אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הון, שלטון ומייקל ביי: שוברי הקופות של השנה

סרטי ההמשך השתלטו על הקופות באופן מוחץ ודרסו לא רק את המותגים הקטנים יותר, אלא גם את הדרמות האמריקאיות הגדולות. מה יעשו אנשי הקולנוע העצמאי? אולי יקימו מאהל מחאה בשדרת הכוכבים ואולי יתחילו לחשוב חכם יותר

תגובות

מוזר שאף אחד מתעשיית הקולנוע – שחקן, תסריטאי, מפיק או סתם פקיד אולפנים – עוד לא יצא והקים אוהל בשדרת כוכבים בדרישה "Occupy Hollywood". נכון שהפיצול בין שוברי הקופות הגדולים לבין הסרטים הקטנים שמסתפקים בפירורים שלהם עוד לא עומד בחלוקה של 1% נגד ה-99% (אם לא סופרים את הקולנוע העצמאי, כמובן), אבל הולך ומסתמן כי הוא בדרך לשם.

וזה רק הולך ומתעצם. מחירי כרטיסי הקולנוע רק הולכים ועולים – בחסות האינפלציה, בחסות סתם התייקרויות, בחסות הקרנות תלת-מימד היקרות יותר וכעת גם בחסות הקרנות IMAX, היקרות בהרבה. בעוד שהפורמט קיים כבר שנים, מסתמן כי עם אובדן הגימיקיות של התלת-מימד, יתכן מאוד כי זה יהיה הסוס הבא שהוליווד תנסה לקפוץ עליו. משימה בלתי אפשרית 4 ו"עלייתו של האביר האפל" הם רק הסנוניות הראשונות – עובדה, "משימה בלתי אפשרית 4" יצא תחילה רק ל-IMAX והרוויח כך בסוף השבוע הראשון שלו 15 מיליון דולר, על אף שמדובר בהפצה מצומצמת ביותר מבחינת מספר אולמות. במילים אחרות, המרוויח הגדול הוא קולנוע ה"ספטקל" – הויזואלי, עתיר האפקטים, הבובמסטי, שובר הקופות הקלאסי. לא משנה מה אתם חושבים על ערכו האמנותי של "רובוטריקים 3", אין ספק שאם כבר רואים אותו, לא צריך לעשות זאת בדי.וי.די.לזה יש כסף. "רובוטריקים 3":

כל המגמות שצמחו והתפתחו השנה במכירות הכרטיסים בארצות הברית ובעולם בכלל, בעצם סובבות את המאבק של הוליווד להישאר רלוונטית גם מול השכרות הדי.וי.די, ה-VOD ובמיוחד ההורדות הפיראטיות. הפתרון ההגיוני הוא שצריך להפוך את הצפייה בסרט ליותר מחוויה או לסתם צריכת תרבות, אלא לשדרג אותו לרמה של אירוע. אבל איך עושים את זה? לסרט אין את החד-פעמיות של המסיבה או ההופעה, לצורך העניין. להוליווד כמה שיטות.

השיטה העיקרית היא ההסתמכות ההולכת וגוברת על מעריצים של סדרות, במיוחד מעריצים הצעירים. לראיה, השנה יצא מספר שובר שיאים של סרטי המשך בשנה: 28 סרטי המשך הופקו השנה על ידי האולפנים הגדולים, ושמונה מתוך 10 הסרטים הרווחיים ביותר של השנה היו סרטי המשך (!). מבין אלו שלא – אחד, "הדרדסים", התבסס על מותג מוכר וידוע והשני היה "ריו". מה שמשותף להם, כמו גם לשני סרטים נוספים ברשימה ("קונג פו פנדה 2" ו"מכוניות 2") הוא שעיקר הקהל שלהם הוא ילדים, וסרטי ילדים – או, במקרה זה, חשוב להדגיש, "סרטים לכל המשפחה" – מוכרים יותר כרטיסים פשוט כי מדובר בבילוי משפחתי רחב. זו בדיוק הסיבה שבגללה אחד השיאים המדוברים בקופות היה לסרט שהביא הרבה אנשים להקרנת חצות: אלו הם הנאמנים המושבעים של הסדרה, קהל הגרעין שלה, זה שיבוא לראות גם את ההמשך השישי, לא משנה כמה מעפאן הוא יהיה.

המגמה הזאת מגדילה עוד יותר את נתח השוק של סרטי האקשן-קומיקס-אפקטים הגדולים - ומקטינה סרטים אחרים. זה נכון ש"רובוטריקים 3" ו"בושה" לא בדיוק מתחרים על אותו הקהל, אבל הם כן מתחרים על סוגיות אחרות - שטחי פרסום, למשל, מקום בטריילרים שמוקרנים לפני סרטים אחרים, באזז כללי, וכמובן, יחס מאולפנים וממפיצים. עצם קיומו של סרט ההמשך הפך כמעט לאשרור עצמי של שווי המותג. כך למשל, למרות הכישלון המסחרי של גרין לנטרן בקיץ האחרון, האולפנים לא מצמצו והכריזו על המשך. הסיטואציה הזאת יוצרת אווירה מסוימת סביב עצם חווית ההליכה לקולנוע, ויתכן שקהלים מבוגרים יותר מעדיפים פשוט לצרוך את הסרטים שלהם בבית.השיאן הבלתי מעורער של השנה. "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 2":

השוואה אחרת: "הרשת החברתית", "נאום המלך", "ברבור שחור" ו"פייטר", ארבעת הסרטים הבולטים ביותר באוסקר דאשתקד כולם היו שוברי קופות לא קטנים. ארבעתם חצו את רף 100 מיליון הדולר, "הרשת החברתית" הרוויח כ-225 מיליון דולר, "ברבור שחור" - 329 (!) מיליון דולר. כן, "ברבור שחור" הרוויח 100 מיליון דולר יותר מ"גרין לנטרן", בעוד שהוא עלה לאולפנים 13 מיליון דולר ("גרין לנטרן" עלה 200 מיליון דולר). אמת, לסוס מלחמה של סטיבן שפילברג יש פוטנציאל גדול מאוד להיות להיט קרוסאובר שכזה, וכך אולי גם ל"קרוב להפליא ורועש להחריד", אבל חוץ ממנו, מסתמן שמבין כל השמות שנזרקים לאוויר סביב אוסקר 2012 רק שלושה סרטים חצו את רף 100 מיליון הדולר - חצות בפריז, העזרה ומאניבול, מתוכם רק "העזרה" חצה את רף 200 המיליון.

אז מה עושים במצב שבו הליכה לקולנוע מתחילה להיקשר קשר הדוק יותר ויותר לאיזושהי חוויה בומבסטית, בעוד שסרטים ש"יראו טוב גם על המסך הקטן" מודרים לצפיה ביתית, רווחית הרבה פחות עבור האולפנים? מגמה אחת מעניינת היא של ההפצות המצומצמות. בין הסרטים שהופצו בשיטה הזאת בחודשים האחרונים אפשר למצוא את "בושה" המדובר, הארטיסט, היורשים, השבוע שלי עם מרילין ומוקדם יותר השנה גם עץ החיים. ניקח לדוגמא את "היורשים", סרטו המדובר ועטור השבחים של אלכסנדר פיין ("דרכים צדדיות"), בכיכובו של ג'ורג' קלוני. כאשר "היורשים" יצא למסכים בארצות הברית לפני כחודש וחצי, הוא הרוויח סכום לא יאומן של 42,150 אלף דולר לכל אולם. באותו שבוע יצא גם דמדומים 4, שהרוויח פחות ממנו לכל אולם - 34,351 דולר - רק שבהפצה הרחבה שלו (4,061 אולמות) זה הספיק לו כדי להרוויח כמעט 140 מיליון דולר. "היורשים" הסתפק במיליון דולר וקצת, כיוון שהוא הוקרן במספר מגוחך ממש של אולמות - 29 בלבד.סוף סוף עשו את זה חכם. "היורשים":

למה זה טוב? כי ככה בימינו בונים הייפ. בהדרגה. לפיין ולקלוני יש מספיק מעריצים, אבל איך גורמים להם לא להוריד את הסרט באינטרנט או לחכות לדי.וי.די? הופכים את ההקרנה שלו למשהו נדיר, שקיים אי-שם במספר אולמי קולנוע מובחרים. 29 אולמות בלבד בכל ארצות הברית! מי שנכח באחת ההקרנות האלו הרגיש בר מזל של ממש על זה שהוא "הצליח לתפוס הקרנה של החדש של פיין", בעוד שהוא, בסך הכל, ביצע את אותה הפעולה כמו שביצעו אולם לידו כל מיליון מעריצות "דמדומים". בשבועות הבאים מספר האולמות שמציג את "היורשים" עלה לאט לאט, וראו זה פלא - כיום הוא מוקרן בכ-900 אולמות, הוא הרוויח כ-29 מיליון דולר והוא הסרט היחיד ברשימות שוברי הקופות השבועיות שרק עולה מקומות ולא יורד (אם כי הוא עדיין מאכלס בצניעות את הדרגים התחתונים של הסולם. השבוע הוא דורג במקום השביעי). זוהי דרך פשוטה ולא כל כך מתוחכמת ליצור מעורבות של קהל עם הקרנה של סרט שלאו דווקא כולל פיצוצים בתלת מימד, אבל היא מצביעה על כך שמפיצי הסרטים ה"איכותיים" יותר סוף סוף יצאו מעידן האבן של ההפצה והתחילו לחשוב באופן חכם ורלוונטי.

10 הסרטים הכי רווחיים של 2011

1. הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק 2: 1.3 מיליארד דולר (הסרט השלישי הרווחי ביותר בכל הזמנים)2. רובוטריקים 3: 1.12 מיליארד דולר (הסרט הרביעי הרווחי ביותר בכל הזמנים)3. שודדי הקאריביים 4: 1.04 מיליארד דולר (הסרט החמישי הרווחי ביותר בכל הזמנים)4. קונג פו פנדה 2: 663 מיליון דולר (הסרט ה-49 הרווחי ביותר בכל הזמנים)5. דמדומים 4: חלק ראשון: 647 מיליון דולר6. מהיר ועצבני 5: 626 מיליון דולר7. בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק: 581 מיליון דולר8. הדרדסים: 562 מיליון דולר9. מכוניות 2: 552 מיליון דולר10. ריו: 484 מיליון דולר

*#