מנשק קטלני ועד 21 ג'אמפ סטריט: צמדי השוטרים שאסור לשכוח

כבר כמעט חצי מאה הזוגיות היחידה ששורדת את תהפוכות הוליווד היא זו של צמדי השוטרים. חן חדד יורה בזיווגים הבלתי נשכחים של סרטי הבאדי קאפ, ותוהה מתי תגיע האישה שתחדור אל המועדון שטוף הטסטוסטרון של כחולי המדים  

חן חדד, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חן חדד, עכבר העיר

בין אינספור הרימייקים, הפריקוולים והטרנדים השונים שהציפו את הוליווד במרוצת השנים, ז'אנר אחד מפגין יותר נשמות מחתולים, וחוזר למסך עשור אחר עשור: Buddy Cop. הז'אנר, שבמרכזו צמד שוטרים מרובי ניגודים, מציע פורמט פשוט ואפקטיבי: אם אתה שוטר רציני ומקצועי שעומד לפרוש מהמשטרה, למשימתך האחרונה יצטרף אליך שוטר צעיר ופרוע; אם מדובר בשוטר מכובד ומאופק שעובד לפי הספר, הפרטנר שלו יהיה קולני ובעל חכמת רחוב, וכך הלאה.» צ'אנינג טאטום יורה לכל עבר» 21 ג'אמפ סטריט - כל הפרטים ומועדי הקרנה

הפורמט הקלאסי והמוכר, שנחשב משנות ה-60 ועד היום לאחת התבניות הפופולריות בקולנוע (ולמעשה מהווה תת-ז'אנר של סרטי הפשע וה-Buddy Film שכולל סרטים כמו "לורל והארדי" ו"הזוג המוזר"), זכה גם בעשור הנוכחי למשב רוח טרי עם הרימייק הקומי 21 ג'אמפ סטריט. בניגוד לאווירה הרצינית של סדרת האייטייז, הגרסה הנוכחית היא קומדיה קלילה, בה ג'ונה היל וצ'אנינג טאטום מגלמים שוטרים צעירים השבים לתיכון לחקור פרשת סחר בסמים.שוטרים בקומדיה. "21 ג'אמפ סטריט":

הרימייק החדש הוא חוליה נוספת בשורה ארוכה של קומדיות בז'אנר, שלמעשה החל את דרכו דווקא בדרמה משנות ה-60 "כחום הלילה", שהפכה לאחד הסרטים הראשונים שנכנסו לעומק הקורה של המתח הגזעי בארצות הברית. מהר מאוד נחשף הפוטנציאל הקומי של הקונספט, והמסך הוצף בשורה של קומדיות עם צמדי שוטרים מנוגדים שעושים צחוק אחד מהשני.

שוטר שחור, שוטר לבן מי שאחראי במידה רבה לפופלוריות של הז'אנר הוא אדי מרפי, שקטף את התפקיד הקולנועי הראשון שלו בשובר הקופות "48 שעות". בסרט, שנחשב לקומדיית ה-Buddy Cop הראשונה, מרפי מגלם את האסיר רג'י האמונד, שמגוייס על ידי שוטר לבן (ניק נולטה) במרדף אחר שותפו לשעבר שנמלט מהכלא. ההצלחה של "48 שעות" סיפקה למרפי מועמדות לגלובוס הזהב, וסללה את הדרך לסרט ההמשך ולשורה של קומדיות משטרה דומות בכיכובו ובהן "השוטר מבברלי הילס" ו"שואוטיים". נמלטים. "48 שעות":

החיבור בין שוטר לבן ושוטר שחור סומן כמתכון להצלחה, ובסוף שנות ה-80 היו אלה דני גלובר ומל גיבסון שכבשו את המסך עם סדרת סרטי "נשק קטלני", שחיברה בין רוג'ר מורטאו (גלובר) ומרטין ריגס (גיבסון) במלחמתם בסוחר סמים. גיבסון, בימים שלפני האלימות וההתבטאויות הגזעניות, גילם שוטר צעיר שאיבד את הרצון לחיות לאחר מותה של אשתו בתאונת דרכים. גלובר מצידו נכנס לנעלי השוטר שבדיוק עומד לפני פרישה, והביא לקולנוע את הציטוט האלמותי "I’m too old for this shit". הצמד הקטלני זכה לפופולריות עצומה ולשלושה סרטי המשך וגם היום, 25 שנה אחרי שגלובר את גיבסון הגיחו לאוויר הממוזג של אולמות הקולנוע, יש בהוליווד דיבור ממשי על סרט נוסף. עקב השערוריות שנקשרו בשמו של גיבסון אומנם אין סיכוי שהכוכב יחזור לעוד סרט, אך יש סיכוי ששחקנים חדשים יעשו ריסטארט לסדרת "נשק קטלני".להזדקן בכבוד. "נשק קטלני":

שניים סינים עם אקדח גדול בהמשך לתרומתו של הפורמט להפגת המתח בין הלבנים והאפרו-אמריקנים בארצות הברית של שנות ה-80, בעשור שאחרי גם הסינים נגררו לעניין. הסרט הראשון בסדרת הסרטים המצליחה "שעת שיא", איחד בין אמן הלחימה ג'קי צ'אן לקומיקאי כריס טאקר, וסחט מהשילוב כל סטריאוטיפ אפשרי. צ'אן מגלם בסרט מפקח משטרה מהונג קונג שמגיע לאמריקה בכדי לחפש את בתו של שגריר סין, שנחטפה על ידי המאפיה. ב-FBI מצוותים אותו לבלש בעל אגו מנופח ופה גדול (טאקר). הסרט גרף כ-245 מליון דולר, ורשרוש המזומנים הוביל להפקתם של "שעת שיא" 2 ו-3, שזכו להצלחה גדולה בקופות.

למרות הפופלורית של ההומור סביב המתח הבין גזעי, במאי "בחורים רעים", מייקל ביי ("רובוטריקים") החליט לוותר על הנוסחה המוכרת, ולסמוך על שני הכוכבים האפרו-אמריקנים שיכבשו את הקהל. וויל סמית', שלפני כן היה מוכר בעיקר מהמסך הקטן ("הנסיך המדליק מבל אייר") פרץ לתודעה בזכות הסרט, בו גילם את השוטר והפלייבוי החלקלק מייק לאורי. העזר שכנגדו הוא מרטין לורנס, שבדומה לו זכה לחשיפה מבטיחה (לפני שנצרב בתודעה עם תפקידו ב"ביג מאמא"), כשגילם את חברו הטוב של סמית', השוטר ואיש המשפחה מרקוס ברנט. במהלך הסרט השניים נאלצו להתחזות האחד לשני כדי להשיג את שיתוף הפעולה של עדה בחקירת רצח. המצבים הקומים שנוצרו מהפער שבין השוטר הרווק ההולל לאיש המשפחה האחראי הפכו את הסרט להצלחת ענק, והובילו לסרט המשך שזכה לפופלריות דומה. גברים בשחור. "Bad Boys":

גם במקרה של "טנגו וקאש" ויתר הבמאי אנדיי קונ'צלוסבקי (מפצח האגוזים) על הנוסחה של שוטר שחור-שוטר לבן, וליהק את סילבסטר סטאלון וקורט ראסל כשני שוטרים שלא יכולים לסבול אחד את השני. במקרה של שני השוטרים הלבנים, הקומדיה לא ממש המריאה. סטאלון מגלם בסרט שוטר מקצוען בחליפות מעצבים, וראסל הוא שוטר בג'ינס שלא מתרשם יותר מדי מהחוק. כאשר השניים מופללים ברצח, הם מבינים שעליהם לעבוד ביחד כדי להוכיח את חפותם. למרות הפופולריות הגואה של הז'אנר בסוף שנות ה-80, הסרט נכשל בקרב המבקרים ובקופות, וסטאלון וראסל אף קיבלו מועמדויות לפרס הראזי, המוענק לסרטים ולשחקנים הגרועים של השנה. למרות זאת, במרוצת השנים הפך הסרט לקלאסיקת אייטיז פופולרית.

צמד נוסף שהתבסס על ההבדלים באישיותם של השוטרים ולא על צבע עורם הוא הרימייק ל"סטארסקי והאץ'", ששב לסדרה המצליחה משנות ה-70. בסרט, שבויים על ידי טוד פיליפס (בדרך לחתונה עוצרים בווגאס\בנגקוק) כיכב בן סטילר כסטארסקי בעל חכמת הרחוב והאופי המוחצן, ואוון ווילסון נכנס לנעליו של האץ' האינטלקטאולי והמופנם. למרות הנסיון לשחזר את הקסם של סדרת הטלוויזיה, הסרט זכה לביקורות מעורבות ולא הצליח להרשים בקופות.בדרך לרימייק עוצרים בזינזנה. "סטארסקי והאץ'":

הדרת שוטרות אמנם מרבית הקומדיות בז'אנר הינן אמריקאיות, אך גם מחוץ לארצות הברית נכבשו בפוטנציאל הקומי. בראש הרשימה ניצב "שוטרים לוהטים" הבריטי מבית היוצר של אדגר רייט וסיימון פג ("מת על המתים"). הטאץ' הסאטירי של בית המלוכה האנגלי עשה רק טוב לפורמט הממוחזר, כאשר חיבר בין שוטר צעיר ומיומן מהעיר הגדולה לסמל מגושם ותמים מהכפר, שפסגת האקשן בחייו הייתה צפייה ב"בחורים רעים 2". הסרט, שנעשה בתקציב זעום של שמונה מליון פאונד, קטף שבחים מהמבקרים וזכה במהירות למעמד של קאלט.

בעוד הבריטים עשו את הסאטירה "שוטרים לוהטים" בקנדה הפיקו את המותחן הקומי המצליח "שוטר טוב, שוטר רע" (Bon Cop, Bad Cop) שעושה צחוק מההבדלים התרבותיים בין קוויבק וטורונטו. הסרט פותח בגילוי גופה משופדת על שלט המגדיר את הגבול בין אונטריו לקוויבק, ומעוררת את השאלה למי יש סמכות בחקירה. כתוצאה מהדילמה, נשלחים לאתר הפשע שני שוטרים (פטריק הווארד וקולם פאור), האחד קוובקי מרדן דובר צרפתית, והשני שוטר סולידי דובר אנגלית מטורונטו. השניים נאלצים לגשר על הפערים והטינה התרבותית כדי למצוא את הרוצח.

בין קוויבק לטורונטו."Bon Cop, Bad Cop":

בהמשך הדרך הגיעו גם טוויסטים נוספים על אותו הפורמט, ובהם שוטר וכלב ("טרנר והוץ'", "בלשים על 4"), שוטר וילד ("שוטר וחצי") ואפילו שוטר וחייזר ("חקירה בעיר זרה"). על אף הגלגולים השונים, הז'אנר הצליח למתג את עצמו כגברי בלבד ופרט לקומץ סדרות טלוויזיה לא נראו צמד שוטרות על המסך. למרות שעברו לא מעט שנים הן מאז שנשים התחילו ללבוש מדי משטרה והן מאז שהקומדיות הפסיקו להיחשב למעוז הגברים, מוסד ה"באדיז" הצליח לשמור על עצמו כמועדון אקסקלוסיבי של המין עם הזיפים. ייתכן שבעוד צמדי גברים נתפסים עד היום כזיווג קומי וקליל שיבדר את הצופים, התפיסה של חברות בין נשים כמורכבת, אמוציונלית ועמוסת אינטריגות, הותירה אותן מחוץ לז'אנר.

כך או אחרת, בהוליווד ממשיכים לשוב אל הנוסחה הבטוחה. בנוסף ל"21 ג'אמפ סטריט", כבר עכשיו מגיעים דיווחים על סרטים נוספים שממחזרים את הפורמט המוכר: לדוגמא, לאחרונה נודע כי סת' רוגן והשחקן-קומיקאי קווין הארט עובדים על קומדיית שוטר שחור-שוטר לבן. העובדה שסרטים כמו "נשק קטלני" ו-"48 שעות" מצחיקים את הקהל גם זמן רב אחרי שיצאו לקולנוע, מדרבנת את האולפנים להמר על הפרוייקטים שמוכיחים שכל עוד יש פערים תרבותיים לצחוק עליהם, הפורמט הפשוט ימשיך להיות אפקטיבי גם הרבה אחרי שג'ונה היל וצ'אנינג טאטום ייפשטו את המדים.

» 21 ג'אמפ סטריט - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ