קרואסון במקום פופקורן: מה לראות בפסטיבל הקולנוע הצרפתי?

פסטיבל הקולנוע הצרפתי מביא איתו את שרלוט רמפלינג במציאות וג'ולייט בינוש על המסך, וכמובן את ההזדמנות לבדוק האם בשפת הארטיסטים והיין גם סרטי פיל-גוד סטנדרטיים נשמעים מתוחכמים

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

פרוייקט מיוחד: הצרפתים באים. עוד לא הספקנו להתרפק כמו שצריך על פסטיבל הקולנוע הבריטי וכבר מתבהרת דמותו של פסטיבל הקולנוע הצרפתי, אשר ייערך זו הפעם התשיעית בסינמטקים ברחבי הארץ. בין התאריכים 17 במרץ וה-5 באפריל, תרוכז כמות נכבדת של סרטים פרנקופוניים, מקצתם חורגים מן התוצרת המקובלת והאהובה בישראל. במילים אחרות, לא רק הדודה שלכם תמצא את מבוקשה.» פסטיבל הקולנוע הצרפתי התשיעי - לכל הפרטים» מחוברים לחיים - כל הפרטים ומועדי הקרנה» העדינות - כל הפרטים» הצרפתים כובשים את נוקיה

אורחת הכבוד הראשית תהיה השחקנית הצרפתיה ממוצא בריטי שרלוט רמפלינג, הזכורה לטובה מסרטיו של פרנסואה אוזון (“מתחת לחול”, “בריכת שחייה”). לכבוד הגעתה לביקור ראשון בישראל יוקרן הסרט התיעודי שנעשה על חייה - "המבט”. אורחים מכובדים נוספים יהיו היוצרים של סרט הפתיחה וסרט הנעילה – אוליבייה נקש ואריק טולדנו, הבמאים של הלהיט הענק (ענק במונחי אירופה) מחוברים לחיים, והאחים דויד וסטפן פונקינוס עם סרטם העדינות - עיבוד של סטפן לספר של אחיו. הראשון הוא קומדיה מגלגלת מצחוק, המאיימת גם לרגש, על מערכת היחסים בין מיליונר נכה (פרנסואה קלוזה) לבין מהגר המטפל בו (עומר סיי). » צרפת 2012: תרבות ללא נחת» תל אביבי, אוהב צרפתים?» מהלובר עד השאנז-אליזה» כמהין, רוקפור וקרואסונים אחרים» לבלות כמו פריזאיםהסרט הפתיע בטקס הסזאר האחרון כאשר סיי גבר על ז'אן דז'ארדן (שזכה באוסקר על הארטיסט) בקטגוריית השחקן הראשי, ובצדק - סיי אכן מצטיין בתפקיד הטיפוס השכונתי אשר משנה את חייו הקפוצים של המשותק האמיד. הוא גם אחראי על רוב הצחוקים והופך את "מחוברים לחיים" (סינמטק ת"א: 17.3 21:00; ירושלים: 18.3 17:30)* לסרט עתיר בדיחות לא לגמרי צפויות ולפתיחה ראויה לפסטיבל. הסרט הנועל, "העדינות" (סינמטק ת"א: 26.3 21:45; ירושלים: 29.3 22:00), מגולל את סיפורה של אלמנה צעירה ושאפתנית (אודרי טוטו), המחוזרת בידי קולגה שאיש לא האמין שיכבוש את ליבה. יהיה מעניין לעמוד על ההבדלים בין הספר של דויד, אשר תורגם לעברית זה עתה, לבין העיבוד הקולנועי של אחיו, סטפן.מליונר נכה ואסיר משתקם. "מחוברים לחיים":

הפיוט שביומיום ארבעה סרטים בולטים במיוחד מתוך ההיצע שייכים לבמאיות. בפסטיבל קאן האחרון זכה בפרס חבר השופטים הסרט "פוליס" של מאי-וון, שחקנית של לוק בסון (זמרת האופרה החייזרית מתוך “האלמנט החמישי”, למי שזוכר) שהפכה לבמאית. את התסריט כתבה מאי-וון במשותף עם עמנואל בארקו ושתיהן אף מופיעות בתפקידי משנה לצידה של קארין ויאר. הסרט מתמקד בשגרתם הבלתי אפשרית של שוטרים מהיחידה לטיפול בקטינים, הנחשפים מדי יום לזוועות הנוגעות לבני נוער. עיתונאית המכינה כתבת תחקיר על היחידה (מאי-וון) פוצחת ברומן עם אחד המצולמים שלה (ג'ואי סטאר).

שחקנית נוספת שניצבת גם מהצד השני של המצלמה היא מלאני לורן, אשר תציג בפסטיבל את סרטה הראשון כבמאית – "המאומצים" (סינמטק חיפה: 20.3 21:00; שדרות: 3.4 19:30; ת"א: 19.3 21:00). אל דאגה, פניה הנאות של לורן לא נעדרות מן המסך, בדרמה על משפחה מרובת נשים ומקומם של הגברים בחייהן. לורן חושפת כשרון ניכר גם כקולנוענית וכמו רבים מבני ארצה נמשכת אל הפיוטי שביומיומי, באופן המתבטא בעיקר בווייס-אובר כתוב היטב.

צלע שלישית בגזרת השחקניות-במאיות היא ולרי דונזילי, החתומה על נציג צרפת לאוסקר האחרון, "המלחמה הוכרזה". הסרט מבוסס על סיפורם האמיתי של היוצרת ובן זוגה, ג'רמיין אלקיים, בניסיון להצלת תינוקם המשותף, הסובל מגידול במוח. מדובר בדרמה קשה וכאובה, השואבת אופטימיות מתוך מערכת היחסים בן בני הזוג. בחיים האמיתיים, דונזילי ואלקיים (שנקראים בסרט רומיאו ויוליה) כבר לא יחד.מי יכבוש את אודרי? "העדינות" (צילום: יח"צ)

זיכרונות וחזיונות סרט רביעי ששווה להתעכב עליו הוא "עוף בשזיפים" (סינמטק ירושלים: 21.3 19:00; ת"א: 24.3 15:15) של מרג'ין סטראפי, יוצרת "פרספוליס". הפעם סטראפי אחראית לאגדה חוצת מדיומים, המשלבת הבלחות אנימציה עם שחקנים בשר ודם על רקע סטים מרהיבים. לאחר סרטה הקודם והמאוד אישי-אך-פוליטי, חוברת סטראפי אל יוצר הקומיקס הצרפתי וינסנט פארונו כדי להביא למסך את דמותו של כנר מתוסכל (מתייה אמלריק) אשר מאס בחייו וזוכה לביקורים מפתיעים מיצורים פנטסטיים, מעלה זיכרונות וחווה חזיונות.

שני יוצרים נוספים המוכרים לקהל הישראלי מציגים אף הם את סרטיהם החדשים. מתייה קסוביץ' (“השנאה”), מגיע חמוש בדרמה פוליטית בשם "הסדר והמורל", אותה כתב, ביים ואף ליהק את עצמו לתפקיד הראשי. הסרט עוקב אחר מבצע של מתנגדי משטר לשחרור חטופים בקולוניה צרפתית, אשר נועד להטות את תוצאות הבחירות המתקיימות באותה עת במולדת. הקולנוען האחר ששמו אולי שגור בפי חובבי הקולנוע בישראל הוא פיליפ ליורה (“אל תדאגו, אני בסדר”, “המגדלור", “Welcome”) אשר הפעם מחזיק באמתחתו דרמה עדינה ואנושית בשם "כל הרצונות שלנו". הסרט נסוב סביב מערכת היחסים הנרקמת בין שופט ותיק (וינסנט לינדון) לשופטת צעירה (מרי גיליאן). החמלה וההבנה שבהן הבמאי מתייחס אל הדמויות שלו לא נעדרת גם מסרטו זה, עיבוד לספר של עמנואל קררה.

בפסטיבל יהיה תרגום. "כל הרצונות שלנו":

סרט במחיר של צימר שני מירקורים אחרונים בהחלט מתוך התוכניה העמוסה למדי: הראשון הוא "גברים חופשיים" של איסמעיל פארוקי, אשר אולי זכור לבאי פסטיבל חיפה האחרון. בימי הכיבוש הנאצי בפריז, מהגר אלג'יראי מוסלמי מצטרף למחתרת בעקבות חברות מפתיעה עם בחור יהודי. בתפקיד הראשי מככב טאהר ראחים המצוין והזכור לטוב כדמות הראשית בסרט "נביא". לצידו מככב מייקל לונסדייל הוותיק וגם שני שמות מקומיים - מחמוד שלבי (כלת הים) ולובנה איזבל (“זרים”).

הסרט האחר והאחרון נקרא "דונומה". מדובר בפרוייקט קולנועי שנעשה בתקציב זעום של 150 אירו והפך לתופעה אינטרנטית. בחור צעיר בשם דג'ין קארנאר החליט לכתוב, לביים, להפיק, לצלם ולערוך את פיצ'ר הבכורה שלו בעצמו וללא תמיכה כספית. התוצאה היא 133 דקות (!) המעלות שאלות על אהבה וזהות בקרב בני נוער פריזאים, דרך סיפוריהם האישיים. רומנים עם המורה, למשל. או שיחות עם אלוהים. סגנונו של קארנאר תואר ב"הוליווד ריפורטר" כ"משהו בין מאמבלקור, קסווטס ועבדלטיף קשיש".

מצד אחד, הפסטיבל הנוכחי לא בדיוק מציע את הסרטים הכי גבוהי פרופיל מן האימפריה הצרפתית. מאידך, זוהי הזדמנות להתרענן מעט מהקולנוע הצרפתי המאוד מסחרי שמגיע ארצה, אבל עדיין לחזות במיטב הכוכבים, כמו ג'ולייט בינוש, נילס ארסטרופ, או כל אלה שכבר הוזכרו לעיל. וכאמור, אל תשכחו להביא את הדודה.* זמני ההקרנה המופיעים בגוף הכתבה אינם כוללים את כל המועדים.פסטיבל הקולנוע הצרפתי התשיעי - לכל הפרטים» סינמטק חיפה» סינמטק תל אביב» סינמטק ירושלים» סינמטק שדרות» סינמטק חולון» סינמטק הרצליה» סינמטק ראש פינה» סינמטק אשדוד

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ