין הרבה קונטיניואיטי בסרט”.בר אילן: “שזה יופי. אגיד לך יותר מזה – לפעמים יש בסרט דם לפני שמישהו נפצע. עד כדי כך”.זאביק: “אני יכול לחזור להיות יובל?”.

נינג’ה ושושלת סמארק אז מה הפרויקט הבא שלכם, חוץ משנ”צ?בר אילן: “טרילוגיית סרטי נינג’ה באורך שתי דקות כל אחד, לכבוד פסטיבל קולנוע דרום. מאוחר יותר הטרילוגיה תצא לספריות הווידאו בשתי קסטות”.רציתי לדבר איתכם על הפרופס בסרט.מנדלסון: “כן, יאללה, בוא נדבר קצת על הסרט. בוא נדבר עליך”.הולנדר: “אז מאיפה השם אורון?”.מדודה שלי.בר אילן: “זה אור קטן?”.לא! זה שילוב של אור ורון.מנדלסון: “אבל זה יוצא כמו אור קטן כזה, לא משמעותי”.כזה אני – לא משמעותי. אפשר לחזור לפרופס? הם היו מאוד מושקעים בעיני.מנדלסון: “מה היה מושקע בעיניך?”.נגיד, כשסיפרתי לאמא שלי על הסרט, היא שאלה אם הוא קורה בירקון. סירת הפדלים עשתה אסוציאציה נכונה. זה כאילו הפרופס כבר בכותרת.מנדלסון: “אמא שלך היא לא פרופס”.הולנדר: “אמא שלך היא לא פרופס!”.מנדלסון: “היא אמא שלך, בנאדם! זו לא צורה להתייחס אליה”.בואו נדבר באמת על הילדות שלכם.הולנדר: “זו שמועה. של יהונתן לפחות. הוא נולד בגיל 19 למשפחה מאומצת. הסרט שהשפיע עליו יותר מכל הוא ‘אומנת עם שרירים’. והוא ניזון בעיקר מלבבות דקל משומרים”.מנדלסון: “לסבא שלי היה מפעל צמיגים. לאביו קראו אדולף מנדלסון. עוד לפני שהשם נהיה... והוא נראה שתי טיפות מים כמו אבא שלי, רק עם פאות לחיים בלתי אפשריות. ומה אפשר לעשות עם כזו שושלת? אני עושה מה שאני יכול”.הולנדר: “לסבא שלי היה בית מרחץ. שם עברה עלי ילדותי. כל האזור היה מתרחץ שם. ביוטה. הייתי מורמוני עד גיל שש”.מנדלסון: “מכיר את ‘חטיפתה של אליזבת סמארט’? שודר בהולמרק בזמנו. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי – של נדב”.הולנדר: “ההבדל היחיד הוא שלסבא שלי קראו סמארק. סבא סמארק. בסרט הם שינו את זה לסמארט. זה נשמע יותר חכם”.

גדלו על לבבות דקל. מנדלסון, הולנדר ובר אילן (צילום: פז דוידוביץ')ומתי אתם עושים ריאליטי?הולנדר: “אני חי בריאליטי”.מנדלסון: “והריאליטי חי אותו”.יהונתן, מה בעצם עושה מפיק?נדב: “כסף. יהונתן עשה המון כסף מהסרט”.גם שברתם שיאים. הבנתי שמלבד שיא ישראל בצילום על מים, שהיה שייך ל”אבא גנוב 3”, שברתם גם שיא נוסף.מנדלסון: “זה נכון, השתמשנו בהכי הרבה ליטרים של דם מזויף. זה הסרט עם הכי הרבה שפריצים בקולנוע הישראלי. שפריצים זה אנחנו. אנחנו תמיד משפריצים”.הולנדר: “אצלנו נערת המים חילקה דם”.בר אילן: “קראו לה מעיין ואן דם”.מנדלסון: “צריך להיזהר לא לצחוק על אנשים שלא שילמנו להם”.בר אילן: “אז מתי מתחילים את הראיון?”.מנדלסון: “זה כל הזמן עבד, האייפון הזה שלך?”.לקראת סיום, יש לכם טיפ לקולנוענים צעירים?הולנדר ומנדלסון: “כלל אצבע לכל דבר שאתה מגיש בחיים – שיהיה ארוך דיו, שיהיה רהוט, בלי שגיאות כתיב, ושיהיה בפונט ראוי, אריאל 13 או 14 וקורייר ניו בכותרת”.אולי מספיק עם השטויות, אולי נדבר על נושאים בוערים?מנדלסון: “נורא מלחיץ אותנו מה שקורה עכשיו בדרום. זה אומר פחות כרטיסים. אנחנו מעוניינים שהמצב יגיע לנִרמול”.נרמול זה כשנרדמת לך היד?בר אילן: “לא, זה נמלול”.בטוח? כי אני חושב שזה קורה אצלי עכשיו.בנקודה זו ההקלטה נעצרה. רעשים משונים נצרבו בזיכרונו הדיגיטלי של האייפון שלי, ואחריהם צרחות של מישהו שנשמע כמוני, מתעורר בתוך מה שנשמע כמו צוללת. התלוננתי שאני מרגיש נרמול. החתולים מיהרו להרגיע והסבירו שנקטעה לי היד. יהונתן בר אילן עזב את השולחן בריצה, משאיר את חבריו ואותי להתמודד עם הסיטואציה, החשבון והמלצרית שעיניה יורקות כפור מצמית. אני לא זוכר איך זה נגמר אבל שרדתי כדי לספר. טראש שהם אוהבים 1. מנדלסון: “פרדי קרוגר 6” (“ביימה אותו נקבה, רייצ’ל טלליי, והיא המפיקה של כל הפרנצ’ייז. זה הפרדי הטוב מכולם - עם הקמאו של ג’וני דפ, שיר הסיום של איגי פופ והסצנה התלת ממדית”).2. בר אילן: “אבא גנוב 3” (“למרות שאיילת מנחמי ביימה, ולו בגלל שהם צילמו שישה ימים על מים ואנחנו יותר”).3. הולנדר: “אור” של קרן ידעיה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ