אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ג'ורג' הריסון: חי בעולם חומרני": איפה הטאץ' של סקורסזה?

סרטו של מרטין סקורסזה על ג'ורג' הריסון עושה צדק עם החיפושית המוכשרת והמיוחדת באמת. ועדיין, ל"חי בעולם חומרני" חסר את הטאץ' המיוחד של הבמאי הגדול

תגובות

קשה לפספס כשמביימים סרט תיעודי על אדם כמו ג'ורג' הריסון. האיש בעל הנשמה הגדולה, שכתב - בעיני לפחות - את שירי הביטלס היפים ביותר; ושמסעו הרוחני יכול לעורר השראה אצל כל אדם, ולא רק אצל מי שאהב את המוזיקה שלו; שלא לדבר על התקופה הסוערת שבה חי ועל האנשים המעניינים שהקיפו אותו. כלומר, לא צריך להיות במאי מבריק מרגע שהנחת יד על חומרי הארכיון הללו. ולכן סרטו של מרטין סקורסזה עובד. גודש הארכיונים, השירים, הראיונות העכשוויים עם פול מקרטני, אריק קלפטון, יוקו אונו והמפיק האגדי פיל ספקטור - כל אלו מבטיחים צפייה מהנה. אמנם אורכו של הסרט שלוש וחצי שעות, אך הן חולפות במהירות.הומאז' מרגש לאדם מרתק. סגול 59 על "חי בעולם חומרני"ג'ורג' הריסון - חי בעולם חומרני - מועדי הקרנהאולם אם תצַפו לסרט בעל סגנון או חזון אמנותי, ציפיותיכם יתבדו. נדמה שסקורסזה אסף את החומרים, השליך אותם לידיו של העורך וביקר מעת לעת בחדר העריכה, לצד עבודה על פרויקטים גדולים אחרים. הסרט עשוי באופן מרושל למדי, ודי לראות כיצד צולמו הראיונות העכשוויים כדי להבין זאת, כיוון שנראה כי הועמדו במהירות מבלי הקפדה מיוחדת על אלגנטיות. מה גם שבניית הסיפור לא מהודקת. היה אפשר לדלג על השעה הראשונה - המעניינת, אמנם, אך מבלבלת: אילולא ידעתי שאני בסרט על ג'ורג' הריסון הייתי בטוחה שזהו סרט על הביטלס, כי השעה הראשונה מגוללת את השנים הראשונות של הלהקה, בלי דגש מיוחד על הריסון.כמו סרט תעודה על הביטלס, בעצם. "ג'ורג' הריסון - חי בעולם חומרני":אחת לכמה שנים סקורסזה מתנסה בסרט תיעודי על מוזיקאים: בוב דילן, רולינג סטונס, ניל יאנג ודה בנד. הסרט על בוב דילן הוא ככל הנראה המוצלח שבהם; אלו שעל ניל יאנג והרולינג סטונס (בזקנתם), איכזבו את המעריצים. אבל החסד של "חיים בעולם חומרני" הוא בהעמדתו בקדמת הבמה את מי שחי בצלם של פול מקרטני וג'ון לנון, ובהכתרתו כלא פחות מוכשר מהם. הבעיה העיקרית של הריסון היתה שמרגע שבגר וצבר ביטחון ככותב שירים, התקשה לדחוף את שיריו לאלבומי הביטלס כיוון שמקרטני ולנון, בעלי האישיות הדומיננטית יותר, רצו לשמר את מעמדם ככותבי השירים הבלעדיים. כשהסכימו בכל זאת לכלול את שיריו באלבומיהם, היה זה רק כשהבינו שמדובר בלהיט שאי אפשר לעמוד בפניו, כמו "Something" למשל.ראיתי ביטלס בהודו אנשים חולמים ורודפים כל חייהם אחר תהילה וכסף. ג'ורג' הריסון וחבריו לחיפושיות היו בגיל צעיר מאוד (הריסון היה בן 25) עשירים ומפורסמים גדולים. "אתה נלחם כל חייך להיות מפורסם אבל כשזה מתחיל אתה רק רוצה שייגמר", אמר הריסון כשהבין שהאושר נמצא במקום אחר. יום אחד, במהלך טריפ אל.אס.די, עברה לו בראש מחשבה על יוגים בהימלאיה. מעולם לא חשב על יוגים לפני כן. אבל אחרי שראה אנשים מתמכרים לאל.אס.די והופכים ג'אנקים, הבין שהסם הזה הוא מעלית, אבל לא התשובה. כך החליט לסוע לרישקש, העיר הקדושה למרגלות ההימאליה, שבשנות ה-60 היתה שונה מאוד מרישקש של היום; זו לא היתה העיר שנדרסה תחת מיליוני המטיילים ובקבוקי הפלסטיק שנזרקו על גדות הנהר הקדוש והפכו לחלק מהנוף. הריסון החל ללמוד מדיטציה אצל המהרישי מהש יוגי ומוזיקה הודית אצל ראווי שנקר. "הוא חיבר אותי לחשמל של ההוויה", מעיד עליו הריסון.אי אפשר לעמוד בפני הלהיט. "Something":המפגשים עם מהרישי ושנקר לימדו אותו לחפש את החוויה הדתית הישירה - אל תאמין עד שלא תחווה ישירות - תפיסה שמנוגדת לרקע הקתולי שממנו בא. החלק הרוחני, אם כך, הוא לב לבו של הסרט, הוא המעניין שבו, וייתכן שגישת עריכה שונה היתה מחדדת אותו אף יותר. כי שם מסתתר הפלא הגדול באישיותו של הריסון, איש שהיה אצור בו רגש עמוק, שהקדיש את חייו לחיפוש אחר משמעות, ובז לכל האביזרים שבעזרתם אנשים מטשטשים חוסר במשמעות.

ג'ורג' הריסון - חי בעולם חומרני - מועדי הקרנה

*#