די.וי.די: מלחמות סמים בלבוש מינימלי

הבמאי המקסיקני חררדו נארנחו כבש מקום של כבוד בפסטיבלי הקולנוע, ועם סרטו החדש "Miss Bala" הוא כבש גם את אורון שמיר. הקלות של הזוועות מעולם לא הייתה כל כך בלתי נסבלת, והזוהר של טקס בחירת מלכת היופי מעולם לא היה כל כך מאובק   

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

כבר שנה שאני נתקל שוב ושוב בשמו של חררדו נארנחו, אחד מן הבמאים העולים של הקולנוע המקסיקני. הסיבה – סרטו האחרון "Miss Bala" יצר סביבו דיבור חזק מאוד מאז הוצג לראשונה בפסטיבל קאן, לפני כמעט שנה. מאז הוא השתתף בעשרות פסטיבלי קולנוע נוספים וזכה לתשבחות וציונים גבוהים ממבקרי תבל. באוזן השלישית כבר מזמן שמו עין על הבמאי והקנו לו מקום במדפי "הדור הבא", שם תוכלו למצוא את סרטו הקודם והמומלץ "I'm Going to Explode". לא היתה ברירה אלא לברר את העניין שיצר סרטו הרביעי, אותו "Miss Bala". ולאחר הבירור, אני שמח לבשר שמדובר בעניין משובח למדי, עם ארומה מורגשת של אבק שריפה, סטיפות מרשרשות ומרכיב סודי שייחשף בהמשך הטקסט.נארנחו בורא דרמת פשע עם רגעי אקשן גרנדיוזיים על רקע מלחמות הסמים המקסיקניות. זה מתחיל מינורי, עת אנו עושים היכרות עם דמותה של לאורה גררו (סטפני סיגמן), בחורה צעירה החיה עם אביה ואחיה הקטן. חלומה הגדול הוא לזכות בתחרות מלכת היופי המקומית ולהיות מיס באלה (או "באחה" בספרדית, שמו של המקום ממנו באה). היא מגייסת חברה טובה ויוצאת להיבחן, עם גזרה מושלמת ובגדי סחבות. מרדף של צרות וכדורים. Miss Bala (צילום: מתוך הסרט)השתיים ממשיכות למועדון לילה, שם פורץ ללא שום אזהרה קרב יריות. לאורה נמלטת משם בעור שיניה, אבל הצרות והכדורים ממשיכים לרדוף אותה. ברון פשע רב עוצמה בשם לינו ואלדז (נואה הרננדז) מניח עליה את טלפיו והופך אותה למשתתפת פעילה בארגון הקרימינלי שלו. לאורה תנסה להיחלץ מאחיזתו, להציל כמה שיותר מקורבנותיה הפוטנציאליים ואף למנוע מהאש להתפשט לכיוון בני משפחתה האהובים. והיא עושה כמעט הכל בלבוש מינימלי, לשמחת הצופים.מקסיקו בוערת, מלכת יופי נבחרת

את התסריט כתב נארנחו יחד עם מאוריציו כץ, וכמו הרבה סרטים מקסיקניים נוספים מהעת האחרונה גם הוא מכיל ביקורת חברתית ומציג סוגיות בוערות. נגע הסמים והכנופיות הסוחרות בהם, במיוחד באזורי הגבול עם ארצות הברית, גובה מספר בלתי נתפס של קורבנות על בסיס קבוע והסוף לא נראה באופק. נדמה כי בקטעי האקשן בסרט, כולם עשויים לעילא, השתדלו היוצרים לא לתת תחושה של פאן או שעשוע, אלא דווקא הדגישו את הזוועתיות והקלילות שבהן רחוב שקט או חדר במלון הופכים ברגע למרחץ דמים ותרמילי רובה. עם זאת, אותה ביקורת חברתית מגיעה תמיד בדלת האחורית ולא פוגמת בהנאה שכן ניתן להפיק מן הסרט והסיפור הפתלתל שלו. בין אם זו התנהגותו של שוטר, כאשר פונה אליו הגיבורה לעזרה, או הסצנה המופלאה של טקס בחירת מלכת היופי, העומד בסתירה גמורה למאורעות שראינו וחווינו יחד עם הדמות הראשית ומייצר אשליה של זוהר ויוקרה בזמן שמקסיקו בוערת מחוץ לאולפן. דיווח חדשותי שנראה לקראת סוף הסרט משלים את התמונה העגומה והמעוותת.

ארומה של אבק שריפה. Miss Bala:הסרט מקפיד להדהים ולהפתיע את צופיו כמעט כל העת, אבל לא רק בזכות הסיפור. הסיבה העיקרית שבגינה קשה לצפות מראש כיצד סצנה מסוימת תתפתח ולקראת מה מוביל אותנו חוט העלילה היא הבימוי של נארנחו, בדגש על בנייה מפתיעה של סיטואציות וצילום וירטואוזי. רבות מן הסצנות בסרט מתחילות כך שעל הצופה קודם כל לנסות ולפענח מה הוא רואה והיכן הוא נמצא, לפני שתנועת מצלמה חושפת באיטיות את התשובה הנכונה. גם סרטו הקודם של הבמאי היה מצולם היטב, אבל הציוות הנוכחי עם מתיאס ארדלי מאחורי המצלמה מייצר סרט גדוש בשוטים ארוכים ומורכבים שסוחפים את הצופה פנימה אל האקשן ואל ההתרחשויות הדרמטיות. בלי להרוס יותר מדי, אתן דוגמה רק מן הדקות הראשונות – שימו לב כמה זמן מצליח הבמאי להשהות את הקלוז־אפ המתבקש על פניה של הגיבורה שעמה הוא פותח את הסרט, בעזרת קומפוזיציות מתוחכמות. או למספר הפעמים שבו היא מצולמת מעורפה. המסר עובר – לאורה גררו היא כל אחת ואף אחת. היא נערה מקסיקנית שתחרויות יופי, ברוני פשע ובמאי קולנוע רוצים בגלל גופה החטוב, אבל אף אחד לא מסתכל לה ישר בעיניים. שם, כנראה, העצב גדול מדי. Miss Bala. בימוי: חררדו נארנחו. מקסיקו 2011, 108 דק'. ספרדית עם תרגום באנגלית.הסרט נצפה באדיבות האוזן השלישית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ