אוסקר 2012: מי יישאר בחוץ?

המירוץ השנה כאוטי במיוחד: עם כ-15 סרטים רציניים שמתחרים על התארים הגדולים, זה בלתי נמנע שכמה שמות בולטים ילכו הביתה עוד בשלב ההכרזה על המועמדויות

מייקל צ'יפלי, ניו יורק טיימס
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מייקל צ'יפלי, ניו יורק טיימס

בעונת פרסים שכבר ראתה שפע עוולות, גילדת הבמאים של אמריקה בחרה להתעלם מסטיבן שפילברג (סוס מלחמה) וטייט טיילור (העזרה). המועמדויות לפרס, המנבא נאמנה את המתרחש לרוב באוסקר, הלכו לוודי אלן (חצות בפריז), דיוויד פינצ'ר (נערה עם קעקוע דרקון), מישל הזנוויציוס (הארטיסט), אלכסנדר פיין (היורשים) ומרטין סקורסזה (הוגו).אוסקר 2012 - כל הפרטיםמי המועמדים לפרסי גילדת הבמאים?

בזאת, כל הגילדות הגדולות של הוליווד העמידו את המועמדים שלהם לפרסי טרום-האוסקר. והן הצליחו לקבוע את הקווים למירוץ לאוסקר שיזכרו אותו פחות על הזוכים בו ויותר על המספר הגבוה של מתחרים בולטים שיתחרו עד לרגע ההכרזה ממש, בתקווה להימנע ממבוכה. בשלב הזה של השנה שעברה, "נאום המלך" קיבל כבר פחות או יותר הכל חוץ מאת כתר הסרט הטוב ביותר, ובינואר 2010 התחרות הצטמצמה לתחרות בין "מטען הכאב", שניצח, ל"אווטאר", שהפסיד. אבל הפעם יתר מתריסר סרטים וצוותיהם ממשיכים בתחרות מקומות כאוטית. עד כה, מסתמנים שלושה מתחרים צמודים ביותר – "הארטיסט", משל אילם (כמעט) על הוליווד הישנה; "העזרה", על התעוררות זכויות האזרח בקרב נשות דרום ארצות הברית; ו"היורשים", על סיבוכי משפחה ואדמה בהוואי. אבל לכל אחד מהם יש נקודת תורפה.בינואר הוא כבר נח על זרי הדפנה. קולין פירת' ב"נאום המלך"

טינקר, טיילור ההשמטה ממועמדות גילדת הבמאים מצביעה על כך שעבודתו של טיילור על "העזרה" מוערכת פחות מקאסט הסרט והנושא שלו עצמו. "הארטיסט", שהרוויח עד כה רק שבעה מיליון בארצות הברית עדיין לא מצא את הקהל שלו. "היורשים" סובל מעלילה צנועה עם פחות אקשן מכל זוכה באוסקר מאז "אמריקן ביוטי" ב-2000. כך שגחלת התקווה ממשיכה לבעור אצל עוד כמה סרטים – "חצות בפריז", "הוגו" ו"סוס מלחמה", אבל גם מסיבת רווקות ומאניבול – שהם עוד עלולים לחמוק פנימה ולחטוף את הזכיה. אבל בשביל לעשות זאת, הם יצטרכו קודם להיכנס לרשימת החמישה-עד-עשרה מועמדים לסרט הטוב ביותר. בשביל לעשות זאת, הם יצטרכו לקבל כ-250 הצבעות למקום הראשון, מתוך כ-5,800 מצביעי אוסקר.דוהר לאט. "סוס מלחמה":אבל מעל הכל, הם יצטרכו להימנע מהפתעות לא נעימות כמו אלו שקיבלו מתחרים כמו "קרוב להפליא ורועש להחריד", שזכו להתעלמות מצד גילדת השחקנים, הבמאים, התסריטאים והמפיקים כאחד, למרות שהוא כן זכה לארבע מועמדויות פרסי בחירת מבקרי הקולנוע. גם "החפרפרת" זכה להתעלמות דומה.

אם לא להיראות כמו מפסידנית זו הגרסה של השנה לניצחון, מריל סטריפ כבר ניצחה על גילומה את מרגרט תאצ'ר באשת הברזל. סטריפ, החסינה כמעט להתעלמויות, זכתה לשל מועמדויות, פרסים ושאר הוקרות – כולל הסאג, גלובוס הזהב והבאפט"א, לצד כתריסר קבוצות מבקרים. אבל גם המתחרות שלה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר נהנות מהפריבילגיה – ויולה דייוויס על "העזרה", מישל וויליאמס על השבוע שלי עם מרילין, גלן קלוז על אלברט נובס וטילדה סווינטון על חייבים לדבר על קווין. אולי הספורט האמיתי כאן הוא לנחש מי מהן תזוז הצידה (אם בכלל) לטובת מועמדת מפתיעה כמו רוני מארה על "נערה עם קעקוע דרקון" או קריסטן וויג על "מסיבת רווקות".תהיה או לא תהיה? רוני מארה ב"נערה עם קעקוע דרקון"כאן זה לא פרס חביב הקהל בינתיים, מייקל פאסבנדר, למרות מסע יחסי ציבור אגרסיבי של פוקס סרצ'לייט על תפקידו ב"בושה" קיבל כתף קרה מגילדת השחקנים, ולצד פייבוריטים כמו ג'ורג' קלוני (על "היורשים") וז'אן דז'ארדן (על "הארטיסט"), הגילדה העמידה את דמיאן בישיר על תפקידו כמהגר בלתי חוקי בדרמה הזעירה "A Better Life". אבל בישיר והסרט שלו לא זכו ליחס מהגילדות האחרות, בעוד שבראד פיט, השחקן הראשי של "מאניבול", נדחס פנימה לצד בראד פיט, השחקן הראשי (או שחקן המשנה, תלוי מי סופר) בעץ החיים. לצורך ההשוואה, באמצע ינואר של השנה שעברה, קטגוריות המשחק היו פחות או יותר נעולות. נטלי פורטמן נראתה כמו זוכה על "ברבור שחור", קולין פירת' היה הימור בטוח על "נאום המלך".

הקהל עצמו, בינתיים, נשאר בבית. עם תום השנה, כ-15 מתחרי אוסקר שיצאו לקראת סוף השנה – אם לא לספור סרטי אנימציה כמו תזיזו ת'רגליים 2 והרפתקאות טינטין – הרוויחו בערך שליש פחות ממה שתריסר סרטים כאלו הרוויחו בשנה שעברה. אבל בליל האוסקר עצמו, כך מקווים, הקהל בכל זאת ידליק את הטלוויזיה ודווקא יחפש את ההפתעות.

כשאין קונצנזוס על המנצחים הגדולים, "זה דווקא עוזר לתוכנית", אמר ביל מכניק, שהפיק את הטקס ב-2010. אבל, אמר מכניק, אם היה מגיע קהל רחב לסרטים, זה כן היה עוזר לשידור כי "לקהל היה עניין לאהוד את המתחרים". ובכל זאת, הצופים יוכלו לגלות מי נשאר מאחור כבר ב-24 בינואר, כשיוכרזו המועמדויות לאוסקר: סטיבן שפילברג, כבמאי "סוס מלחמה"? האם התסריט של דיאבלו קודי ל"Young Adult", המועמדות היחידה של הסרט בקרב הגילדות, יציל אותו מהתעלמות מוחלטת? האם קלינט איסטווד, לאונרדו דיקפריו וג'יי אדגר ישתתפו במירוץ? כל התשובות יוחלטו כבר ביום שישי – הדדליין של ההצבעה באקדמיה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ