סאנסט סטריפ: מה סיכויי הזכיה של מריל סטריפ באוסקר?

מסתבר שיש דבר כזה קריירה טובה מדי: עם מספר שיא של 17 מועמדויות לאוסקר, מריל סטריפ מסתפקת רק בשתי זכיות. האם "אשת הברזל" ישנה את המצב?

אור סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

במבט ראשון מתקבל הרושם שבכל אוסקר נתון ישנן חמש שחקניות שיקבלו את הכבוד להיות מועמדת לפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר. אבל האמת היא שזו טעות. מה שקורה בפועל הוא שכמעט כל שנה האוסקר פותח את דלתותיו רק לארבע שחקניות ראשיות. או יותר נכון, ארבע שחקניות ראשיות ומריל סטריפ. סטריפ, שמופיעה בסרטים מאז 1977, קיבלה השנה את מועמדותה ה-17. זה אומר שבממוצע סטריפ מועמדת בדיוק כל שנה שנייה לאוסקר. 17! לצורך העניין, השחקנית השנייה שהועמדה הכי הרבה פעמים לאוסקר היא קתרין הפבורן ז"ל ולה "רק" 12 מועמדויות.אשת הברזל - מועדי הקרנה

בשבוע שעבר זכתה סטריפ בפרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה בפרס גלובוס הזהב על תפקידה כמרגרט תאצ'ר באשת הברזל. על אף שהופעתה אינה מסמנת קאמבק מפואר או משהו יוצא דופן בסגנון (למעשה היא זכתה בגלובוס לפני שנתיים), זכייתה התקבלה במחיאות כפיים בעמידה, אירוע שקורה בעיקר למקבלי פרס למפעל חיים. כולם אוהבים את מריל סטריפ.האישה עם קריירת הברזל. מריל סטריפ:אדיבות תיקח אותך רחוק

אוהבים אותה קודם כל ובעיקר מכיוון שהיא השחקנית הטובה ביותר שפועלת כיום. אך הדבר השני, והלא פשוט בהוליווד, הוא שסטריפ משלבת בין שני דברים שמעט מאוד אנשים מצליחים: הומור עצמי גבוה וקלילות מרשימה בד בבד עם כבוד גדול למקצוע ולקולגות שלה. סטריפ מעולם לא הצטלמה באופן שערורייתי למגזין בשביל אוסקר (עיין ערך מישל וויליאמס ומליסה ליאו) אך היא תמיד מגיעה לכל האירועים והמסיבות, תמיד באה לקבל את הפרסים, תמיד נורא נחמדה, תמיד נורא מפרגנת. המקבילה הגברית שלה היא, כמובן, ג'ורג' קלוני.

האוסקר האחרון בו זכתה סטריפ היה על תפקידה הבלתי נשכח ב"בחירתה של סופי" ב-1982. כן, לפני 30 שנה (והוא היה רק האוסקר השני שלה). הבדיחה המפורסמת אומרת שהאוסקר של סטריפ למעשה מבוגר יותר מרוב הנשים שמתמודדות איתה בקטגורייה. אז בעצם העניין פה? למה סטריפ לא מגיעה לקו הסיום כמנצחת?סטריפ לא תצטלם ככה בשביל פסלון. מישל וויליאמס ב-"GQ"

הסיבה הראשונה לכך היא שסטריפ שחקנית טובה מדי. זוהי "הבעיה" העיקרית שלה. היא מסוגלת לעשות קומדיות, דרמות, פארודיות ואפילו מחזות זמר. היא יכולה להיות זקנה, צעירה, גברית ונשית, מרושעת וטובה. לפעמים היא עושה את כל אלו באותו הסרט. כשסנדרה בולוק או גווינת' פאלטרו עושות סוף סוף תפקיד טוב העולם המום ולכן תהילת אוסקר היא בלתי נמנעת. כשסטריפ מבצעת (עוד) תפקיד מדהים זה נראה נורא טבעי.

יש כזה דבר טובה מדי הבעיה השנייה של מריל סטריפ, וזו באמת בעיה, שהיא תמיד הדבר הכי (ובמקרים קיצוניים היחידי) שבאמת טוב בסרט בהשתתפותה. בזמן שהיא מנצחת בנוקאאוט כל תפקיד שהיא לוקחת על עצמה, הסרטים עצמם לנצח מרשימים פחות. "ג'ולי וג'וליה", "מאמא מיה!", "זה מסובך", "ספק", "אריות לכבשים", "חקירה מעבר לקווים": הסרטים האלו הם חביבים וראויים אך לא באמת משמעותיים. זה בדיוק מה שקורה עם "אשת הברזל", מרכבת האוסקר הנוכחית שלה. סטריפ זוכה לשבחים, הסרט רחוק – ממש לא. סטריפ חייבת סרט מנצח בשביל לזכות באוסקר, והסרט האחרון שלה שזכה לשבחים כסרט בפני עצמו היה "השעות" בו סטריפ נפלה קורבן לניקול קידמן, שלקחה לה את כל תשומת הלב. למעשה, הסרט האחרון של מריל סטריפ שהיה מועמד לאוסקר חוץ מ"השעות" ב-2002 היה "זכרונות מאפריקה" (1985). סטריפ זקוקה לבמאי חדש ואמיץ ותסריט מבריק באמת, כדי שייסחוט ממנה יותר ממה שהיא נותנת בלי להתאמץ. סטריפ צריכה להזיע ואם היה לה רבע מהאומץ של טילדה סווינטון, כבר היה לה ביד אוסקר רביעי.ההצגה נגנבה, ולא בצדק. "השעות":

הדבר הנוסף שסטריפ צריכה לעשות כדי לקבל אוסקר הוא לעשות משהו שהיא לא עשתה בעבר. למשל, איזו אישה דרומית איטית מחשבה הנתלית על נעוריה האבודים בסגנון טנסי וויליאמס. סטריפ מגלמת בדרך כלל נשים מאוד מתוחכמות. אפילו ג'וליה צ'יילדס ההדוניסטית מתגלה כאישה חזקה ועצמאית ואת האם המורמונית של "מלאכים באמריקה" היא הצליחה להפוך לניו יורקרית מגניבה. נראה אותה מנסה לעשות משהו כמו שמוניק עשתה ב"פרשס" (לא מבחינת איכות התפקיד חלילה, אלא מבחינת האכזריות של הדמות).

מרגרט על הגליוטינה השנה סיכויי הזכייה שלה גבוהים מבדרך כלל, מכיוון שגם אם לסטריפ לא כל כך בוער לזכות בעוד אוסקר, והיא הייתה מאוד שמחה לראות את ויולה דיויס זוכה במקומה (כאשר סטריפ זכתה בפרס איגוד השחקנים על תפקידה ב"ספק" היא הקדישה את הפרס לדיויס, שחלקה עימה סצינה בסרט, וקראה בקול "שמישהו כבר ייתן לה סרט משלה!") יש מישהו אחר שרוצה שסטריפ תזכה. זהו מפיץ הסרט והמפיק האחראי בחברת "ווינשטין קומפני", הארווי ווינשטין, הידוע בכינויו "הלוחש לאוסקרים" בגלל יכולתו המפוארת להשפיע על האקדמיה. זה האיש שסטריפ כינתה "אלוהים" בנאום הזכייה שלה בגלובוס. "נאום המלך?" הארווי ויינשטין. "נער קריאה"? הארווי ויינשטין. "ספרות זולה"? הארווי ויינשטין. "הפסנתר"? הארווי ויינשטין. "הארטיסט"? תנחשו לבד.

יודעת להנות מפרס טוב. מריל סטריפ בסאג (צילום: AP)

ויינשטין מעביד קשה את סטריפ ואת מישל וויליאמס מ"השבוע שלי עם מרילין" (גם היא תחת חסותו השנה). על שתי השחקניות האלה מאיימת זכייתה של ויולה דיויס ב"העזרה", אבל ויינשטין לא ייתן לזה לקרות. הוא מטרטר אל סטריפ ו-וויליאמס מטקס לטקס, מראיון לראיון. סטריפ הופיעה השנה באירועים כפי שלא הופיעה שנים. כל שבוע היא על שער של מגזין אחר ואפילו הוכרז שתקבל פרס מיוחד בפסטיבל ברלין הקרוב.

זו בהחלטה עשויה להיות השנה של סטריפ, אם כי ישנם פקטורים - בעיקר היחס הקריר שקיבל "אשת הברזל" – המונעים מהדבר הזה להיות עניין סגור. אבל אוסקר או לא אוסקר, לסטריפ כבר שמור מקום בהיסטוריה של הקולנוע. לה כל הסיפור הזה לא משנה. אלו אנחנו שרוצים לראות אותה זוכה שוב. ככה זה כשאוהבים.אשת הברזל - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ