חוק הפוטושופ נגד אנורקסיה יחול גם על פרסומות מחו"ל

לפי התיקון, פרסומות מחו"ל אליהן לוהקו דוגמנים הסובלים מתת משקל או שנעשה בהן ריטוש באמצעות תוכנות עריכה דיגיטלית ללא הצהרה המעידה על כך, ייאסרו להפצה בישראל   

עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עכבר העיר

בקרוב תשלים כנסת ישראל את תהליך החקיקה של חוק הפוטושופ, האוסר על ליהוק דוגמנים ודוגמניות הסובלים מתת משקל לפרסומות, וכן על הוספת הכיתוב המעיד על עריכה דיגיטלית בכל פרסומת בה יעשה בתוכנות מסוג זה לצורך הצרת היקפי הדוגמנים. הצעת החוק המקורית הונחה לראשונה על שולחן הכנסת לפני שנתיים, וכעת מבקשים הח"כים רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (ליכוד) להרחיבו. אדטו ודנון הציעו תיקון שיעלה להצבעה במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא, לפיו החוק יכול גם על הפצת פרסומות מחו"ל שלא יעמדו בקריטריונים של המחוקק הישראלי. הסעיף החדש יוכנס לטיוטת החוק מחר (שני), כחלק מהכנת חוק הפוטושופ לקריאה שניה ושלישית. » האנורקטיות כבשו את האוסקרעל אף מספר ניסיונות חקיקה בארצות הברית טרם עבר חוק מסוג זה, אך גם שם הנושא נמצא בכותרות. לפני כעשרה ימים הונחה על שולחן המחוקקים במדינת אריזונה הצעת חוק המבקשת לאסור על שימוש במודעות או פרסומות מודפסות שהמככבים בהן רוטשו בפוטושופ, אלא אם יופיע בפרסומת כיתוב המצהיר על הריטוש. בעוד הסיכוי של הצעת החוק להתקבל נמוך (ניסיונות חקיקה דומים במדינות אחרות בארצות הברית העלו חרס), ההצעה מעוררת בימים אלה דיון ציבורי במדינה.   לעומת זאת, בבריטניה ובצרפת  קיימים חוקים המגבילים את השימוש בפוטושופ, ובשנה האחרונה הוועדה המפקחת על פרסומים בתקשורת הבריטית העלתה הילוך במלחמה נגד ריטוש קיצוני בקמפייני אופנה. חברי הוועדה כבר הספיקו לפסול קמפיינים שונים בטענה שהם יוצרים דימוי לא ריאליסטי של מראה חיצוני, שמעודד נשים צעירות לנסות להיראות באופן שמנותק מהמציאות. ההישג האחרון של הוועדה היה פסילת הקמפיין החדש של 'לוראל' בכיכובה של השחקנית רייצ'ל ווייז. דוברי הוועדה הכריזו כי הקמפיין, המבטיח מוצר שמאט את הזדקנות העור, מוליך את הקונים שולל באמצעות אשליה ויזואלית קיצונית שנוצרה בתוכנה לעיבוד תמונות.

עם פנים כאלה, מי צריך פוטושופ? ווייז, לפני הריטוש ואחריו (צילום: AP, יח"צ)

לפני כן נפסלה בבריטניה מודעת הקמפיין של "לנקום" בכיכובה של ג'וליה רוברטס, שעברה ריטוש משמעותי לקידום מייק-אפ שמבטיח עור קורן ומואר "באופן טבעי", וכן נפסל קמפיין בכיכובה של טיילור סוויפט למותג הקוסמטיקה CoverGirl. הקמפיין, שמקדם מסקרה שיוצרת כבכיול נפח ואורך לריסים, יצר את האשליה הויזואלית בתוכנה לעיבוד תמונות. ראש הוועדה פסל את הקמפיין ועקץ את מותגי הקוסמטיקה כשאמר שפרסומות מסוג זה צריכות לכל הפחות להוסיף כיתוב שאומר "האמת היא שמה שאתם רואים פה זו לא המציאות".

מרוטשת לעילא. טיילור סוויפט (צילום: CoverGirl)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ