רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר 2012: הסרטים ששינו את חוקי המשחק של הפרסים

"נפלאות התבונה" לימד את האקדמיה שיעור על יחסי ציבור, "התרסקות" הוכיח שאסור לסמוך על המבקרים, "השתולים" שבר את הסטטיסטיקה. הסרטים שטילטלו את קטגוריית "הסרט הטוב ביותר" מבפנים ומבחוץ 

תגובות

בסוף שנות ה-90 המירוץ לאוסקר נראה אחרת לגמרי. קשה לקבוע אם הוא היה טוב או רע יותר, אבל מעט מאוד נשאר כשהיה. הרבה אירועים שונים - וסרטים - היו מעורבים בשינויים שעברו על האוסקר. האינטרנט הפך לזירה משמעותית של יחסי הציבור, ויחד איתו קרתה האינפלציה עצומה בכמות מבקרי הקולנוע, מסקרי האוסקר למיניהם ושאר משפיעים על הנכון והלא נכון בכל שנה קולנועית. השינויים שחלו בעולם הטלוויזיה מאז כניסתה של HBO נתנו אותותיהם גם הם. הטכנולוגיה השתנתה, הסרטים העצמאיים הפכו מאלטרנטיבה מצוינת למיינסטרים בורגני, וכמובן גם טעם הקהל השתנה. כמו בכל דבר, קשה להצביע בבירור על מה ומתי, אבל לפעמים ישנן נקודות ספציפיות, סרטים מסוימים, שהשפיעו באותו הרגע על הדרך אל האוסקר ויחד עם זאת אל המיינסטרים האמריקני והעולמי כאחד. אלו חמש נקודות מפנה משמעותיות באוסקרים של העשור האחרון.אוסקר 2012 - כל הפרטים

יחסי הציבור אמרו לי לעשות את זה: "נפלאות התבונה" (2002)

באוסקר המציין את היבול הקולנועי של 2001, זכה סרטו של רון הווארד "נפלאות התבונה" בפרסי הסרט, הבמאי, שחקנית המשנה (ג'ניפר קונלי) והתסריט המעובד (הדבר היחיד שמנע את האוסקר גם מראסל קרואו הייתה זכייתו על "גלדיאטור" שנה קודם לכן). אף אחד לא הופתע כאשר "נפלאות התבונה" ניצח את "אחוות הטבעת", "מולאן רוז'", "בחדרי המיטות" ו"פארק גוספורד". אחרי הכל זו הייתה ההפקה הכי אמריקאית, הכי נוחה לעיכול, הכי מהוקצעת ולא היו בה לא שירים ולא הוביטים. מצד שני, אף אחד לא באמת חשב שזה הסרט הטוב ביותר גם כשהוא זכה בפרסי הגילדות ובלא מעט פרסי מבקרים (למרות ש"מלהולנד דרייב" זכה ביותר). ובכל זאת, "נפלאות התבונה", כמו גם נער החידות ממומביי שבע שנים לאחר מכן, היה לא יותר מכדור שלג ענק שהיה בלתי אפשרי לעצור.נפלאות היח"צ. "נפלאות התבונה":

לא לקח הרבה זמן עד שאנשי האקדמיה הבינו שמשהו השתבש. אך במקום לנסות לפתח טעם משלהם, הוחלט לצמצם את תקופת הזמן בין הכרזת המועמדויות לבין תום ההצבעה על הזוכים, כדי שאנשי האקדמיה לא חלילה ילכו שולל אחרי התקפה מסיבית של יחסי ציבור שתשבש את טעמם. זה לא שהם לא בסדר – אלו יחסי הציבור המרושעים. מאז ועד היום האוסקר מתקיים כחודש בלבד לאחר הכרזת המועמדויות.

האקדמיה נגד המבקרים: "התרסקות" (2006)

ההפתעה הכי גדולה של העשור הייתה ניצחונו של "התרסקות" – סרט שיצא בקיץ 2005 כמעט מבלי שמישהו ישים אליו לב – על גורף פרסי המבקרים הגדול של אותה שנה, הר ברוקבק. היו הרבה פקטורים במאבק הזה, שהעיקרי בהם הוא, מצער להגיד, העובדה שסרטים על רומנטיקה בין שני גברים לא זוכים בפרס הסרט הטוב ביותר. לרגע אחד חולף היה נדמה שאולי משהו השתנה. אבל לא.מה שהפך את הזכייה של "התרסקות" למפתיעה היא העובדה שבמהלך העונה הוא כמעט ולא הוזכר כמועמד סביר לזכייה. התואר הזה היה שייך ל"הר ברוקבק" באופן כמעט בלעדי. וזה לא שחברי האקדמיה לא ראו את זה - להיפך. בטקס עצמו "הר ברוקבק" זכה בפרס התסריט, המוזיקה והבמאי הטוב ביותר. רק ברגע האחרון, ג'ק ניקולסון, שהיה אמון על הכרזת הקטגוריה האחרונה של הערב, הביא את הבשורה. הוא פתח את המעטפה וצעק "התרסקות", מה שהיה גם שם הסרט הזוכה וגם תיאור מדויק של מה שקרה ברשת באותו הרגע.

האקדמיה הביטה למבקרים בעיניים בשנת 2006 ואמרה, חברים, להירגע. אתם לא תגידו לנו מה אנחנו אוהבים ומה לא. ואם תשכחו את זה שוב, נתעלם מכם גם בעתיד וניתן את האוסקר לדרמת מלוכה בריטית עבשה במקום ליצירת מופת של דיוויד פינצ'ר. הישמרו לכם!

סופה של הסטטיסטיקה: "נערות החלומות" (2007)

מי שרוצה להמר או לנבא את תוצאות האוסקר, לא יכול להתנהל רק על סמך תחושות בטן. צריך גם סטטיסטיקות. אבל בהכרזת המועמדויות ב-23 בינואר 2006 הדברים הפסיקו להיות ברורים (יחסית) כבעבר: להמר על סרט הטוב ביותר הייתה משימה מעייפת מאין כמוה. מצד אחד, מיס סאנשיין הקטנה זכה בפרסי האיגודים של המפיקים, התסריטאים והשחקנים, דבר שבשנה נתונה היה הופך אותו לחזק מכולם. מצד שני, הוא לא קיבל מועמדות לבימוי. מצד אחד, "מכתבים מאיוו-ג'ימה" זכה בהמון פרסי מבקרים, אבל הוא ביפנית ואיסטווד בעצמו זכה ממש לאחרונה. אז אולי נלך על "המלכה", הסרט היחידי מבין החמישה שמועמד בקטגוריית משחק ראשי? אבל שניה, אין לו מועמדות על עריכה, אבוד לו. אז אולי "בבל", שזכה ב"גלובוס הזהב"?מי היה מאמין. "השתולים":

אוקיי, היה אומר לעצמו מהמר האוסקר המושכל, נלך עם שובר השוויון. פשוט צריך להמר על הסרט שמועמד להכי הרבה אוסקרים. אה, רגע. זה "נערות החלומות", שיש לו שמונה מועמדויות, יותר מכל אחד אחר, אבל הוא בכלל לא מועמד לפרס הסרט! אז מה, "השתולים" יזכה? מה פתאום, "השתולים"! זה גם סרט ז'אנר והוא בכלל רימייק לסרט דרום קוריאני. והם שונאים את מרטין סקורסזה... רק שב-2007 שום סטטיסטיקה לא יכלה לעזור. רק תחושות בטן.

האקדמיה מפספסת בגדול: "האביר האפל" (2009)

את הסיפור הזה כולנו מכירים: חמישה מסרטי 2008 היו מועמדים לאוסקר ואת אף אחד מכם לא זוכרים. לטובה או בכלל. את מי אנחנו כן זוכרים מ-2008? את האביר האפל. גם שובר קופות, גם חביב מבקרים, אבל אוסקר אין.

כל כך הרבה אש קיבלה האקדמיה שהעדיפה את נער קריאה והסיפור המופלא של בנג'מין באטון על פני סרטו של כריסטופר נולאן, שהיא החליטה לשבור את ההגה ולהודיע שמהשנה הבאה יהיו בקטגוריה 10 מועמדים במקום חמישה. ככה יוכלו להיכנס גם סרטים שלא עוברים את מחסום הסנוביזם האנכרוניסטי של האקדמיה והם לא יואשמו עוד בניתוק מוחלט מטעם הקהל הרחב. אבל אף אחד לא חשב על ההשלכות של ההחלטה הזו, מה שהוביל להתקף הפאניקה הבא של האקדמיה שנה לאחר מכן.אפילו לא ראה מועמדות. "האביר האפל":

לפעמים עשר זה יותר מדי: "הזדמנות שנייה" (2010)

 עם הכרזת המועמדים בשנת 2009 כולם הבינו שמשהו מאוד לא טוב קורה באוסקר. אף אחד לא הצליח להתרגל לומר את המשפט "המועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, הזדמנות שנייה" מבלי להרים גבה ולהביט לצדדים במבוכה. וזה לא שהסרט בכיכובה של סנדרה בולוק, אחת ההצלחות הקופתיות של 2009, היה הסרט הכי גרוע בעולם. אבל מכאן ועד להצבתו כאחד מ-10 סרטי השנה הדרך ארוכה מאוד. פתאום היה ברור – למצוא 10 סרטים אמריקאיים מצטיינים כל שנה זו משימה בלתי אפשרית. בקושי חמישה יש.

שיטת העשירייה החזיקה בדיוק עוד שנה אחת, עד שבאקדמיה החליטו למנוע עוד פאדיחת "הזדמנות שנייה" ושינו את התקנון: השנה יועמדו לאוסקר מספר לא ברור של סרטים, בין חמישה ל-10. כך ייבחרו הסרטים על פי האיכות ולא על פי הכמות.

על השנה שעברה כבר הרחבנו במילים, עם ההפסד הצורב של הרשת החברתית לנאום המלך, כמו גם היעדרות התחלה מקטגוריות הבימוי והעריכה. אבל כדי לאמוד את השפעות המירוץ אשתקד נאלץ לחכות ולראות מה יביא האוסקר הקרוב בעוד כחודשיים – ואיך האקדמיה מתמודדת עם המספר הגמיש של המועמדים לאוסקר החשוב ביותר.אוסקר 2012 - כל הפרטים

*#