משפחת סופר "הסנדק" נגד אולפני "פראמונט"

40 שנה לאחר שיצא למסכים, "הסנדק" ממשיך לחולל סערות: משפחתו של מריו פוזו, מחבר הספר עליו מתבססת טרילוגיית הסרטים, מבקשת לשלול מהאולפנים את הזכויות למותג. "'פראמונט' רוצים מלחמה, ומלחמה הם יקבלו", אמר עורך הדין של המשפחה

ליאה לוין, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ליאה לוין, עכבר העיר

40 שנה בדיוק אחרי שסרט הסנדק הראשון יצא לבתי הקולנוע, מאבק משפטי מר מתנהל בבית המשפט הפדרלי בניו יורק בין קרן העיזבון של מריו פוזו, מחבר ספרי "הסנדק", לבין אולפני "פראמונט פיקצ'רס", בעלי הזכויות על הסרטים. תחילתה של הסאגה בעתירה שהגישו אולפני "פראמונט" לפני כחודש, במטרה למנוע ממנהלי העזבון של פוזו - ובראשם אנטוני רוזו, בנו של הסופר, לפרסם ספר בשם The Family Corleone. הספר אמור לראות אור ביוני ולתאר את ביסוס כוחו של הסנדק, ויטו קורליאונה, בימי המשבר הכלכלי הגדול בניו יורק. בניסיון לעצור את יציאת הספר למדפים, אולפני "פראמונט" טענו שספר ההמשך הקודם של הסנדק הכתים את המורשת הספרותית של פוזו, ושאחרי צאתו הוחלט שלא יחוברו ספרי סנדק נוספים.

השבוע, מנהלי העיזבון של פוזו הכו בחזרה. בתשובה לעתירת אולפני "פראמונט" הגישו עורכי הדין של העיזבון תביעת נגד המבקשת לשלול כליל את הזכויות שהוענקו לאולפני פראמונט ב-1969 על נתח משמעותי ממותג "הסנדק", וכן לפצות את משפחת פוזו ב-10 מיליון דולר. באם בקשתם תתקבל, ההשלכות יהיו נרחבות הרבה יותר מפרסומו של ספר ההמשך המדובר.

"מריו פוזו הביא עושר רב לאולפני 'פראמונט' בתקופה בה הם נזקקו לו נואשות. עכשיו כשפוזו לא פה, 'פראמונט' מנסים לשלול מילדיו את הזכויות על הספרים, שהוא ספציפית הוריש להם", אמר ל"הוליווד רפורטר" ברט פילדס, עורך דין ניו יורקי וותיק שכבר הפך לאייקון ומייעץ למשפחת פוזו במשפט הנוכחי. "הבטחתי למריו להגן על הילדים שלו מהתנהגויות שכאלה, 'פראמונט' רוצים מלחמה, וזה מה שהם יקבלו – רק שהמחיר שהם ישלמו יהיה גבוה הרבה יותר ממה שהם יכלו לדמיין". מה מרלון ברנדו היה עושה? "הסנדק 2":

שורשיו של המאבק המשפטי הנוכחי נעוצים בסוף שנות השישים, אז נחתמו ההסכמים המקוריים בין פראמונט למריו פוזו, שנפטר בשנת 1999. מנהלי העיזבון טוענים שזכויות היוצרים שהוענקו לאולפנים אינן כוללות את הזכויות על הספרים (פוזו עצמו כתב ספר סנדק אחד), שנשארו בבעלותו של פוזו עצמו. זמן קצר לאחר גיבוש החוזה המקורי נחתם חוזה מחודש שנוסחו אינו חד משמעי, ומאז הוא עומד בליבה של מחלוקת מרה בין האולפנים ליורשיו של הסופר.

כעת, "פראמונט" נתבעים בתביעת נגד על הפרת חוזה  ו"התערבות ערמומית". מנהלי העיזבון של פוזו מבקשים לבטל לחלוטין את החוזה שנחתם ב-1969, מהלך שיפגע קשות ברווחים שהאולפנים גורפים על כל הקשור לסרטי "הסנדק", הנחשבים לאבני דרך בהסטוריה של האומנות השביעית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ